Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Today
  2. 1999 på hösten var jag här i denna ställningen, med finska veteran-soldater vi hittade en del till en tältkamin, bl.a har bild nånstans....
  3. Last week
  4. Vi kommer ner ett gäng Stockholmare. Vi håller bara på att inventera hur många som kan..
  5. Manila historical module 25 scenarios, 1/3 large size scenarios and 2/3 standard size. 6 pages of rules are attached to the scenarios, another 30 rule pages only used if playing any of the Campaign games. Punched and trimmad down the corners of almost all counters from the 4 countersheets (about 10-20% stored away). Good quality of counters, maps.
  6. Morgan

    Atypical LOS

    Har en enhet i sänkan under bron i E3 LOS till ett fordon som har en CAFP i vertex C4-C3-D3? MVH Morgan
  7. Earlier
  8. Räknar med att medverka
  9. Jag kommer (säger som Carlcarlsen) om inget oväntat händer. Har inte alla core modules men tar med det jag har.
  10. Jag hoppas att jag kan komma, men vågar tyvärr ännu inte lova något. Men om jag kommer finns det få saker jag är mer intresserad av än algoritmiskt utvalda, sannolika framtida turneringsspel.
  11. Tack Andreas för en fint organiserad turnering! Kul tema och bra scenarion över lag.
  12. Här är resultatlistan från Supporting Fire 2022: Christoffer Peyre (Sweden) Melvin Falk (Sweden) Jens Thomander (Sweden) Mikko Lukkari (Finland) Svante Sandblom (Sweden) Olav Heie (Norway) Martin Yngerskog (Sweden) Thomas Harjo (Norway) Timo Kärnä (Finland) Stephen Burleigh (Sweden) Oddgeir Drevdal (Norway) Jörn Helms (Germany) Matts Dagerhäll (Sweden) Mattias Bergwall (Sweden) Fredrik Scheuer (Sweden) Christian Lindberg (Sweden) Ola Nygårds (Sweden) Gustav Lidemyr (Sweden) Asad Rustum (Sweden) Lars-Robert Gregorson (Sweden) Daniel Qvarfordt (Sweden) Anders Olsson (Sweden) Magnus Rimvall (Sweden) Martin Björkhem (Sweden) Mikael Björling (Sweden) Tomas Davidsson (Sweden)
  13. The best scenario played in the final during the weekend. ASL1 Fighting Border Withdrawal (updated version) Foto från start och senare foto av stridens kaos och oreda, då det kvarstår tre Ryska MPh och två Finska.
  14. Om inte något helt oförutsett händer kommer jag att deltaga. Jag har en lista av algoritmiskt utvalda, sannolika framtida turneringsspel som jag gärna delar med den som vill spela något med mig. Magnus Rimvall
  15. Som traditionen bjuder har vi en ASL-Kickoff i Borås för att fira in det nya ASL-året, denna gången helgen den 17-19:e Februari. ASL -Kickoffen är en spelhelg där vi träffas i glada vänners lag och spelar vårt favoritspel, dricker en öl och har det trevligt! Avgiften går oavkortat till Spelföreningen Armagedon för lokalhyra, samt till den mat vi ämnar bjuda på under helgen. Vi har hyrt Armagedons lokaler för detta ändamål, det finns kiosk i lokalen (med godis, tilltuggg och dricka), och vi kommer även att tillhandahålla öl! Spelformat Öppet spel, ASL - Advanced Squad Leader. Vi har ett löst schema med totalt fyra spelblock (fredag, lördag förmiddag, lördag eftermidag och söndag), men det är upp till var och en att hitta motståndare och anpassa sin tid efter detta. Vi tillhandahåller en whiteboard där vi skriver upp alla deltagare och planerade partier. Den grundläggande tanken är: Ingen tidspress och inga krav, det viktiga är att man har roligt! Man kan med fördel hitta och boka motståndare på ASL Swedens forum här i tråden. Tid Lokalen är bokad Fredag 17 Februari klockan 1500 till Söndag 19 Februari klockan 1400. Man kommer och går som man själv vill. Kostnad 300 sek/person för deltagande hela helgen. Detta är ämnat till maten, överskottet går till Armagedon. 150 sek/person för deltagande en dag, eller del av dag. Mat I priset ingår: För övrig mat finns det pizza/snabbmatshak i närheten, samt föreningens förnäma kiosk! Övernattning Möjlighet till övernattning finns på golvet och/eller sofforna i lokalen. Det finns även dusch i lokalen så att man kan bibehålla sin personliga hygien. Vill man bo lite mer lyxigt finns det flera hotell i centrala Borås, 10-15 minuters gångavstånd från föreningen. Plats Spelföreningen Armagedons lokaler i Borås, som vi har abonnerat för ASL-spel hela helgen! Adressen är Katrinehillsgatan 7b, 50452 Borås. Mer info om föreningen: http://www.armagedon.se/ Antal Vi har ett maxtak på 32 deltagare. ASL-utrustning Ta med er så mycket som möjligt. Anmälan Anmäl dig genom att svara på detta mail. Skriv också om du planerar att sova i lokalerna. Av planeringsskäl ser vi helst att du anmäler dig senast Tisdag 14/2. Varmt välkommen!
