Jump to content

Defensive Fire och Intensive Fire


atomic
 Share

Recommended Posts

Hej!

Nu har jag förvirrat mig igen.... Antag att jag har en kanon som skjuter under MPh (DFF) mot en stridsvagn på den sista MP:n som vagnen förbrukar, i detta fall ett stop-MP. Den missar och får ingen ROF och kan alltså inte skjuta ett intensivskott eftersom stridsvagnen inte förbrukar fler MP. Kan kanonen i DFPh skjuta ett intesivskott mot samma vagn?

/asad

Link to comment
Share on other sites

Hej Asad

Jag är inte helt säker men jag tror det är A8.41 som styr detta.

8.41 MULTIPLE ROF: Any Multiple-ROF weapon which is not marked
with a First, Final, Intensive or No Fire counter (even though it may have fired
during First Fire) is still entitled to multiple attack possibilities during Final
Fire, and at any target, not just adjacent ones. Any weapon marked with a
First Fire counter and capable of Intensive Fire (C5.6) or Sustained Fire (9.3)
may use such for one additional attack during Final Fire only vs adjacent or
same-hex targets

8.4 FINAL FIRE: That portion of Defensive Fire which occurs during the
DFPh is called Final Fire.

/Gustav

Link to comment
Share on other sites

5.6 CASE F; INTENSIVE FIRE: Intensive Fire is available only to Guns (not SW), and can be used only if the crew of the Gun is not pinned, shocked, stunned, or marked with a Final/Intensive Fire counter. An Intensive Firing Gun automatically gains one (and only one [EXC: OVR Prevention; 5.64]) additional shot during that Player Turn. Intensive Fire cannot be used during the AFPh except by an Opportunity Firer. A Gun cannot use Intensive Fire until it has already exhausted its normal ROF. A Gun which has Intensive Fired replaces its fire phase counter with an Intensive Fire counter.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... blir inte riktigt klok på detta. Se C2.241 nedan:

2.241 FIRST/FINAL FIRE: A Gun marked with a First Fire counter is 
limited to only one additional attack during that Player Turn [EXC: OVR 
Prevention; 5.64]
if firing as ordnance, and that shot must be treated as In-
tensive Fire (5.6). Any Multiple ROF Gun which is not marked with a First 
Fire (even though it may have fired during First Fire), Intensive Fire, or No 
Fire counter is still entitled to multiple ordnance attack possibilities during 
Final Fire. If the Gun can use IFE, see 2.29.

Jag tolkar det som att jag får det, och detta trots Crustavs och Carlssons inlägg. C2.241 är ju högre numrerat än A8.41 eller?

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Bergwall said:

Ref asads fråga. Om vagnen hade haft en mp kvar hade IF varit ok?

 

Ja.

Vad jag är osäker på i de här fallen är om man har samma restriktioner som infanteri, dvs att fordonet inte får vara längre bort än närmaste känd enhet. De reglerna verkar endast gälla IFP, IFE och SW, men jag är som sagt osäker...

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, carlsson said:

Vad jag är osäker på i de här fallen är om man har samma restriktioner som infanteri, dvs att fordonet inte får vara längre bort än närmaste känd enhet. De reglerna verkar endast gälla IFP, IFE och SW, men jag är som sagt osäker...

Den regeln gäller bara Subsequent First Fire - mao, inte kanoner...

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Klas Malmström said:

I ditt fall kan du endast skjuta Intensive Fire (med en kanon märkt "First Fire) mot mål i adjacent/samma hex, per A8.41.

C2.241 eller C5.64 "override:ar" inte det.

Då gjorde vi fel. Men hade stidsvagnen varit adjacent hade det varit ok alltså. Då har man lärt sig två saker idag; detta och att jag inte får deklarera late Double Time efter att ha klivit av ett fordon.

Alltså ASL får en alltid att känna som mindre vetande. Tänk om man hade den känslan på jobbet.... 🙂

/asad

Link to comment
Share on other sites

Hej.

A8.3 så handlar det om INFANTRY, marked with First fire och jag antar att A8.4 är samma sak(fast det står inte INFANTRY).

Så jag tror att guns som använder intensive fire får ett extra skott och den enda begränsningen breakdown.

Edit. Jag ser nu att svaret står i A8.41. Om dom är marked with First fire, så kan dom skjuta IF mot same or adjacent.

/Fredrik

 

Edited by Fredrik Thylin
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...