CTABKA Posted November 27, 2008 Report Share Posted November 27, 2008 Har nyligen köpt 8 tågbiljetter T&R Köpenhamn (de släpptes i början av veckan). Tåget avgår fredag morgon klockan 8:15 från Stockholm (6:25 från Gävle) den 20 februari,anländer direkt till Köpenhamn 13:40 med taxi bör man vara framme 5-10 min. innan första rundan börjar. Tåget avgår söndag eftermiddag klockan 14:15 från Köpenhamn den 22 februari, (beställ taxi som avgår från Töjhus museum senast klockan 13:50 till tågstationen)anländer direkt till Stockholm 19:40 (byte till Gävle 20:00, framme 21:25). Betänk att på söndag spelas bara ett scenario men att tidsramen för den rundan tar slut först klockan 15:00,tala med din motståndare om ni kan börja minst en timme tidigare på morgonen, tala även med turnerings-ledningen(Michael H-L, Bo S, etc) om din (våran) tidsram som måste hållas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maglica Posted November 27, 2008 Report Share Posted November 27, 2008 Har du gått och blivit Reiseleiter Mel? Det är bra att någon håller ihop 08:orna, annars vet man aldrig var dom sluter. /Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted November 28, 2008 Report Share Posted November 28, 2008 Har du gått och blivit Reiseleiter Mel? Det är bra att någon håller ihop 08:orna, annars vet man aldrig var dom sluter. /Robert Jodå, det vet man visst: På en coffeeshop i Amsterdam! Själv kommer jag inte vara med på ASO 2009, vi väntar barn i Februari! Så jag hoppas att ni håller ställningarna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Svärd Posted November 28, 2008 Report Share Posted November 28, 2008 Stort Grattis Andreas! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Rönnblom Posted December 1, 2008 Report Share Posted December 1, 2008 Grattis Andreas! Nu är jag också bokad på det tåget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Svärd Posted December 1, 2008 Report Share Posted December 1, 2008 Här är scenariolistan! 1st round; FrF 30; "Bidermann's Escape"RPT 25; "Cornwalls' Rum Ration"AP31; "First Cristot" 2nd round;A60; "Totsugeki"SP80; "Die Ghurkha Die!"WCW10; "Stand and Die 3rd round;AP37; "Apples To Apples"FrF32; "The Hellenic Expedition"DB67; "Let's Dance" 4th round;AP32; "Second Crack At Caumont"FrF29; "Sting of The Italien Hornet"SP164; "Tanks But No Tanks" 5th roundFrF26; "A Polish Requiem"SP168; "Muhlenkamp's Miracle"RPT28; "The Polozkov Push" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Ståhl Posted December 1, 2008 Report Share Posted December 1, 2008 Någon som kan ordna lite PDF:er?Matts Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted December 2, 2008 Report Share Posted December 2, 2008 Någon som kan ordna lite PDF:er?MattsSkall nog gå att ordna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Ståhl Posted December 2, 2008 Report Share Posted December 2, 2008 Min biljett är också fixad.Det ska bli spännande att kliva på tåget i Mjölby i år. Förra gången satt Mel och Daniel och spelade ASL i 200 km/h på ett X-2000. Alla stackar krängde i kurvorna; woundade leaders gled sakta över spelbrädet; falling rubble uppstod när brickorna tippade över kanten och föll ner på golvet.De gav hängivenheten ett ansikte.Det var vackert. Matts Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz Posted December 2, 2008 Report Share Posted December 2, 2008 Alltså, det finns ju de som löst det problemet.Magnet-ASLjag säger bara det.Spela i baksätet, på autobahn i 180 knyck, med dåligt ljus och pratiga grannar.Det gickJag förloradeJanusz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bo Siemsen Posted December 3, 2008 Report Share Posted December 3, 2008 Någon som kan ordna lite PDF:er?Matts If anybody needs any of the scenarios you can email me at bo_siemsen@city.dk and I will send the scenarios to you. I have them scanned in and ready to go. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Rönnblom Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Tack Bo. Jag skummade igenom scenariona, och förstod inte riktigt Victory Conditions för RPT 25:http://www.gamesquad.com/forums/showthread.php?t=80547 Link to comment Share on other sites More sharing options...