  16. Tack alla arrangörer och deltagare för årets Supporting Fire! Grattis till Christoffer Peyre för att med en hårsmån vunnit finalen mot Melvin Falk. Jag återkommer med resultatlista inom kort.
  17. Helgen 2 veckor innan 1'a advent brukar vi sikta på.
  18. Vilka helger ska man förboka i kalendern för att maximera chansen att kunna åka nästa år? Brukar det vara någon av de 2 sista helgerna i november?
  19. Finns det något pack kvar till lilla mig? Edit: Såg nu att det inte skickas, så då får jag hoppa över.
  20. Bar receptionen stängd mindre trevligt, eget förråd är bra att ha. Boende på kasern gård.
  21. Det stämmer, uppdaterat texten, kommer fler komplicerade exempel senare , och möjligen ett annat sätt att formulera sig.
  22. 2G5 does not share hexside with 2H6. I think correct should be vs a moving unit from 2G6 to 2H6
  23. Tournament Rule or House Rule Rule Paragraph have been updated with the blue text in the end of the original rule (black text). A8.15 SNAP SHOT: Any unit wishing to make a Small-Arms/MG Defensive First Fire attack may claim a Snap Shot if it can trace a LOS to an entire hexside (even if that hexside is part of a blind hex) that was crossed by the moving unit in entering an on-board hex (even if the center dot of that hex is out of the firer's LOS) [EXC: A Snap Shot cannot be taken at a unit while entering the firer's hex]. The FFNAM/FFMO DRM cannot apply, nor does the TEM of most other terrain in the target hex (C.5C; however a wall/hedge/SMOKE/rubble hexside/spin of a hex being entered/exited can modify a Snap Shot if crossed by the LOF on the way to the target hexside). Snap Shots are resolved as Area Fire. If affected by a Snap Shot, the moving unit is considered in the Location entered thereafter. Neither an ordnance weapon nor a weapon using IFE/Canister can make a Snap Shot (see also B9.2 and C.5). A firer can make only one Snap Shot at a unit crossing a hexside, even if that unit is expending > one MF to enter the hex, but may do so after other (even non-Snap Shot) attacks. But the following provision to the above must be fulfilled to be able to fire a Snap Shot during the MPh that can have an effect. A unit making a Snap Shot, must see the hexside belonging to both hexes, as if a vehicle were in VBM along the “entire” hexside of both of the two hexes moved along or crossed (regardless if VBM is possible or not). Snap Shot require LOS to both hexes of the same hexside to be able to fire. First Ex: A unit in hex 2E5 may not make a Snap Shot vs a moving unit from 2G6 to 2H6 or 2G7. A Snap Shot is possible if the unit moves to any of the other four hexes. Second Ex: A unit in hex 3M5 may not make a Snap Shot vs a moving unit from 3N3 to 3N2 or 3O3. Snap Shot is possible if the unit moves to the other four hexes (or to all 6 hexes, if the firing unit had been at the first level of 3M5).
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...