Jump to content

Anders (a noob)'s frågor


andersb80

Recommended Posts

Det dyker upp frågor lite titt som tätt när vi håller på och spelar igenom starter kits lådorna. Jag tänkte jag gör en samlad tråd där jag kan fråga er experter (hoppas det är ok).

Fråga 1: Min LMG i D3 ville skjuta på ryssen i B7. Tråden vi la ut för att mäta LOS går igenom byggnaden i D4. Blockerar detta LOS även om det är samma hus?

Fråga 2: Vad betyder no dm som det står på baksidan av ryska LMG (som inte står på t.ex. den tyska)

1.jpg

2.jpg

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, andersb80 said:

Tackar!

Dismantling är inte ett begrepp som finns med i starter kit reglerna (om det inte kallas något annat). Vad är det?

Man kan plocka ner tyngre vapen för att de ska kunna transporteras lättare. En Tysk HMG väger t ex 4 PP, men är den ihopplockad väger den bara 2. 

Link to comment
Share on other sites

Från regelboken: :)

A9.8 DISMANTLED (dm) SW: Any light mortar of ≥ four PP, 76-82mm mortar, or non-Russian HMG/MMG [EXC: Russian .50 Cal. MG] may have its PP halved (FRU) if in a dismantled state. A dm weapon is replaced with the appropriate dm SW counter. A weapon may be converted to an appropriate dm SW counter (or vice versa) by the unit possessing it during any PFPh/DFPh in which the weapon has not fired, but such conversion counts as use of that SW (including the use of all ROF). A unit may assemble/disassemble only as many weapons as it could fire were it not engaged in assembly/disassembly. 76-82mm mortars can be portaged by Infantry in the dm state at a cost of five PP apiece. A weapon may start a scenario dm at the owner’s option [EXC: if listed as dm it must start in that state]. A malfunctioning weapon may be dismantled and transported, and repairs can be attempted while it is dm (using its normal, assembled R#). If captured, the captor may disassemble/reassemble a weapon as if it were his own. A mortar or MG Removed or Scrounged from a vehicle/wreck in which it was previously inherent armament is always removed as a dm SW if possible. A dm SW may not be fired until reassembled [EXC: a German dm HMG/MMG may be fired as a German LMG14]. Should a dm German HMG/MMG malfunction while firing as a LMG, it is marked with a MG Malfunction counter until repaired or removed (or assembled; in which case the inverted HMG/MMG counter can be used instead).

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, andersb80 said:

Ja så är det. Strecket under moralsiffran används t.ex. inte. 

Jo, det gör den faktiskt....

Regel 5.1:
"...Crews and MMC with underlined morale are not subject to ELR."

 

Den under Range däremot (Spraying Fire) är inte aktuell i SK.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Några frågetecken från gårdagens spel dök upp kring buildings:

En sådan här byggnad - hur funkar den? Eftersom dot är på open ground, är detta en open ground hex? Eller är det valfritt när man går in i denna hex om man vill gå open ground eller in i byggnad?

image.jpeg.c9c1fd3f90e19a802b6c4bc888d76822.jpeg

Sedan uppkom i slutet av scenariot (S06 i starter kit 1).

Ryska MMC i M7 (under prep fire) flyttade från M8 i turen innan (där den var i byggnaden). Är det 2 MP?

Kan tyskarna i M6 och L5 skjuta på den ryssen (de är i samma byggnad) eller har de inte LOS?

Hur är det med L9 - är det en byggnad eller open ground?

image.jpeg.457bbf563753e6dbce8e26d3f0bce39f.jpegd

Edited by andersb80
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, andersb80 said:

Några frågetecken från gårdagens spel dök upp kring buildings:

En sådan här byggnad - hur funkar den? Eftersom dot är på open ground, är detta en open ground hex? Eller är det valfritt när man går in i denna hex om man vill gå open ground eller in i byggnad?

 

B23.1 Any hex containing one or more brown or gray rectangular 
overview building depictions is a building hex—even if the hex center dot 
does not touch that building depiction.

Det är en byggnad. Inte valfritt alltså.

Edited by M Söderberg
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, andersb80 said:

Hittade detta på ett annat forum. Enligt det svaret så har AA9 och CC9 inte LOS...

 

Det är inte samma förutsättningar. När LOS går genom en byggnad på hex mellan skytt och mål så är LOS blocked. (såvida det inte är en Factory och man skjuter helt inom den) (alltid dessa undantag) 

I ditt fall med LOS mellan AA9 och CC9 går LOS helt fritt från byggnaden i BB9. Därför är det clear LOS. 

Link to comment
Share on other sites

Ja just det jag, för man mäter ju LOS från de båda prickarna.

Det är fortfarande +3 TEM i alla fall väl? Lite märkligt "i verkligen" i så fall då båda trupperna sitter i varsin ända av huset i detta fall med och får skydd av huset. På samma sätt som i exemplet från det andra forumet.

Det besvarar nog min andra fråga med. Tysken i L5 har inte LOS till ryssen i M9.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, andersb80 said:

Det är fortfarande +3 TEM i alla fall väl? Lite märkligt "i verkligen" i så fall då båda trupperna sitter i varsin ända av huset i detta fall med och får skydd av huset. På samma sätt som i exemplet från det andra forumet.

Det besvarar nog min andra fråga med. Tysken i L5 har inte LOS till ryssen i M9.

Ja. +3 TEM för stenhus. Ibland blir ASL lite abstrakt och man får följa reglerna. 

Ingen LOS mellan L5 och M9. 

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...