stein Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Min biljett är också fixad.Det ska bli spännande att kliva på tåget i Mjölby i år. Förra gången satt Mel och Daniel och spelade ASL i 200 km/h på ett X-2000. Alla stackar krängde i kurvorna; woundade leaders gled sakta över spelbrädet; falling rubble uppstod när brickorna tippade över kanten och föll ner på golvet.De gav hängivenheten ett ansikte.Det var vackert. Matts Matts Kan inte du och jag snacka lite om hur du åker och så nästa gång vi hörs är lite småsugen på att haka på men beror lite på kostnaden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Tack Bo. Jag skummade igenom scenariona, och förstod inte riktigt Victory Conditions för RPT 25:http://www.gamesquad.com/forums/showthread.php?t=80547 Jag skulle gissa att:"The British win at game end if they control >= 5 building hexes on/between hexrows U and Y with a (non-vehicular crew counter) MMC."Egentligen ska vara:"The British win at game end if they control >= 5 building hexes on/between hexrows U and Y. Control can not be gained by a vehicular Crew or a Vehicle." Men det vore ju bra att få det officiellt reglerat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Men det vore ju bra att få det officiellt reglerat.Officiellt reglerat från Schwerpunkt ?? - ha, ha, ha, den var rolig. Jag har inte kollat på scenariot men Mattias antydde på GS att alla husen redan från början finns i brittens set up areaoch då kontrollerar han ju dom redan (men jag kanske missuppfattade hans inlägg). Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Officiellt reglerat från Schwerpunkt ?? - ha, ha, ha, den var rolig. Jag har inte kollat på scenariot men Mattias antydde på GS att alla husen redan från början finns i brittens set up areaoch då kontrollerar han ju dom redan (men jag kanske missuppfattade hans inlägg). Jo, men det spelar väl ingen roll? Tanken är väl att tysken ska ta husen från britten (jag har inte tittat på scenariot så jag vet inte)?Det är ju "Game end" som gäller, så det låter väl som en helt korrekt VC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Jo, men det spelar väl ingen roll? Tanken är väl att tysken ska ta husen från britten (jag har inte tittat på scenariot så jag vet inte)?Det är ju "Game end" som gäller, så det låter väl som en helt korrekt VC.Jo, men om du redan kontrollerar dom från början är det ju antagligen odefinierat vad britterna tog kontroll med.Så kontroll delen (endats non-crew MMC) VC kan ju endast gälla hus som britten tar tillbaka från tysken. Jag får nog kolla på scenariot i afton. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bo Siemsen Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 I'll talk to Michael about the VC's for RPT25. We'll make sure to announce a clarification prior to ASO 2009 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Nu har jag kollat på scenariot och mellan U och Y finns det 12 stycken stone building hexes.Eftersom hexrows U-Y är den del av den brittiska setup arean så kontrollerar britten samtliga av dessa vid scenario start.Det innebär att det från början är odefinierat hur britten tog kontroll över dessa och det delen i VC som talar om "non-vehicularcrew" endast spelar roll när britten eventuellt tänker sig att ta tillbaka hus som tysken har tagit. Om nu inte VC ämnar att säga att britter måste ockupera 5 stycken hus i slutet för att vinna. Oavsett vad som avses så detta åter igen en oklar text på ett Schwerpunkt scenario. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Flummigt. Har tyskarna fordon så avser säkert scenarioskaparen att det gäller båda sidor... Tråkigt med dåliga VC's. Tråkigt att Schwerpunkt är så bra på just det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Flummigt. Har tyskarna fordon så avser säkert scenarioskaparen att det gäller båda sidor... Tråkigt med dåliga VC's. Tråkigt att Schwerpunkt är så bra på just det.Avser han det så har han misslyckats med att förmedla det.Låter mer och mer som detta är ett scenario att stryka den rundan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Rönnblom Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Var inte oroliga. Vi kommer snart att få ett officiellt svar på Schwerpunkts errata-websida. Eller inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stein Posted December 10, 2008 Report Share Posted December 10, 2008 Måste man vara föranmäld eller går det bra att bara hänga på ner till Köpenhamn? Har försökt maila på mailadressen som står på ASL SO sidan men det studsar då mottagande amilkorg är full. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Svärd Posted December 10, 2008 Report Share Posted December 10, 2008 Stein! Om du ska med kan jag skicka ett mail till Michael Hastrup-Leth. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Svärd Posted December 10, 2008 Report Share Posted December 10, 2008 När det gäller RPT25 så verkar det gå att köra med taktiken - "åk-in-i-stenhusen-med-StuGarna-sista-rundan-för-att-rubbla-hexen" så den inte räknas som en husruta längre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stein Posted December 10, 2008 Report Share Posted December 10, 2008 När det gäller RPT25 så verkar det gå att köra med taktiken - "åk-in-i-stenhusen-med-StuGarna-sista-rundan-för-att-rubbla-hexen" så den inte räknas som en husruta längre. Det vore kanon om du kan göra det så skall jag beställa tågbiljetter ikväll eller imorgon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Svärd Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Jag har varit i kontakt med ledningen för ASO och bokat in dig Niklas! Nu kan inget hindra dig från att boka biljett! Link to comment Share on other sites More sharing options...
