Jump to content

M Söderberg

Members
  • Posts

    76
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

M Söderberg last won the day on June 5

M Söderberg had the most liked content!

1 Follower

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

M Söderberg's Achievements

Enthusiast

Enthusiast (6/14)

  • One Year In
  • Conversation Starter Rare
  • Collaborator Rare
  • One Month Later
  • First Post

Recent Badges

58

Reputation

  1. Jag förstod nästan det när jag lyssnade och tittade på första avsnittet. Han är bra på att prata på. Väldigt underhållande på sitt sätt. Jag fick mer associationer till den komiska sydstats-Sheriffen i Bondfilmen Live and Let Die. 😁 Det tog ett tag innan jag förstod vad han höll på med samtidigt som han pratade i första avsnittet. Jag tror det var tuggtobak eller liknande han hade i munnen. Och även om det kan dröja så var det intressant att höra om alla olika projekt som på något sätt är på gång. Bl.a. med ASLRB.
  2. För de som inte redan känner till det så har MMP börjat med Roundtable discussion på Discord. Det är Curt Schilling från MMP som berättar bl.a vad som är på gång från MMP samt en del annat om olika tankar de har på MMP. Det andra avsnittet var nu i helgen. Där pratades det bl.a. en del om Routing. I första avsnittet som var för några veckor sedan var det väldigt mycket om kommande ASL produkter. Neal Ulen har lagt ut avsnitten på Youtube och sin egna site. https://asl-players.net/ https://asl-players.net/mmp-roundtable-discussion-2/
  3. Aha. C6.8 Regeln för CASE Q. Den borde jag kollat. Det förklarar ju den QA jag sett. Men ändå. En EXC i den regeln som gäller för den DRM. Det gör ju att man teoretiskt måste kolla upp varje olika CASE med DRM för att se vad som gäller. Skulle ju kunna vara andra undantag. ASL reglerna är verkligen fantastiska 🙂 Då tolkar jag det som att man, för WP med BAZ, använder alla DRM som är markerade med L (för LATW) i tabellerna C5 och C6 förutom just Case Q TEM där det tydligt står att den inte gäller.
  4. Vad gäller att skjuta WP med BAZ45? Några regler som berör detta. "C13.1 LATW may never use the Area Target Type" "C3.33 The Area Target Type must be used at all times by mortars and whenever ordnance [EXC: LATW] attempts to fire SMOKE" "C13.46 The BAZ 45 has the option of firing WP. Normal Ammunition Depletion Number rules (8.9) apply" Den ska använda sig egen tabell. Men vilka DRM (case) gäller vid AFV som mål? Target size? J? Den kan ju skjuta i "any friendly fire phase". Även i MPh. Kan den skjuta på tom ruta? Tydligen gäller inte case Q TEM har vi sett i en QA i An93 och An96. Men jag hittar ingen referens till det i reglerna. För TEM gäller ju normalt med LATW. Antingen missar jag någon regel eller så är det någon miss reglerna. Antagligen det första.
  5. Ja. Det gör man. Kanske inte helt tydligt i reglerna. Men i regeln som säger att man inte får attackera samma enhet flera gånger finns en "EXC" som gäller just "CC vs/by a vehicle". A11.12 The DEFENDER then resolves all of his attacks—even if those units have been eliminated, Reduced, or captured. Units may attack any unit or combination of units in the same Location [EXC: SMC; 11.14], so long as no unit attacks or is attacked [EXC: Infantry OVR (4.152) or CC vs/by a vehicle] more than once per CCPh.
  6. Jag inser att jag varit lite slarvig och inte läst rubriken att det handlar om Close Combat. Jag läste bara din fråga och svarade utifrån vanlig skjutning. I CC är det ju andra regler som gäller. Dock fortfarande så att man inte lägger samma fordon med Infanteri, förutom halftrack Passenger. A11.62 AFV CC ATTACKS vs INFANTRY An AFV may combine any CMG (+1 DRM on a Narrow Street; B31.132), RMG, halftrack Passenger’s FP, and AAMG FP into one or more combined CC attacks or use them separately in different CC attacks.
  7. Nej. Inget konstigt. De som inte kan forma FG kan skjuta separat. 7.55 MANDATORY FG: If units/weapons capable of forming a FG with each other in the same Location are going to fire at the same target (i.e., at both the same Location and the same unit and the same “simultaneous” [8.1] MF/ MP expenditure; see D3.5) during the same phase they must form a FG [EXC: Fire Lane; 9.22]; they may not attack separately except with ordnance/FT/DC or the subsequent shots of multiple ROF weapons (9.2).
  8. Generellt skjuter du separat med Vehicle respektive Infantry. Men det finns några få undantag. D6.64 FG: The only vehicles (as opposed to Passengers/Riders) that may be part of a multi-unit FG are Carriers/armored halftracks, each of which must be CE and using its vehicular-mounted non-ordnance weapon(s) [EXC: FT, IFE] to qualify for that FG; such a FG may be composed of such Carriers/halftracks and/or Infantry/Cavalry.
  9. Måste vara en "small target" Detta gäller för Building. B23.423 GUNS A non-vehicular weapon on a 5 / 8 " counter may be set up or pushed into a building/rubble only if it is either a small target (C2.271) or an AT/INF Gun that is not a large target. Jag hittar inget i reglerna för Factory B23.74 som ändrar ovanstående.
  10. M Söderberg

