Jump to content

carlsson

Admin
  • Posts

    3531
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    138

Everything posted by carlsson

  1. Toppenbra att du såg detta, det är nu fixat! 👍
  2. Skoj scenario! När du ROF:ade på slutet med LMG:n trodde jag att det skulle gå vägen. 😄
  3. Det blir turnering enligt hemsidan, den 19-21 November. Vad är otydligt menar du? 😬 Kommer även maila ut info nästa vecka.
  4. Du behöver inte dra ett extra chit när du korrigerar, du har ju redan fått din Fire Mission beviljad. Så endast ett extra chit draw för att det ligger concealed trupp bredvid. (Notera också att om det finns KEU (Known Enemy Unit, för observatören) på eller bredvid nerslagshexagonen så behöver du inte dra extra chit, bara om det *endast* finns concealed enemy unit.) Så i ditt exempel: Chit draw för att få Fire mission. Chit förloras permanent. Extra Chit draw för att du sätter AR bredvid concealed EU. Chit blandas in igen. Extra Chit draw för att du korrigerar in AR igen. Chit blandas in igen. Hoppas det blev lite klarare!
  5. Har du kommunicerat detta direkt till MMP? Jag tänker att ett sakligt och konstruktivt brev till Chas eller Brian ev skulle kunna ge nån form av resultat? Arga inlägg på GameSquad kanske inte ger önskad effekt... Jag håller hur som helst med om att färre sidor är att föredra, oavsett anledningen! 👍
  6. Jag tycker att det är skönt att ha allt på en sida, om det går. I detta fallet blev det lite ihoptryckt, men jag tycker personligen att det funkar. Men visst, det är inte lika vackert...
  7. Det är en märklig effekt, och vida omdiskuterad på GameSquad. Men ska du spela enligt reglerna så är det som Klas skriver. (sen kan man fråga sig om det var menat så från början)
  8. Är inte det typ tusende gången ni spelar det? Om jag har spelat det, vilket jag är osäker på, så var det minst 20 år sen. Ska ta en kik på det vid tillfälle! @Fiedler; Vårt första VASL kanske?
  9. carlsson

    Booby traps

    Du glömmer att nämna det absolut vanligaste fallen som är när; Broken German units måst till att slå PTC för Bobby trap purposes. Bra poäng! Har lagt till det i mitt inlägg för att göra det tydligare
  10. carlsson

    Booby traps

    Lyllos tysken då! Jag ser ingen anledning till att ta bort den regeln. Men betydelsen av "immune to PTC" går ju naturligtvis att debatera.
  11. carlsson