stein Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Jag har varit i kontakt med ledningen för ASO och bokat in dig Niklas! Nu kan inget hindra dig från att boka biljett! Tackar tackar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stein Posted December 12, 2008 Report Share Posted December 12, 2008 Bilketterna är betalda och jag är officiellt på väg tilll min andra asl turnering. Väl mött i köpenhamn allihop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Svärd Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 När det gäller Second Crack at Caumont, så får amerikanen sätta upp tre squads var som helst på bräde 53. Tysken får också sätta upp var som helst på bräde 53. Vad jag kan se får man alltså börja i samma ruta? hmm. Någon som spelat scenariot? Är det att rekommendera? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bergwall Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 När det gäller Second Crack at Caumont, så får amerikanen sätta upp tre squads var som helst på bräde 53. Tysken får också sätta upp var som helst på bräde 53. Vad jag kan se får man alltså börja i samma ruta? hmm. Någon som spelat scenariot? Är det att rekommendera? Har inte scenariot framför mig men kan inte minnas något som förhindrar att man stackar alla i samma ruta. Jag har spelat det som amerikan och skulle gärna spela det igen. Det mesta gick min väg till dess att Klas 7-0'a kastade en DC i huvet på mina 3 squads och rubblade hexen dom var i. Sedan vände det.... Kul scenario - rekommenderas. Kul att spela jänkare mot tyskar som omväxling mot harvandet på Östfronten. //Mattias Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Svärd Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Tack för svaret. Jag har spelat 3 eller 4 scenarion från AP4 och är imponerad av alla hittills. Jag är förvånad hur Ian Daglish, som designat såna usla hundar innan har lyckats göra kanonscenarion nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 När det gäller Second Crack at Caumont, så får amerikanen sätta upp tre squads var som helst på bräde 53. Tysken får också sätta upp var som helst på bräde 53. Vad jag kan se får man alltså börja i samma ruta?Den generalla setup instruktionen gäller även för dom tre som får sätta upp på bräde 53. Elements of the 2nd Battalion, 26th Infantry Regiment, 1st Infantry Division and the 743rd Tank Battalion [ELR: 4]set up north of the 54GG5-EE5-Y1-R3-53Q1-S5-GG5 road (see SSR 3): {SAN: 3} Detta gäller hela den amerikanska OB (tysken sätter upp på andra sidan vägen om jag minns korrekt).Sedan gäller dessutom SSR 3: 3. Up to 3 American squad/equivalents (and any SMC/SW stacked withthem) may set up on board 53; all other American units set up on board 54. Så hela den amerikanske OB måste sätta upp norr om vägen, men dessutom i de rutan som är norr omvägen och på bräde 53 får endast 3 SE sätta upp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CTABKA Posted December 17, 2008 Author Report Share Posted December 17, 2008 När det gäller Second Crack at Caumont, så får amerikanen sätta upp tre squads var som helst på bräde 53. Tysken får också sätta upp var som helst på bräde 53. Vad jag kan se får man alltså börja i samma ruta? hmm. Någon som spelat scenariot? Är det att rekommendera?Tror att du tolkar fel det stårAmis sätter upp norr om vägen som löper längs bräde 54 & 53 (se även SSR 3): SPECIAL RULE 3. Amis får sätta upp max tre squad-equivalents (SMC/SW stacked with them) får sätta upp på bräde 53(nu syftas nog inom den givna arean i set up texten); alla andra Amis sätter upp på bräde 54 (återigen syftas det nog på set up texten). - Annars kan man stryka set up texten och bara använda SSR 3. Ett mkt bättre sätt att skriva set up texten på och därmed stryka "(see SSR 3)" och "SSR3". Bör vara American "force" set up north of the 54..... road...... and 53....... road, but no more than 3 squad-equivalents (and any SMC/SW stacked with them) may start on the board 53 set up area. Kom även ihåg att den Tyska AT-Gun får sätta upp i ground level building locations, detta framgår tydligt i reglerna (fastän andra "tycker annat"). Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragngand Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Kom även ihåg att den Tyska AT-Gun får sätta upp i ground level building locations, detta framgår tydligt i reglerna (fastän andra "tycker annat").Hej Melvin, menar du att den kan knuffas in i ett hus som normal target, trots att AT kanonen är large size som limbered? A2.9 SETUP LIMITATIONS: A unit may not set up overstacked or in a hex it could not enter during the normal course of play ... B23.423 ... A non-vehicular weapon on a 5/8" counter may be set up or pushed into a building/rubble only if it is either a small target (C2.271) or an AT/lNF Gun that is not a large target. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CTABKA Posted December 17, 2008 Author Report Share Posted December 17, 2008 (edited) Hej Melvin, menar du att den kan knuffas in i ett hus som normal target, trots att AT kanonen är large size som limbered? Nej, i reglerna hävdas det att den kan sätta upp i huset eftersom den är normale size, att knuffa in den går inte eftersom den är large size. A2.9 SETUP LIMITATIONS: A unit may not set up overstacked or in a hex it could not enter during the normal course of play ...A Gun is no Unit (see index). B23.423 ... A non-vehicular weapon on a 5/8" counter may be set up or pushed into a building/rubble only if it is ........... an AT/lNF Gun that is not a large target. Översatt till svengengelska: En Gun (typ PaK 43) får sätta upp eller knuffas in i building/rubble endast om den är en AT/INF Gun som inte är en large target. Detta betyder att den får sätta upp i Building/Rubble , men inte knuffas in i denna terräng. Likväl, ingen Gun oavsett typ och storlek får knuffas in i ett fortified ground level building locationmen får sätta upp där oavsett typ och storlek (se även C2.7 Prohibited hexes:). Edited December 17, 2008 by CTABKA Link to comment Share on other sites More sharing options...
CTABKA Posted February 15, 2009 Author Report Share Posted February 15, 2009 (edited) Hej, en av oss har fallit ur (pga av arbete), Så nu erbjuds biljetterna till halva priset 800/2= 400Kr Stockholm - Köpenhamn tur & retur (X2000)Fred. 08:20 - 13:42 Köpenhamn - StockholmSönd. 14:20 - 19:40 Man kan även kliva på och av längs med tågstationerna (typ Linköping, etc...)så man behöver inte bo i stockholms trakten för att använda dem. Någon som är intresserad? så kan jag posta dem imorgon eller Tisdag så fär du biljetternai brevlådan på Tisdag eller Onsdag, betalning sker på tåget till Reiseleiter Mel. Edited February 15, 2009 by CTABKA Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Svärd Posted February 16, 2009 Report Share Posted February 16, 2009 På lördag sätter en Mini turnering med temat Hakka Päällä igång. Man blir rejält sugen på att "haka på". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz Posted February 16, 2009 Report Share Posted February 16, 2009 Det var nog det mest spännande ämnet för en mini jag kan tänka mig!Oooh, vad sugen man blir.Janusz Link to comment Share on other sites More sharing options...
