Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

ASL Sweden Forum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Regelsnack

Alla har vi funderingar kring reglerna nån gång. Här kan du ställa och svara på alla möjliga regelfrågor kring ASL!

  1. Started by Morgan,

    I ett nattscenario förflyttar sig en AFV och en squad, som inte är lax via Armored assault. Straying DR är 6,1 vilket innebär att AFV:n som är lax per definition "går vilse" (Vi utgår från att det inte finns några undantag utifrån 1.531) men inte squaden. Enligt D9.31, Armored assault, är AFVn och squaden att betrakta som en combined stack. Kommer denna stack nu fortsätta sin Armored assault men nu enligt E1.53 eller är det bara AFVn som "går vilse"? Om det sistnämnda gäller, är AFVs möjlighet till förflyttning fortfarande styrd av D9.31? /Morgan

  2. Started by Jerry,

    Bara så jag inte missar något. Exempel : du står mede en 10_3 samt en 9-1 och en 4-6-7 nu stupar 9-1:an .... måste 4-6-7:an ta en LLMC ? funderar på om 10-3 ger nån immunitet, eftersom han står på benen..... ?

    • 2 replies
    • 181 views
  3. Started by Jerry,

    Hade en situation som jag inte fixade riktigt En berserk som kutar in i en hex med en AVF, vad blir det i modifieringar ? Blir det -2 på tärningarna, (FFMO) jag antar att berserken inte kan få skydd från AFVn.. ? Hittar inte

  4. Started by M Söderberg,

    En German AFV går in VBM med sista MP i en Woods hex med en Russian Squad och en Ledare och blir kvar där i Motion. Tornet är riktat in mot skogen. Squad och Ledare klarat PAATC och gör CC Reaction Fire Street Fighting på MPh. Dock utan resultat. AFV beskuter på AFPh Infanteriet i skogen. Dock utan resultat. På CCPh kan då återigen Squad och Ledare attackera AFV med Street Fighting? Och själva bli attackerade? Ingen ny PAATC behövs? Om Squad och Ledare hade missat PAATC på MPh. De är då PIN? Skulle de då kunna attackera AFV på CC? Behövs ny PAATC? Något jag missar eller tänker fel?

  5. Started by CTABKA,

    Fann en intressant regel (som vi har spelat fel på) när jag skrev vidare på mina uppdaterade 3rd edition regler. A FT unit that enters a minefield (or disembark/dismount) is not subject to the -1 FP modifier for a minefield attack. Rules contradicts each other, but B28.3 is the rule that comes into effect due to being higher numbered. A22.4 Vulnerability: Any personnel unit possessing a FT must deduct one (per FT possessed) from the IFT resolution DR of any attack (including ordnance hits) against it. The PRC of a vehicle equipped with a FT are not penalized by the presence of that vehicular FT, or by transporting an otherwise unpossessed FT SW. B28.3 …

    • 1 reply
    • 443 views
  6. Started by CTABKA,

    Why the LHR OBA rule is much better than the Pleva OBA rule. Red Barricades Leaflet House Rule 11. OFFBOARD ARTILLERY: When attempting Battery Access for an OBA Module, if the second permanently-removable red chit is drawn and less than two black chits have been permanently removed from the Draw Pile, return that red chit to the Draw Pile instead. Your OBA actions for this battery are done for this Player Turn (i.e., the second red chit can only be removed from the Draw Pile if at least two black chits have been permanently removed from the Draw Pile for that OBA Module). vs Pleva OBA House Rule Every time you draw a red chit, put it back in the …

      • Like
      • Haha
      • Thumbs up
    • 61 replies
    • 22.5k views
  7. Det är RtPh och German Leader A behöver Routa. Han väljer att routa ut ur det hus han är i och väljer då O7 som mål eftersom O7 är närmast och han ser ej de T34 som finns i Q5 och R5. När han på sin väg kommer till M6 upptäcker han T34 i R5 och får då inte fortsätta mot O7 eftersom han då kommer närmare denna T34. Nytt närmast mål är K8. Dock är det 5MF dit och ledaren har bara kvar 4MF. Får han routa mot K8 och hamna i K7 eller L7? Eller måste han stanna i M6? Om det var hus i L7 så att ha hunnit fram, hade han då kunnat fortsätta dit? Jag tolkar A10.51 som att han skulle få routa till hus i L7 men är osäker på om han får routa mot K8 då han inte hinner fram.

