Jump to content

Stockholm ASL Tournament 2010, 14-16 May


CTABKA

Recommended Posts

Hej, nästa års turnering är i planeringsstadiet och dess

arbete skall vara helt klart januari 2010, då kommer

turnering-scenario-packet vara klart, kontakta mig om du vill

ha ett skickat per post, de andra som kommer till Köpenhamn i februari

får dem i hand där.

 

Valet av scenariorna är nu klara 3 av dem ska speltestas med uppdateringarna

gjorda för varje scenario.

 

Storleken på scenariorna är generellt sett mindre överlag än föregående år (efter begäran).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej, här är uppdateringarna för de tre scenariorna som gör dem balanserade (förhoppningsvis).

Har gjorts en sista ändring för scenariot BLOCKING ACTION AT LIPKI, scenariots välkända

dog status har nu ändrats till något mkt bättre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Asked by Mister T.

VBM (D2.3) & Same-Hex Vehicle (D2.6)

>Question:A vehicle enters the location of a vehicle he can't

>destroy or shock with a 5 TK (as per D2.6), then spends its last two MP to do

>VBM in an adjacent hex. Hexside clearance proves to be insuffisant

>(D2.3). Shall the vehicle return to the vehicle's location, where it

> will end its Mph (since he ran out of MP)?

 

It must end its MPh non-stopped in the other vehicle's Location. Even if it had MP left it would not stop.

 

....Perry

This answer (although it is in line with how the rules are written)

makes it far to easy to lock up other tanks.

 

Hopefully MMP can make use of this House rule and make it into an official errata.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Asked by Mister T.

VBM (D2.3) & Same-Hex Vehicle (D2.6)

 

>Question:A vehicle enters the location of a vehicle he can't

>destroy or shock with a 5 TK (as per D2.6), then spends its last two MP to do

>VBM in an adjacent hex. Hexside clearance proves to be insuffisant

>(D2.3). Shall the vehicle return to the vehicle's location, where it

> will end its Mph (since he ran out of MP)?

 

Consider the following added sentence (red text) in the end of the rule to always

be used as a House rule at SAT.

 

D2.6 ENEMY AFV: A vehicle cannot voluntarily stop or end its MPh in

Motion in an enemy AFV´s hex (wheter Known or not) unless it can do

so out of that AFV´s LOS (i.e., while Bypassing a Hexside opposite that

of the DEFENDER´s Bypass AFV), or unless it can, at the moment and

position of entry into that hex, attack that AFV (regardless of its To Hit

possibility) and be capable of destroying or shocking it with an Original

TK or IFT DR of 5 (using a non-Depletable ammo type available to the

vehicle). A vehicle thus barred from remaining in an AFV´s hex may

not attempt ESB in that hex and may check if VBM is allowed (D2.3) out

of that hex prior to attempting VBM.

 

Det är helt enkelt för lätt att finna Woods/Building hexsides som man inte kan bypassa med fordon,

grovt räknat på (icke ökenbräden) mellan 50-100+ sådana hexsides beroende på bräde.

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej Melvin!

 

Du kan posta ett scenario-pack till mig om du har ett över. Funderar på att åka till STHLM's turneringen.

Ola Nygårds

Kes Olles Väg 8

795 70 VIKARBYN

Om du inte har ngt scenario-pack kvar behöver du inte göra åmaket att skaffa fram nytt, några av scenarios har jag spelat förut och en del scenarios har jag själv och sen ser man ju dom på plats. hopp.

 

(Om jag åker til STHLM är det för att förevisa min totala regelokunskap på ASL) :D

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Vet inte om man ska göra någon officiell anmälan till SAT. Jag har fått scenariona så då kan man väl räkna sig som anmäld, eller ? Hur som helst ser jag fram mot årets turnering det ska bli riktigt kul. Det kan väl knappast gå sämre än förra året, men vem vet.

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Vet inte om man ska göra någon officiell anmälan till SAT. Jag har fått scenariona så då kan man väl räkna sig som anmäld, eller ? Hur som helst ser jag fram mot årets turnering det ska bli riktigt kul. Det kan väl knappast gå sämre än förra året, men vem vet.

 

Anders

 

Det räcker med att man hojtar till på forumet. Det är lite att planera. Melvin ska köpa frukost och en del annat. Själv måste jag preparera monradkorten innan. Hursomhelst, nu vet jag att du kommer. Får du med dig Lars?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

OK, så hur tar man sig ut till Tullinge från Centralen?

Ta pendeltåg (ej tunnelbana) från Stockholms central mot Södertälje centrum.

Från Stockholms central till Tullinge är restiden endast 20 minuter, när du kliver av så

gå till Pressbyrån.