larth Posted February 17, 2009 Report Share Posted February 17, 2009 Det var nog det mest spännande ämnet för en mini jag kan tänka mig!Oooh, vad sugen man blir.Janusz Priset för att pröva lite Hakkaa Päälle är ju att man trillar ur huvudturneringen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Svärd Posted February 17, 2009 Report Share Posted February 17, 2009 Vad ska man ta med sig för brickor för att vara med i den turneringen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
larth Posted February 18, 2009 Report Share Posted February 18, 2009 Italienare / tyskar för improvisera de nya squadsen. Ryska / tyska AFV's i Finsk tjänst och annat finns på plats (hemmagjorda brickor). Man kommer längst med blåa Finnar förstärkta av brickor från tyska OB'n för att improvisera nya squads. Mot tyskarna är det lurigare; där passar de gråa bäst med ngn annan squad för 447'or / 548'or på finska sidan. Eller hur man kommer överens med sin motståndare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted February 23, 2009 Report Share Posted February 23, 2009 Tack Bo och Michael och alla andra som var där för ännu en trevlig helg med ASL spelande. Grattis till:Mel.Mattias "Bocage" Bergwall.Christoffer "Snake Eyes" Peyre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CTABKA Posted March 17, 2009 Author Report Share Posted March 17, 2009 (edited) Det talades lite på gamesquad forum om att jag borde förvarna Turnerings ansvariga om det finns problem-scenarior för en turnering, eftersom med min erfarenhet så skulle de självklart vara bereddaatt lyssna på mina subjektiva åsikter, ett annat alternativ skulle vara att jag inte kontaktade demmen satte upp en sida på anslagstavlan som skulle se ut ungefär som följer: Some insights about the scenarios from a player that has played ASL for 23 years (about 3200) and prior tothat Basic Squad Leader for 3 years. Played many other games aswell (mostly Magic The Gathering, but alsoSettlers of Catan, Titan etc and been rather successful in these tournaments). These suggestions provides that you agrees beforehand to play with the IFT, Kindling is NA and other optional rules from chapter E are not used (i.e., Interegation, Swimming, Barrage etc) unless mentioned in an SSR by the scenariodesigner. These is only my impressions (gut feeling) of the scenarios and could sometimes be wrong. 1st round; FrF 30; "Bidermann's Escape" Suggested Bid G0 or G1.RPT 25; "Cornwalls' Rum Ration" r Suggested Bid B2 or B3.AP31; "First Cristot" Suggested Bid G0 or G1. 2nd round;A60; "Totsugeki" Balanced, maybe skightly pro-chinese.SP80; "Die Ghurkha Die!" Suggested Bid J1 or J2.WCW10; "Stand and Die Suggested Bid Ch3. 3rd round;AP37; "Apples To Apples" Suggested Bid A3.FrF32; "The Hellenic Expedition" Ignore ABS, add to the initial British OB 5x 4-5-7 squads and 7-0 leader and delete SSR 3DB67; "Let's Dance" Suggested Bid G3. 4th round;AP32; "Second Crack At Caumont" Suggested Bid A0 or A1.FrF29; "Sting of The Italien Hornet" Suggested Bid I1 or I2.SP164; "Tanks But No Tanks" Suggested Bid P1 or P2. 5th roundFrF26; "A Polish Requiem" Balanced.SP168; "Muhlenkamp's Miracle" Ignore ABS, and add to the German OB 3x 6-5-8 squads and an 8-1 leaderRPT28; "The Polozkov Push" Suggested Bid G1 or G2. Så vad tycker folk om mina von Oben förslag ?? Tack Bo Siemsen & Michael Hastrup Leth för en trevlig turnering som vanligt och vi ses kanske till Stockholm i Maj,Linköping i Augusti, Arnhem i September eller nästa år i Köpenhamn. ASL SCANDINAVIAN OPEN 2009 AP31 First Cristot Round 1: 14:00 – 18:30G1: Add a 2-4-7 HS to the British Infantry force.G2: G1+ Replace two British 4-5-7 squads with two 4-5-8.G3: G2+ Replace two British 4-5-7 squads with two 4-5-8.B1: Add a 3-4-8 HS to the German Infantry force.B2: B1+ Add a LMG to the German Infantry force. B3: B2+ Delete the British 1-4-9 Hero. FrF30 Bidermann's Escape Round 1: 14:00 – 18:30R1: Delete 2 Russian concealment counters.R2: R1+ Replace two German 4-6-7 squads with two 4-6-8.R3: R2+ Replace the Russian 8-1 leader with an 8-0.G1: Add a 2-2-8 crew to the Russian