andersb80 Posted October 29, 2024 Report Posted October 29, 2024 Det dyker upp frågor lite titt som tätt när vi håller på och spelar igenom starter kits lådorna. Jag tänkte jag gör en samlad tråd där jag kan fråga er experter (hoppas det är ok). Fråga 1: Min LMG i D3 ville skjuta på ryssen i B7. Tråden vi la ut för att mäta LOS går igenom byggnaden i D4. Blockerar detta LOS även om det är samma hus? Fråga 2: Vad betyder no dm som det står på baksidan av ryska LMG (som inte står på t.ex. den tyska)
CTABKA Posted October 29, 2024 Report Posted October 29, 2024 1. LOS blockerad. 2. No dismantling - allowed.
andersb80 Posted October 29, 2024 Author Report Posted October 29, 2024 Tackar! Dismantling är inte ett begrepp som finns med i starter kit reglerna (om det inte kallas något annat). Vad är det?
carlsson Posted October 29, 2024 Report Posted October 29, 2024 26 minutes ago, andersb80 said: Tackar! Dismantling är inte ett begrepp som finns med i starter kit reglerna (om det inte kallas något annat). Vad är det? Man kan plocka ner tyngre vapen för att de ska kunna transporteras lättare. En Tysk HMG väger t ex 4 PP, men är den ihopplockad väger den bara 2.
carlsson Posted October 29, 2024 Report Posted October 29, 2024 Från regelboken: A9.8 DISMANTLED (dm) SW: Any light mortar of ≥ four PP, 76-82mm mortar, or non-Russian HMG/MMG [EXC: Russian .50 Cal. MG] may have its PP halved (FRU) if in a dismantled state. A dm weapon is replaced with the appropriate dm SW counter. A weapon may be converted to an appropriate dm SW counter (or vice versa) by the unit possessing it during any PFPh/DFPh in which the weapon has not fired, but such conversion counts as use of that SW (including the use of all ROF). A unit may assemble/disassemble only as many weapons as it could fire were it not engaged in assembly/disassembly. 76-82mm mortars can be portaged by Infantry in the dm state at a cost of five PP apiece. A weapon may start a scenario dm at the owner’s option [EXC: if listed as dm it must start in that state]. A malfunctioning weapon may be dismantled and transported, and repairs can be attempted while it is dm (using its normal, assembled R#). If captured, the captor may disassemble/reassemble a weapon as if it were his own. A mortar or MG Removed or Scrounged from a vehicle/wreck in which it was previously inherent armament is always removed as a dm SW if possible. A dm SW may not be fired until reassembled [EXC: a German dm HMG/MMG may be fired as a German LMG14]. Should a dm German HMG/MMG malfunction while firing as a LMG, it is marked with a MG Malfunction counter until repaired or removed (or assembled; in which case the inverted HMG/MMG counter can be used instead). 1
Klas Malmström Posted October 29, 2024 Report Posted October 29, 2024 Finns flera saker på counters some inte är relevanta/finns i Starter Kit reglerna. Det är gjort så att counters skall vara kompatibla med ASL.
andersb80 Posted October 30, 2024 Author Report Posted October 30, 2024 Ja så är det. Strecket under moralsiffran används t.ex. inte.
Klas Malmström Posted October 30, 2024 Report Posted October 30, 2024 10 hours ago, andersb80 said: Ja så är det. Strecket under moralsiffran används t.ex. inte. Jo, det gör den faktiskt.... Regel 5.1: "...Crews and MMC with underlined morale are not subject to ELR." Den under Range däremot (Spraying Fire) är inte aktuell i SK.