 

Ring - när du sitter på pendeltåget - så skickas det ut en bil som plockar upp dig vid

stationen (att gå tar endast 15 minuter om du hittar).

Link to comment
Share on other sites

Ja, grattis till Olle, en både trevlig och värdig vinnare - OCH vilket initiativ att producera SV-muggarna!

Kaffekoppen kommer stadigt att användas/hjälpa mig i framtida spelningar. :)

 

Hursomhelst supertrevlig tillställning med bara kul folk och en driven hamburgerförsäljare från Borås - lyckat.

Det gick som på ett snöre från Dalom, Buss, Pendeltåg upphämtning på stationen (Tullinge). Enkelt - och bra service.

 

Som vanligt hade jag och Brain en mastodont spelning :lol: denna gång slutade den med judgement söndag morgon kl 03:30, ooops...

I övrigt så bjöd jag både S3 och R3 (osett) för att slippa sätta upp några gånger. Med blandat resultat (inte att rekommendera). ;)

 

Melvin sa att han inte visste riktigt om nästa års tema. Igår tänkte jag.

Man kan ju ta en turnering med enbart Kampanj-scenarios!

Det finns ju många bra scen på Historiska kartor; Bread Factory #2 [RB3], Eviction Notice [VotG9],

operation Veritable, Blood Reef: Tarawa och Kampfgruppe Peiper etc...

 

Men i så fall borde det vara med ett RB eller Votg scenario per runda för oss som är typiska "Guards Counterattack" typer och inte

gillar snedögda ASL-brickor. :P

 

Ja, märkligt vad man tänker, nyss hemkommen från turnering och öppnar kylskåpsdörren så kommer denna idé!

(för mycket ASL på kort tid helt klart) :D

 

Allt i allt, SAT en klart rekommenderbar turnering och som alltid, det viktigaste är att ha "fun" och träffa likasinnade.

Link to comment
Share on other sites

Tack för en trevlig turnering. Bra & lagomt stora scenarion. "Monsterrundan" gick snabbare att spela än jag väntat mig.

 

Grattis till vinsten Olle! Väl spelat med den sluga HIP-placeringen som knuffade mig över CVP-kanten. :)

 

Ett tips till nästa år kan vara att översätta och förtydliga resultatformulären.

Edited by Mattias Rönnblom
Link to comment
Share on other sites

Stort tack till alla som kom och för bra helg, grattis till Olle som vann och även mot mig efter en lyckad rally på 5.

 

Det kvarglömdes en "liten regelbok" och en blågrön penna (det står: Författare L Collmar på pennan) vid

bordet där jag satt, tror att det är Robert A. som glömt? - eftersom vi två spelade sista rundan.

 

Ola, oroa dig inte det blir nog inte ett Nippon tema nästa år, kanske någon gång längre fram i tiden

om folk skulle tycka att det är en bra ide. Möjligen är With Burning Liquid en storlek för stor i en

ASL turnering, men var det mest uppskattade scenariot under turneringen efter förfrågningar, nackdelen

för mig var att jag inte kunde gå och lägga mig förrän rundan var klar, därav tröttheten morgonen därpå.

 

Nästa gång kör vi SA1 Blazing Borders och SA2 Spoils of War, en runda istället ;)

 

Tack än en gång.

 

Melvin

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Det kvarglömdes en "liten regelbok" och en blågrön penna (det står: Författare L Collmar på pennan) vid

bordet där jag satt, tror att det är Robert A. som glömt? - eftersom vi två spelade sista rundan.

 

Hej Melvin och tack för en trevlig spelomgång, det var kul att få chansen att spela mot dig.

 

Regelboken var mycket riktigt min och den har Martin beslagtagit och sänder mig åter, däremot var inte pennan min.

Link to comment
Share on other sites

Yanks var det förra året... Ser hellre britter, eller kanske Allied/Axis minors?

Fast allra helst PTO då. ;)

 

Britter med ökentema - whoho!!

 

Britter i europa. Då måste det vara ett scenario med många vagnar. Brittiskt infanteri är ungefär som att spela tyskar med lite sämre SW och lite kortare range....

Link to comment
Share on other sites

Här är resultaten över de 64 scenariorna spelade:

 

Round 1, SV7, PROBING KORSUS, Russian Victory, Melvin Falk, Asad Rustum, Swedish.

Round 1, SV7, PROBING KORSUS, Russian Victory, Klas Malmström, Daniel Qvarfordt, Swedish.

Round 1, SV7, PROBING KORSUS, Russian Victory, Johan Fröding, Ola Nygårds, Swedish.

Round 1, SV7, PROBING KORSUS, Swedish Victory, Robert Andersson, Christoffer Peyre, Russian.

Round 1, SV7, PROBING KORSUS, Swedish Victory, Erik Leander, Tomek Kucharski, Russian.

