Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag försöker förstå D5.5.

"An immediate TC is required of the non-Shocked..vehicle..that becomes immobilized"

Då behöver alltså en Shocked AFV som blir immobilized inte slå TC för att se om besättningen lämnar.

Ok.

Men om denna Shocked AFV som blir träffad redan är immobilized.

Den långa meningen jag citerade delar av ovan fortsätter "....or that is already bogged/immobilized and is hit by Direct Fire ordnance which fails to destroy, Stun, or Shock it"

Betyder det att att alla skott som träffar och inte "destroy, Stun, or Shock it", ska rendera TC? Alltså även om den redan är Shocked.

Eller ska man inkludera början på meningen som jag citerade ovan som exkluderar de som redan är Shocked?

Om det första svaret gäller. Ska man då slå NTC vid en P.Sh om den redan är Shocked? För att se om TC för IMMOBILIZATION gäller eller inte.

Posted

Enkelt svar på en komplicerad fråga. Mycket tack. 

Då var det som jag trodde och som vi spelade. 

Min motspelare tyckte dock man då fick en fördel att som Shocked vara immun mot risken att överge vagnen om man blir träffad när man också är Immobilized. 

Men jag antar att besättningen då är för shockad för att tänka på möjligheten att lämna vagnen. Och som Shocked finns ju ändå risken att sluta som ett vrak utan att besättningen överlever. 

• Thumbs up 1
Posted
1 hour ago, CTABKA said:

Shocked, Stun (each): +1 DRM, Crew Survival DR.

Ja. Min Japanska Type 95 HA-GO LT med Thailändsk besättning som redan blivit Immobilized och sedan Shocked två gånger blir tillslut vrak efter ett välriktad skott från en fransk ATR. CS3 och +1 (Shocked). Den tremansbeättningen överlevde inte. De hade innan dess överlevt minst 10-12 träffar från en ATR, en AT25LL samt en CH från en MTR. 

ASL SCENARIO 247 JUST AN ILLUSION. Kul scenario. 

• Thumbs up 2