Jump to content

carlsson

Admin
  • Posts

    3,855
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    277

carlsson last won the day on February 6

carlsson had the most liked content!

Profile Information

  • Gender
    Male

Recent Profile Visitors

248,064 profile views

carlsson's Achievements

Rising Star

Rising Star (9/14)

  • Conversation Starter
  • Reacting Well
  • Very Popular Rare
  • First Post
  • Posting Machine Rare

Recent Badges

476

Reputation

  1. Magiskt! Många järnkors där... 🤣
  2. Igen alltså? Tröttnar du aldrig på RB?
  3. Nej, VASL håller inte automatiskt koll. Gå igenom loggen är asjobbigt, men görbart i värsta fall. Lägga ut dolda kontrollbrickor känns som rätt väg att gå. Men jag håller med Mel - onödigt komplicerat. Har dock inte spelar scenariot.
  4. Ja just det! Hade glömt av de där specialarna. 🤪 "Det heter Advanced av en anledning." Tack Mel!
  5. Jadå, han behåller alla ledaregenskaper. Men han är lite extra heroisk och dör därför lättare.
  6. Ja, antalet overlays är helt sjukt. Men det blir jäkligt snyggt. Sen är det kul med variation i ASL-världen kan jag tycka, så länge alla scenarion inte är såna här så är det okej. Dock är TotR fullt med just den här typen, tar 1h + bara att ta fram Overlays och lägga upp kartan...
  7. Som en Hero. Dvs den dör på andra Wound.
  8. Trupperna står ju i Bypass, så jag antar att de kvalificerar sig för Armored Assault, förutsatt att enheterna använder samma hexagonsida.
  9. På ett hexagonmönster så uppstår en del matematiskt korrekta LOS's som gör att man kan avgöra en LOS utan tråd. Kan vara mycket användbart. En av de mest frekventa av dessa är den som Melvin kallar 5-punktsregeln, och visualiseras så här: När enheterna står 5 Hexes från varandra på detta sättet så kommer LOS att skära genom de två vertexarna som jag har markerat med röda cirklar. Det är oundvikligt så (om man spelar på en korrekt tryckt karta dvs). Det gör det lätt att se Hindrance, i synnerhet när den är Inherent eftersom vertexarna ingår i Inherent terrain. Det går att avgöra LOS på ganska långa avstånd när man väl har förstått hur hexagonmönstret hänger ihop. 😄
  10. Korrekt. Jag tittade bara på den röda pilen.
  11. Om Orchard är i effekt (vilket jag kanske missförstod) så är fienden i X7 bakom +8 Hindrance. All Hindrance ≥6 plus är utanför LOS. "B.10 LOS HINDRANCE BLOCKAGE: Any combination of SMOKE, vision (weather), and/or terrain LOS Hindrance DRM ≥ +6 blocks that LOS completely."
  12. HINDRANCE Vänster: + 1 Grain Höger: +4 Grain Hindrance är alltid samma åt bägge hållen (EXC Smoke, där utgående LOS har ett extra plus). ROUT Vänstra enheten ger sig (eller elimineras beroende på om No Quarter är aktivt eller ej). Högra enheten kan ta sig till P0 om jag inte missar något, eftersom han inte kommer närmare känd fiende, och enheterna som ser honom där har alla plus pga Hindrance.
  13. Du kan ha rätt. Minns dock inte att Thomas var med där (sista bilden), men mitt minne har vissa fragment vad gäller denna tid… 🤪
  14. Jag och en kille som heter Stefan Land var där 1998. Det var första gången jag träffade Ole Bøe, och han hade med sig en norsk kompis men jag minns inte vem (minns däremot att jag hade norska i huvudet en vecka efter helgen i fråga). Kan varit första gången jag träffade flera av er andra, eller om det var i Linköping något år innan. Minns inte riktigt. Om detta är samma event som på Roberts foto så stack jag och Stefan innan ni tog fotot, men jag vill minnas att det var fler ASL-träffar där. Bifogar några hyfsat suddiga foton från eventet i fråga...
×
×
  • Create New...