Jump to content

Martin08

Members
  • Posts

    59
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

Martin08 last won the day on April 12

Martin08 had the most liked content!

Recent Profile Visitors

12889 profile views

Martin08's Achievements

Rookie

Rookie (2/14)

  • Dedicated Rare
  • Reacting Well Rare
  • Conversation Starter Rare
  • First Post Rare
  • Collaborator Rare

Recent Badges

25

Reputation

  1. Martin08

    Sasl Glebovka

    Morgonanfallet mot Glebovka. 4/2 43. Ryssen blev helt sönderskjuten när de stormade över fälten. Observationsplanen för NOBA artilleriet dök upp turn ett, och de var hyggligt akurata mot de tyska ställningarna, dock hände det absolut noll. Förutom några shellholes. Ryssen bröt sig blodigt igenom bron åt väster och har tagit lite mark. Fått fram en pluton lätta shermans mitt i skogen som får plöja sig fram. Första dagen aktiverades 58 suspektcounters för Ryssen. 21 av dessa var dummies. Det är bra. -------------------------------------- Rumänerna har tappat 2st 347 squads, 3 MMG , 1 HMG samt 1st 81 mm mortar. Och en 9-1 ledare. (Ryssen fick fram en 105mm howitser som crittade direkt). Rumänerna har kvar 23,5 squads på banan. Köper in 1 rifle compani och ett ingenjörskompani. 2 st 47 mm AT och 75 mm OBA. Samt 1 fortifieringskit. -------------------------------------- Ryssen tappade 5 st 628 plus 1,5 squads 628 när de rensade minor i mellanakten. 2st 527 + 1st 447. 1 MMG och en horsewagon. På brädet har Ryssen 26 squads och en 8-0 ledare. Förstärker upp med 3st 7-0 enligt promotion from the ranks. Ovanpå på det har de: 3st. M3A1 lt 1st 105 mm haubits. 2 st 76 mm INF kanoner och 1st 76 mm ART. Köper in: 20 suspektbrickor. 2*sniper increase. 1 fortifikationskit. 1 attack chit. 1 NOBA 130mm samt 1 NOBA 100 mm. Vädret är klart och blåsigt. 4/2 Eftermiddag. Jag husreglar att turn 6 blir det mörkare.
  2. Martin08