Round 1, SV7, PROBING KORSUS, Swedish Victory, Matts Dagerhäll, Michel Bongiovanni, Russian.

 

Round 1, SV9, MEXICO AND MOROCCO, Russian Victory, Eric Bongiovanni, Patrik Gynnestam, Swedish.

Round 1, SV9, MEXICO AND MOROCCO, Russian Victory, Mattias Rönnblom, Andreas Carlsson, Swedish.

Round 1, SV9, MEXICO AND MOROCCO, Russian Victory, Mattias Bergwall, Sami Lukkarinen, Swedish.

Round 1, SV9, MEXICO AND MOROCCO, Russian Victory, Martin Svärd, Tomas Davidsson, Swedish.

Round 1, SV9, MEXICO AND MOROCCO, Russian Victory, Henrik Sannesson, Lars Söderlund, Swedish.

Round 1, SV9, MEXICO AND MOROCCO, Swedish Victory, Olle Gustafsson, Fredrik Scheuer, Russian.

Round 1, SV9, MEXICO AND MOROCCO, Swedish Victory, Patrik Manlig, Anders Olsson, Russian.

 

 

Round 2, A44, *BLOCKING ACTION AT LIPKI, Russian Victory, Daniel Qvarfordt, Ola Nygårds, German.

Round 2, A44, *BLOCKING ACTION AT LIPKI, Russian Victory, Patrik Gynnestam, Lars Söderlund, German.

Round 2, A44, *BLOCKING ACTION AT LIPKI, German Victory, Martin Svärd, Klas Malmström, Russian.

Round 2, A44, *BLOCKING ACTION AT LIPKI, German Victory, Matts Dagerhäll, Eric Bongiovanni, Russian.

 

Round 2, J103, *LENIN`S SONS, Russian Victory, Melvin Falk, Tomas Davidsson, German.

Round 2, J103, *LENIN`S SONS, Russian Victory, Sami Lukkarinen, Asad Rustum, German.

Round 2, J103, *LENIN`S SONS, Russian Victory, Tomek Kucharski, Fredrik Scheuer, German.

Round 2, J103, *LENIN`S SONS, Russian Victory, Erik Leander, Patrik Manlig, German.

Round 2, J103, *LENIN`S SONS, German Victory, Mattias Rönnblom, Johan Fröding, Russian.

Round 2, J103, *LENIN`S SONS, German Victory, Michel Bongiovanni, Anders Olsson, Russian.

Round 2, J103, *LENIN`S SONS, German Victory, Christoffer Peyre, Anders Olsson, Russian.

Round 2, J103, *LENIN`S SONS, German Victory, Olle Gustafsson, Robert Andersson, Russian.

Round 2, J103, *LENIN`S SONS, German Victory, Mattias Bergwall, Henrik Sannesson, Russian.

 

 

Round 3, SV12, TRAP BY MISHAP, Russian Victory, Andreas Carlsson, Daniel Qvarfordt, Finnish/Swedish.

Round 3, SV12, TRAP BY MISHAP, Russian Victory, Christoffer Peyre, Johan Fröding, Finnish/Swedish.

Round 3, SV12, TRAP BY MISHAP, Russian Victory, Olle Gustafsson, Melvin Falk, Finnish/Swedish.

Round 3, SV12, TRAP BY MISHAP, Finnish/Swedish Victory, Mattias Rönnblom, Erik Leander, Russian.

Round 3, SV12, TRAP BY MISHAP, Finnish/Swedish Victory, Anders Olsson, Tomas Davidsson, Russian.

Round 3, SV12, TRAP BY MISHAP, Finnish/Swedish Victory, Robert Andersson, Michel Bongiovanni, Russian.

Round 3, SV12, TRAP BY MISHAP, Finnish/Swedish Victory, Asad Rustum, Lars Söderlund, Russian.

 

Round 3, SV13, RATHER UNCOORDINATED, Russian Victory, Tomek Kucharski, Henrik Sannesson, Finnish/Swedish.

Round 3, SV13, RATHER UNCOORDINATED, Russian Victory, Martin Svärd, Mattias Bergwall, Finnish/Swedish.

Round 3, SV13, RATHER UNCOORDINATED, Russian Victory, Fredrik Scheuer, Ola Nygårds, Finnish/Swedish.

Round 3, SV13, RATHER UNCOORDINATED, Russian Victory, Patrik Manlig, Matts Dagerhäll, Finnish/Swedish.

Round 3, SV13, RATHER UNCOORDINATED, Russian Victory, Eric Bongiovanni, Sami Lukkarinen, Finnish/Swedish.

Round 3, SV13, RATHER UNCOORDINATED, Russian Victory, Klas Malmström, Patrik Gynnestam, Finnish/Swedish.

