All Activity
- Yesterday
-
juv95hrn started following Säljes Croix de Guerre - marknadspris efterfrågas... , Säljes Code of Bushido – nära nyskick , Säljes Action pack #1 - Nyckick and 1 other
-
Säljes Code of Bushido – nära nyskick Marknadspris enlig boardgamegeek tack. Jag håller på att sortera och göra mig av med en större samling ASL-moduler. En del nationer är svåra att sortera ut, eftersom flera modulers pjäser ligger tillsammans. Andra är lättare. Jag kan inte garantera att varje enskild pjäs är med. Men mig veterligen är inget försvunnit/dammsugit/defekt. Tänk på att detta om du bjuder/köper. Om det är något pjäs/spelkomponent som saknas eller dyker upp/ligger i en annan modul eller du hittar en dublett som inte skulle följt med, tar jag för givet att vi kan reglera detta i efterhand. Priset på boardgamegeek ligger från 60 dollar. https://boardgamegeek.com/boardgameexpansion/8607/code-bushido-asl-module-8#buyacopy
-
Säljes Action pack #1 8 scenarion Board 42 och 43 Nyckick Boardgamegeek har priser mellan 55-170 dollar, så är det lägre intervallet marknadspris så går det bra. Annars kommer jag justera det enligt vad som är rimligt. Jag håller på att sortera och göra mig av med en större samling ASL-moduler. En del nationer är svåra att sortera ut, eftersom flera modulers pjäser ligger tillsammans. Jag kan inte garantera att varje enskild pjäs är med. Men mig veterligen är inget försvunnit/dammsugit/defekt. Tänk på att detta om du bjuder/köper. Detta paket är dock komplett! Om det är något pjäs/spelkomponent som saknas eller dyker upp/ligger i en annan modul eller du hittar en dublett som inte skulle följt med, tar jag för givet att vi kan reglera detta i efterhand.
-
Säljes The Last Hurrah Ett hörn på locket är trasigt. Gott Skick i övrigt Boardgamegeek har moduler till salu för 40 dollar och uppåt, så det är priset jag ber om till att börja med. Om det är tokigt långt från marknadspris kommer jag absolut att modifiera det. Jag håller på att sortera och göra mig av med en större samling ASL-moduler. En del nationer är svåra att sortera ut, eftersom flera modulers pjäser ligger tillsammans. Andra är lättare. Jag kan inte garantera att varje enskild pjäs är med. Men mig veterligen är inget försvunnit/dammsugit/defekt. Tänk på att detta om du bjuder/köper. Om det är något pjäs/spelkomponent som saknas eller dyker upp/ligger i en annan modul eller du hittar en dublett som inte skulle följt med, tar jag för givet att vi kan reglera detta i efterhand.
-
Jag håller på att sortera och göra mig av med en större samling ASL-moduler. En del nationer är svåra att sortera ut, eftersom flera modulers pjäser ligger tillsammans. Andra är lättare. Jag kan inte garantera att varje enskild pjäs är med. Men mig veterligen är inget försvunnit/dammsugit/defekt. Tänk på att detta om du bjuder/köper. De första jag vill sälja är: Croix de Guerre. Första upplagan. Mycket gott skick Boardgamegeek har priser från 80 dollar och uppåt. Låt mig veta om detta är ett orlimligt pris, då mitt mål är att sälja kring marknadsvärdet. Om det är något pjäs/spelkomponent som saknas eller dyker upp/ligger i en annan modul eller du hittar en dublett som inte skulle följt med, tar jag för givet att vi kan reglera detta i efterhand. Skick enligt bilder.
