Jump to content

andersb80

Members
  • Posts

    25
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

andersb80 last won the day on May 24 2023

andersb80 had the most liked content!

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

andersb80's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • Dedicated
  • Collaborator Rare
  • One Year In
  • Reacting Well
  • One Month Later

Recent Badges

2

Reputation

  1. Kommer Trojan Games ta in ASL Starter Kit Expansion Pack #3? https://mmpgamers.com/asl-starter-kit-expansion-pack-3-p-391
  2. Ser riktigt trevligt ut! Och Rimforsa Hotell verkar vara ett väldigt mysigt hotell.
  3. Oj! Det är mycket spel för pengarna i alla fall 🙂
  4. ok men jag tänkte överlag med dessa stora kartor och många fler units. Vi spelar starter kit scenarion på 4-5 timmar så jag är mest nyfiken, känns som det skulle ta oss månader att spela något sådant här 🙂
  5. Hur lång tid tar det att spela ett ASL scenario med så många units?
  6. Klart som korvspad! Tack!
  7. Vad finns det för varianter för förflyttning från D7 till C7? MF=2 för att gå på vägen via C8 fattar jag men om man vill gå direkt från D7 till C7, vad händer då? Är det MF=2 för att det är skog? Eller är det open ground för att center pricken är på en väg? Sedan är det inte helt tydligt i Starter kit relgerna vad som gäller med halva hexes på kartkanten. Ska de räknas som vanliga hexes i alla fall eller i vissa? Jag lär mig gärna "riktiga" ASL reglerna om de skulle skilja sig från Starter kit. Vi har denna variant där det finns halva hexes utan numrering, är de hexes som går att använda? De har ju en vit prick... Och så har vi denna variant som B10 som saknar vitt prick. Är det en användbar hex? Men A10 har en prick t.ex. Ursäkta att fotona är felvända, vet inte varför det blir uppladdat så trots att jag roterat dem.
  8. Rout är sannerligen det svåraste och mest komplexa (i alla fall i Starter Kit)! Jag missade också tyskarna i J7 i mitt resonemang ovan 🙂 Low craw till P4: Det kan man göra även om avståndet minskar till tysken i P6?
  9. Ok tack för tydliga svar! En tanke om P6 inte är KEU i början av RtPh: Borde min unit inte kunnat gå mot N5 (som är en building och också 2 hexes bort) via O5?
  10. Ok det visste jag inte att man kollar known enemy i RtPh för sig. Det förändrar ju lite. Skymmer Orchard så att Enemy unit i P6 inte är known i utgångsläget i O4? Utan unit i P6 upptäcks först i O5? Det blir ingen Interdiction i O5 och Q5 p.g.a. Orchard? Hypotetiskt, ifall det var fri sikt till enemy i P6 från O4. hade det funnits något att göra då för min unit?
  11. Denna situation kom upp när vi spelade Retaiking Vierville igår. Min amerikanska MMC i O4 (under 9-2 leadern), blev beskjuten av tysken i P1 i Movement phase och blev broken. Detta efter att min MMC gjort en förflyttning från R6 till O4. Vi kom fram till att den inte finns någonstans att rout till, men stämmer det? Vi utgick från att eftersom min unit kom från R6 så är tysken i P6 en known enemy unit. Det finns även tyskar i L3 i Melee, så även de är known enemy unit för min unit. Det betyder att alla riktningar min unit kan flytta är en hex närmare en known enemy unit och alltså inte laglig. För alla dessa tre tyska unit räknas väl som known enemy unit? I slutändan vann tyskarna genom att vinna Melee i L3 och sedan prep fire mina 4 units i M4 som skulle gå in i CC på L3, men som alla 4 misslyckades med en 1MC.
  12. Det har du rätt i förstås. Jag antar att TEM bara används för modifieringar som kommer utifrån den hex som target är i och Hindrance används för modifieringar för hexes mellan unit som skjuter och target. Vad finns det för regelskillnader mellan TEM och Hindrance för övrigt, mer än olika definitioner?
  13. Tackar. Då spelade vi korrekt 🙂
  14. Jag läser meningen om grain hindrance TEM om och om igen men är fortfarade osäker 🙂 Hindrance between units on the same level as the Grain feature and therefore adds a +1 Hindrance DRM for every grain hex between the target and the firer in which the LOS crosses the Grain depiction. I exemplet nedan, vad blir det för TEM är det i S2, T2 respektive U2 för skytten i P1? Är det så enkelt som +1,+2,+3? Eller är S2 = 0?
×
×
  • Create New...