Jump to content

Friendly Fire 2018 21-23 september


Mattias Rönnblom

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Erik menar att Area Rating inte bokförs för tillfället (har inte gjorts på ett år eller så). Det beror på att Bruno som ensam har hand om AREA:n har haft för mycket annat att göra.

 

Detta håller jag med om är sugigt (jag slutar dock inte spela för det), och något vi inom Communityn borde lösa. Det är ju egentligen ganska lätt att ha en samordnad databas...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har första batchen ZIP-filer gått ut.

 

Wiener Walzer har tyvärr ingen historisk text än. Inga namn (Pär), men dess designer har varit väldigt sen.

Angående Wiener Waltz , så har min speltestning av det ej slutförts, här kommer en uppdatering: Decrease the number of Russian At Start 447 squads to 5x 447 squads (from 6x 447 squads).

Russian reinforcement group have been divided into two groups:

Enter on Turn 2 along the east edge: 4x 447, 7-0, LMG, 2x T-34 M41.

Enter on Turn 2 along the south edge: T-34 M41, BT-7 M37.

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Ett tärningstorn kommer doneras som pris för de som inte dricker starkvin :D

 

Tar med mig några för salu 500kr.

 

Bilderna är utan läderinlägg, men det är det sista momentet som ska göras, limmas fast på ramperna och tärningsgolvet.

post-25-0-31472900-1536257788_thumb.jpg

post-25-0-70630100-1536257796_thumb.jpg

post-25-0-10978100-1536257804_thumb.jpg

Edited by CTABKA
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag dragit tillbaka mitt generösa erbjudande, men det blir ändock det 4:e tornet som doneras ut som pris.

 

Tornen är klara ska bara spikas och limmas ihop, bilden är nu med läderinlägg.

post-25-0-12970900-1536514238_thumb.jpg

Edited by CTABKA
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fler Wiener Walzer bilder, där kaotiska scener av danssugna kombatanter stöter samman och trampar varandra hårt på tårna :D

Mina tyska trupper på väg in för att erövra brohuvudena i bakgrunden. FrF93 Wiener Walzer Mot Melvin Falk runda 3.

 

Wish me luck. :)

post-25-0-83189000-1537730620_thumb.jpg

post-25-0-50555200-1537731055_thumb.jpg

post-25-0-01506200-1537731103_thumb.jpg

post-25-0-69615100-1537731128_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Förresten, blir det några ändringar till dom slutliga utgåvorna?

Ja det blir några små OB balans ändringar, analys och funderingar eller rena rama gissningar, sista speltestningen med Patrik körs imorgon, utav Wiener Waltzer och Flying Circus, min set up som rysk och tysk försvarare i båda scenariorna är klar, Patrik kommer få balans R3 och G3 i båda scenariorna och lite tips om taktik, han har aldrig sett scenariorna förut, de andra har han sett i SAT och spelat förutom Deutsch Lesson, som Michael Koch och hans speltest grupp verkar nöjda med, själv tror jag det är pro-tyskt 60-40 (kan ha fel, solo testat två ggn på mindre än 5h).

 

Har någon en uppfattning om balans i ett scenario, delge den här så ska det beaktas eller avfärdas ;)

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Här följer en liten mini-AAR över helgens spelningar, med åsikter om balans. Tyvärr tog jag inga bilder, men jag bifogar kartorna så att man kanske minns hur det såg ut.

 

Fredag

FrF 99 Boy Soldiers

Christian Lindberg

Vi bjöd båda G2, men tärningen avgjorde att jag blev försvarande ryss.

 

Christian är ganska ny spelare, men gjorde mycket bra ifrån sig. Efter runda två såg det ut som en säker seger för min del, då en grupp tyskar plötsligt tröttnar och går bärsärk! De rusar fram över öppen mark, med kulorna vinande över huvudena. Utan några förluster penetrerar de det ryska fösvaret och eliminerar 45:an. Därefter rallar mängder av tyska pojkar, och det blir match ända till sista tärningsslaget!

En fantastiskt rolig spelning, som Christian hade vunnit om han hade haft lite mer erfarenhet.

 

Min reflektion över balans: Protyskt. Tyskarna har helt enkelt för mycket trupp (har bara satt upp det själv tidigare och reflekterade även då att tyskarna har mycket kött).

 

post-1-0-51410600-1538042484_thumb.png

 

 

Lördag förmiddag

FrF 100 Deutsch Lesson

Martin Yngerskog

Martin G1, jag B1

 

Att spela mot Martin är alltid trevligt. Han bjöd på ett bra motstånd, men tärningarna ville annat. Bortsett från att hans lömska 9-2 AL skjöt bort mina två Wolverines i samma MPh (när jag försökte kringgå honom på högra flanken), så hade Martin inte speciellt mycket tur med tärningarna, medan jag hade sanslöst flyt.

