Jump to content

Fredrik Thylin

Members
  • Posts

    34
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Fredrik Thylin last won the day on April 21

Fredrik Thylin had the most liked content!

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Fredrik Thylin's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • One Year In
  • Reacting Well Rare
  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Conversation Starter Rare

Recent Badges

5

Reputation

  1. Det står i D9.4 att hindrance bara gäller om både firer och target har LOS till vraket (oavsett om den är i bypass eller inte). Det finns även ett exempel nedan D9.4, tyvärr inte i bypass. Därför antar jag att LOS till ett vrak i bypass dras till vertexen. I bypass så är det bara om LOS passerar hexsiden där vraket finns. Så jag antar att vrak i bypass inte kan vara inherent (i praktiken)? "D9.4 but it does not apply if the wreck/afv is in bypass and the LOS does not touch the hexside being bypassed, or if the afv/wreck forming the hindrance is not in the LOS of both the firer and the target"
  2. Tack. LOS till vraket är det från vertex (för hindrance)?
  3. En afv blev sönderskjuten i bypass. Om en squad står i samma ruta som vraket, i ett hus, kan den påverkas av hindrance från vraket? Eller måste vraket stå i en annan ruta (vertex) för att påverka? D 9.4 är svårtolkad. Det står att LOS måste passera hexside där vraket står. Dessutom måste vraket vara in LOS för både attacker and defender. Drar man LOS till vertexen i rutan i det fallet?
  4. Tack. Men med den definition så kan man räkna alla sidor, norr , söder väster och öster. Båda sidor kan ställa upp på hela spelområdet så vi antar att alla kanter kan räknas som FBE för båda sidor.
  5. Vi spelar ASL 26 Tanks in the street. En halftrack får en stun and recall. Eftersom båda sidor kan ställa upp på hela spel området så kom vi fram till att alla sidor är FBE. Är det rätt tolkning? Vid stun and recall så måste AFV "exit the playing area along a FBE via the shortest route" Kan man då välja FBE om det finns flera sidor med FBE och sedan välja kortast väg? Eller räknar man kortast väg till närmaste FBE?
  6. En AFV vrider tornet och skjuter first fire med coaxial MG på en squad, men inte med kanonen. Efter det så vrider AFV tornet igen och skjuter med kanonen på ett annat mål. Vad blir det för DRM för kanon skottet? Blir det Case A två gånger eller är det bara sista CA change som gäller? /Fredrik
  7. Jag förstår att IIFT inte är populär. Men för mig som började med squad leader så är det fortfarande konstigt med ojämn fire power. Jag har squad leader + COI, COD GIAV i källaren och då var nästan all FP jämn. COI introducerade minor axis counters som hade 3 i FP. Alla tyska ryska och amerikanska mg och squads hade jämna tal. Tysk HMG hade 8 i FP. Det var i alla fall kul att prova IIFT, men min motståndare vill använda IFT.
  8. En afv kör in i samma ruta som en infantry squad. Squaden väljer att inte göra CC reaction fire (eftersom den riskerar att bli pinned). AFV stannar i samma ruta. Måste squaden ta en Paatc i close combat phase? Vi antog att man inte behöver paatc i close combat phase.
  9. Vet inte vad IIFT-CTC är? Men jämför man IFT med IIFT så är det oftast PTC som skiljer och i några fall 1 KIA eller 2KIA, eller 1MC istället för 2MC. Exempelvis mellan 2 och 3: 3 PTC på DR 7 och 2mc istället för 1mc på DR3. Skillnaden mellan 3 och 3,5: på DR 6 så får man NMC på 3.5 FP istället för ett PTC på 3FP. Jag har spelat 6-7 scenarion med IIFT och märker knappt någon skillnad, bortsett från att man slipper att försöka få ihop jämna tal. T.ex i vissa fall så med IIFT så tar man med kulsprutan, men i IFT så skippar man kulsprutan för att det inte gör någon skillnad.
  10. Gammal Squad leader spelare här. I ursprungliga squad leader så var all firepower jämna tal: 2,4,6,8 och IFT gjordes därefter. När sedan ASL skapades så blev det ojämna tal, 3,5,7 men IFT lämnades i stort sett detsamma (i alla fall kolumnerna). Då uppstod situationen att man ofta förlorade firepower som tidigare inte fanns, och många tyckte att det var en märklig situation. Jag har med min motspelare provat IIFT. Jag tycker att den är bra, men skillnaden mellan IFT och IIFT är hårfin.
  11. Filen är Scott Romanovski från 2005 och kontinuerligt uppdaterad från officiella källor V22.
  12. Tack för svar. Jag har en Q A fil som innehåller följande: "C1.21 1) How many extra chit draws are required to correct a SR and convert it to a FFE:1 when there are unKnown non-HIP enemy units in/- adjacent to the AR's/FFE:1's hex? A. Possibly two when all non-HIP enemy units in/adjacent to the AR's and FFE:1's hex are unKnown. 2) Is the OBA flowchart correct and correcting a SR and converting it to a FFE could require two extra chit draws? A. Yes. [Letter194]" Q &A filen är uppdaterad 2020. Är svaret fel?
  13. Rätta mig om jag har fel: Jag placerar en AR bredvid en unknown unit. för att placera en SR, extra chit draw. SR driftar 6 hexes. Jag placerar en ny AR för att korrigera tillbaka SR och konvertera till FFE, två extra chit draw (en för korrigering och en för conversion to FFE). FFE driftar 2 hexes och fire mission bombar tomma fält. Så totalt blir det en ordinarie chit draw (för battery access) och tre extra chit draws p.g.a unknown enemy units.🤔
×
×
  • Create New...