All Activity
- Yesterday
-
Tackar, jag hoppades det.
-
Errata D7.15 delete "/Cavalry" Cavalry receives no TEM behind Hedge/Wall or Bocage (that may not be crossed). CAV receives TEM only in Woods/Forest/Crag/Olive-Groves (similar). One odd thing is that Bridges give CAV +1 TEM as if Infantry. That should be corrected or I suggest a House Rule in the meantime.
-
Jag tar också gärna två ex. /Stefan
- Last week
-
Det är moralen som har ett tak, inte kombo med drm.
-
Jag tar gärna ett ex.
-
Jag var lite osäker på vad som är moralhöjande respektive drm. Inte så ofta moraltaket används. Fanatisk bärsärk, är nog ett exempel, antar jag.
-
Om du har en kille med 8 i moral utan att vara broken och du har en -3 ledare.... rallar du på en 11 eller lägre ? Funderar i banorna, ja taket är ju 10 i moral, men -3 är ju en tärningsmodifiering...??......???
-
Det stämmer -4 / +4 DRM. Vi brukar räkna baklänges, dvs en -3 Ldr i Rally Terrain (-1 DRM), på det printade moral värdet (10). -2 Ldr, ett lägre det printade värdet (9 i det här fallet). -1 Ldr (två lägre på 8). 0 Ldr på 7 (tre lägre än den printade moralen).
-
En squad har 10 moral. Moral 8+fanatisk och 1 högre moral bruten. Vid rally kan squaden dra nytta av leadership och stenhus/skog? Om den är dm med en -3 ledare, blir den rallied på 10 eller under? 10-4 moral och -4 på tärningsslaget.
-
Jag har använt dessa under många år och kan varmt rekommendera dom....
-
Ekorrhjulet, aka livet, har tagit sin tribut. En sammanfattning är på g.
-
Funderar på att göra en ny liten utgåva av dessa två A5 charts från 2001, ca 12st av varje, sålde av ca 150 st under 5 år. De är påklistrade på hård vit kartong. Ej laminerat, de kommer instoppade i en nedklippt plastficka som byts ut var 5-10år beroende på hur mycket man använder dem. 65kr st. Kommer vara tillgängliga till Rimforsa om turneringen blir av.
-
GAME END: A CG scenario can no longer end on Game Turn 5 and 8. End of Game Turn 6 it will end on a dr < 4, otherwise it ends Game Turn 7. Calculated 24 CG Days, with the original rule it would be in total about 152 (151.7) Turns. With the new LHR the total of Game Turns is about the same 152 Turns. The chance that a CG tilt, due to two days in a row with only 5 Turns or 8 Turns (happened before), have now been removed.
-
RonaldBouct joined the community
-
Leaflet House Rules Red Barricades: The Barrikady CG III (new LHR nr 29) Red Barricades: Operation Hubertus CG II (new LHR nr 29) Red Barricades: Into The Factory CG I (new LHR nr 30) Red October: X-Tag CG I (new LHR nr 31) LHR 2021 Red Barricades-Red October.pdf
-
Christoffer joined the community
-
