Jump to content

Thrown DC from higher elevation


TSUN
 Share

Recommended Posts

Hej!

Här är två (i mina ögon) snarlika frågor angående "Thrown DC from higher elevation", men med olika svar:

 

A23.6 If a DC is thrown from the second level of a non-Interior Building hex to the ground level of the hex and it fails to rubble the lower level, will it have any effect on units of either side on the first level of the building hex or in a RB-Cellar Location of the hex?

A. First level: yes; Cellar: no. (The Cellar is a different Location from that of the DC)

 

A23.6 If Thrown from an upper-building/cliff Location into the ground level of the same or an adjacent hex, are all Locations (if any) at first level of the target hex (and/or throwing unit's hex) attacked? Does this mean a separate DR should be made against even empty affected building Locations to check for possible flame/rubble creation? May a DC be so Thrown into an empty ground level Location solely to attack units in first level Locations of that hex?

A. If Thrown from level two to ground level, no level one Location is attacked; if Thrown from level one, the Thrower's Location and all unarmored units therein are attacked.

 

Kan någon förklara skillnaden?

 

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Att döma av svaret på den första frågan så rör det sig om ett missförstånd. "First level" betyder olika saker beroende på om du är i USA eller Europa; det kan vara antingen bottenvåningen eller 1:a våningen. Den som svarar på frågan ser det som "bottenvåningen" (därav referensen till att källare inte är samma Location medans "first level" är det).

 

I ASL heter det naturligtvis "ground level" och "first level", så svaret är inte korrekt ASLiska.

Link to comment
Share on other sites

Om vi antar att fråga ett hela tiden syftar på groud level när det står "will it have any effect on units of either side on the first level", blir ju svaret korrekt, väl?

 

Svaret på fråga två däremot är ju i princip errata... EXC i slutet av A23.6 är annars ganska klart, tycker jag.

Jag ser inte att svaret på fråga två skulle vara errata (eller så fattar jag varken frågan eller svaret).

 

Om man kastar en DC från Level 2 ner till Ground Level i samma hus så blir det endast en attack mot Ground Level.

 

Står man dock på Level 1 i samma situation så attackerar DC både Ground Level och Level 1 (som i detta fallet är kastarens Location).

 

Det sista gäller väl även om man kastar DCn in i ett annat hus bredvid, men i detta fallet sker det ingen attack mot Level 1 i det huset.

Link to comment
Share on other sites

Om vi antar att fråga ett hela tiden syftar på groud level när det står "will it have any effect on units of either side on the first level", blir ju svaret korrekt, väl?

Nja, den som ställde frågan har (helt riktigt) gjort skillnad på "ground level" och "first level". Svaret blir däremot inte rätt även om man byter ut "first level" mot "ground level" eftersom man då inte svarar på frågan! :)

 

Svaret på fråga två däremot är ju i princip errata... EXC i slutet av A23.6 är annars ganska klart, tycker jag.

Jag tycker också att det är klart, men jag ser inte hur svaret på fråga två motsäger regeln? Om man kastar från level 1 (first level) så är man inte två levels ovanför målet, vilket gör att EXC inte gäller och man kan bli drabbad av attacken.

Link to comment
Share on other sites

Man kanske kan säga att fråga ett är FUBAR:ed... :)

 

Errata och errata, jag tänkte att fråga två inte behövt ställas om sista EXC i A23.6 sagt typ: "If a DC is Thrown from an elevation two or more levels higher than the target, only the target level is affected by the DC unless it rubbles the lower level".

Link to comment
Share on other sites

Man kanske kan säga att fråga ett är FUBAR:ed... :)

 

Errata och errata, jag tänkte att fråga två inte behövt ställas om sista EXC i A23.6 sagt typ: "If a DC is Thrown from an elevation two or more levels higher than the target, only the target level is affected by the DC unless it rubbles the lower level".

Kan hålla med att EXC delen som säger:

"the Throwing level" kanske skulle ha sagt "the Throwers Location" istället.

 

Men från resten av regeltexten tycker jag att det är klart att det är endast den Location som kastaren är i som också attackeras, inte någon annan Location som råkar vara på samma nivå som kastaren.

Link to comment
Share on other sites

  • 15 years later...

en liten uppföljningsfråga.....

Jo det står ju att en DC kan placeas ADJACENT

Då kan man alltså inte place en DC mot källaren i ett hus om man står utanför huset

 

(ADJACENT : en location, som du kan advance in till,....... i adv phase , vilket du ju inte kan, utifrån huset o ner i källaren.)

Link to comment
Share on other sites

Kan hålla med, men det är väl en spelteknisk lösning för att göra källarna än mer attraktiva som en ”holdout”.

 

Just när det gäller DC har jag en riktig pet pevee; Du kan stå i ett minfält, och lägga DC i hexen bredvid. Även om bägge hexarna innehåller minor så drabbas du inte. Det är jäkligt störigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...