  8. Started by Jerry,

    Jaha …. Hur gör man här då …!?? A) Wire i open ground Enhet går in i wire, betalar 1 mp, jag skjuter first fire …… Enheten slår, för hur många mp det krävs, för att passera wire, jag skjuter final fire Eller alternativ B Wire i open ground Enhet går in i wire, betalar 1 mp, slår därefter, direkt, vad det kostar att passera wire DÄREFTER kan jag skjuta ….?? vilket av ovan är rätt …?? Enhet går in i wire där det ligger en residual FP. Hur många ggr kan den enheten attackeras av denna RFP …?? Man går ju in 1 mp (attack av RFP) Sen slår man ju hur många mp det kostar att ta sig igenom wire, låt säga a…

  9. Started by Morgan,

    B11.4 CLIMBING diskuterar bara hela levels, men vad händer om den klättrande enheten når krönet av klippan i sin MPh, men att där finns en ½ Level hindrance/obstacle såsom Wall, Hedge eller Rubble? Kan enheten i sin APh avancera eller måste den vänta in nästa MPh? Liknande situation: En enhet använder B23.424 SCALING för att ta sig uppför ett torn (B34.42). Eftersom dessa Towers antingen är 1,5 eller 2.5 level kommer det att återstå en ½ level när enheten är klar med sin MPh. Kan enheten avancera upp på toppen av tornet i sin APh? Samma situation kan uppstå gällande SCALING på en byggnad som har en Rooftop. MVH Morgan

    • 1 reply
    • 213 views
  10. Started by M Söderberg,

    "A vehicle towing a Gun pays one extra MP (MF for wagons) per hex entered (added after all other modifications to the MP/MF cost)." "The MP cost of VBM is double that of the hex’s non-obstacle terrain (usually Open Ground) per hexside traversed; any additional terrain cost in that hex (such as SMOKE or a move to higher elevation) is also doubled." Jag tolkar detta som att +1 MP för towing inte dubbleras för VBM eftersom det bara "additional terrain cost" som dubbleras. Är det rätt? Om jag tolkar rätt i ovanstående. Betyder det att om man fortsätter VBM ytterligare en hexside i samma hex så blir det inte ytterligare +1MP för towing eftersom man är kvar i samma …

  11. Started by Jerry,

    Hej Skall köra "one down two to go" på fredag. I specialreglerna för det scenariot kan man ju sätta sin cupola i rubble. Om man vrider tornet, räknas den som om den är inne i en byggnad, att man får dubbla modifieringen vid "to hit" Likaså, (spelar för sällan) får cupolan, rubble DRM i modifiering när den skall beskjutas ?

      • Thanks
    • 8 replies
    • 1k views
  12. Started by Jerry,

    Hej, sitter här o pillar med RB på vasl, och fick fram "gusty" när jag slog för vädret..... Vad betyder "gusty" jag har en aning om det, men var står regeln....?

      • Thumbs up
    • 4 replies
    • 2.1k views
  13. En till Perry sez = Q&A som bryter mot reglerna, se till att spela enligt reglerna och sunt förnuft. Se länk. http://www.gamesquad.com/forums/index.php?threads/ift-attack-on-concealed-bu-afv.184214/page-3#post-2133621

  14. Started by ago,

    Kan någon vänlig själ, på ett enkelt och begripligt sätt förklara hur MOL fungerar. Både vid attack mot MMC och mot AFV. Tror vi spelade fel igår.

