Jump to content

Morgan

Members
  • Posts

    131
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Morgan last won the day on December 7 2024

Morgan had the most liked content!

Recent Profile Visitors

68,775 profile views

Morgan's Achievements

Rookie

Rookie (2/14)

  • Reacting Well
  • Dedicated
  • First Post
  • Collaborator Rare
  • Conversation Starter

Recent Badges

8

Reputation

  1. Morgan

    fire lane

    OK och tack för snabb respons
  2. Låter kul, vem vill inte besöka Borås i Januari....Skall se om jag inte kan få med mig min vanlige opponent också dags att introducera honom.
  3. Morgan

    fire lane

    Hittade denna gamla tråd. Utgångsläge: Det finns +4DRM rök och det ligger en fire lane genom denna rök. En sherman placerar en smoke mortar så att det nu blir +6 DRM hindrance. Blockeras nu denna fire lane från och med den hex där det blir +6 DRM eller ligger den kvar då den placerats innan LOF blockerades?? /Morgan
  4. Hej på er Lite konfunderad: D6.64 säger följande: AFV Riders may be part of a FG composed only of other Riders on the same vehicle and/or that vehicle’s AAMG. Jag uppfattar det att det är tillsammans med fordonets luftvärnskulspruta som en rider kan bilda en firegroup, men då hittar jag följande: Index & D6.64 1) Are Passengers/Riders “units”? A. Yes. 2) If they are, does the D6.64 prohibition on multi-unit FGs include a single vehicle and its PRC? A. No. 3) I.e., does the second sentence of D6.64 apply to ALL vehicle types. A. Yes; consider this second sentence to be an EXC to the first sentence's total prohibition against multi-unit FG by vehicles other than Carriers/armored-HT, thus allowing all vehicles to FG their non-ordnance (and non-FT/IFE) weapons with their Passengers. Kan en rider bilda en firegroup med alla tillgängliga kulsprutor på ett fordon eller bara med luftvärnskulsprutan? Morgan
  5. Lite förvirrande med två olika typer av ambush. Finns också följande Q&A: A11.41 & A11.8 May Infantry using Street Fighting CC withdraw? A. Only if they actually Ambush (A11.4) the vehicle in the CCPh. (Although they qualify for all the other benefits of Ambush, unless they actually Ambush the enemy, Infantry Street Fighting in a road hex must return to the building hex from where they came and Infantry Street Fighting a vehicle in Bypass remain in the Bypassed obstacle. Likewise, no Ambush benefit accrues to Street Fighting Infantry who are Ambushed.) [An97; Mw] Så man slår en vanlig ambush först, det attackerande infanteriet kan ju under vissa förutsättningar bli ambushed av AFV:n. Villkoren är ju inte heller helt lika i CCPh om man får en "vanlig" ambush eller street fighting varianten. /Morgan
  6. Hej Fredrik Tror att följande ur Journal 4 benar ut skillnaden: ASL Journal 4, page 5. Remember that regular Ambush and the Street Fighting Ambush DRM for CC are not the same. Street Fighting can occur in the CCPh or your opponent’s MPh and is not dependent on the dice, while Ambush only occurs in the CCPh and requires a dr. Even when you qualify for Street Fighting in CCPh, you may have to roll for regular Ambush—although you will only get one -1 Ambush DRM in CC. Finally, Ambush allows Withdrawal; Street Fighting does not, although you can usually return to your starting building location (NA if Street Fighting a vehicle in bypass of your Location) MVH Morgan
  7. OK ser det nu, de refererar till olika ryska squads. Exemplet kunde kanske skrivits som: ...it could fire on the 4-4-7 in G7 with no DRM.... Men visst det fungerar Tack
  8. Insåg efter en spelning att jag var lite rostig gällande höjder och orchards. Behöver förstå exemplet i B14.21: If the orchard was not in season a LOS from level 1 of J8 to H9 would exist but with a +2 DRM (-1 [FFNAM] +2 [wall] +1 [Hindrance] = +2). If the 4-6-7 were on the second level of J8 and the orchard was not in season, it could fire on the 4-4-7 with no DRM (-1 [FFNAM] +1 [out-of-season orchard adjacent to target; 14.2] = 0). I min värld ger båda fallen samma DRM, +2. Varför räknas inte muren det andra fallet? En snabb titt på exemplet i B9.33 antyder ju dessutom att den skall räknas. /Morgan
  9. OK, det är så vi har gjort, då det verkar vara det mest rimliga. Klas är ditt resonemang generellt accepterat bland spelare?
  10. Antag att scenariot börjar med att båda sidor inleder från off-board. Anfallaren har en Panzer 4 och en Panzer 5 i uppställningen. Eftersom de har olika MP, 13 respektive 15 och alla MP måste användas så kommer försvararen veta vilken AFV som är vilken i slutet av anfallarens MPh trots bibehållen concealment samt att försvararen saknar LOS till dessa två fordon. Stämmer min tolkning? /Morgan
  11. Melvin, räkna in mig, anmälde mig för två veckor sen. Fastnade i skräpmailen?
  12. Morgan