Infantry force.G2: G1+ Replace three German 4-6-7 squads with three 4-4-7.G3: B2+ Replace two Russian 4-4-7 squads with two 4-5-8. RPT25 Cornwalls' Rum Ration Round 1: 14:00 – 18:30B1: Add a 2-3-8 HS to the German OB.B2: B1+ Delete the British 2-4-7 HS.B3: B2+ Add a DC to the German OB.G1: Add 6 concealment counters to the British on-board force. G2: G1+ Delete the German 9-1 Panzer leader.G3: G2+ Replace the German 8-1 leader with an 8-0.ASO SSR: Replace one British 4-5-7 squad with a 2-4-7 HS.This new VCs is to be used: VICTORY CONDITIONS: The British win at game end if they Control at least 5 stone building hexes on/between hexrows U and Y. Only non-vehicular crew MMC may gain Control of building hexes. A60 Totsugeki Round 2: 19:00 – 24:00C1: Delete the 4 Chinese concealment counters.C2: C1+ Replace two Japanese 4-4-7 squads with two 4-4-8.C3: C2+ Add a DC to the Japanese OB.J1: Replace three Chinese 3-3-7 squads with three 4-4-7.J2: J1+ Replace three Chinese 3-3-7 squads with three 4-4-7.J3: J2+ Delete one Japanese DC.ASO SSR: Replace the VCs with the following, Victory Conditions: The Japanese win at game end if all three 75mm Guns are eliminated /captured/in hexes with at least one Good Order Japanese MMC and no armed Chinese Unit. SP80 Die Gurkha Die! Round 2: 19:00 – 24:00 B1: Japanese player may Battle Harden 3 Squads in his OB before set-up.B2: B1+ Japanese player may add a DC to any group in his OB.B3: B2+ Add a Japanese 3-4-7 squad to the on-board force.J1: One Gurkha MMC may use HIP and any SW/SMC set up with it.J2: J1+ Replace 3 Japanese 4-4-7 squads with three 3-4-7 of his on-board force.J3: J2+ Delete one Japanese on-board Lt MTR 50mm.ASO SSR: No Quarter is in effect between Chinese and Japanese, but not between Gurkha and Japanese. Replace in the British set up text “38T8, or 38AA8.” with the following: “38T8 and /or 38AA8.”.When firing into any hut location a flame can only be created if a unit(s) was the target of that attack (even vs any hidden unit/dummy stack in the hut location).Add to SSR 3 after “Gurkha unit” the following “[EXC: hidden Gurkha unit].” WCW10 Stand and Die Round 2: 19:00 – 24:00C1: Replace three Chinese 4-4-7 squads with three 3-3-7.C2: C1+ Replace three Japanese 4-4-7 squads with three 4-4-8.C3: C2+ Delete the Chinese ATR.J1: Replace three Japanese 4-4-7 squads with three 3-4-7.J2: J1+ Delete one Japanese dm Lt MTR 50mm.J3: B2+ Replace the Japanese 9-1 leader with a 9-0. DB67 Let's Dance Round 3: 08:30 – 15:30G1: Delete one German LMG.G2: G1+ Delete the German 2-4-8 HS.G3: G2+ Delete one German DC.B1: One German MMC may use HIP and any SW/SMC set up with it.B2: B1+ Replace two German 4-6-8 squads with two 6-5-8.B3: B2+ Increase the number of 3-3-8 HS by one in the German OB.ASO SSR: In SSR 2 replace “crest lines run along overlay hexsides and do not block LOS to/from Level –1 Locations” with the following: crest lines run along overlay hexsides (or part of it) adjacent to elevation below ground level and the exterior of these overlay hexsides (or part of exterior overlay hexsides) is considered to not exist. ASO SSR: This SSR is in effect for scenarios with hidden units and WA.Units that set up using HIP always set up with Wall Advantage if Mandatory WA (B9.323) applies. Otherwise if WA is possible in the set-up Location the unit’s WA status must be recorded (if not recorded, the unit is considered to not have WA). A hidden unit must be placed on-board (concealed) to change WA status and/or to deny enemy units from claiming WA over its hexside(s) unless other friendly units deny enemy units WA. Hidden units with WA are not considered when determine broken/unarmed units requirement/possibility to claim WA (B9.32).AP37 Apples To Apples Round 3: 08:30 – 15:30G1: Add an 8-1 Armor leader to the American OB.G2: G1+ In the VCs replace “100 VP” with “95 VP”.G3: G2+ Replace two American 6-6-6 squads with two 6-6-7.A1: Add a 3-4-8 HS to the German Infantry force. A2: A1+ Replace two German 4-4-7 squads with two 6-5-8.A3: B2+ Delete one American BAZ 44. FrF32 The Hellenic Expedition Round 