      • Thumbs up
    • 3 replies
    • 886 views
  15. Started by Fiedler,

    Anser ni att det finns LOS mellan ground level G12-K12? Bonusfråga anser ni att det finns LOS mellan ground level H11 and I13?

  16. En squad går bypass runt en hus hex. I nästa hex, står en concealed squad och squaden blir tillbaka bumpad till hexen där den gick bypass. Får squaden skydd av huset när när den flyttas tillbaka?

      • Thumbs up
    • 1 reply
    • 379 views
  17. Started by Fiedler,

    Vad säger kloka män om detta? https://www.gamesquad.com/forums/index.php?threads/road-bonus-and-leader-bonus.202680/post-2185853 Är det så att sq måste sluta sitt move med ledare eller måste ledaren sluta sitt med sq? Eller något annat?

  18. Andreas Carlsson wrote the following: Nowhere in the Rulebook the Target Facing for a FT and/or Mol is stated . This should probably be clarified and defined correctly.

      • Like
      • Thanks
      • Haha
      • Thumbs up
    • 28 replies
    • 9.6k views
  19. Started by andersb80,

    Det dyker upp frågor lite titt som tätt när vi håller på och spelar igenom starter kits lådorna. Jag tänkte jag gör en samlad tråd där jag kan fråga er experter (hoppas det är ok). Fråga 1: Min LMG i D3 ville skjuta på ryssen i B7. Tråden vi la ut för att mäta LOS går igenom byggnaden i D4. Blockerar detta LOS även om det är samma hus? Fråga 2: Vad betyder no dm som det står på baksidan av ryska LMG (som inte står på t.ex. den tyska)

  20. Started by Fredrik Thylin,

    En hero som förlorar moralkoll blir skadad. En skadad hero som förlorar mc, dör. En skadad ledare som blir skadad igen får +1 på wound severity. En ledare som blir heroic, hur blir påföljden för flera wounds? Som en hero? Eller som en ledare?

      • Thumbs up
    • 5 replies
    • 717 views
  21. Jag läser följande gällande OVR, Concealed infantry, pin, och FFMO. A7.82 "Pinned Infantry is not subject to any further DRM for FFNAM/FFMO during that Player Turn." A12.41 "all concealed enemy Personnel in that Location must instantly either be revealed voluntarily (12.14) or take one combined PAATC" "If that PAATC is failed, all those subjected to it are immediately pinned and revealed." D7.15 "OVR vs Infantry/Cavalry in any Open Ground hex may apply the FFMO -1 DRM, cumulative with applicable TEM" Då undrar jag om det innebär att infantry som inte klarar PAATC vid en OVR och därmed blir PIN slipper FFMO -1 DRM vid denna OVR pga av det som står i A…

  22. D9.31 Kvalificerar sig infanteri i en byggnad med en vagn i bypass i samma ruta för armored assault?

  23. En afv och infanteri anfaller en japansk Crew i CC. Den japanska Crew överlever och det blir Melee. I rutan finns en japansk crew och en brittisk afv + squad. I japans player turn blir det Hth combat i CC phase mot den kvarvarande britiska squaden? Mao blir det en blandning av vanlig CC och Hth?

      • Thumbs up
    • 2 replies
    • 492 views
  24. Started by andersb80,

    Denna situation kom upp när vi spelade Retaiking Vierville igår. Min amerikanska MMC i O4 (under 9-2 leadern), blev beskjuten av tysken i P1 i Movement phase och blev broken. Detta efter att min MMC gjort en förflyttning från R6 till O4. Vi kom fram till att den inte finns någonstans att rout till, men stämmer det? Vi utgick från att eftersom min unit kom från R6 så är tysken i P6 en known enemy unit. Det finns även tyskar i L3 i Melee, så även de är known enemy unit för min unit. Det betyder att alla riktningar min unit kan flytta är en hex närmare en known enemy unit och alltså inte laglig. För alla dessa tre tyska unit räknas väl som known enemy unit? …

  25. Started by Jerry,

    En ATR kan väl skjuta en gång och ännu en gång med sustained fire ..? mot tanks, +2 to hit …? +2 break down …? mot infanteri halverad eldkraft …?