- Last week
-
Vi är nu 10 personer anmälda till turneringen - finns 2 lediga rum till att boka. Ola Nygårds Magnus Söderberg Christian Lindberg Svante Sandblom Andreas Carlsson Christoffer Peyre Anders Olsson Asad Rustum Morgan Tourbier Melvin Falk
-
Det stämmer. Det är mest för att visa "Den här killen ser dig så du blir av med Concealment". Andra tillfällen, minfält t ex: "Before announcing any mine attacks exposed by the movement of a stack topped by a “?”, the DEFENDER may force the ATTACKER to momentarily reveal a non-Dummy unit in that stack to show that an actual force exists there. If he cannot, or if the stack is friendly to the DEFENDER, the Dummy stack is removed"
-
Tack, jo en annan sak, det finns väl tillfällen då man endast temporärt tappar sitt ? Jag tänker på en enhet med ? som rör sig o någon vill se den, räcker det inte med att lyfta på hatten då ............?
-
Updated scenario: Round 3, Saturday 15:00 – 00:00 ON11 ALLES IST VERLOREN J125 EVERYTHING IS LOST - New sentence in the end of the Victory Conditions “Any rubbled Location in building J3 is still considered a building for VCs purposes.” - Delete one Russian 2-2-8 crew (i.e., three 2-2-8 crews, not four). - Add one new SSR: 6. AFVs may not enter buildings. Each Russian crew (1-2-7/2-2-8) that enters building J3 (or any Rubbled Location of the building) is immediately Eliminated. https://www.aslscenarioarchive.com/scenario.php?id=60794 J125 EVERYTHING IS LOST G1: Replace a Russian 5-2-7 squad with a 6-2-8. G2: G1+ Replace a Russian 5-2-7 squad with a 6-2-8. G3: G2+ Replace a Russian 5-2-7 squad with a 6-2-8. R1: Replace a Russian 6-2-8 squad with a 5-2-7. R2: R1+ Replace a Russian 6-2-8 squad with a 5-2-7. R3: R2+ Replace a Russian 6-2-8 squad with a 5-2-7.
-
Du kan skjuta på den utan att tappa ? men om du ska ta av ? för att få den att bli DM så får du inte lägga tillbaka ? Räcker inte att lyfta på hatten alltså
-
M Söderberg started following HIP Emplaced Gun not in Concealment terrain , DM and dummys vs dummys
-
Jag tror det är så här. A10.62 "A broken unit is also automatically under DM whenever a Known armed enemy unit is ADJACENT to it" Det räcker alltså inte att visa att man har en riktig unit under "?". Den måste vara Known. Dvs inte under "?".
-
Jo Det uppstår ju alltid situationer.... Igår hade vi en bruten enhet inder DM som stod intill ett ? i rally phase. Den DM:ade enhetn tar bort sitt DM (jag tror absolut det är möjligt. Då är frågan : om enheten som står intill vill fortsatt ha enheten under DM, måste denne förlora sitt ? eler räcker det att ta bort ? och skrämma DM enheten o därefter krypa under sitt DM igen..... ? Jag tänker lite som när du skjuter på en enhet, som är bruten, dvs non good order, och denna enhet är den enda som kan se den som skjuter då behåller du ju ditt ? Är detta lite sama sak, att om ingen annan ser, så räcker det med, att bevisa att det finns en enhet under ? så kan man lägga tillbaka det efter att ha skrämt sin granne med DM
-
Ja, det är korrekt, det gäller inte bara Concealment Terrain. Skyller på förvirrad influens-hjärna. Däremot blir man av med HIP, men hamnar under frågetecken, om man står i OG och KEU finns i LOS.
-
Exakt den regeln var den jag tänkte på! Tack Magnus. Men det behövs alltså inte under APh, där försvinner alla dummies först i CCPh. Bra, då har jag lärt mig något nytt!
-
Detta händer på MPh. "If the ATTACKER is concealed, the DEFENDER can (before he reveals any unit) force him to momentarily reveal a non-Dummy unit in that stack; if the ATTACKER cannot, his Dummy stack is removed."