andersb80 Posted October 31, 2024 Author Report Posted October 31, 2024 Just det, du har helt rätt. Nu snurrade jag till det lite 🙂
andersb80 Posted November 12, 2024 Author Report Posted November 12, 2024 (edited) Några frågetecken från gårdagens spel dök upp kring buildings: En sådan här byggnad - hur funkar den? Eftersom dot är på open ground, är detta en open ground hex? Eller är det valfritt när man går in i denna hex om man vill gå open ground eller in i byggnad? Sedan uppkom i slutet av scenariot (S06 i starter kit 1). Ryska MMC i M7 (under prep fire) flyttade från M8 i turen innan (där den var i byggnaden). Är det 2 MP? Kan tyskarna i M6 och L5 skjuta på den ryssen (de är i samma byggnad) eller har de inte LOS? Hur är det med L9 - är det en byggnad eller open ground? d Edited November 12, 2024 by andersb80
M Söderberg Posted November 12, 2024 Report Posted November 12, 2024 (edited) 1 hour ago, andersb80 said: Några frågetecken från gårdagens spel dök upp kring buildings: En sådan här byggnad - hur funkar den? Eftersom dot är på open ground, är detta en open ground hex? Eller är det valfritt när man går in i denna hex om man vill gå open ground eller in i byggnad? B23.1 Any hex containing one or more brown or gray rectangular overview building depictions is a building hex—even if the hex center dot does not touch that building depiction. Det är en byggnad. Inte valfritt alltså. Edited November 12, 2024 by M Söderberg
andersb80 Posted November 12, 2024 Author Report Posted November 12, 2024 Ok tack. Är det LOS från AA9 till CC9? Från BB9 till CC9?
M Söderberg Posted November 12, 2024 Report Posted November 12, 2024 6 minutes ago, andersb80 said: Ok tack. Är det LOS från AA9 till CC9? Från BB9 till CC9? Ja på båda fallen skulle jag säga.
andersb80 Posted November 12, 2024 Author Report Posted November 12, 2024 (edited) Hittade detta på ett annat forum. Enligt det svaret så har AA9 och CC9 inte LOS... Edited November 12, 2024 by andersb80
M Söderberg Posted November 12, 2024 Report Posted November 12, 2024 53 minutes ago, andersb80 said: Hittade detta på ett annat forum. Enligt det svaret så har AA9 och CC9 inte LOS... Det är inte samma förutsättningar. När LOS går genom en byggnad på hex mellan skytt och mål så är LOS blocked. (såvida det inte är en Factory och man skjuter helt inom den) (alltid dessa undantag) I ditt fall med LOS mellan AA9 och CC9 går LOS helt fritt från byggnaden i BB9. Därför är det clear LOS. 1
andersb80 Posted November 12, 2024 Author Report Posted November 12, 2024 Ja just det jag, för man mäter ju LOS från de båda prickarna. Det är fortfarande +3 TEM i alla fall väl? Lite märkligt "i verkligen" i så fall då båda trupperna sitter i varsin ända av huset i detta fall med och får skydd av huset. På samma sätt som i exemplet från det andra forumet. Det besvarar nog min andra fråga med. Tysken i L5 har inte LOS till ryssen i M9.
M Söderberg Posted November 12, 2024 Report Posted November 12, 2024 23 minutes ago, andersb80 said: Det är fortfarande +3 TEM i alla fall väl? Lite märkligt "i verkligen" i så fall då båda trupperna sitter i varsin ända av huset i detta fall med och får skydd av huset. På samma sätt som i exemplet från det andra forumet. Det besvarar nog min andra fråga med. Tysken i L5 har inte LOS till ryssen i M9. Ja. +3 TEM för stenhus. Ibland blir ASL lite abstrakt och man får följa reglerna. Ingen LOS mellan L5 och M9. 1
andersb80 Posted January 20 Author Report Posted January 20 Den här vägen, går den uppe på hills eller igenom? Är det 1 eller 2 MP att gå från t.ex. I2 till H2?