    • 3 replies
    • 584 views
  26. Started by ON TOP ASL,

    Är en AL (Armor Leader) en SMC ? I så fall, vad händer med en Armor Leader -1, om/vid abandon av AFV till crew? Och, kan man snickra ihop en VC med ngt av ordalydelsen "mobile AFV with functioning MA and/or good order SMC" och ha en immobiliserad AFV men vinst med Armor Leader om den räknas som SMC? Ola, som inte orkar plocka fram regelboken utan hellre slänger ut en fråga i cyberrymden... 😁

  27. Started by Fredrik Thylin,

    Jag hittade det här i Q&A filen: A8.15, A9.22, & A9.5 May a MG that declares a snapshot lay a fire lane. If so is the hex that must be part of the fire lane the hex the enemy unit is entering or leaving? A. Yes. Entering. Om en squad går in en hex som inte är i LOS, är det giltigt att lägga en fire lane (alternate hex grain )? Om det inte är giltigt, kollar man LOS före eller efter fire lane declaration?

  28. Started by Fredrik Thylin,

    Jag ser i A 4.3 att man kan kasta rökgranater i bypass. Men var kan man kasta röken? Kan man kasta i en intilliggande hex på andra sidan om huset/skogen som man bypassar? D.v.s man bypassar på höger sida om ett hus, men kastar röken på en intilliggande hex på vänster sida. Det står i A 24.1 att rutan ska vara ADJACENT, men hur avgör man det om man står i bypass? Om man slår 6 i bypass, stannar man i hexen som man bypassar?

  29. Started by ragngand,

    Dum fråga, i både PB1 och CG1 finns en regel som säger: 1-5) During the British Player Turn I, the German player may conduct only TPBF attacks. Only German leaders may fire starshells; the hex containing a leader that is attempting starshell placement need not be disclosed unless that attempt is successful. Innebär det att under British Turn 1 får endast tyska ledare skjuta Starshell, men from German Turn 1 får alla enheter på båda sidor skjuta Starshell som vanligt, eller innebär det att det överhuvudtaget bara är tyska ledare som får skjuta Starshells under scenariot?

  30. En squad skjuter DFF med en MG , ej inherent, och lägger ut en giltig fire lane. Squaden skjuter på ett annat mål med inherent FP, cowers och markeras med Final fire. Är MG fire lane fortfarande giltig? Jag hittar bara i reglerna att om squaden cowers vid MG skottet, så blir fire lane ogiltig. En squad står i ett hus/hex där en fire lane är etablerad, och kastar rök i rutan bredvid. Drabbas den av fire lane?

  31. Started by Jerry,

    Hjälper ledare till med sin modifiering vid skjutning av "fire-lane" ??

      • Thumbs up
    • 12 replies
    • 3.8k views
  32. Started by Fredrik Thylin,

    En HS står i crest status i en gully i samma ruta så står det en squad nere i gullyn. HS i crest status lämnar crest status och går till ett hus intill, 1+2 MF. Kan man skjuta på HS i gully rutan eftersom det kostar en MF att lämna crest status? Om så är fallet är det open ground som gäller? Vad händer om den blir pinned i gully rutan? Vi spelade att det går att skjuta på HS i gully rutan, så det blev residual FP. En squad i samma hex nere i gullyn går upp till crest status, vad blir det för modifiers på residual fp attack i det fallet?