    Booby traps

    Booby Traps är ju inte något som existerar "på kartan". Det är något som aktiveras när man slår Booby Trap-värdet (11 eller 12 för nivå A). Reglerna simulerar att man hittar något som är försåtminerat, t ex ett lik, en möbel, en dörr, eller något annat som går att försåtsminera i en krigszon. Regelmässigt står det så här, nerkortat: B28.9 BOOBY TRAPS: Booby Trap attacks are triggered by an Original TC DR of ≥ 11 for level A. Infantry normally immune to PTC must take them for Booby Trap resolution purposes only, and their PTC cannot activate a Sniper. A Booby Trap attack causes Casualty Reduction to at least one (if any) Personnel unit (as determined by Random Selection, and not necessarily the unit that took that TC) in that Location. Booby Traps do not affect units of the side that placed them, except as per Random Selection caused by an enemy TC. See also A12.154. Detta betyder alltså att om ryssarna har nivå A så aktiveras en försåtsminering varje gång tysken (antar jag?) slår 11 eller 12, i samband en TC, t ex en Pin Task Check (1). Är man redan Pinnad, Broken, är en Berserk eller Hero t ex, så slår man ändå, men enbart för Booby Trap (2). Enheten som utlöser försåtsmineringen drabbas av Casualty Reduction, finns det fler enheter i samma Location så slår man Random Selection mellan samtliga enheter på platsen (3). I teorin kan ryssen också drabbas, om det t ex pågår en Melee på platsen, eftersom RS sker mellan samtliga enheter (4). Tysken kan drabbas av CR om denne gör en Search, eftersom ryssen har Booby Trap (5). Hoppas detta gör det lite klarare!
  12. Japp. Samma argument går att använda om att skjuta mot en skogshex som ligger out of LOS. "Man ser ju toppen av skogen"... Men fråga vilken skytt/artillerist som helst om de skjuter på osynliga mål eller synliga mål. Det är en STOR skillnad på vad spelaren ser och vad enheterna på brädet ser... Du kan ju föreslå att ni använder en husregel; "Alla får skjuta på vad dem vill, oavsett LOS och skrivna regler". Så blir det plötsligt ganska absurt och självklart.
  13. Sorry, var lite otydlig inser jag. Man får välja när. Man får inte använda den som Subsequent First Fire, men det går bra som Final Fire (i DFPh, förutsatt att den enheten inte har använt MOL som First Fire). TPBF används ju mot fiender i samma Location t ex. Oavsett så får man +4 FP, alltså ingen halvering eller triplering. Det är lite luriga regler, man får spela med dem ett tag för att komma in i det.
  14. Jag håller med om att intentionen för regeln är sådan, och att alla spelar så, men det är ju faktiskt inte vad som står. Jag stör mig på att det i en regel står "during" och en annan regel står "completed". Okej, om man övertalar sig själv att "during" är "inklusive RFP" så stämmer det ju, men eftersom RFP attackerar när placerandet är completed, så är det ju inte during längre... 🤪 Varför kommer t ex rök ut? (för att DC-reglerna har en specialregel som heter "operably Placed" antagligen.) I A23.3 Står det if the Placing unit is broken, pinned, or eliminated before or during Placement I A8.22 står det Residual FP does not attack until any activity that a MF/MP expenditure allowed is completed Det är upplagt för feltolkningar och enda anledningen till att vi spelar som vi gör är för att alla spelar så. Vilket antagligen är tanken från början också, men som sagt, det är väl ändå tveksamt att det är det som det faktiskt står...? 🤔
  15. W43 har ingen Rooftop... Menar du Rooftop på V41 så är det LOS. Menar du V43 så är det inte LOS, huset i Y42 är ivägen och eftersom enhexagonshus inte har Rooftop så kan du inte skjuta dit.
  16. Endast en Mol Check per FG, och endast om de inte är markerade med First Fire (eller Prep Fire då, men det blir självförklarande). Exempel: 2 st 447 vill använda MOL. Man deklararerar FG först, och deras intention. Man deklarerar vilken trupp som försöker leta MOL. Man slår för MOL, osv.
  17. Och eftersom Residual Firepower inte attackerar förrän efter att alla MF har spenderats (enligt A8.22), så är alltså DC:n placerad även om enheten bryter pga denna RFP?
  18. Jag satt och kollade lite regler om Residual FP (RFP) och stötte på en situation som jag tror att "alla" spelar fel på! Iallafall har jag alltid spelat så här när det gäller att placera en DC, och jag har aldrig varit med om något annorlunda på turnering: Enheten går Adjacent Fienden. Fienden skjuter. RFP placeras ut. Enheten deklarerar att den placerar DC:n. Enheten drabbas av RFP. Om enhetn nu affekteras av RFP:n, t ex bryter eller Pinnas, så placeras inte DC:n. Det känns igen, eller hur? MEN – Enligt A8.22 så händer steg 5 och 6 först EFTER att DC:n har placerats! • Residual FP does not attack until any activity that a MF/MP expenditure allowed is completed (e.g., placing SMOKE grenades, SW Recovery, Searching, firing a Smoke Dispenser, etc.). Jag kan heller inte hitta något som negligerar detta i DC-reglerna. Däremot hittar jag en väldigt konstig mening under A23.3: Should the Placing unit survive (unbroken and unpinned, even if newly berserk) all enemy Defensive First Fire, Subsequent First Fire, and FPF in the Placement Hex (including any resulting from the expenditure of MF in the Placement of that DC), the weapon is considered operably Placed. Vad betyder den parantesen, det känns inte riktigt som korrekt engelska?
  19. Nu har The Two Halfsquads intervjuat allas vår @Klas Malmström! Börjar runt minut 14: http://www.the2halfsquads.com/2021/05/episode-271-editor-extraordinaire-klas.html Bra jobbat Klas! 👍 😊
  20. Tack för en trevlig helg, och tack för OTROLIGT bra och intressanta scenarion! En eloge till Rönnblom och Falk för dessa skapelser som är blivande klassiker!
  21. Hittade denna tråd på GameSquad: http://www.gamesquad.com/forums/index.php?threads/mud-bog-check-and-platoon-movement.123323/
  22. Hej Fredrik och välkommen till forumet! 👍 D14.21 säger att det det endast är de fordonen som kan boggas som riskerar att drabbas. Detta tolkar jag som att det endast är fordonet som har åkt 3 hexes som drabbas av bogen. "If Bog/Immobilization occurs, Random Selection is then used—but only among the AFV that would normally have been Bogged/Immobilized by that Final DR" Detta förstås efter att impulsen är klar för alla fordon.
  23. Glöm inte badbrallor om man ska basta! (vet inte om vi har tillgång tlll bastun, men ändå) Idag ska jag slå femton dubbelettor. 😇
  24. What!? Det måste väl vara enda gången i hela systemet...? Där ser man. Man lär sig något nytt varje dag (och ibland när man svarar på en regelfråga 😂 ). Tack Klas!
×
×
  • Create New...