Jump to content

Friendly Fire 2004


Mattias Rönnblom

Recommended Posts

Hej, här kommer den "officiella" inbjudan till Friendly Fire 2004:

 

Vi har nöjet att inbjuda er till andra upplagan av Friendly Fire, ett renodlat krigsspelkonvent som anordnas i Linköping den 4-5 september 2004.

 

Friendly Fire är konventet för dig som gillar hexrutor och krigsspel i brädspelsform. Vi kommer bl a att arrangera Avalon Hill's Flat Top och The Gamers' Tactical Combat System. Och precis som förra året kommer Martin Svärd att anordna en miniturnering i Advanced Squad Leader. Eventuellt gör vi även en avstickare, i form av ett figurspel. Årets pausspel blir Memoir '44.

 

Även om du inte spelat just de spelen, men liknande krigsspel (t ex något av Avalon Hills, SPI, Columbia Games eller GDWs många spel) så är chansen god att du kommer att hitta något du gillar. Om det är något speciellt du vill spela, hör av dig till oss!

 

Konventet kommer att pågå under lördagen (10:00 - 24:00) och söndagen (09:00 - 17:00) och det finns såklart möjlighet att endast deltaga någon av dagarna.

 

Sista anmälningsdag är 22/8. Anmälan sker till Mattias Rönnblom (e-post <hofors@lysator.liu.se>, eller telefon 013-322434). Avgiften är 50:-/person, betalas vid dörren och ger möjlighet att spela alla spel, men exkluderar mat, dryck etc.

 

Logi kan ordnas. Kontakta oss för detaljer.

 

Friendly Fire kommer att hållas på en skola på Generalsgatan 4 på Tornby i Linköping. Den ligger på gångavstånd från Resecentrum. För karta, se vår webbplats.

 

Mer information finns på

Friendly Fires webplats.

 

Välkomna!

 

Med vänliga hälsningar,

Mattias Rönnblom <hofors@lysator.liu.se>

Mikael Rydfalk

Pär Nilsson

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej grabbar,

 

Jag hoppas kunna dyka upp åtminstone en av dagarna, lite osäkert ännu vilken i så fall. Förhoppningsvis kan jag stanna över både lördag och söndag, men det måste passa in hemma också. Det blir en bra uppvärmning inför Arnhem-turneringen hur som helst.

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Hallå!

 

Några kommentarer till årets Friendly Fire:

 

För det första så hoppas jag att så många som möjligt av er kommer. Jag vet att Friendly Fire ligger inklämt mellan både SissiCon och Arnhemturneringen, men jag vill lova att det är värt att komma till Linköping ändå. Konventet är ju bara två dagar, kostnaden är minimal (50kr) och dessutom är stämningen på en förhoppningsvis mycket trevlig nivå (det var den i alla fall förra året).

 

När jag tog ut scenariona utgick jag från några premisser (förutom att jag naturligtvis rådfrågade visa ASL-spelare):

 

1. Till skillnad från exempelvis Scandinavian Open (som är en utmärkt turnering) så ville jag att Friendly Fire skulle skilja sig en aning. De två åren jag varit där har SO utmärkt sig att ha korta och många scenarion. Friendly Fire har och långa, om man nu undantar runda 1.

 

2. När jag valde Teman utgick jag ifrån vad "folk" inte tycker om eller har svårt för, typ: PTO, Öken, bara fordon, Natt, Finnar mot ryssar i djup snö... utan valde istället tre säkra kort: Amerikaner, Ryssar och Britter, alla mot Tyskar. Jag vet att det var lite fegt, men "better safe than sorry" ;)

 

Jag ville också sprida på publikationerna så mycket som möjligt. Blanda third part med officiellt osv. Som det blev så var det faktiskt bara två scenarion från samma "källa", Tatteus Attack och Going to Church, båda ifrån grundmodul.

 

Likaså ville jag sprida på gamla och nya scenarion. Att bara ta gamla klassiker eller bara sprillans nya försökte jag undvika.

 

3. Första temat är ett litet scenario. Britter mot tyskar 1944, bara infanteri. Back to basics, newbievänligt... Men är man en komplett ASL spelare så måste man även kunna behärska såna här situationer. :D

 

4. Andra temat är ett stort 9 timmars scenario. Östfron; Tyskar mot Ryssar. Även om två av scenariona utspelas 1944-1945 har alla scenarion den där "rysskänslan" över sig där ryssarna verkligen kan "välla" fram.

 

5. Söndagens scenario är halvstort Amerikaner mot Tyskar sent, sent i kriget. Amerikanerna är utrustade med den senaste teknologin och för att behärska denna scenariotyp måste man vara familjär med både avancerad pansarstrid och rök. Hightech-Rock´n-Roll!

 

Om vi blir fler än 8 st och det inte kan koras en vinnare efter runda tre, så blir det ett finalscenario där bara de två obesegrade möts. Scenariot med tillhörande balanser förblir opublicerat framtill denna evenualitet.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Scenariot med tillhörande balanser förblir opublicerat framtill denna evenualitet.