  33. Started by carlsson,

    Berserk är i CC med en fiende. Fienden slår 6,6 i sitt CC-slag. Berserken får alltså då välja att infiltrera, vilket låter helt galet? Men jag kan inte hitta att regeln (eller FAQ) inte tillåter detta…? A11.22: Any Infantry/Cavalry unit(s) attacked by an Original 12 CC DR may likewise withdraw from CC immediately thereafter, assuming it has not been eliminated by that 12 CC DR. If the option to withdraw is taken, it must be done immediately; the unit cannot wait to make its own attack (if it has not yet done so) or see the outcome of other attacks before leaving. See also Ambush Withdrawal (11.41). (Ambush Withdrawl nämner exc: Berserk, men inte i r…

  34. Started by Morgan,

    Hej på er Lite konfunderad: D6.64 säger följande: AFV Riders may be part of a FG composed only of other Riders on the same vehicle and/or that vehicle’s AAMG. Jag uppfattar det att det är tillsammans med fordonets luftvärnskulspruta som en rider kan bilda en firegroup, men då hittar jag följande: Index & D6.64 1) Are Passengers/Riders “units”? A. Yes. 2) If they are, does the D6.64 prohibition on multi-unit FGs include a single vehicle and its PRC? A. No. 3) I.e., does the second sentence of D6.64 apply to ALL vehicle types. A. Yes; consider this second sentence to be an EXC to the first sentence's total prohibition against…

    • 0 replies
    • 410 views
  35. Started by Fredrik Thylin,

    En squad har 10 moral. Moral 8+fanatisk och 1 högre moral bruten. Vid rally kan squaden dra nytta av leadership och stenhus/skog? Om den är dm med en -3 ledare, blir den rallied på 10 eller under? 10-4 moral och -4 på tärningsslaget.

      • Thumbs up
    • 7 replies
    • 3.9k views
  36. Started by Fredrik Thylin,

    Berserk och heroic units tappar inte någon moral, men drabbas dom av +1 IFT och dubbel MF first location?

      • Thumbs up
    • 11 replies
    • 2.4k views
  37. Started by atomic,

    Hej! Nu har jag förvirrat mig igen.... Antag att jag har en kanon som skjuter under MPh (DFF) mot en stridsvagn på den sista MP:n som vagnen förbrukar, i detta fall ett stop-MP. Den missar och får ingen ROF och kan alltså inte skjuta ett intensivskott eftersom stridsvagnen inte förbrukar fler MP. Kan kanonen i DFPh skjuta ett intesivskott mot samma vagn? /asad

  38. En concealed ledare står i en ruta med en squad som inte är concealed. Rutan blir beskjuten men bara squaden blir påverkad av en PT eller MC. Om ledaren hjälper squaden vid MC eller PT check, är det en concealment loss action?

  39. Started by Fredrik Thylin,

    Jag läste Jim Bishops artikel om Random selection. Där nämns i A.9 att RS bland concealed så inkluderar man SW och dummy's i tärningsslaget Som jag förstår så är det det enda undantaget? Vid K eller KIA resultat så inkluderar man inte SW i random selection, stämmer det?

  40. En stack är concealed i ett hus, ingen LOS. En squad har en DC i stacken, den lämnar huset i movement phase, fortfarande concealed men släpper DC i huset (på marken). DC blir kvar på marken i huset tillsammans med resten av dom andra trupperna i huset. Vi diskuterade och jag hävdar att DC inte kan vara concealed om den ligger kvar i huset utan att någon har possession. Jag har ingen LOS till rutan. Ska man lägga DC ovanför frågetecknet så att den syns, eller kan man lägga DC under alla andra enheter och frågetecknet så att den inte syns?

  41. Started by Fredrik Thylin,

    En kanon skjuter och får en critical hit på en squad i open ground. På to hit så gäller FFNAM och FFMO. Jag tolkar regeln som att FFNAM och FFMO gäller också vid resolution på den träffen. D.v.s dubbel firepower och FFNAM och FFMO även på IFT, stämmer det? Det finns ett exempel där FFNAM gäller vid resolution.

  42. En AFV åker in i en ruta, blir beskjuten och förstörd. Crew klarar CS och bails out. Crew får hazardous movement och skydd av vraket. I final fire så gäller inte hazardous movement men får den fortfarande skydd av vraket (eftersom det har rört sig)? Jag menar i defensive fire phase.