-
Nä smart är det inte men undrar vad som händer om alla som krockar med varandra är dummies.... ? Får inte detta på plats riktigt..... Enligt reglerna så måste ju någon av sidorna ha en riktig enhet, annars kan man ju inte plocka bort några dummies. Men i advance phase, ser det ju klart som korvspad ut, då bör ju alla ? tas bort. Ja "kommer knallande är assault movement, eller advance phase
-
jag tolkar det som söderberg skriver, att man behåller sitt ? även i non concealment terrain (konstigt nog)
-
Ja, eller ta reda på var det INTE finns dummies, om man är osäker…
-
Gällande Advance knallande. Då är det väl som carlsson påpekade A11.19. Där står "Even though concealed, a unit in CC must reveal its Strength Factor prior to both sides’ declaration of CC attacks in that Location. Dummy units are automatically removed prior to attack designation in CC because they cannot reveal a Strength Factor." Det tolkar jag som att båda Dummystackarna försvinner. Möjligen lite smartare alltså att avancera in med en Dummystack för att avslöja en försvarares Dummystack.
-
Jag gissar att knallande i detta fallet är Assault Knallande eller Advance Knallande.
-
Ja, man behåller HIP om man står i Concealment terrain. Du menar nog Dug in-tank i RB? Och det står så här: Dug-In: A Russian AFV Platoon may be purchased at 50% (FRU) of the normal CPP Cost if set up on-map as Dug-In (D9.54). A Dug-In AFV may set up in Rubble and may set up using HIP in Concealment Terrain per normal Gun HIP rules (A12.34), but firing any Weapon or changing TCA is a concealment-loss activity (A12.141). Such HIP must be purchased separately (RePh step 11.621). A Dug-In AFV’s BMG (if any) is Disabled. (Such a BMG is automatically Scrounged successfully by the Russian. A number of Russian LMG equal to the number of AFV with Disabled BMG received for the Dug-In AFV Pltn are added to the Russian OB.) Such a Dug-In AFV may never become Mobile. Furthermore, any Retained Russian AFV may be freely Dug-In at the Russian player’s option. Notera blå text, det spelade vi fel på i många år...
-
"kommer knallande" tolkar jag som Movement. Då gäller väl A12.15 "DEFENDER must immediately reveal at least one concealed unit in that Location and thereby force the moving unit back" "If the ATTACKER is concealed, the DEFENDER can (before he reveals any unit) force him to momentarily reveal a non-Dummy unit in that stack; if the ATTACKER cannot, his Dummy stack is removed." "If the DEFENDER is unable to reveal a non-Dummy unit in that Location because there are none, all of his “?” in the Location are removed" Jag tolkar det som att det inte är smart att gå med en Dummystack in på fiendens "?". För du blir av med din Dummystack innan du kan avslöja var som finns under "?"
-
HIP Emplaced Gun not in Concealment terrain
M Söderberg replied to M Söderberg's topic in Regelsnack
Ja. Jag tolkar A12.34 som att du behåller "?" om du inte slår 5-6 med colored dr oavsett om du står i Concealment Terrain eller inte, om Fi är inom 16 hexes och LOS. Nej. Jag kan inte se att Armored Cupola hanteras som Emplaced Gun. D9.5 "An Armored Cupola represents a Dug-In AFV ....... An Armored Cupola is considered the equivalent of an Immobile tank" D9.54 "A Dug-In AFV is HD to all Direct Fire attacks" -
Efter lite koll i pärmarna och synat av noteringar i mitt arkiv på möjliga teman, så är följande temat valt. ON TOP ASL - Ola Nygårds Top design (dvs Öst front, Germans vs Russians), ska välja ut 4 st scenarior till turneringen. Listan släpps nästa vecka, blir ändå mycket late war - Twilight of the Reich.
-
Jag kan ha fel här, men enligt A11.19 och ASOP så måste Dummy-enheter tas bort innan CC påbörjas. Frågan är om försvararen blir av med sin dummy. Jag vill minnas att det inte går att ta bort en dummy med en dummy, men jag hittar inget som styrker detta... 🤔