Jump to content

HIP Emplaced Gun not in Concealment terrain


M Söderberg

Recommended Posts

Enligt A12.34 ska en HIP Emplaced Gun komma fram under (?) så snart en Enemy ground unit (Good Order) har LOS till den.

"An Emplaced Gun may also always use HIP if not in 
Concealment Terrain, provided it sets up out of the LOS of all enemy ground 
units—but must be placed onboard under a “?” as soon as a Good Order en-
emy ground unit has a LOS to it regardless of range, e.g., at the start of the first 
RPh.
"

Men enligt CONCEALMENT LOSS/GAIN TABLE så gäller ACDG för Emplaced Gun. Och där står inget om att den kommer fram direkt med LOS från en Enemy Ground Unit. Bara om den gör ett antal saker. För att regeln ovan skulle gälla borde väl det stå H i tabellen. Som det gör på Unemplaced Gun. Enligt A12.121 ska man följa tabellen men varför står det då som det gör på A12.34.

Jag har sökt på Q&A utan att hitta något

Jag tycker det är motsägelsefullt. Eller så är det något jag missar. Någon som kan bringa klarhet i detta?

Link to comment
Share on other sites

Nja. Missade inte det faktiskt. Men missade att förklara tydligt att min fråga handlade just specifikt om "not in Concealment Terrain".

Utan det jag tyckte var motsägelsefullt är att enligt CONCEALMENT LOSS/GAIN TABLE så gäller ACDG för Emplaced Gun även för NOT IN CONCEALMENT TERRAIN.

Men vi kom fram till att det är precis som du säger. Dvs man ska följa regeln A12.34

Att det inte finns med i CONCEALMENT LOSS/GAIN TABLE tolkar jag att det beror på att det inte är en komplett Concealment Loss utan bara en förändring från HIP till Concealed.  

  • Thumbs up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

hittar lite mer motsägelser, utan att orka gå in på det.

men visst behåller man sitt ? om man skjuter med emplaced gun om du inte slår 5-6 om good order enemy unit är inom 16 hexes .... ?

 

(gäller det kupoler också ?)

Link to comment
Share on other sites

Ja. Jag tolkar A12.34 som att du behåller "?" om du inte slår 5-6 med colored dr oavsett om du står i Concealment Terrain eller inte, om Fi är inom 16 hexes och LOS.

Nej. Jag kan inte se att Armored Cupola hanteras som Emplaced Gun. 

D9.5  "An Armored Cupola represents a Dug-In AFV .......  An Armored Cupola is considered the equivalent of an Immobile tank"

D9.54 "A Dug-In AFV is HD to all Direct Fire attacks"

Link to comment
Share on other sites

Ja, man behåller HIP om man står i Concealment terrain.

Du menar nog Dug in-tank i RB? Och det står så här:

Dug-In: A Russian AFV Platoon may be purchased at 50% (FRU) of the normal CPP Cost if set up on-map as Dug-In (D9.54). A Dug-In AFV may set up in Rubble and may set up using HIP in Concealment Terrain per normal Gun HIP rules (A12.34), but firing any Weapon or changing TCA is a concealment-loss activity (A12.141). Such HIP must be purchased separately (RePh step 11.621). A Dug-In AFV’s BMG (if any) is Disabled. (Such a BMG is automatically Scrounged successfully by the Russian. A number of Russian LMG equal to the number of AFV with Disabled BMG received for the Dug-In AFV Pltn are added to the Russian OB.) Such a Dug-In AFV may never become Mobile. Furthermore, any Retained Russian AFV may be freely Dug-In at the Russian player’s option.

 

Notera blå text, det spelade vi fel på i många år...

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är korrekt, det gäller inte bara Concealment Terrain. Skyller på förvirrad influens-hjärna.

Däremot blir man av med HIP, men hamnar under frågetecken, om man står i OG och KEU finns i LOS.

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...