  43. Started by Fredrik Thylin,

    Ett fordon åker in i en ruta, 1 MP. Fordonet försöker få 1 MP via ESB för att stanna. Fordonet misslyckas och blir immobilized i hexen och stannar därmed. Hur många MP har fordonet använt i hexen för DFF och motion attempts av försvararen?

      • Thumbs up
    • 4 replies
    • 675 views
  44. Started by Fredrik Thylin,

    En afv är aquired. En till afv åker in i rutan senare. Vi diskuterade om man måste skjuta först för att aquisition följer med den nya afv'n när den åker vidare, eller om man bara kan följa med automatiskt. Vi kom fram till att aquisition kunde följ med automatiskt (om man vill). Spelade vi rätt?

      • Thumbs up
    • 3 replies
    • 854 views
  45. Started by Fredrik Thylin,

    En afv kör in i en ruta där det står ett fordon. Försvararen skjuter ff på vagnen. Eftersom det är overstacking kan den stillastående drabbas? (Om man missar med 1).

      • Thumbs up
    • 1 reply
    • 443 views
  46. Jag försöker förstå D5.5. "An immediate TC is required of the non-Shocked..vehicle..that becomes immobilized" Då behöver alltså en Shocked AFV som blir immobilized inte slå TC för att se om besättningen lämnar. Ok. Men om denna Shocked AFV som blir träffad redan är immobilized. Den långa meningen jag citerade delar av ovan fortsätter "....or that is already bogged/immobilized and is hit by Direct Fire ordnance which fails to destroy, Stun, or Shock it" Betyder det att att alla skott som träffar och inte "destroy, Stun, or Shock it", ska rendera TC? Alltså även om den redan är Shocked. Eller ska man inkludera början på meningen som jag ci…

  47. Started by Fredrik Thylin,

    Om prisoners blir dödade, får man dubbla poäng? Det finns ett exempel med captured afv. Där får man inte dubbelt. Men i regeln så står det att man får. Om man får dubbla poäng, så har man i praktiken gisslan.

  48. Återigen har vi stött på lite klurigheter i reglerna som inte tycks så självklara. Så det blev två frågor för en händelse med en Berserk och sedan Surrender. En Squad med ledare går i en skog Adjacent till en Enemy Half-squad i en skog med de sista MF, 5 och 6. Half-squaden skjuter Subsequent First Fire och resultatet blir att ledaren bryter och Squaden blir Berserk. 1. Kommer Squaden då omedelbart återuppta Movement för att Charge half-squad på MF 7 och 8 även fast tanken, innan den blev Berserk, var att stanna eftersom det var slut på MF? Vi tolkade det som att han omedelbart går in i samma Hex (Charge) som Half-squaden. Då skjuter half-squaden FPF, …

  49. Started by Jerry,

    Angående movement-relaterade göromål Sök, rök, DC etc….. 1. Du deklarerar att du går in i en hex 2. Du spenderar nödvändiga MF för det. 3. Fi kan skjuta defensive first fire mot enheten som gick in i hexen. (Samt att du drabbas av ev. RFP) (och därmed hindra dina förehavanden genom pin eller break) 4. Du deklarerar att du ämnar försöka placera WP, smoke, söka, leta vapen 5. Du spenderar nödvändiga MF för det. (nu kan inte motståndaren hindra din handling, undantaget DC vilken kan hindras även i steg 7) 6. Du slår en tärning för att se om du lyckas lägga WP, smoke , söka , leta vapen 7. Nu får din mot…

      • Thumbs up
    • 1 reply
    • 533 views
  50. Jag klarar en paatc och avancerar in i ett hus där det finns en afv i bypass in motion. Vi diskuterade skillnaden mellan street fighting och vanlig ambush. Vid en vanlig ambush så gör man alla attacker innan afv svarar. Motspelaren hävdar att streetfighting ambush är annorlunda. Stämmer det? Vi slog för vanlig ambush istället och jag förstörde afv.

      • Thumbs up
    • 4 replies
    • 1.9k views

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.