Jump to content

M Söderberg

Members
  • Posts

    100
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    15

M Söderberg last won the day on February 20

M Söderberg had the most liked content!

1 Follower

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

M Söderberg's Achievements

Enthusiast

Enthusiast (6/14)

  • One Year In
  • Conversation Starter
  • Collaborator Rare
  • One Month Later
  • First Post

Recent Badges

72

Reputation

  1. Jag vill framhålla min modiga tyska 8-0 ledare som på näst sista Turn står ensam mitt på bron som skulle försvaras. Endast beväpnat med sin Luger. Det gick som det gick.
  2. Eftersom muren är på den lägre nivån (Level 0) och både I12 och G12 är på Level 1 så påverkar inte muren alls. Dvs ingen +2 TEM.
  3. Det som styr att muren är på den lägre nivån är B9.35. I senaste ASL Journal #15 finns en lång och informativ artikel om just LOS between different vertical levels. Där tas detta med murar upp.
  4. Ja. Muren mellan H12-I12 befinner sig en nivå lägre och blockar därför inte. Ja. Av samma skäl som ovan. I13 får dock +2 TEM av muren.
  5. Korrekt med First Fire på truppen i N2 för att de trodde de såg något och sköt. Du måste också slå med tärningarna för att se om du aktiverar Sniper eller förstör vapnen eller Cower (då blir det Final Fire). N2 kan också sedan skjuta Subsequent FF på N7 eftersom de inte ser K3. Den är inte known.
  6. Jag läser följande gällande OVR, Concealed infantry, pin, och FFMO. A7.82 "Pinned Infantry is not subject to any further DRM for FFNAM/FFMO during that Player Turn." A12.41 "all concealed enemy Personnel in that Location must instantly either be revealed voluntarily (12.14) or take one combined PAATC" "If that PAATC is failed, all those subjected to it are immediately pinned and revealed." D7.15 "OVR vs Infantry/Cavalry in any Open Ground hex may apply the FFMO -1 DRM, cumulative with applicable TEM" Då undrar jag om det innebär att infantry som inte klarar PAATC vid en OVR och därmed blir PIN slipper FFMO -1 DRM vid denna OVR pga av det som står i A7.82?
  7. Jo. Absolut. Men de kan väl knappast få +3 TEM i trähus och +4 TEM i stenhus för att det går Armored Assault? Med tanke på meningen i D9.3 "This TEM is applicable only if the unit can claim no other positive TEM"
  8. Jag hade en klar uppfattning om svaret på en gång och tyckte frågan var enkel. Men när jag tittade i regeln D9.31 så var det inte så självklart. Så frågan är relevant. Dock står det i början på D9.31 "Infantry may take advantage of the +1 TEM afforded by a friendly AFV in the same hex" Och då menar jag att det hänvisas till D9.3 som ju D9.31 är en underregel till. Och där står tydligt "This TEM is applicable only if the unit can claim no other positive TEM"
  9. Jag antar att infateriet gjort Armored Assault med vagnen på Mph. Och du undrar nu hur det blir på DFPh. Står infateriet i en byggnad så har de ju redan minst +2 i TEM. Och det kan ju inte kombineras med vagnens TEM. Så jag menar att svaret är Nej.
  10. Det är ingen Sunken Road B4. Så den går uppe på kullen. B10.4. vehicles must pay four MP & COT (unless they enter via a road hexside, in which case they pay two MP plus the COT of the hex entered).
  11. A10.51 ..........a rout-ing unit must move to the nearest (in MF calculated at the start of its RtPh) building or woods hex (even if overstacked) unless that route is through/into a known minefi eld or FFE, or is not traversable (e.g., through a Blaze, un - bridged Water Obstacle, Cliff, etc.). Du måste alltså välja huset bakom, som du beskriver, om det är närmast i MF. Du sätter alltså inte fart mot det brinnande huset. Om det är Blaze får du inte gå där. Du måste gå runt.
  12. Från ASLRB Indedex "ADJACENT (Locations [and units in them] are considered ADJACENT if any Infantry unit in one Location could conceivably—ignoring any enemy presence—advance into the other during the APh and a LOS exists between the two Locations" Jag tolkar det som att man bara kan kasta Smoke på hex som man då kan gå till från Bypass. Dvs inte på andra sidan huset/skogen.
  13. Ja. +3 TEM för stenhus. Ibland blir ASL lite abstrakt och man får följa reglerna. Ingen LOS mellan L5 och M9.
  14. Det är inte samma förutsättningar. När LOS går genom en byggnad på hex mellan skytt och mål så är LOS blocked. (såvida det inte är en Factory och man skjuter helt inom den) (alltid dessa undantag) I ditt fall med LOS mellan AA9 och CC9 går LOS helt fritt från byggnaden i BB9. Därför är det clear LOS.
×
×
  • Create New...