Jump to content

Rout-varianter


carlsson
 Share

Recommended Posts

Tycker att jag är rätt kunnig på Rout-reglerna, men ibland blir man fundersam... smile.png

 

A10.51 DIRECTION: …a routing unit must move to the nearest (in MF calculated at the start of its RtPh) building or woods hex (even if overstacked) unless that route is through/into a known minefield or FFE, or is not traversable. As long as it reaches that hex during a single RtPh, it need not use the shortest route, but as long as it follows the shortest path in MF otherwise, it may enter a shellhole/entrenchment/pillbox to avoid Interdiction even if it can no longer reach that woods/building hex in a single RtPh.

…At the start of its RtPh, a routing unit must designate its destination and must attempt to reach it during that RtPh. If a newly-Known enemy unit prevents this, a new destination is re-figured from that point.

…A routing unit may also ignore a building/woods hex if that hex is no farther from a Known enemy unit than its starting hex, even if it must rout through that now-ignored hex to reach its destination.

 

 

Se bilderna. Den blå enheten är DM, de röda är Good Order fiender.

 

Situation 1

post-1-0-51541600-1523097575_thumb.png

 

• Den brutna enheten måste routa eftersom det står en GO fiende i F3.

• Han når fram till Rubble i C4, men väljer bort den (Den är lika långt bort som till fienden i C2).

• Han når i teorin fram till Huset i C5.

• Eftersom han vill undvika Interdiction väljer den brutna enheten att röra sig genom Shellholes, vilket är okej (se blå text i reglerna ovan). Alltså spenderar han 5 MF och kommer därför inte fram till huset i C5.

 

Fråga:

- Får han fortsätta till D5 eftersom han har ett poäng kvar?

Jag hittar inget i reglerna som säger mot detta, men det "känns" möjligen lite fel.

 

Situation 2

post-1-0-66684300-1523096879_thumb.png

 

Samma förutsättningar som tidigare, men här ligger ett Rubble i C3, vilket innebär att den brutna truppen inte riskerar Interdiction och kommer således fram till D4 på bara 3 MF.

 

Fråga:

- Enligt A10.51 behöver man inte använda den kortaste vägen för att nå sitt mål. Kan enheten därför välja att ta en liten omväg kring D5 (där han blr Interdicted och upptäcker fienden i A6 och således inte längre kan ta sig till C5)?

Jag tycker detta verkar 100% legitimt.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att jag är rätt kunnig på Rout-reglerna, men ibland blir man fundersam... smile.png

 

A10.51 DIRECTION: …a routing unit must move to the nearest (in MF calculated at the start of its RtPh) building or woods hex (even if overstacked) unless that route is through/into a known minefield or FFE, or is not traversable. As long as it reaches that hex during a single RtPh, it need not use the shortest route, but as long as it follows the shortest path in MF otherwise, it may enter a shellhole/entrenchment/pillbox to avoid Interdiction even if it can no longer reach that woods/building hex in a single RtPh.

…At the start of its RtPh, a routing unit must designate its destination and must attempt to reach it during that RtPh. If a newly-Known enemy unit prevents this, a new destination is re-figured from that point.

…A routing unit may also ignore a building/woods hex if that hex is no farther from a Known enemy unit than its starting hex, even if it must rout through that now-ignored hex to reach its destination.

 

 

Se bilderna. Den blå enheten är DM, de röda är Good Order fiender.

 

Situation 1

attachicon.gifSkärmavbild 2018-04-07 kl. 12.20.33.png

 

• Den brutna enheten måste routa eftersom det står en GO fiende i F3.

• Han når fram till Rubble i C4, men väljer bort den (Den är lika långt bort som till fienden i C2).

• Han når i teorin fram till Huset i C5.

• Eftersom han vill undvika Interdiction väljer den brutna enheten att röra sig genom Shellholes, vilket är okej (se blå text i reglerna ovan). Alltså spenderar han 5 MF och kommer därför inte fram till huset i C5.

 

Fråga:

- Får han fortsätta till D5 eftersom han har ett poäng kvar?

Jag hittar inget i reglerna som säger mot detta, men det "känns" möjligen lite fel.

