Jump to content

Fredrik Thylin

Members
  • Posts

    43
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Fredrik Thylin last won the day on September 4

Fredrik Thylin had the most liked content!

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Fredrik Thylin's Achievements

Explorer

Explorer (4/14)

  • One Year In
  • Reacting Well Rare
  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Conversation Starter Rare

Recent Badges

6

Reputation

  1. En squad står ADJACENT till en annan squad. Den går en hex ifrån en fientlig squad till en hex två hexes ifrån. Fiende Squaden ser hela hexsiden i hexen som den lämnar och den nya hexen och skjuter snapshot. Blir det PBF och halved för snapshot eller räknas det som att snapshoten äger rum på två rutors avstånd (bara halved)? Jag tror att eftersom alla movement points används i rutan på 2 stegs avstånd så är det det som gäller.
  2. Intressant😀. Jag tror att jag hittade den på Gamesquad. Jag ser att Klas Malmström's version är uppdaterad.
  3. Fredrik Thylin

    Q&A

    Jag och min motspelare använder ofta bifogat dokument för QA. Är det någon som har sett det tidigare och använt det? Tror ni att det är tillförlitligt? ASL_QA_Total (1).pdf
  4. Jag spelar "the comissars house" ASL 4 och vi funderar på tolkningen av sewer emergence die roll. Oavsett om man går vilse eller ej så slår man en sewer emergence die roll. Sedan är det valfritt om man går upp från sewern. Om man slår 5-6 så så måste man vara kvar i sewern, ingen kan skjuta på dom med defensive fire, även i nästa player turn? Slår man 7 discovered: man står kvar i sewern, om det står units i manhole location så kan dom skjuta defensive fire. Om dom överlever defensive fire, så kan inte någon skjuta på dom nästa player turn, även om det står units i manhole location? Om det inte står någon i manhole location så spelar det ingen roll om man slår 5-7 (bortsett från att man står kvar i sewern)? Om det står units i sewern vid en manhole location, kan motståndaren använda sewer movement i samma manhole location ?
  5. I scenario 25 Gavins gamble, SSR 1 så står det "dike hexes are considered concealment terrain for setup (only) purposes". Dike är en level 1 hill open ground i scenariot som går längs en väg. Vad händer om man ställer upp en HIP emplaced gun på Diken? I A12.34 så står det "an emplaced gun may also always use HIP if not in concealment terrain, provided it sets up out of LOS of all enemy ground units. But must be placed onboard under a ? as soon as a Good order enemy ground unit has a LOS to it regardless of range." I concealment table loss/gain för emplaced guns, så står det under not in concealment terrain 16 steg eller mindre: ACDG. Där finns inget om att den placeras under ? så fort den hamnar i LOS. Scenariot har öppen terräng så alla rutor på diken är i LOS redan vid setup. I 12.121 så står det att concealment table always takes precedence. Försvinner HIP omedelbart vid rally phase (eftersom dom står i open ground i LOS)? Har Height advantage betydelse i det här fallet?
  6. Är det officiell errata? Det finns inte med i MMP reglerna och inte heller i kapitel H. Det producerades 313 st totalt och vid 1943 fanns 47 st kvar. Användes enbart av luftburna styrkor. Det låter konstigt att tusentals spränggranater skulle produceras till dom. Men visst är det möjligt.
  7. Att spränggranater finns nämnd i en översatt manual säger inte så mycket. Manualen är nog gjord av tillverkaren. Wehrmacht tänkte nog enbart att använda den som PV pjäs. Gissningsvis så producerades få eller inga spränggranater. Både pak 41 och föregångaren tillverkades i en liten serie. I wikipedia artikeln finns angivna källor, men jag tänker inte köpa böckerna. Jag antar att Avalon Hill gjorde bedömningen att spränggranater antingen inte tillverkades eller att det fanns så få tillgängliga, och satte dit underscore på vapnet i ASL. Det finns en snarlik situation med brittiska 2 pounder. I ASL finns enbart AP. Men det tillverkades HE ammunition (vet inte hur mycket), men den distribuerades inte till Tanks eller PV kanoner. Förmodligen p.g.a usel effekt Av HE ammunitionen.
  8. C2.21 An underscored caliber size means it cannot fire HE ammunition. Det enda oklara är texten på Ordnace note A i kapitel H. Där antyds att man kan använda HE. Jag är säker på att den är felaktig. kanonröret avsmalnar vilket gör att projektilen kläms ihop till en mindre kaliber. Länk till wikipedia:https://en.m.wikipedia.org/wiki/4.2_cm_Pak_41 . Där finns bara AP nämnd. Även om det teoretiskt fanns tillgängligt en spränggranat, så är det möjligt att Avalon Hill gjorde en bedömning att den inte fanns tillgänglig. Dessutom så krävs det en speical regel eftersom granaten som skjuts iväg är 28 MM. Här är en länk till Gun jesus. Squeeze bore startar runt 57.30
  9. Jag har tittat på kapitel C och H och det är tydligt att den bara kan skjuta AP Jag vet inte om det är historiskt riktigt. Ammunitionen som den använder kallas för Squeeze bore. Det gör att projektilen kläms ihop till en mindre kaliber vilket ökar mynningshastigheten, men jag tror inte att det går att göra HE ammunition men den tekniken.
  10. Det står i D9.4 att hindrance bara gäller om både firer och target har LOS till vraket (oavsett om den är i bypass eller inte). Det finns även ett exempel nedan D9.4, tyvärr inte i bypass. Därför antar jag att LOS till ett vrak i bypass dras till vertexen. I bypass så är det bara om LOS passerar hexsiden där vraket finns. Så jag antar att vrak i bypass inte kan vara inherent (i praktiken)? "D9.4 but it does not apply if the wreck/afv is in bypass and the LOS does not touch the hexside being bypassed, or if the afv/wreck forming the hindrance is not in the LOS of both the firer and the target"
  11. Tack. LOS till vraket är det från vertex (för hindrance)?
  12. En afv blev sönderskjuten i bypass. Om en squad står i samma ruta som vraket, i ett hus, kan den påverkas av hindrance från vraket? Eller måste vraket stå i en annan ruta (vertex) för att påverka? D 9.4 är svårtolkad. Det står att LOS måste passera hexside där vraket står. Dessutom måste vraket vara in LOS för både attacker and defender. Drar man LOS till vertexen i rutan i det fallet?
  13. Tack. Men med den definition så kan man räkna alla sidor, norr , söder väster och öster. Båda sidor kan ställa upp på hela spelområdet så vi antar att alla kanter kan räknas som FBE för båda sidor.
  14. Vi spelar ASL 26 Tanks in the street. En halftrack får en stun and recall. Eftersom båda sidor kan ställa upp på hela spel området så kom vi fram till att alla sidor är FBE. Är det rätt tolkning? Vid stun and recall så måste AFV "exit the playing area along a FBE via the shortest route" Kan man då välja FBE om det finns flera sidor med FBE och sedan välja kortast väg? Eller räknar man kortast väg till närmaste FBE?
×
×
  • Create New...