M Söderberg Posted January 20 Report Posted January 20 Det är ingen Sunken Road B4. Så den går uppe på kullen. B10.4. vehicles must pay four MP & COT (unless they enter via a road hexside, in which case they pay two MP plus the COT of the hex entered). 1
andersb80 Posted January 28 Author Report Posted January 28 (edited) Nu har jag lite mer frågor som jag är osäker på 😀 I dessa två exempel, vad blir hindrance p.g.a. av grain? Är det samma åt båda hållen om target skjuter tillbaka? Vad händer i rout phase med de markerade MMC som är broken? Är båda körda och kommer bli eliminated? Jag tänker att båda har LOS till known enemy (även genom hindrance för den ena) så att de inte kan fly åt höger... Edited January 28 by andersb80
carlsson Posted January 28 Report Posted January 28 HINDRANCE Vänster: + 1 Grain Höger: +4 Grain Hindrance är alltid samma åt bägge hållen (EXC Smoke, där utgående LOS har ett extra plus). ROUT Vänstra enheten ger sig (eller elimineras beroende på om No Quarter är aktivt eller ej). Högra enheten kan ta sig till P0 om jag inte missar något, eftersom han inte kommer närmare känd fiende, och enheterna som ser honom där har alla plus pga Hindrance. 1
andersb80 Posted January 28 Author Report Posted January 28 Tackar! Ok så en unit i LOS igenom hindrance är inte en known enemy?
carlsson Posted January 28 Report Posted January 28 Om Orchard är i effekt (vilket jag kanske missförstod) så är fienden i X7 bakom +8 Hindrance. All Hindrance ≥6 plus är utanför LOS. "B.10 LOS HINDRANCE BLOCKAGE: Any combination of SMOKE, vision (weather), and/or terrain LOS Hindrance DRM ≥ +6 blocks that LOS completely."
andersb80 Posted January 28 Author Report Posted January 28 Aha jag hade regeln om Hindrance ≥6 i bakhuvudet men antog att det gällde IFT enbart och inte generell LOS. Perfekt då kan vi fortsätta vårt spel på rätt grunder 😀 Tack!
CTABKA Posted January 28 Report Posted January 28 5 hours ago, carlsson said: HINDRANCE Vänster: + 1 Grain Höger: +4 Grain Vänster är +2 Hindrance. +1 Orchard, eftersom 5-punkts-regeln gäller här, tråden kommer klippa vertex utav Orchard. 1
carlsson Posted January 29 Report Posted January 29 11 hours ago, CTABKA said: Vänster är +2 Hindrance. +1 Orchard, eftersom 5-punkts-regeln gäller här, tråden kommer klippa vertex utav Orchard. Korrekt. Jag tittade bara på den röda pilen.
andersb80 Posted January 29 Author Report Posted January 29 Kanske ritade lite slarvigt 🤪 Ok så om tråden snuddar hex linjerna i P2 så blir det +2 istället? Vad säger 5-punkts regeln?
carlsson Posted January 29 Report Posted January 29 På ett hexagonmönster så uppstår en del matematiskt korrekta LOS's som gör att man kan avgöra en LOS utan tråd. Kan vara mycket användbart. En av de mest frekventa av dessa är den som Melvin kallar 5-punktsregeln, och visualiseras så här: När enheterna står 5 Hexes från varandra på detta sättet så kommer LOS att skära genom de två vertexarna som jag har markerat med röda cirklar. Det är oundvikligt så (om man spelar på en korrekt tryckt karta dvs). Det gör det lätt att se Hindrance, i synnerhet när den är Inherent eftersom vertexarna ingår i Inherent terrain. Det går att avgöra LOS på ganska långa avstånd när man väl har förstått hur hexagonmönstret hänger ihop. 😄 1
CTABKA Posted January 29 Report Posted January 29 (edited) 4-6-7 ser inte 2-2-6 på första bilden som står på vägen (+6 Hindrance), på andra bilden skjuter 4-6-7, 4 FP +4 Hindrance. 5-punkts regeln ser ut som en hockeyklubba. Edited January 29 by CTABKA 3
andersb80 Posted January 30 Author Report Posted January 30 Fräckt, detta hade jag ingen aning om! Men jag förstår att det måste uppstå flera sådana här matematiska regler som man kan lära sig med tiden. Ska absolut börja tänka på hockeyklubban 😀
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now