Jump to content

Martin08

Members
  • Posts

    52
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    12

Martin08 last won the day on June 13 2019

Martin08 had the most liked content!

Recent Profile Visitors

11681 profile views

Martin08's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Week One Done Rare
  • One Month Later Rare
  • One Year In Rare

Recent Badges

19

Reputation

  1. Hej! Följer upp desperation och backblast regelfråga. Carlsson sa: Skjuter du Bazooka inifrån ett hus drabbas alla enheter i samma Location av Backblast (den färgade tärningen (alltså To Hit-slagets, oavsett om det blev en träff eller inte) på ettans IFT-tabell). Desperation C13.81 säger att man kan frångå C3 (+2 to hit ,firing inside a building , if so predesignated). Backblast C13.8 säger att man kan skjuta nondesperation fire genom opportunity fire eller skjuta från ground level building, eller rubble genom att köpa +2 to hit. Spelmässigt så springer skytten iväg i ngn gränd och skjuter. Dvs stämmer det här att Backblast är optional? Antingen opportunity fire eller så kan man ta +2 to hit (gäller enbart groundlevel)? Sitter med pocketregelboken. Vänligen Martin
  2. Nu finns det ett gäng AP7 till salu på mmps hemsida. https://mmpgamers.com/index.php?main_page=product_info&products_id=38
  3. Stort tack! M Försökte gilla inlägget (för att spara plats, typ), men det funkade tyvärr inte. ?
  4. Hej! En disrupted enhet med ledare där det börjar brinna Blaze. De regler jag kollat är A19 - disruption samt B25.4 Entrance/Exit. Då brinner de inne om jag fattar det rätt. Ledaren måste självbryta (givet att elden börjar brinna på motståndarens tur) och routa från den disruptade enheten, som tyvärr är förlorad. Eller?
  5. Mycket bra styrt! Tack för en trevlig helg. Under helgen kom det upp att AT ditch markörer kom med BV lådan. Hittar inte mina. Är det på baksidan av trench markörer?
  6. Håller på och går igenom SK scenario S26, Last Ally, last Victory. Ryssarna försvarar en by som tyskarna vill åt. Väldigt mycket. Det här är smått hysteriskt kul. Finns i SK3 lådan. Gillar man pansarslag så gillar man det här. https://www.aslscenarioarchive.com/scenario.php?id=59887 Det verkar som att de flesta SK scenarior har en föregångare i "riktiga" asl scenarion. Det här har jag dock inte kunnat gissa mig till vilket det är.
  7. Hej! Vissa spelar asl solo. Här är de länkar som jag skulle rekommendera om ngn frågade. Det finns givetvis fler varianter. Jag länkar till två solo system som jag mixat ihop till ngt hemmasystem. Största skillnaden mellan Peter och Andreas system är att Andrea vill ha "the full ASL experience", medan Peter är ute efter ett snabbt generiskt system som kan stå för motståndet. Andrea Massimo sitter i Italien och är precis klar med sin 24e förslag av sina soloregler. Han hälsar att så länge ni är medvetna om att det inte är färdiga än (!!) är det ok att lägga upp det. -Min kommentar är väl att om han inte är klar efter 24 försök, så kommer han inte bli det. Inget fel i det. Här är en länk till Andrea Massimos Facebook grupp för modifierade brädspel. https://www.facebook.com/search/top?q=Boardgame%20Mods%20Repository Reglerna är länkade till inlägget. Hursomhelst så spelar man båda sidorna enligt skarpa begränsningar. Peter Kossits gjorde en kortdrivet solo bot mestadels till starter kit systemen, men det är ingen större möda att införliva det i asl eller i Andreas system. Här är länk till Peters Kossits kortfiler. https://www.dropbox.com/sh/ssr1rray8ktwp7g/AACVTa_wDgeXdfSqYIh5609La?dl=0 Här är en länk till bgg länk där han diskuterar det systemet. https://boardgamegeek.com/thread/1546763/solitaire-asl-bot Här är en länk till ngn som testat Peter Kossits kortvariant och recenserar det. typ. https://boardgamegeek.com/thread/1596399/solo-bot-playtest-asl105-going-church ASL BPS RULES VERSION 24 REV 1.pdf ASL PBS TABLES VERSION 24 REV 2.pdf
  8. Tjena! Svara på min egen fråga. Kommer knappt ihåg att jag skrivit ovanstående. Och ska jag vara fräck så fattar jag knappt vad det står. Men här är mina fem cent. Height terrain effect modifier används inte tillsammans med annan terrain effect modifier. Hittar inte regelstycket dock.
  9. Bonjour! Det finns ett rätt väl utvecklat spelande i sthlm. Har spelat i två år till och från och communityn är fantastisk. Det är en väldigt stor del till att jag spelar ASL. Just nu håller jag på med ngn Corona avhållsamhet och vet att det finns flera andra som kan lära ut. Mkt mkt bättre än mig. Hör av dig om du vill ta ett parti. Men välkommen vetja! Vänligen Martin PS jag skulle säga att höjdskillnaderna är det svåraste i ASL, här är starterkitsen bra då de tar bort det bestyret i början. SK tar tyvärr bort en massa annat också, men det kan man med gott samvete lägga till. DS.
