Jump to content

Fredrik Thylin

Members
  • Posts

    22
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Fredrik Thylin

  1. Filen är Scott Romanovski från 2005 och kontinuerligt uppdaterad från officiella källor V22.
  2. Tack för svar. Jag har en Q A fil som innehåller följande: "C1.21 1) How many extra chit draws are required to correct a SR and convert it to a FFE:1 when there are unKnown non-HIP enemy units in/- adjacent to the AR's/FFE:1's hex? A. Possibly two when all non-HIP enemy units in/adjacent to the AR's and FFE:1's hex are unKnown. 2) Is the OBA flowchart correct and correcting a SR and converting it to a FFE could require two extra chit draws? A. Yes. [Letter194]" Q &A filen är uppdaterad 2020. Är svaret fel?
  3. Rätta mig om jag har fel: Jag placerar en AR bredvid en unknown unit. för att placera en SR, extra chit draw. SR driftar 6 hexes. Jag placerar en ny AR för att korrigera tillbaka SR och konvertera till FFE, två extra chit draw (en för korrigering och en för conversion to FFE). FFE driftar 2 hexes och fire mission bombar tomma fält. Så totalt blir det en ordinarie chit draw (för battery access) och tre extra chit draws p.g.a unknown enemy units.🤔
  4. Jag har uppfattat det så att om en AFV skjuter i defensive fire phase och får slut på ROF, så blir den markerad med Final fire och då kan den inte skjuta IF, överhuvudtaget. Sista meningen på A8.41 "any unit marked with a first fire counter and capable of Intensive fire or sustained may use such for one additional attack during final fire only vs adjacent or same-hex targets". Har jag tolkat det fel?
  5. Ja jag förstår likheten med infantry Sw, men när det gäller AFV är det annorlunda. Om fiende tanken skjuter prep, så blir det aldrig någon first fire. D.v.s. man "håller inte in " elden. Man måste helt enkelt skjuta på defensive fire phase. Med infantry så blir det inte så dramatiskt, om dom står stilla så är det två grupper som skjuter på varandra. Infanteriet som skjuter prep,får inte heller några extra skott (bortsett från ROF, som båda har möjlighet till).
  6. Det är extra konstigt eftersom om fiende tanken skjuter prep, så blir det ingen first fire för en försvarande tank. Den kan bara skjut på defensive fire phase, men kan inte skjuta IF. Jag spelar BOF 16 saluting a general, vi har en sådan situation just nu. Ganska mycket pansar i det scenariot, så vi har extra mycket regel kontroller.
  7. Intressant. Det innebär om håller inne elden tills defensive fire phase, så får man färre skjut tillfällen. En märklig effekt tycker jag.
  8. En afv har skjutit first fire med MA under movement phase ROF är slut. Kan den skjuta IF i defensive fire phase? I så fall är det bara same hex and adjacent? Jag hade en diskusion med min motspelare, där vi kom fram till att om man väntar till defensive fire phase och får slut på ROF, så kan man inte skjuta IF. Stämmer det?
  9. Om en berserk stormar en AFV, kan den vänta och skjuta i samma ruta? Blir det TPBF i så fall? Jag kan inte hitta en specifik regel som säger vad AFV har för val. På berserk regeln står det enbart vad som händer när dom stormar infantry.
  10. Det verkar logiskt, men i det här fallet så får berserken ingen leadership benefit (och behöver inte det heller), i vilket fall som helst. Den är immun mot cowering och det blir ingen leadership bonus heller. Men jag tror att du har rätt, fast det är en konstig moment 22 situation.😖
  11. 1 berserk squad är stackad med en normal squad och en Comissar 10-0. Berserk är immun mot cowering och ledaren kan direkta den normala squaden. Berserks kan inte bilda multi location FG, men annars är det OK. Ledaren kan inte directa berserken, men behöver han det? Dom bildar en FG och skjuter. Är FG subject to cowering?
  12. Jag fick svar av MMP idag. Du har rätt, det blir ingen TEM av AFV/wreck.
  13. Det är inte så tydligt. Det står att wall/hedge/smoke/rubble gäller. Det står inte något om AFV i A8.15 (fast det står lite luddigt (most other terrain does not apply). Man kan ju tycka att SMOKE och Rubble är inherent terrain så borde AFV som också är inherent terrain behandlas lika🤔 /Fredrik
  14. Enligt B.6 så är AFV inherent terrain inklusive hexsides. Borde inte det betyda att TEM är +1?
  15. Hej. Vad händer om en unit går in i en ruta med en AFV eller Wreck (TEM+1). Motståndaren skjuter en snapshot i hexside (samma ruta som AFV). AFV/wreck täcker hela rutan , inkluderar det hexsides? Får man +1 TEM eller är det plötsligt open ground? /Fredrik
  16. Hej. Ja det är sant. Jag hade redan utraderat alla tyskar och det enda som återstod för mig var att köra ut alla trupper (för exit VP), så vi kom fram till att jag vunnit i alla fall (oavsett bog situationen). /Fredrik
  17. Hej. Det är möjligt, men jag tycker inte att regeln stödjer en sådan tolkning. Det skulle innebära att fler fordon bogar (kör fast) än normalfallet. Om hela plutonen flyttas 3 hexes, så är det givet att random selection används. Då kan 1 till 3 drabbas. Men i det fallet, så kan dom fordonen som inte bogar fortsätta obehindrat. /Fredrik
  18. Hej. Tack. Ja det är en tolkning som vi funderade på. Men det innebär att dom andra får frisedel. Vi kom aldrig fram till vad som var rätt. Jag hade utraderat alla tyskar så vi kom överens att jag hade vunnit i vilket fall som helst.😇. Jag skickade en fråga till MMP, men jag fick aldrig något svar.🤥 /Fredrik
  19. Hej. A8.3 så handlar det om INFANTRY, marked with First fire och jag antar att A8.4 är samma sak(fast det står inte INFANTRY). Så jag tror att guns som använder intensive fire får ett extra skott och den enda begränsningen breakdown. Edit. Jag ser nu att svaret står i A8.41. Om dom är marked with First fire, så kan dom skjuta IF mot same or adjacent. /Fredrik
  20. Hej. Jag spelade scenariot "The dead of winter" T6. Ryssarna har T34 utan radio. Platoon movement görs i impulser. Vid deep snow så slår motståndaren en secret die roll för bog. Om det blir bog så visar den hur många hexes som fordonen flyttar innan bog träder i kraft. T.ex , secret die roll är 3 hexes. En pluton av 3 fordon förflyttas varav ett fordon har flyttat 3 hexes och dom andra 2 hexes. Vilka fordon drabbas av bog? Det står i reglerna att normalt så är det random selection (vid platoon movement), men i det här fallet så har bara ett fordon flyttat 3 hexes. Kan dom andra fordonen fortsätta utan problem? Eller ska dom inkluderas i random selection trots att dom åkt två hexes? /Fredrik
  21. Hej. Tack för alla svar. Jag fick även svar från MMP och dom hänvisar till A2.4 exemplet. /Fredrik
  22. He. Jag undrar hur många MF det kostar att gå in i hex 2I9 och vilken TEM det är (ej bypass)? Hexen har både woods och en wooden building. Är det 4 MF och +3 TEM? Mvh Fredrik
×
×
  • Create New...