 

 

Round 4, SA3, STORM FROM THE NORTH, Russian Victory, Daniel Qvarfordt, Fredrik Scheuer, German.

Round 4, SA3, STORM FROM THE NORTH, Russian Victory, Olle Gustafsson, Mattias Rönnblom, German.

Round 4, SA3, STORM FROM THE NORTH, Russian Victory, Patrik Gynnestam, Anders Olsson, German.

Round 4, SA3, STORM FROM THE NORTH, German Victory, Klas Malmström, Asad Rustum, Russian.

Round 4, SA3, STORM FROM THE NORTH, German Victory, Johan Fröding, Sami Lukkarinen, Russian.

 

Round 4, SA4, WITH BURNING LIQUID, Russian Victory, Melvin Falk, Martin Svärd, German.

Round 4, SA4, WITH BURNING LIQUID, Russian Victory, Tomek Kucharski, Eric Bongiovanni, German.

Round 4, SA4, WITH BURNING LIQUID, Russian Victory, Robert Andersson, Patrik Manlig, German.

Round 4, SA4, WITH BURNING LIQUID, Russian Victory, Matts Dagerhäll, Mattias Bergwall, German.

Round 4, SA4, WITH BURNING LIQUID, German Victory, Andreas Carlsson, Henrik Sannesson, Russian.

Round 4, SA4, WITH BURNING LIQUID, German Victory, Ola Nygårds, Tomas Davidsson, Russian.

Round 4, SA4, WITH BURNING LIQUID, German Victory, Christoffer Peyre, Erik Leander, Russian.

Round 4, SA4, WITH BURNING LIQUID, German Victory, Michel Bongiovanni, Lars Söderlund, Russian.

 

 

Round 5, FrF34, *THE JAGDTIGER THEORY, German Victory, Sami Lukkarinen, Anders Olsson, Russian.

Round 5, FrF34, *THE JAGDTIGER THEORY, German Victory, Mattias Rönnblom, Christoffer Peyre, Russian.

Round 5, FrF34, *THE JAGDTIGER THEORY, German Victory, Fredrik Scheuer, Asad rustum, Russian.

 

Round 5, FrF44, ANHALT PANDEMONIUM, Russian Victory, Melvin Falk, Robert Andersson, German.

Round 5, FrF44, ANHALT PANDEMONIUM, Russian Victory, Patrik Gynnestam, Patrik Manlig, German.

Round 5, FrF44, ANHALT PANDEMONIUM, Russian Victory, Ola Nygårds, Lars Söderlund, German.

Round 5, FrF44, ANHALT PANDEMONIUM, Russian Victory, Tomek Kucharski, Tomas Davidsson, German.

Round 5, FrF44, ANHALT PANDEMONIUM, Russian Victory, Martin Svärd, Olle Gustafsson, German.

Round 5, FrF44, ANHALT PANDEMONIUM, Russian Victory, Michel Bongiovanni, Johan Fröding, German.

Round 5, FrF44, ANHALT PANDEMONIUM, German Victory, Andreas Carlsson, Eric Bongiovanni, Russian.

Round 5, FrF44, ANHALT PANDEMONIUM, German Victory, Klas Malmström, Matts Dagerhäll, Russian.

Round 5, FrF44, ANHALT PANDEMONIUM, German Victory, Daniel Qvarfordt, Mattias Bergwall, Russian.

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Lite sent kanske, men efter två veckor på landet med hammare och spik och utan nätanslutning kommer nu mitt stora tack för en lyckad turnering! Och givetvis ett stort grattis till Olle!

Speciellt tack till Patrik M, som lät sig dajsas igenom hela SV13 fram till sista MPh,

Speciellt tack2 till Mattias Bergwall, som mot höga odds dajsade bort sin seger i SA4,

men allra störst tack till Melvin, som jag köpt tärningarna av.

smile.gif

Matts

(Mer Normandie i scenariovalen!!!)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lite sent kanske, men efter två veckor på landet med hammare och spik och utan nätanslutning kommer nu mitt stora tack för en lyckad turnering! Och givetvis ett stort grattis till Olle!

Speciellt tack till Patrik M, som lät sig dajsas igenom hela SV13 fram till sista MPh,

Speciellt tack2 till Mattias Bergwall, som mot höga odds dajsade bort sin seger i SA4,

men allra störst tack till Melvin, som jag köpt tärningarna av.

smile.gif

Matts

(Mer Normandie i scenariovalen!!!)

 

Matts grattis till den fina placeringen, det var en kul spelning men tänk på att när man träffar en pakt med gubben med horn & klövar får man brinna i evighet!

 

Vi syns i Linköping.

 

Ha en kanonsommar.

 

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...