    Sasl Glebovka

    Hej. Här kan ni följa min sasl glebovka kampanj. Mitt första kampanjspel. Ta det för vad det är. slutet av första draget För ryssen. 3 olika ryska kompaniet anfaller. Grått går på bron åt väst. Svart och gult slår mot at Gun 20 rutor in, därefter slår de svarta och gråa styrkorna mot fabriken och de gula mot byn åt öster. Mitt-anfallet har skjutit bort sig själv , ändrar nu Activation number till 5 från 4 och tog bort enhetsvalet från 6/12 . Statistiskt ger det samma om inte bättre effekt.
  3. Typ, söker LOS mellan V13 (melee brickan) och W11 (skogspartiet med häck vid muren. Har för mig att öppningen i muren bryter LOS.?
  4. Hej! Los fråga , mur med öppning. Kan man dra LOS mellan hex: v13 och w13. Mellan v12 och w12 är det stenmur med öppning.
  5. Hej! Vi håller på att gå igenom Glebovka / Ozerekya Breakout från Lone Canuck. Synd att karln inte gjorde en vinterkarta för stalingrad februari. Routfråga om enheten i B15. Kan han välja stream -Woods att routa till, eller dör han pga failure to rout? Då han måste ta interdiction. från trupperna i U14, då närmasta hus är P12 (under den ryska snipern). Edit: Då han inte kan nå p12 (eller annan giltig routplats) är han fri att routa vart han vill. Härmed kan han välja lowcral längs med häcken och slippa interdiction.? Är stream -Woods en giltig routplats?
  6. Här surrar vi om brevity assault. Någon som har tittat på det? Kommer Trojan games ta in det? Tankar, åsikter etc? Här är hursomhelst bgg länken. https://boardgamegeek.com/boardgame/294789/brevity-assault
  7. Hej! Följer upp desperation och backblast regelfråga. Carlsson sa: Skjuter du Bazooka inifrån ett hus drabbas alla enheter i samma Location av Backblast (den färgade tärningen (alltså To Hit-slagets, oavsett om det blev en träff eller inte) på ettans IFT-tabell). Desperation C13.81 säger att man kan frångå C3 (+2 to hit ,firing inside a building , if so predesignated). Backblast C13.8 säger att man kan skjuta nondesperation fire genom opportunity fire eller skjuta från ground level building, eller rubble genom att köpa +2 to hit. Spelmässigt så springer skytten iväg i ngn gränd och skjuter. Dvs stämmer det här att Backblast är optional? Antingen opportunity fire eller så kan man ta +2 to hit (gäller enbart groundlevel)? Sitter med pocketregelboken. Vänligen Martin
  8. Nu finns det ett gäng AP7 till salu på mmps hemsida. https://mmpgamers.com/index.php?main_page=product_info&products_id=38
  9. Stort tack! M Försökte gilla inlägget (för att spara plats, typ), men det funkade tyvärr inte. ?
  10. Hej! En disrupted enhet med ledare där det börjar brinna Blaze. De regler jag kollat är A19 - disruption samt B25.4 Entrance/Exit. Då brinner de inne om jag fattar det rätt. Ledaren måste självbryta (givet att elden börjar brinna på motståndarens tur) och routa från den disruptade enheten, som tyvärr är förlorad. Eller?
  11. Mycket bra styrt! Tack för en trevlig helg. Under helgen kom det upp att AT ditch markörer kom med BV lådan. Hittar inte mina. Är det på baksidan av trench markörer?
  12. Håller på och går igenom SK scenario S26, Last Ally, last Victory. Ryssarna försvarar en by som tyskarna vill åt. Väldigt mycket. Det här är smått hysteriskt kul. Finns i SK3 lådan. Gillar man pansarslag så gillar man det här. https://www.aslscenarioarchive.com/scenario.php?id=59887 Det verkar som att de flesta SK scenarior har en föregångare i "riktiga" asl scenarion. Det här har jag dock inte kunnat gissa mig till vilket det är.
  13. Hej! Vissa spelar asl solo. Här är de länkar som jag skulle rekommendera om ngn frågade. Det finns givetvis fler varianter. Jag länkar till två solo system som jag mixat ihop till ngt hemmasystem. Största skillnaden mellan Peter och Andreas system är att Andrea vill ha "the full ASL experience", medan Peter är ute efter ett snabbt generiskt system som kan stå för motståndet. Andrea Massimo sitter i Italien och är precis klar med sin 24e förslag av sina soloregler. Han hälsar att så länge ni är medvetna om att det inte är färdiga än (!!) är det ok att lägga upp det. -Min kommentar är väl att om han inte är klar efter 24 försök, så kommer han inte bli det. Inget fel i det. Här är en länk till Andrea Massimos Facebook grupp för modifierade brädspel. https://www.facebook.com/search/top?q=Boardgame%20Mods%20Repository Reglerna är länkade till inlägget. Hursomhelst så spelar man båda sidorna enligt skarpa begränsningar. Peter Kossits gjorde en kortdrivet solo bot mestadels till starter kit systemen, men det är ingen större möda att införliva det i asl eller i Andreas system. Här är länk till Peters Kossits kortfiler. https://www.dropbox.com/sh/ssr1rray8ktwp7g/AACVTa_wDgeXdfSqYIh5609La?dl=0 Här är en länk till bgg länk där han diskuterar det systemet. https://boardgamegeek.com/thread/1546763/solitaire-asl-bot Här är en länk till ngn som testat Peter Kossits kortvariant och recenserar det. typ. https://boardgamegeek.com/thread/1596399/solo-bot-playtest-asl105-going-church ASL BPS RULES VERSION 24 REV 1.pdf ASL PBS TABLES VERSION 24 REV 2.pdf
  14. Tjena! Svara på min egen fråga. Kommer knappt ihåg att jag skrivit ovanstående. Och ska jag vara fräck så fattar jag knappt vad det står. Men här är mina fem cent. Height terrain effect modifier används inte tillsammans med annan terrain effect modifier. Hittar inte regelstycket dock.
  15. Bonjour! Det finns ett rätt väl utvecklat spelande i sthlm. Har spelat i två år till och från och communityn är fantastisk. Det är en väldigt stor del till att jag spelar ASL. Just nu håller jag på med ngn Corona avhållsamhet och vet att det finns flera andra som kan lära ut. Mkt mkt bättre än mig. Hör av dig om du vill ta ett parti. Men välkommen vetja! Vänligen Martin PS jag skulle säga att höjdskillnaderna är det svåraste i ASL, här är starterkitsen bra då de tar bort det bestyret i början. SK tar tyvärr bort en massa annat också, men det kan man med gott samvete lägga till. DS.
×
×
  • Create New...