Gå du till D5 så bryter du väl mot "but as long as it follows the shortest path in MF otherwise" in den blå texten du citerade ovan...

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren Klas!

 

Jag håller nog med at det är så det ska tolkas, men det känns inte som att det är skrivet så.

 

Borde meningen kanske istället vara:

 

"As long as it reaches that hex during a single RtPh and as long as it follows the shortest path in MF otherwise, it may enter a shellhole/entrenchment/pillbox to avoid Interdiction even if it can no longer reach that woods/building hex in a single RtPh."

 

?

 

(Dvs man tar bort tillägget om "it need not use the shortest route")

Link to comment
Share on other sites

(Dvs man tar bort tillägget om "it need not use the shortest route")

Fast den biten behövs också - då den tillåter att man inte nödvändigtvis tar den kortaste vägen.

 

Det som gör meningen lite "krystad" är att den beskrive två saker/koncept i samma mening - hade varit klarare om det have brutits upp i två meningar.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 year later...
  • 10 months later...

A 10.51

"If no non-ignorable building/woods Location can be reached during that RtPh, a broken unit may rout to any terrain hex consistent with the above restrictions and need not rout toward the nearest woods/building Location"

 

Fattar inte detta riktigt.... vad menas med att man kan ignorera närmaste woods/building om man inte kan nå en woods/building i samma rout-phase.

Kan du kuta i vilken riktning du vill utom mot fienden, om du inte klarar att nå en woods/building i samma rout-phase ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

God kväll!

Jag undrar vart den den brutna enheten routar till.

I min värld:

1. Den behöver inte routa alls om den inte vill eftersom den inte är i Open Ground.

2. Om den routar måste den routa mot närmaste, i MF, hus eller skog som inte är närmare känd fiende

3. Rimligen är det huset i T9

4. Den behöver inte välja kortaste vägen vilket innebär at den kan välja att routa till T9 genom V7-U8-T8. Men i T8 drabbas den av Interdiction. Hade V7 varit Open Ground hade enheten fått göra en Low Crawl men den får inte göra Low Crawl nu, i T8.

Således,

Får enheten välja Low Crawl direkt?

Om den inte gör det, får den välja att stanna i U8 eller måste den äta Interdiction då?

/asad

post-15-0-45607900-1607012981_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Närmaste hus eller skog, som inte är närmare fienden, är T9.

 

Enheten blir Interdicted i T8 eller U9.

Den kan välja Low Crawl och måste då välja V7 eftersom det är närmare målet än han startade.

 

Vad jag är osäker på är om enheten kan välja att stanna i U8, men jag tror inte det. Har du väl börjat routa måste du använda alla MF (via Low Crawl eller rörelse mot det utsedda målet), även om du kan välja en mer skyddad väg och inte kommer fram (hade det t ex varit Grain i T8 också, så hade man kunna välja den vägen istället för att tvingas interdictas i U9).

 

Enheten får ligga kvar där den är. Det är ju tryggt i vetefältet.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Valmöjlighete W7, V7 Low Crawl, T9 (val av interdiction mellan två hexes).

Så jag får alltså välja Low Crawl trots att jag kan nå T9. Jag läser reglerna och ser inget direkt förbud mot det men heller inget som säger att jag får. Eller missar jag något? Jag tolkar ditt svar också som att om jag väljer att inte använda Low Crawl måste jag routa hela vägen och ta interdiction.

 

Tack!

/asad

Link to comment
Share on other sites

Low Crawl is a rout of one Location which re-quires the entire MF allotment. All other Rout provisions apply un-changed to Low Crawl, e.g., rout must still be towards the nearest

woods/building Location within 6 MF.

 

Om du inte väljer Low Crawl, så måste du försöka routa hela vägen men om enheten inte kommer fram pga att enheten använde dig av shellhole/entrenchments på väg dit, är enheten ursäktad.

 

Ett annat ex: om Hus T9 hade haft en mur runtom, hade det kostat 7 MF att routa dit.

 

Valmöjligheterna blir då följande 17 hexes att försöka ta sig till:

S5-S10, T5-T8, U6-U10, V6-V7.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...