  10. Top! Tack för snabbt svar. Fick med dem senaste FKaC iaf och ingen notis i deras kapitel H. Jag tänker givetvis inte slänga mina mortars dock. Håller med i vad du säger. Mig spelar ingen roll egentligen. Bara man vet vad som gäller.
  11. Hej alla! Hoppas allt är bra! Här är från FB, och kan verka småaktigt eller allmän kunskap? Men jag kommer inte kunna släppa det här om det dyker upp. Och under eftermiddagen har jag blivit helt övertygad om att nästa scenario jag kommer spela med ngn kommer innehålla en brittisk 76mm mortar. Kort: Tydligen blev det ett räknefel för länge sedan. Brittiska 3 inch mortaren är tydligen 3.2 inch, men översattes till 3 inch = 76 mm och hamnar då på en lägre effektskala än vad den egentligen är (81). Givetvis ska effekten av den brittiska 76 mm då slå mot 80 mm på IFT och HE TK tabellen. Det här rättades till i ASL journal 7. Det här har också tydligen rättats till i nya utgåvan av FKaC ryktas det om i samma FB tråd. Dvs nya brittiska mortar brickorna skiljer sig då från gamla? Dvs: Spelar ni mot mig och det här kommer upp, har jag skrivit det här i forumet för enklare referens. Bifogar urklipp. Citat: Länk till facebookgrupp: https://www.facebook.com/groups/advancedsquadleader/?post_id=10163914144465029
  12. Jag försöker spela med de regler jag kommer ihåg. Roligare så. Tycker det är synd att de inte införde concealment i SK. De robot regler jag kör med är en salig röra. Från början är det Peter Kossits som har gjort ngt bot system inriktat mot SK#1. Finns på bgg. Ett ganska kul kort system som är tillräckligt att komma igång och spela spelet. Sedan finns det ngn italienare på SASL Facebook grupp som håller på och bygger ngn bisarr SASL för vanliga scenarion. Han är uppe i version 23 av sina regler nu. Det blir som en extra regelbok och nog lite mycket för min smak. Men han har två roliga tillägg till Kossits soloregler från 2016. Sedan har jag ngt kortsystem för afv manövrar som jag snodde huvuddelen av från "Alone in the dessert". Allt som allt är det här ok. Men går absolut inte att jämföra med ASL matcher. Men gillar man att dra kort och slå tärning så är det perfekt! Men körde igenom alla Sicilien sk scenarion under Juli iaf. Söker ni ett scenario att öva overruns på så kan ni plocka fram SK S22: Another Summers Day. Jänkarna släpper ned en och en halv pluton fallskärmsjägare med tre baz43 som landar splittrat över 2 kartor. Tyskarna kommer in med lite 8-3-8 och en tiger. Det första som hände var visserligen en ch från en baz43 och tigern brann upp, men men.. En rolig övning i overruns kan det kanske bli nästa gång.
  13. Från SK2 Ambitious Assault S9. Avola Sicilien Juli 1943. Operation: Husky. Jänkare och britter anfaller en italiensk by på Sicilien , juli 43. Karta W. Jag försvarar. Som scenario är det här skitkul! Antagligen lämpligt för tre spelare om ngn känner för det. Vinstvillkoret känns dock rätt tuffa för de allierade och bör nog göras om. Tror det är väldigt svårt för de allierade här. Så länge som italienarna har minst en obruten trupp inom 7 hex från centerhex vinner de. Italienarna startar med 11 squads i stenhus. HMG, MMG samt 3 Lmg. Jänkarna kommer in med 5 och en halv squads 7-4-7 visserligen. Turn fyra kommer britterna med förstärkning först. Och det tar minst två turn bara att springa fram till centrumtorget för britterna. Nu spelar jag visserligen med concealade enheter och en robot som anfaller. Bild är från omgång fyra, italienarnas tur. Britterna försökte just skjuta mot skulkande LMG squad, men missade LOS och träffade husväggen. Aktiverade sniper och bröt en amerikan 7-4-7. Efter det här har de allierade två turns på sig och det är rätt kört. Grundproblemet att anfallarna startar så långt bort. Minst två turns går åt till att marschera. Vilket gör att du har 3,5 turns på dig att rensa 11 squads i stenhus med flera våningar och i kuperad terräng, samtidigt som du duckar för en HMG och MMG. Egentligen bara för italienarna att hålla undan så vinner de.
  14. Tack Melvin! I det här decemberscenariet SK04 Welcome Back, är grain Open ground. Jag får plugga lite mer..
  15. Tack!Känns som dumt påstående från min sida nu, men får DM enheten i det här fallet då välja skogen i BB2 som routmål??
×
×
  • Create New...