andersb80 Posted October 29 Report Share Posted October 29 Det dyker upp frågor lite titt som tätt när vi håller på och spelar igenom starter kits lådorna. Jag tänkte jag gör en samlad tråd där jag kan fråga er experter (hoppas det är ok). Fråga 1: Min LMG i D3 ville skjuta på ryssen i B7. Tråden vi la ut för att mäta LOS går igenom byggnaden i D4. Blockerar detta LOS även om det är samma hus? Fråga 2: Vad betyder no dm som det står på baksidan av ryska LMG (som inte står på t.ex. den tyska) Link to comment Share on other sites More sharing options...
CTABKA Posted October 29 Report Share Posted October 29 1. LOS blockerad. 2. No dismantling - allowed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersb80 Posted October 29 Author Report Share Posted October 29 Tackar! Dismantling är inte ett begrepp som finns med i starter kit reglerna (om det inte kallas något annat). Vad är det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted October 29 Report Share Posted October 29 26 minutes ago, andersb80 said: Tackar! Dismantling är inte ett begrepp som finns med i starter kit reglerna (om det inte kallas något annat). Vad är det? Man kan plocka ner tyngre vapen för att de ska kunna transporteras lättare. En Tysk HMG väger t ex 4 PP, men är den ihopplockad väger den bara 2. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersb80 Posted October 29 Author Report Share Posted October 29 Aha ok 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted October 29 Report Share Posted October 29 Från regelboken: A9.8 DISMANTLED (dm) SW: Any light mortar of ≥ four PP, 76-82mm mortar, or non-Russian HMG/MMG [EXC: Russian .50 Cal. MG] may have its PP halved (FRU) if in a dismantled state. A dm weapon is replaced with the appropriate dm SW counter. A weapon may be converted to an appropriate dm SW counter (or vice versa) by the unit possessing it during any PFPh/DFPh in which the weapon has not fired, but such conversion counts as use of that SW (including the use of all ROF). A unit may assemble/disassemble only as many weapons as it could fire were it not engaged in assembly/disassembly. 76-82mm mortars can be portaged by Infantry in the dm state at a cost of five PP apiece. A weapon may start a scenario dm at the owner’s option [EXC: if listed as dm it must start in that state]. A malfunctioning weapon may be dismantled and transported, and repairs can be attempted while it is dm (using its normal, assembled R#). If captured, the captor may disassemble/reassemble a weapon as if it were his own. A mortar or MG Removed or Scrounged from a vehicle/wreck in which it was previously inherent armament is always removed as a dm SW if possible. A dm SW may not be fired until reassembled [EXC: a German dm HMG/MMG may be fired as a German LMG14]. Should a dm German HMG/MMG malfunction while firing as a LMG, it is marked with a MG Malfunction counter until repaired or removed (or assembled; in which case the inverted HMG/MMG counter can be used instead). 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted October 29 Report Share Posted October 29 Finns flera saker på counters some inte är relevanta/finns i Starter Kit reglerna. Det är gjort så att counters skall vara kompatibla med ASL. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersb80 Posted October 30 Author Report Share Posted October 30 Ja så är det. Strecket under moralsiffran används t.ex. inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted October 30 Report Share Posted October 30 10 hours ago, andersb80 said: Ja så är det. Strecket under moralsiffran används t.ex. inte. Jo, det gör den faktiskt.... Regel 5.1: "...Crews and MMC with underlined morale are not subject to ELR." Den under Range däremot (Spraying Fire) är inte aktuell i SK. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersb80 Posted October 31 Author Report Share Posted October 31 Just det, du har helt rätt. Nu snurrade jag till det lite 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersb80 Posted yesterday at 08:36 AM Author Report Share Posted yesterday at 08:36 AM (edited) Några frågetecken från gårdagens spel dök upp kring buildings: En sådan här byggnad - hur funkar den? Eftersom dot är på open ground, är detta en open ground hex? Eller är det valfritt när man går in i denna hex om man vill gå open ground eller in i byggnad? Sedan uppkom i slutet av scenariot (S06 i starter kit 1). Ryska MMC i M7 (under prep fire) flyttade från M8 i turen innan (där den var i byggnaden). Är det 2 MP? Kan tyskarna i M6 och L5 skjuta på den ryssen (de är i samma byggnad) eller har de inte LOS? Hur är det med L9 - är det en byggnad eller open ground? d Edited yesterday at 08:39 AM by andersb80 Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Söderberg Posted yesterday at 09:47 AM Report Share Posted yesterday at 09:47 AM (edited) 1 hour ago, andersb80 said: Några frågetecken från gårdagens spel dök upp kring buildings: En sådan här byggnad - hur funkar den? Eftersom dot är på open ground, är detta en open ground hex? Eller är det valfritt när man går in i denna hex om man vill gå open ground eller in i byggnad? B23.1 Any hex containing one or more brown or gray rectangular overview building depictions is a building hex—even if the hex center dot does not touch that building depiction. Det är en byggnad. Inte valfritt alltså. Edited yesterday at 09:49 AM by M Söderberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersb80 Posted yesterday at 10:30 AM Author Report Share Posted yesterday at 10:30 AM Ok tack. Är det LOS från AA9 till CC9? Från BB9 till CC9? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Söderberg Posted yesterday at 10:37 AM Report Share Posted yesterday at 10:37 AM 6 minutes ago, andersb80 said: Ok tack. Är det LOS från AA9 till CC9? Från BB9 till CC9? Ja på båda fallen skulle jag säga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersb80 Posted yesterday at 01:47 PM Author Report Share Posted yesterday at 01:47 PM (edited) Hittade detta på ett annat forum. Enligt det svaret så har AA9 och CC9 inte LOS... Edited yesterday at 01:52 PM by andersb80 Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Söderberg Posted yesterday at 02:47 PM Report Share Posted yesterday at 02:47 PM 53 minutes ago, andersb80 said: Hittade detta på ett annat forum. Enligt det svaret så har AA9 och CC9 inte LOS... Det är inte samma förutsättningar. När LOS går genom en byggnad på hex mellan skytt och mål så är LOS blocked. (såvida det inte är en Factory och man skjuter helt inom den) (alltid dessa undantag) I ditt fall med LOS mellan AA9 och CC9 går LOS helt fritt från byggnaden i BB9. Därför är det clear LOS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersb80 Posted yesterday at 03:40 PM Author Report Share Posted yesterday at 03:40 PM Ja just det jag, för man mäter ju LOS från de båda prickarna. Det är fortfarande +3 TEM i alla fall väl? Lite märkligt "i verkligen" i så fall då båda trupperna sitter i varsin ända av huset i detta fall med och får skydd av huset. På samma sätt som i exemplet från det andra forumet. Det besvarar nog min andra fråga med. Tysken i L5 har inte LOS till ryssen i M9. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Söderberg Posted yesterday at 04:08 PM Report Share Posted yesterday at 04:08 PM 23 minutes ago, andersb80 said: Det är fortfarande +3 TEM i alla fall väl? Lite märkligt "i verkligen" i så fall då båda trupperna sitter i varsin ända av huset i detta fall med och får skydd av huset. På samma sätt som i exemplet från det andra forumet. Det besvarar nog min andra fråga med. Tysken i L5 har inte LOS till ryssen i M9. Ja. +3 TEM för stenhus. Ibland blir ASL lite abstrakt och man får följa reglerna. Ingen LOS mellan L5 och M9. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now