    Atypical LOS

    Har en enhet i sänkan under bron i E3 LOS till ett fordon som har en CAFP i vertex C4-C3-D3? MVH Morgan
  13. Lyckats tappa bort scenario 137/138 Italian Brothers/Rattles of Sables från DB3. Frågat Perry på MMP, men de har inget att erbjuda, mellan raderna förstod jag dock att det är OK att få hjälp av ASL-världen i detta fall. Så om någon råkar ha en skannad version av ovanstående vore jag tacksam för en kopia. /Morgan
  14. Morgan

    Time on Target

    Sitter på en del dubbletter av tämligen sällsynta ASL-prylar vilket känns lite onödigt. Bland detta har jag delar av Time on Target 1 och delar av Time on Target 2 från Kinetic Energy. Det är regler och själva journalerna som ingår vilket inkluderar kommentarer och errata gällande scenarierna. I praktiken innebär det att ToT 1 är komplett förutom scenarier och ToT 2 är komplett förutom scenarier och counters (32 st). För den som så önskar kan jag skicka med kopior på scenarier och counters. Tänkt mig 175 SEK per styck. Tänkte ge det svenska forumet första tjing innan jag lägger ut dessa på ebay. Sen finns följande fortfarande kvar: Från Heat of Battle: Special forces 1, 6 st scenarier, enheterna som ingår sitter kvar på kartan, 175 SEK Från Lone Canuck: Wacht Am Rhein (Originalversionen): 75 SEK Leibstandarte 3: 75 SEK Leibstandarte 4: 75 SEK Grossdeutschland pack 1: 75 SEK Grossdeutschland pack 2: 75 SEK Allt från Lone Canuck fortfarande i originalförpackning Från East Side Gamers: Design Pak 8: 75 SEK, också i originalförpackning Från Critical Hit: Ivans War HASL inklusive historisk karta, Stalingrad 75 SEK Allt ovan från Critical Hit i originalförpackning Total Pacific Theatre Pack 1: 8 scenarier från CH med Pete Shelling, Steven Swann och Rich Troha som designers. 50 SEK Critical Hit magasin nr 1, scenarier CH1 till CH10, kom med 2 blanka sidor, skickar med kopior på dessa 2 sidor: 50 SEK Critical Hit magasin Vol 3, No 1: Scenarier CH51-CH63: 75 SEK Magasinen lätt begagnade, i övrigt i nyskick
  15. Senaste spelkvällen kom en sak upp som jag inte funderat på tidigare. A12.34 säger att en HIP eller concealed Gun är concealed efter en To Hit svart tärning 5 eller 6. (Finns en KEU inom 16 hexes) Men vad händer om man först lägger en opportunity fire på denna gun. Hur jag än vrider och vänder på reglerna (A7.25 och A12.12) tycks den tappa concealment innan den skjuter i AFPh. Har jag uppfattat det rätt? /Morgan
×
×
  • Create New...