Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation since 05/03/2023 in all areas
-
Kul att vara med på rimforsa, fantastiska lokaler och faciliteter (även om inte vi utnyttjade särskilt många... 🙃). Som tur var vann jag iaf en match, så jag kan återkomma utan att känna alltför mkt skam. Mot Christoffer Peyre använde jag återigen min strategi/taktik att varje gång han utbrister "VILKEN TUR DU HAR", göra ett streck i notatblocket. Taktiken (/strategin) lönade sig och det blev faktiskt bara 2 streck denna gång. 😆 På brädet förlorade jag dessvärre när mina styrkor smälte undan på boxcars MC... (WO45 BETTER THAN NOTHING) Mot Svante blamerade jag mig, då jag glömde overstack regeln och en HIP AT-Gun som var oturligt placerad till samma hex. Jag gav segern till Svante, men vi spelade vidare och hade en väldigt kul/komisk/vansinnig upplösning av scenariot - mkt minnesvärd spelning. (WO43 HELL's HEADACHE) Andreas hade formidabla styrkor, och jag kom nästan inte framåt alls trots SS-trupper med hög moral. Den ena flanken grejade V-Conditions, men det behövdes ju att vara närvarande på 2 st flodbäddar för att vinna scenariot. (J202 DOWN BY THE RIVER) Mot Magnus fick jag förmånen att spela tysk (bjöd G2), och jag hade redan innan scenario-start bestämt mig för att gå mot de bakersta husen. Detta gjorde jag konsekvent och vårdslöst, och detta resulterade i att jag hade tyska styrkor i husen redan på Turn 3. Komiskt incident (bland många) 9-1, 3*838 squads och armored assault (StuG), gick 1 Hex, då de blev beskjutna av en halfsquad med ATR på 12 rutors avstånd, 1 blank skott. Magnus slog 3 och hela högen bröt... Hahaha ingenjörer.... 😁 (J203 DEATH AT THE CEMENT PLANT) - Vinst Tack för mig /ola5 points
-
4 points
-
4 points
-
Tack Melvin för ett som vanligt bra arrangemang! Mycket lyxigt med färdiga kartor, tärningar och sorterade brickor. 👌 Tack till alla motståndare också, mycket roliga partier! Mest spännande var mot @M Söderberg där jag på håret lyckades få in tillräckligt mycket ryssar i Victory Location i WO45 Better than Nothing (dessutom efter att på sedvanligt Carlsson-manér "Gör utan att tänka" ha klantat bort en Sherman-vagn). 🤠3 points
-
Köpenhamn, mat för conscripts Borås, mat för 1st Liners Rimforsa, mat för Eliten3 points
-
I submitted a Perry Sez on this. There is no Interdiction. You can find it in Klas' collection.2 points
-
Ser riktigt trevligt ut! Och Rimforsa Hotell verkar vara ett väldigt mysigt hotell.2 points
-
Riktigt rolig helg med höga skratt och låga tärningsslag. Man är fortfarande mätt efter all mat man proppades full med. Ser redan fram emot nästa gång! Väl ordnat Melvin.2 points
-
Vi är 6 anmälda och bekräftade, som kommer till sammankomsten, ska bli kul. V kommer ta med oss 3 ASL set, utöver det kommer det finnas kartor till alla. Man behöver inte ta med sig något, kan ta med sig tabeller/regler/övrigt om man vill, men även det finns att tillgå om man vill låna. Andreas C, inget. Melvin F, tar med mig två ASL set-brickor/tärningar/sytråd/ 4 tärningstorn/plexiskivor/tejp/kartor till alla/Titan/ etc Ola N, inget. Christoffer P, tar med sig ett ASL set-brickor/tärningar/sytråd/ 2 tärningstorn. Magnus S, inget. Svante S, inget.2 points
-
