Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det dyker upp frågor lite titt som tätt när vi håller på och spelar igenom starter kits lådorna. Jag tänkte jag gör en samlad tråd där jag kan fråga er experter (hoppas det är ok).

Fråga 1: Min LMG i D3 ville skjuta på ryssen i B7. Tråden vi la ut för att mäta LOS går igenom byggnaden i D4. Blockerar detta LOS även om det är samma hus?

Fråga 2: Vad betyder no dm som det står på baksidan av ryska LMG (som inte står på t.ex. den tyska)

1.jpg

2.jpg

Posted
26 minutes ago, andersb80 said:

Tackar!

Dismantling är inte ett begrepp som finns med i starter kit reglerna (om det inte kallas något annat). Vad är det?

Man kan plocka ner tyngre vapen för att de ska kunna transporteras lättare. En Tysk HMG väger t ex 4 PP, men är den ihopplockad väger den bara 2. 

Posted

Från regelboken: :)

A9.8 DISMANTLED (dm) SW: Any light mortar of ≥ four PP, 76-82mm mortar, or non-Russian HMG/MMG [EXC: Russian .50 Cal. MG] may have its PP halved (FRU) if in a dismantled state. A dm weapon is replaced with the appropriate dm SW counter. A weapon may be converted to an appropriate dm SW counter (or vice versa) by the unit possessing it during any PFPh/DFPh in which the weapon has not fired, but such conversion counts as use of that SW (including the use of all ROF). A unit may assemble/disassemble only as many weapons as it could fire were it not engaged in assembly/disassembly. 76-82mm mortars can be portaged by Infantry in the dm state at a cost of five PP apiece. A weapon may start a scenario dm at the owner’s option [EXC: if listed as dm it must start in that state]. A malfunctioning weapon may be dismantled and transported, and repairs can be attempted while it is dm (using its normal, assembled R#). If captured, the captor may disassemble/reassemble a weapon as if it were his own. A mortar or MG Removed or Scrounged from a vehicle/wreck in which it was previously inherent armament is always removed as a dm SW if possible. A dm SW may not be fired until reassembled [EXC: a German dm HMG/MMG may be fired as a German LMG14]. Should a dm German HMG/MMG malfunction while firing as a LMG, it is marked with a MG Malfunction counter until repaired or removed (or assembled; in which case the inverted HMG/MMG counter can be used instead).

  • Thumbs up 1
Posted
10 hours ago, andersb80 said:

Ja så är det. Strecket under moralsiffran används t.ex. inte. 

Jo, det gör den faktiskt....

Regel 5.1:
"...Crews and MMC with underlined morale are not subject to ELR."

 

Den under Range däremot (Spraying Fire) är inte aktuell i SK.

 

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Några frågetecken från gårdagens spel dök upp kring buildings:

En sådan här byggnad - hur funkar den? Eftersom dot är på open ground, är detta en open ground hex? Eller är det valfritt när man går in i denna hex om man vill gå open ground eller in i byggnad?

image.jpeg.c9c1fd3f90e19a802b6c4bc888d76822.jpeg

Sedan uppkom i slutet av scenariot (S06 i starter kit 1).

Ryska MMC i M7 (under prep fire) flyttade från M8 i turen innan (där den var i byggnaden). Är det 2 MP?

Kan tyskarna i M6 och L5 skjuta på den ryssen (de är i samma byggnad) eller har de inte LOS?

Hur är det med L9 - är det en byggnad eller open ground?

image.jpeg.457bbf563753e6dbce8e26d3f0bce39f.jpegd

Edited by andersb80
Posted (edited)
1 hour ago, andersb80 said:

Några frågetecken från gårdagens spel dök upp kring buildings:

En sådan här byggnad - hur funkar den? Eftersom dot är på open ground, är detta en open ground hex? Eller är det valfritt när man går in i denna hex om man vill gå open ground eller in i byggnad?

 

B23.1 Any hex containing one or more brown or gray rectangular 
overview building depictions is a building hex—even if the hex center dot 
does not touch that building depiction.

Det är en byggnad. Inte valfritt alltså.

Edited by M Söderberg
Posted
53 minutes ago, andersb80 said:

Hittade detta på ett annat forum. Enligt det svaret så har AA9 och CC9 inte LOS...

 

Det är inte samma förutsättningar. När LOS går genom en byggnad på hex mellan skytt och mål så är LOS blocked. (såvida det inte är en Factory och man skjuter helt inom den) (alltid dessa undantag) 

I ditt fall med LOS mellan AA9 och CC9 går LOS helt fritt från byggnaden i BB9. Därför är det clear LOS. 

  • Thumbs up 1
Posted

Ja just det jag, för man mäter ju LOS från de båda prickarna.