Jag lyckades ta mig fram till skogslinjen utan några förluster, och där byggde jag upp ett starkt fäste. Sherman-vagnarna bombarderade hans ställningar med Smoke vilket gjorde det ganska smidigt att avncera.

Hans StuH blev utskjuten av en Piat runda 2, medan StuG:en med 9-2 blev utskjuten av samma Piat runda 3. Efter det rämnade den tyska styrkan och Martin gav sig på runda 4, eller om det var i början på runda 5.

Balans: Känns balanserat.

 

post-1-0-85638800-1538042872_thumb.png

 

 

Lördag kväll

FrF93 Wiener Walzer

Melvin Falk

Jag fick välja scenario och sida, så det blev tysk.

 

Då blev det då semifinal. I tuneringssammanhang har jag bara vunnit mot Melvin en gång tidigare, och denna spelningen ökade tyvärr inte på den siffran. biggrin.png

Jag flankerade de ryska styrkorna längs med norra kanten, men tänkte inte då på att jag mötte de ryska förstärkningarna. Därmed lyckades jag skapa en pocket med mig själv i centrum. Klart obra.

Men det gick ändå helt okej, fram till den punkt då Melvin reparerade en malfad T34-a och därefter skjuter ut 4 vagnar inom loppet av lika många minuter (inte med samma T34:a dock). Nu hade jag bara en vagn kvar, innan jag skulle förlora på för stora förluster.

Min sista runda, nr 4, gjorde jag allt för att rädda en PzIII som stod uppställd mot en T34:a, men det gick inte vägen. Melvin skjöt ut den sista vagnen och ryssen vann därmed.

Att spela mot Melvin är alltid lärorikt och roligt. Nästa gång.... tongue.png

 

Balans: Känns mycket balanserat.

 

post-1-0-17960000-1538043302_thumb.png

 

Söndag

FrF96 The Flying Circus

Lars-Robert Gregorson

Vi slog tärning om sida, och jag blev därmed anfallande ryss.

 

Detta scenariot såg väldigt tråkigt ut när jag först tittade på det. Två sidor som möter varandra på en ganska smal front. Men ack så fel jag hade. Terrängen och framförallt de intressanta Aerosans gjorde scenariot fantastiskt roligt!

Jag går in med 90% av mina styrkor längs med högerflanken och eliminerar allt i min väg. På samma flank ligger även de två HIP:ade tyska minexperterna. De lyckas dock inte göra någon skada innan de blev tillfångatagna.

Jag kör in med 76:an och ställer den i bakgrunden, så att den kan skjuta rök över området i de följande rundorna. Samtidigt avancerar slädar och manskap långsamt men säkert över området.

Planen går vägen, och Lars resignerar i samband med att hans Pak 40 går sönder på dess andra skott. Då hade jag känning på bägge skogsdungarna, och det känns som att det hade gått vägen ändå.

Malfade en Aerosan och bröt totalt med 2 eller 3 squads.

 

Balans: Känns proryskt.

 

post-1-0-06437300-1538043811_thumb.png

 

 

Tack igen för en trevlig helg! Friendly Fire-scenariona känns alltid väl genomtänkta med mycket klurigheter. Tummen upp!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

FrF99 Boy Soldiers tyckte jag fortfarande verkade Pro-Ryskt, betänk att tysken måste skrapa ihop 10 poäng och det betyder att ryssen måst till 80+% utraderas, som en sista balans förändring blev det "Replace a German LMG with a MMG" dvs 2x LMG & 2x MMG.

Min spelning valde min motståndare att spela tysk och fick ihop 0 poäng, gav upp i början på turn 3, förlusterna blev för höga när den tyska köttberget försökte vältra sig igenom det ryska försvaret med fatalt resultat.

 

FrF93 Wiener Walzer är scenariot jag tyckte var mödosamt att speltesta, men gav som en sista boost åt tysken en 248 HS (hoppas det räcker).

 

FrF96 The Flying Circus har nog en bra nivå på balans, ryssen brukar tappa en fladddervagn per Turn dvs alla utslagna i slutet av scenariot, ryska infanteriet brukar alltid behöva tokrusa i slutet i skydd av alla wrecks och burning wrecks. Glöm ej att stun+1 = STUN+1 samt att Residual FP alltid attackerar en Aerosan som en truck.

 

FrF100 Deutsch Lesson se post kommentar 45.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...