17th October, Saturday—German Assault, Moderate, no wind at start. Leaflet House Rules are used. German at start OB: ELR: 4, SAN: 3 OBA Btln MTR 80+mm, two Pre-Reg Hexes & Offb'd Observer. Rifle Coy, Two Sturm Coy (one purchased 9 CPP), Two Pz IIIL pltn (one purchased 4 CPP), early STUKA (2 CPP). Total German OB: 8 Leaders (one Ldr Crt), 6 Pz IIIL, 36 Sq-eq (24x 548 Elite, 12x 4671st Line), 15 SWs (3 MMG, 6 LMG, 1 ATR, 1 Lt MTR, 4 DC). Russian at start OB: ELR: 3, SAN: 4 OBA Two Btln MTR 80+mm. 100 FPP - Fortifications. Two Rifle Coy, Three SMG Coy (two purchased 6 CPP). Total Russian OB: 7 Leaders, 2 AT 45LL Guns, 52 Sq-eq (2x 228 Crews, 24x 4471st, 27x 5271st), 10 SWs (2 MMG, 4 LMG, 2 ATR, 2 Lt MTR). AFTERMATH (7 Game Turns): The Germans launched their first assault into the Red Barricades district, spearheaded by two Stoss truppen companies, followed in the attack by a Rifle company and supported by Stukas, six Panzer IIIL and artillery that bombed Russian strong points and placed a barrage along the Russian defense line at the railway embankments that was the area of main focus for the German Assault. The Russian quickly called in and started to blast the area of German troops with two artillery modules. After brutal up front fighting, the Russian defense collapsed in the railway area, due to the combined arms, but in particular due to good gunnery by the Panzer that rolled forward and scored several direct hits at point-blank range (40-80m) against the Russians and two Commissars were killed, one east and the other west of the railway. German Casualties: 3 Ldr, 10 Sq-eq, 4 SWs. Russian Casualties: 3 Ldr, 20 Sq-eq, 4 SWs. German OB, after 17th Oct (SAN: 3), 5 Ldr 26 Sq-Eq (17x 548 E, 2x 468 E, 6x 4671st, 1x 4472nd), 11 SWs (3 MMG, 2 LMG, ATR, Lt MTR, 4 DC), 6 Pz IIIL. Russian OB, after 17th Oct (SAN: 3), 4 Ldr 32 Sq-Eq (2x 228 Crews, 13x 4471st, 14.5x 5271st, 3.5 Conscripts), 6 SWs (MMG, LMG, 2 ATR, 2 Lt MTR), 2 AT 45LL Guns. LHR%202023%20Red%20Barricades-Red%20October-2.pdf1 point
-
A .50 is not a unit but I bet you would properly point out a unit manning an HMG can interdict out to 16 hexes.1 point
-
Slutresultatet Final_Results_2023_eASL_OPEN-1.pdf Jonas på bronsplats1 point
-
1 point
-
1 point
-
Toppen helg , trevligt sällskap och allt flöt på bra. Scenariorna var alla bra. Fungerade förvånansvärt bra på 6 personer, man spelade mot alla förutom en av deltagarna. Hann med bad 2 gånger, bastu och få en lätt solbränna. Fastar idag , proppmätt efter all go mat, nästa år får man väl fasta dagen innan.1 point
-
För bra väder för att hinna med 😎 men bilder kommer på alla 12 scenarior, samt slutrapport.1 point
-
😰 Bilder från förmiddagen och kvällen eller är det för intensivt just nu?1 point
-
1 point
-
Jag kommer komma till kl 15 ca. Ses imorgon fredag... 🙂1 point
-
1 point
-
D7 till C7 kostar 2 MF. (C8 till C7 hade kostat 1 MF om enheten gått på vägen (och således utsatt sig för FFMO förutsatt att LOS höll sig på vägen), eller 2 MF om enheten hade valt att gå via skogen (ingen FFMO)). Halva hexes hanteras precis som hela hexes. I Advanced SL kan man Bypassa, vilket betyder att man går runt ett hinder och därmed betalar 1 MF istället för 2 MF i detta fall. Saknas prick får man räkna ut var den skulle varit och mäta LOS därifrån. Hexen fungerar i övrigt som en hel hex och går att använda som att det vore en hel hex (EXC: Om setup sker på en karta, så får man inte sätta upp på halv-hexes som också tillhör en annan karta). Hoppas detta gör det lite klarare!1 point
-
1 point
-