3: 08:30 – 15:30G1: Add an 8-1 Armour leader to the British OB.G2: G1+ Replace three Greek 4-5-7 squads with three 4-5-8.G3: G2+ Replace the Greek 7-0 leader with a 9-1.B1: Add a 2-3-8 HS to the German OB.B2: B1+ Increase the number of German AP Mine Factors to 24.B3: B2+ Add a 9-1 Panzer leader to the German OB. AP32 Second Crack At Caumont Round 4: 16:00 – 24:00G1: Add an 8-1 Armor leader to the American OB.G2: G1+ Replace three American 6-6-6 squads with three 6-6-7.G3: G2+ Delete the German DC.A1: The German reinforcements enter on turn 2 (one turn earlier).A2: A1+ German player may Battle Harden 3 Units in his OB before set-up..A3: A2+ Add a German 4-6-8 squad to the turn 2 reinforcements. FrF29 Sting of The Italian Hornet Round 4: 16:00 – 24:00I1: Add an 8-1 Armour leader to the British OB.I2: I1+ Italian player may only designate one Fortified Location (SSR 4).I3: I2+ Delete 6 AP & one WIRE from the Italian OB.B1: Italian player replace any two Italian 3-4-6 squads with two 4-4-7. B2: B1+ Increase the Italian ELR to 2.B3: B2+ Add 6 AP & one WIRE to the Italian OB. SP164 Tanks But No Tanks Round 4: 16:00 – 24:00P1: Polish player delete one LMG from his OB. P2: P1+ Polish player replace two Polish 4-5-8 squads with two 4-5-7. P3: P2+ Add a DC to the Russian on-board force.R1: Replace three Polish 4-3-7 squads with three 4-5-7.R2: R1+ Add an ATR wz.35 to the Polish on-board force.R3: R2+ Replace the Russian 9-2 leader with a 9-1.ASO SSR: Use the three T-26 M33 counters with id: C, E, F. In SSR 3, delete the following sentence “if they have not been ambushed”. FrF26 A Polish Requiem Round 5: 08:30 – 15:00P1: Replace three German 4-6-7 squads with three 4-6-8.P2: P1+ Add an 8-1 Panzer leader to the German OB.P3: P2+ Replace the German 7-0 leader with an 8-1.G1: Increase the AP9 (depletion #) to AP11 on each Polish FT-17C(f).G2: G1+ Polish player replace any three Polish 4-5-7 squads with three 4-5-8. G3: G2+ Add an ATR wz.35 to the Polish Infantry reinforcements.ASO SSR: There is no errata for the Polish FT-17C(f) counters. SP168 Muhlenkamp's Miracle Round 5: 08:30 – 15:00R1: Add a 9-1 Panzer leader to the German OB.R2: R1+ Delete SSR 4 (HIP of one Russian squad is NA).R3: R2+ Replace one Russian MMG with a LMG.G1: Replace two Russian 4-4-7 squads with two 4-5-8.G2: G1+ Add a 2-4-8 HS to the on-board Russian force.G3: G2+ Russian player may Battle Harden any 2 squads in his OB before set up. RPT28 The Polozkov Push Round 5: 08:30 – 15:00G1: Replace three Russian 4-4-7 squads with three 4-5-8.G2: G1+ In the VCs replace “30 EVP” with “28 EVP”.G3: G2+ Delete the German PSK.R1: Replace three German 4-6-7 squads with three 4-6-8.R2: B1+ Add a 9-1 Panzer leader to the German OB.R3: B2+ Delete the Russian 8-1 Armour leader. Edited March 17, 2009 by CTABKA Link to comment Share on other sites More sharing options...
ON TOP ASL Posted March 18, 2009 Report Share Posted March 18, 2009 "Så vad tycker folk om mina von Oben förslag" Tja säkerligen korrekta, själv har jag faktiskt inte spelat ett enda av ovanstående scenarios så svårt att säga. Men jag måste säga att det är en imponerande insikt att bara kunna sätta upp en sån lista. Kanske du skulle publicer en "TOTAL" lista på ASL scenarios (verkar ju som du spelat alla ;-). Önskar man hade spelat lite mer, men kommer väl igång igen snart. Inte avundsjuk, inte då... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bergwall Posted March 22, 2009 Report Share Posted March 22, 2009 Om du la ut en sådan lista skulle jag printa den + printa ROAR-statistik för att skaffa mig en bild av dom scenariorna som jag inte har spelat innan turneringen. Dom scenariorna som låg riktigt snett på ROAR eller där du rekommenderar X3 eller mer skulle jag om möjligt välja bort. /Mattias Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peyre Posted March 22, 2009 Report Share Posted March 22, 2009 (edited) Vadå, ingår det inte i anmälningsavgiften att scenariona är speltestade och balanserade av arrangörerna? Edited March 22, 2009 by Peyre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now