    DM

    Jag tror det är så här. A10.62 "A broken unit is also automatically under DM whenever a Known armed enemy unit is ADJACENT to it" Det räcker alltså inte att visa att man har en riktig unit under "?". Den måste vara Known. Dvs inte under "?".
  11. Detta händer på MPh. "If the ATTACKER is concealed, the DEFENDER can (before he reveals any unit) force him to momentarily reveal a non-Dummy unit in that stack; if the ATTACKER cannot, his Dummy stack is removed."
  12. Gällande Advance knallande. Då är det väl som carlsson påpekade A11.19. Där står "Even though concealed, a unit in CC must reveal its Strength Factor prior to both sides’ declaration of CC attacks in that Location. Dummy units are automatically removed prior to attack designation in CC because they cannot reveal a Strength Factor." Det tolkar jag som att båda Dummystackarna försvinner. Möjligen lite smartare alltså att avancera in med en Dummystack för att avslöja en försvarares Dummystack.
  13. "kommer knallande" tolkar jag som Movement. Då gäller väl A12.15 "DEFENDER must immediately reveal at least one concealed unit in that Location and thereby force the moving unit back" "If the ATTACKER is concealed, the DEFENDER can (before he reveals any unit) force him to momentarily reveal a non-Dummy unit in that stack; if the ATTACKER cannot, his Dummy stack is removed." "If the DEFENDER is unable to reveal a non-Dummy unit in that Location because there are none, all of his “?” in the Location are removed" Jag tolkar det som att det inte är smart att gå med en Dummystack in på fiendens "?". För du blir av med din Dummystack innan du kan avslöja var som finns under "?"
  14. Ja. Jag tolkar A12.34 som att du behåller "?" om du inte slår 5-6 med colored dr oavsett om du står i Concealment Terrain eller inte, om Fi är inom 16 hexes och LOS. Nej. Jag kan inte se att Armored Cupola hanteras som Emplaced Gun. D9.5 "An Armored Cupola represents a Dug-In AFV ....... An Armored Cupola is considered the equivalent of an Immobile tank" D9.54 "A Dug-In AFV is HD to all Direct Fire attacks"
  15. Jag tycker nog det är ganska lätt att missa det mesta. Jag tycker reglerna överlag är fantastiskt genomtänkta och finurliga. Men det skulle ju, åtminstone teoretiskt, gå att skriva om dem så det blir lättare att förstå och hitta rätt regler. Jag letade först på regel C1.2 RADIO CONTACT ATTEMPT. Kanske vore naturligt att det stod där.
×
×
  • Create New...