A10.51: "If no non-ignorable building/woods Location can be reached during that RtPh, a broken unit may rout to any terrain hex consistent with the above restrictions and need not rout toward the nearest woods/building Location." Det betyder i praktiken om man inte når fram får man gå var och hur man vill så länge man inte: Går närmare KEU Avslutader Adjacent Armed KEU (Notera att en Broken enhet inte räknas som Armed, alltså kan man stanna bredvid en bruten fiende… Många som missar. ) Japp, Rout kan vara ganska komplext men om lär sig grunden så kommer resten av sig självt. Routa alltid mot närmaste (i MF) hus eller skog (man behöver nödvändigtvis inte ha LOS). När du kommer dit får du endast fortsätta i skog eller hus (eller om situationen i tråden uppstår förstås). Routa aldrig mot KEU. Simple as ABC! 😜1 point
-
Ah, jag tänker att uppräkningen i F11.2 är vad som räknas som Arid Land, och att North Africa är ett sådant område (East Africa ett annat). Och att D2.52 inte säger "All Axis vehicles in Arid land [eller liknande]" utan specifikt Nordafrika. Hänvisningen till F11.2 skulle då syfta till att klargöra vilka länder som är en del av Nordafrika. M Söderberg uttrycker vad frågan gäller väl. Jag läser det också som hans alternativ två, men är långt ifrån säker.1 point
-
Förutsatt att det inte finns LOS till P6 så är M4, N5, O6 och P5 närmast. P5 är smartast att välja eftersom det finns tyskar som kommer att hindra rout i de andra valen. N5 blockeras av enhet i J7 (ser ut som en blå bricka där). Interdiction (om det finns i Starter Kit) i P4 från P1 (man kan deklarera Low Crawl för att undvika interdiction). U6 är för långt borta för att behöva räknas som ett mål. Finns det LOS från start till tyskar i P6, L3 och J7 så är enheten eliminera pga failure to Rout, eftersom enheten måste routa när den står i OG och inom normal range och LOS från fienden (det ser ut som att tysken i P1 inte är Pinned eller motsvarande). Summa summarum, två alternativ: 1. Low craw till P4, klar. 2. Deklarera P5 som mål, väl där måste man fortsätta eftersom man inte får sluta RtPh Adjacent Armed Enemy Unit, vidare till Q5 där man kan välja att avsluta, eller fortsätta till höger på kartan och ta Interdiction från P1 och/eller P6 förutsatt att de har Range.1 point
-
I introt på kapitel B står det lite matnyttigt om TEM och Hindrance. Bland annat denna som kan vara viktig: B.10 LOS HINDRANCE BLOCKAGE: Any combination of SMOKE, vision (weather), and/or terrain LOS Hindrance DRM ≥ +6 blocks that LOS completely.1 point
-
Trist om du måste stå över. Kan man inte ragga någon?1 point
-
Jag kör ner från Stockholm på fredag så jag är framme före 14:00. Det finns plats i min bil.1 point
-
Gjort en sista översyn, granskning och uppdateringar av de 4 scenariorna i syfte att förbättra spelvärdet av scenariorna. Om man vill kan man komma överens om att spela orginal scenariot, kommer ha med mig dem. Om man spelar mot mig får man välja sida, men vill man spela orginalscenariot, då bjuder man på sida man vill spela. Dokument klart, scenariorna nu klara och kommer kopieras upp inom kort. Updates/clarificarions for each scenario. Balance bids. HIP/Depletion/Notes Tournament Rules Rimforsa 2023, ASL Tournament.pdf1 point
-
1 point
-
1 point
-
0 points
-
Jag vill bara lägga till att inte blanda ihop TEM med Hindrance som jag tycker görs i frågan. Det är TEM 0 i alla Grain hexes S1, S2, S3, T1, T2 U2. Däremot är det Hindrance +1 för varje grain hexes som LOS går över mellan Firer och Target. Sedan summeras ju totala Hindrance DRM med totala TEM till DRM som påverkar IFT.0 points