Day 21, 6th Nov — German Assault, Clear, Moist, No Wind at start. German Reinforcements: Rifle 14:Coy, OBA: Btln MTR 100+mm with a Pre-Reg Hex. Early Stuka. German OB ELR: 3, SAN: 2 17 Leaders, 2 Guns (PaK 40, PaK 38). 47.5 Sq-Eq (13 Crews, 6 AE, 12.5 Elite, 22.5 1st/2nd Line). 33 SWs (4 HMG, 7 MMG, 10 LMG, 1 ATR, 2 Lt MTR, 3 FT, 6 DC). Russian Reinforcements: Rifle 16:Coy, SMG 13:Coy, INF 76mm Gun Battery, OBA: Btln MTR 80+mm, Pre-Reg Hex with Offb´d Observer, Fortifications: 40 FPP. Russian OB ELR: 3, SAN: 2 19 Leaders, 7 Guns (2 AT 45mm, 2 MTR 82mm, 3 INF 76mm), 7 AFVs (4x T-70, 2x KV-1 M42, OT-34), 64 Sq-Eq (10 Crews, 4.5 Ass Eng, 18.5 Elite, 27.5 1st Line, 8.5 Conscripts). 26 SWs (2 HMG, 4 MMG, 9 LMG, 4 ATR, 1 Lt MTR, 2 FT, 4 DC). AFTERMATH (7 Game Turns): The final efforts, in the end of the third week, to eliminate the Russian positions. The Germans called down a 100mm artillery that forced the defenders into the cellars, the artillery knocked out a KV-1 M42 AFV behind the row-houses. All four T-70 tankettes went forward in and eliminated two German squads, but quickly eliminated by skilled German soldiers (one by a flamethrower, two with "ATMM" and the last with handgrenades). Mostly a stalemate in the Oil-storage area. In the area east of the large factory the German assault suffered most casulities but re-grouped and pushed on in a second assault wave now with the support of Stukas and gained control of several single story buildings. In the south area the 3 row-houses were defended with the best Russian elite troops, but the Germans also massed their strongest attack here and eventually after the Russian artillery went silent, lashed out and gained a foothold in the Russian stronghold, before a cease-fire occurred. German Casualties: 4 Ldr, 11.5 Sq-eq, 8 SWs. Russian Casualties: 3 Ldr, 23.5 Sq-eq, 7 SWs, 3 Guns, 5 AFVs. German OB, end of 6th Nov (SAN: 2) 13 Leaders, 2 Guns (PaK 40, PaK 38). 36 Sq-Eq (11 Crews, 2 AE, 11.5 Elite, 17 1st/2nd Line). 25 SWs (2 HMG, 5 MMG, 9 LMG, 1 ATR, 1 Lt MTR, 2 FT, 5 DC). Russian OB, end of 6th Nov (SAN: 2) 16 Leaders, 4 Guns (AT 45mm, INF 76mm, 2 MTR 82mm), 2 AFVs (KV-1 M42, OT-34). 40.5 Sq-Eq (8 Crews, 2.5 Ass Eng, 7 Elite, , 22.5 1st Line, 4.5 Cons). 19 SWs (HMG, 3 MMG, 5 LMG, 4 ATR, 1 Lt MTR, 2 FT, 4 DC). TOTAL LOSSES 17 Oct - 6 Nov (5+7+6+7+0+6+8+6+6+5+6+0+7+7+6+6+6+0+6+5+7= 112 Turns) German Casualties: 76 Ldr, 301 Sq-Eq, 133 SWs, 28 Guns, 13 AFVs (one Recall). Russian Casualties: 68 Ldr, 462 Sq-Eq, 144 SWs, 23 Guns, 27 AFVs.
-
vet inte skalan exakt men ca 1/100 skulle jag tro. Killen som printade den kunde inte få den mindre med bra detaljer................ Har inte kollat om det finns sådana modeller
-
Coolt. Tar också ett ex när allt är klart!
-
Skrev ovan att det kommer finnas att tillgå i Rimforsa, maj månad om turneringen blir av.
- Earlier
-
Word! De otvättade massorna väntar på era success stories!!
-
What happens in Arnhem stays in Arnhem…..
-
Det har varit tyst om Arnhem. Lite AAR om turneringen skulle vara kul att höra.
-
MG kan skjuta igen i DFPh.
-
Jag lånar denna gamla tråd med en fråga om ROF i Defensive Fire Phase. Jag har en squad med en MG som inte skjutit i Movement Phase. Jag skjuter och behåller ROF på MG. Vad händer? Antar att min squad ska märkas med Final Fire? Vad händer med MG, kan den skjuta igen men bara med sin egna FP? Eller kan den inte skjuta igen för att den squad som bär vapnet är markerade med Final Fire?