Jump to content

Klas Malmström

Admin
  • Posts

    2661
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    85

Everything posted by Klas Malmström

  1. Vissa av To Hit DRM gäller för BAZ, ja. Dom som är markerade med ett grönt L.
  2. A12.41 gäller... "Should an “unbroken” (12.1) vehicle enter a concealed enemy’s Location without using Bypass or a woods-road, all concealed enemy Personnel [EXC: those exempt from PAATC] in that Location must instantly either be revealed voluntarily (12.14) or take one combined PAATC (1PAATC if any of these ordinarily take 1PAATC) using the lowest current Morale Level among them, modified by the DRM of the best unpinned friendly Good Order leader present. A Dummy stack takes its PAATC with a Morale Level of 7."
  3. Ja, med vissa undantag. Du kan t.ex. inte välja att ta +2 TH DRM (isf backblast) om enheten är Pinned, du skjuter innifrån ett fordon/pillbox/upper-level.
  4. Svaret synes korrekt. En extra chit draw när AR placeras för att korrigera SR. Sedan ev. en extra till när SR konverteras till FFE.
  5. På pre-order nu... https://mmpgamers.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2_8&products_id=325
  6. Enlig min mening/åsikt så var det menat att IF i DFPh när man startade omärkt var möjligt. Jag anser att det var en ändring i ASL Journal 7. Jag spelade alltid så innan och jag kan inte minnas att jag någonsin spelade mot någon som spelade annorlunda....men "that ship has sailed" sedan länge......
  7. Om du t.ex. skjuter MG i samma ruta så är det TPBF, jag. Men...under MPh så måste MG ha den hexsida som berserken äntrar din hex över i Covered Arc. Så om du måste vrida VCA/TCA så kommer en Case A +DRM att gälla också....
  8. En Gun (inkl. MA) som är markerad med "First Fire" när DFPh börjar kan skjuta Intensive Fire mot ett mål i samman/brevid hex. A8.41: "Any weapon marked with a First Fire counter and capable of Intensive Fire (C5.6) or Sustained Fire (9.3) may use such for one additional attack during Final Fire only vs adjacent or same-hex targets." Börjar Gun/MA DFPh omarkerad - kan den inte skjuta Intensive Fire efter att ha förlorat ROF (efter erratan i ASL Journal 7).
  9. A12.141: "A Snap Shot attack opportunity is not sufficient to cause the moving unit to lose its concealment unless the attack generates a “PTC” or better result."
  10. Mot en CE Panther är nog 75mm HE kanske en bättre chans - 12 FP +2 mot crewn. Om 75mm AP ändå har liten chans att göra verkan. Eller Area Target Type.
  11. Ledaren kan inte "direct:a" delar av en Fire Group - så skall berserken och den andra skjuta ihop, så får kommisarien titta på... A15.42: "However, a berserk unit never receives the leadership benefit of a friendly leader even if this deprives Good Order units of such benefits."
  12. Personligen tycker jag det är ganska klart - men det är ju individuellt. 🙂 Man kan väl säga att man kan göra en "MOL Check dr" antingen som First Fire eller i Final Fire. Det är väl kontentan av det hela. Att göra en "MOL Check dr" är ju lika med att "använda ett Support Weapon" - jag tror det är därför man endast kan försöka en gång.
  13. "A MOL Check dr can be made in neither Subsequent First Fire nor FPF, nor in both Defensive First Fire and later in Final Fire whether MOL were actually used in First Fire or not." Så om man gjorde en MOL Check dr som Defensive First Fire, kan man inte göra det i Final Fire - oavsett om man "hittade" MOL i DFF eller inte...
  14. Tycker det är ganska klart att "before or during Placement" innefattar all defensive fire fire mot dom MF som spenderas när DC placeras...
  15. Ja, den är inte relevant när det gäller att konvertera en SR till en FFE:1 - som frågan gällde.....det står i 1.334 och 1.335.
  16. Nej, enheten som försökte placera den behåller den - den blev ju inte "operativt" placerad... A23.3: "However, if the Placing unit is broken, pinned, or eliminated before or during Placement, the DC is not operably Placed, remains with the Placing unit (or in the Placing unit’s Location if the unit is eliminated)..."
  17. Man kan tycka att kanske borde vara så - men jag tror inte det är så...🙂 SMOKE gäller dessutom om LOS till hexsidan kommer från "rätt" håll så att säga...
  18. Fast jag tror att Snap Shot reglerna säger att TEM inte gäller.
  19. Tror inte AFV TEM gäller inte för en Snap Shot.
  20. Den blir inte operably placed om enheten bryter. Spelar ingen roll om det är RFP eller inte som attackerar.
  21. DC har "placerats" efter att MF har spenderats och innan Residual FP har attackerat....men den är inte "operativt placerad" om inte enheter överlever def. fire unbroken/unpinned. A23.3: "Should the Placing unit survive (unbroken and unpinned, even if newly berserk) all enemy Defensive First Fire, Subsequent First Fire, and FPF in the Placement Hex (including any resulting from the expenditure of MF in the Placement of that DC), the weapon is considered operably Placed.... ...However, if the Placing unit is broken, pinned, or eliminated before or during Placement, the DC is not operably Placed,..:"
  22. Konvertering av SR hanteras av C1.333. 1.333 If he currently has a LOS to the Base Level of the SR’s hex, or to its Blast Height and any non-Aerial Location in/adjacent-to the SR’s hex that contains a Known (to him) enemy unit, he may Convert that SR to a FFE:1 and leave it in that hex for resolution; or, C1.334 och C1.335 är inte relevanta för konvertering av SR -> FFE.
  23. Då hindrar alla rök hans LOS till SR....
×
×
  • Create New...