Jump to content

carlsson

Admin
  • Posts

    3531
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    138

carlsson last won the day on July 9

carlsson had the most liked content!

Profile Information

  • Gender
    Male

Recent Profile Visitors

106531 profile views

carlsson's Achievements

Rookie

Rookie (2/14)

  • Reacting Well Rare
  • Very Popular Rare
  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Posting Machine Rare

Recent Badges

221

Reputation

  1. Toppenbra att du såg detta, det är nu fixat! 👍
  2. Skoj scenario! När du ROF:ade på slutet med LMG:n trodde jag att det skulle gå vägen. 😄
  3. Det blir turnering enligt hemsidan, den 19-21 November. Vad är otydligt menar du? 😬 Kommer även maila ut info nästa vecka.
  4. Du behöver inte dra ett extra chit när du korrigerar, du har ju redan fått din Fire Mission beviljad. Så endast ett extra chit draw för att det ligger concealed trupp bredvid. (Notera också att om det finns KEU (Known Enemy Unit, för observatören) på eller bredvid nerslagshexagonen så behöver du inte dra extra chit, bara om det *endast* finns concealed enemy unit.) Så i ditt exempel: Chit draw för att få Fire mission. Chit förloras permanent. Extra Chit draw för att du sätter AR bredvid concealed EU. Chit blandas in igen. Extra Chit draw för att du korrigerar in AR igen. Chit blandas in igen. Hoppas det blev lite klarare!
  5. Har du kommunicerat detta direkt till MMP? Jag tänker att ett sakligt och konstruktivt brev till Chas eller Brian ev skulle kunna ge nån form av resultat? Arga inlägg på GameSquad kanske inte ger önskad effekt... Jag håller hur som helst med om att färre sidor är att föredra, oavsett anledningen! 👍
  6. Jag tycker att det är skönt att ha allt på en sida, om det går. I detta fallet blev det lite ihoptryckt, men jag tycker personligen att det funkar. Men visst, det är inte lika vackert...
  7. Det är en märklig effekt, och vida omdiskuterad på GameSquad. Men ska du spela enligt reglerna så är det som Klas skriver. (sen kan man fråga sig om det var menat så från början)
  8. Är inte det typ tusende gången ni spelar det? Om jag har spelat det, vilket jag är osäker på, så var det minst 20 år sen. Ska ta en kik på det vid tillfälle! @Fiedler; Vårt första VASL kanske?
  9. carlsson

    Booby traps

    Du glömmer att nämna det absolut vanligaste fallen som är när; Broken German units måst till att slå PTC för Bobby trap purposes. Bra poäng! Har lagt till det i mitt inlägg för att göra det tydligare
  10. carlsson

    Booby traps

    Lyllos tysken då! Jag ser ingen anledning till att ta bort den regeln. Men betydelsen av "immune to PTC" går ju naturligtvis att debatera.
  11. carlsson

    Booby traps

    Booby Traps är ju inte något som existerar "på kartan". Det är något som aktiveras när man slår Booby Trap-värdet (11 eller 12 för nivå A). Reglerna simulerar att man hittar något som är försåtminerat, t ex ett lik, en möbel, en dörr, eller något annat som går att försåtsminera i en krigszon. Regelmässigt står det så här, nerkortat: B28.9 BOOBY TRAPS: Booby Trap attacks are triggered by an Original TC DR of ≥ 11 for level A. Infantry normally immune to PTC must take them for Booby Trap resolution purposes only, and their PTC cannot activate a Sniper. A Booby Trap attack causes Casualty Reduction to at least one (if any) Personnel unit (as determined by Random Selection, and not necessarily the unit that took that TC) in that Location. Booby Traps do not affect units of the side that placed them, except as per Random Selection caused by an enemy TC. See also A12.154. Detta betyder alltså att om ryssarna har nivå A så aktiveras en försåtsminering varje gång tysken (antar jag?) slår 11 eller 12, i samband en TC, t ex en Pin Task Check (1). Är man redan Pinnad, Broken, är en Berserk eller Hero t ex, så slår man ändå, men enbart för Booby Trap (2). Enheten som utlöser försåtsmineringen drabbas av Casualty Reduction, finns det fler enheter i samma Location så slår man Random Selection mellan samtliga enheter på platsen (3). I teorin kan ryssen också drabbas, om det t ex pågår en Melee på platsen, eftersom RS sker mellan samtliga enheter (4). Tysken kan drabbas av CR om denne gör en Search, eftersom ryssen har Booby Trap (5). Hoppas detta gör det lite klarare!
  12. Japp. Samma argument går att använda om att skjuta mot en skogshex som ligger out of LOS. "Man ser ju toppen av skogen"... Men fråga vilken skytt/artillerist som helst om de skjuter på osynliga mål eller synliga mål. Det är en STOR skillnad på vad spelaren ser och vad enheterna på brädet ser... Du kan ju föreslå att ni använder en husregel; "Alla får skjuta på vad dem vill, oavsett LOS och skrivna regler". Så blir det plötsligt ganska absurt och självklart.
  13. Sorry, var lite otydlig inser jag. Man får välja när. Man får inte använda den som Subsequent First Fire, men det går bra som Final Fire (i DFPh, förutsatt att den enheten inte har använt MOL som First Fire). TPBF används ju mot fiender i samma Location t ex. Oavsett så får man +4 FP, alltså ingen halvering eller triplering. Det är lite luriga regler, man får spela med dem ett tag för att komma in i det.
×
×
  • Create New...