Det är fortfarande +3 TEM i alla fall väl? Lite märkligt "i verkligen" i så fall då båda trupperna sitter i varsin ända av huset i detta fall med och får skydd av huset. På samma sätt som i exemplet från det andra forumet.

Det besvarar nog min andra fråga med. Tysken i L5 har inte LOS till ryssen i M9.

Posted
23 minutes ago, andersb80 said:

Det är fortfarande +3 TEM i alla fall väl? Lite märkligt "i verkligen" i så fall då båda trupperna sitter i varsin ända av huset i detta fall med och får skydd av huset. På samma sätt som i exemplet från det andra forumet.

Det besvarar nog min andra fråga med. Tysken i L5 har inte LOS till ryssen i M9.

Ja. +3 TEM för stenhus. Ibland blir ASL lite abstrakt och man får följa reglerna. 

Ingen LOS mellan L5 och M9. 

  • Thumbs up 1
  • 2 months later...
Posted

Det är ingen Sunken Road B4. Så den går uppe på kullen. 

 

B10.4. vehicles must pay four MP & COT (unless they enter via a road hexside, in which case they pay two MP plus the COT of the hex entered).

  • Thumbs up 1
Posted (edited)

Nu har jag lite mer frågor som jag är osäker på 😀

I dessa två exempel, vad blir hindrance p.g.a. av grain? Är det samma åt båda hållen om target skjuter tillbaka?

image.png.457df52a769c37c3b3ae0e7b7a6da82c.png

Vad händer i rout phase med de markerade MMC som är broken? Är båda körda och kommer bli eliminated? Jag tänker att båda har LOS till known enemy (även genom hindrance för den ena) så att de inte kan fly åt höger...

image.png.0c2a2944b333ca8c14d16451809c515e.png

 

Edited by andersb80
Posted

HINDRANCE

Vänster: + 1 Grain

Höger: +4 Grain

Hindrance är alltid samma åt bägge hållen (EXC Smoke, där utgående LOS har ett extra plus).

 

ROUT

Vänstra enheten ger sig (eller elimineras beroende på om No Quarter är aktivt eller ej).

Högra enheten kan ta sig till P0 om jag inte missar något, eftersom han inte kommer närmare känd fiende, och enheterna som ser honom där har alla plus pga Hindrance.

  • Thumbs up 1
Posted

Om Orchard är i effekt (vilket jag kanske missförstod) så är fienden i X7 bakom +8 Hindrance. All Hindrance ≥6 plus är utanför LOS.

"B.10 LOS HINDRANCE BLOCKAGE: Any combination of SMOKE, vision (weather), and/or terrain LOS Hindrance DRM ≥ +6 blocks that LOS completely."

 

Posted

Aha jag hade regeln om Hindrance ≥6 i bakhuvudet men antog att det gällde IFT enbart och inte generell LOS. Perfekt då kan vi fortsätta vårt spel på rätt grunder 😀 Tack!

Posted
5 hours ago, carlsson said:

HINDRANCE

Vänster: + 1 Grain

Höger: +4 Grain

Vänster är +2 Hindrance. +1 Orchard, eftersom 5-punkts-regeln gäller här, tråden kommer klippa vertex utav Orchard.

  • Thumbs up 1
Posted
11 hours ago, CTABKA said:

Vänster är +2 Hindrance. +1 Orchard, eftersom 5-punkts-regeln gäller här, tråden kommer klippa vertex utav Orchard.

Korrekt. Jag tittade bara på den röda pilen. :P 

Posted

På ett hexagonmönster så uppstår en del matematiskt korrekta LOS's som gör att man kan avgöra en LOS utan tråd. Kan vara mycket användbart. 

En av de mest frekventa av dessa är den som Melvin kallar 5-punktsregeln, och visualiseras så här:

image.png.ec69d1045e2422276c79a58ee1ff5462.png

 

När enheterna står 5 Hexes från varandra på detta sättet så kommer LOS att skära genom de två vertexarna som jag har markerat med röda cirklar. Det är oundvikligt så (om man spelar på en korrekt tryckt karta dvs). Det gör det lätt att se Hindrance, i synnerhet när den är Inherent eftersom vertexarna ingår i Inherent terrain.

Det går att avgöra LOS på ganska långa avstånd när man väl har förstått hur hexagonmönstret hänger ihop. 😄

  • Thumbs up 1
Posted (edited)

4-6-7 ser inte 2-2-6 på första bilden som står på vägen (+6 Hindrance), på andra bilden skjuter 4-6-7, 4 FP +4 Hindrance.

5-punkts regeln ser ut som en hockeyklubba.

20250129_185045.jpg

20250129_185110.jpg

Edited by CTABKA
  • Thumbs up 3
Posted

Fräckt, detta hade jag ingen aning om! Men jag förstår att det måste uppstå flera sådana här matematiska regler som man kan lära sig med tiden. Ska absolut börja tänka på hockeyklubban 😀

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...