Fredrik Thylin Posted August 20, 2024 Report Posted August 20, 2024 (edited) En AFV åker in i en ruta, blir beskjuten och förstörd. Crew klarar CS och bails out. Crew får hazardous movement och skydd av vraket. I final fire så gäller inte hazardous movement men får den fortfarande skydd av vraket (eftersom det har rört sig)? Jag menar i defensive fire phase. Edited August 21, 2024 by Fredrik Thylin Klargörande
Klas Malmström Posted August 20, 2024 Report Posted August 20, 2024 Ja, se EXC in D9.3. "[EXC: Armored Assault (9.31); units Abandoning/Surviving/unloading/Bailing-Out from an AFV (5.5, 5.6, 6.5, & 6.24)]" 1
carlsson Posted August 21, 2024 Report Posted August 21, 2024 Är inte Hazardous Movement hela rundan…? 🤔
M Söderberg Posted August 21, 2024 Report Posted August 21, 2024 10 hours ago, carlsson said: Är inte Hazardous Movement hela rundan…? Intressant. Var tvungen att kolla upp detta. Enligt A4.62 ska det inte bara gälla under MPh. A4.62 HAZARDOUS MOVEMENT: "-2 IFT DRM to any attacks against units so engaged regardless of fire phase until they are pinned " Men enligt D5.6 gäller det vid CS endast MPh. D5.6 CREW SURVIVAL (CS): "effects of Hazardous Movement (see also 9.3) vs all subsequent attacks during that phase " Så jag antar att Hazardous Movement vid CS endast gäller vid First Fire. 1
Klas Malmström Posted August 21, 2024 Report Posted August 21, 2024 "so engaged" - efter MPh är dom inte längre "so engaged". 1
carlsson Posted August 22, 2024 Report Posted August 22, 2024 18 hours ago, Klas Malmström said: "so engaged" - efter MPh är dom inte längre "so engaged". I min värld så engarar man sig hela rundan med att klättra ut. Men det var uppenbarligen fel. 🤪
Recommended Posts