Vill bara påpeka att jag i förra årets final erbjöds chansen att spela "Barbarossa D-day" mot Martin Svärd. Scenariot är spännande och så, men är designat och speltestat av... Martin Svärd.

 

Vi spelade Steamrollers :)

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Det är nu bestämt att jag kommer!

 

Har dock några frågor och spörsmål:

- Någon som vill samåka från Borås (Brain, Nilsson, etc)?

- Vet ännu inte om jag bara kör lördagen, eller om man ska sova över.

Vid övernattning; var när hur? (Är det bra krogragg i närheten? ;) )

- Räcker detta som anmälan?

- Hur många sidor har en tärning?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tobias, jag kan tänka mig hoppa över ett turneringsscenario för att lira lite friendly ASL med dig, om du nu inte är uppbokad på nåt annat då?

 

En annan fråga: Finns det nån matsamordning? Får man dricka bira i lokalerna?

Ja, det är ett konvent för vuxna (med avseende på ålder), så att dricka öl går bra, så länge man inte blir TI. Förutom folköl kommer det att finnas läsk, mackor, godis etc. Matsamordning kommer att ske, men vi är inte riktigt klara med detaljerna. Troligen blir det väl utkörning från något kina- och/eller pizzaställe.

 

Det verkar bli en hel hög med ASL-nybörjare, för övrigt. Kul!

Link to comment
Share on other sites

Det verkar bli en hel hög med ASL-nybörjare, för övrigt. Kul!

Trevligt, då blir det med andra ord fler nybörjare som har lust att spela utanför turneringen hoppas jag!

Link to comment
Share on other sites

Det verkar bli en hel hög med ASL-nybörjare, för övrigt. Kul!

Trevligt, då blir det med andra ord fler nybörjare som har lust att spela utanför turneringen hoppas jag!

Personligen hoppas jag att de flesta - även nybörjarna - är med i turneringen.

 

Ett perfekt tillfälle att lära sig mera ASL genom att man kanske får spela med:

1) nya motståndare och;

2) motståndare som kanske har spelet lite mera.

 

Dessutom tror jag att tävlingsmomentet kommer att vara lite mera avslappnat (om förra året är något att gå efter i alla fall) än andra turneringar (t.ex. Köpenhamn).

Link to comment
Share on other sites

Hej Flickor och Tobias

 

Försök vara med i turneringen, tala om för din motståndare hur din situation ser ut och om scenariona i den rundan tycks vara alltför komplicerade så är jag övertygad om att alla närvarande kan plocka ut ett annat scenario som ni kan spela istället.

På detta sätt kommer du att lära dig mycket snabbare och troligen också att ha mycket roligare trots att risken är stor att du får stryk, men det är oavsett vilket scenario du spelar.

Notera att jag skriver att risken är stor, det innebär inte garanterad. Fråga turneringsansvarig Martin Svärd bara...

 

Oooops, nu ligger jag illa till. Bäst att jag smiter...ha det, vi kanske syns.

Link to comment
Share on other sites

Sluta tjata på Tobias nu. Om han inte vill spela i turneringen så kan han väl få slippa?

Man lär sig nog mest av att spela mot en erfaren spelare om man spelat lite i alla fall. De som är osäkra på vad TEM står för, och hur mycket ett trähus skyddar, kan ofta bli ganska stressade av att behöva fråga en okänd person om ALLT. Dessutom finns det de som trivs bäst, och får ut mest av spelet, när de känner att de i alla fall delvis behärskar reglerna, och kanske till och med kan överraska eller gillra en fälla för sin motståndare.

 

Så om nybörjarna tar et par partier ASLSK vid sidan om, och sedan ser på när veteraner visar upp en mekaniserad attack, frågar lite "varför gör du så" och sedan nöjer sig med det, är inte det bra nog?

 

Jag är impad över att de åker på konvent alls. Nästa år lär de vara med, så då får ni rävar nya fina skalper.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag spelade min allra första omgång ASL mot dig Mattias och lärde mig sanslöst mycket, men jag lärde mig det ännu mer när jag sedan satte mig ned med min andra polare som också är nybörjare på ASL och fick reflektera över allt det jag hade lärt mig. Då kände jag att det verkligen gick in. Så jag lär mig bäst av att göra både och!

 

Men jag hade inte lärt mig lika mycket från att få spela med Mattias om jag hade mött dig i en turnering där du inte hade kunnat förbereda dig på att få möta en nybörjare.

 

I beskrivningen av turneringen står följande "Även om Friendly Fires ASL-turnering ämnar vara nybörjarvänlig så bör du ha spelat ASL några gånger innan för att deltaga.".

Första scenariot i ASLSK två gånger räknar jag inte som att "ha spelat ASL några gånger", jag har ju för 17 inte ens använt SW ännu!

 

För att sammanfatta det, jag möter jättegärna erfarna spelare, men inte i formen av en turnering. Så om någon, som carlsson, vill spela lite ASL med mig vid sidan om uppskattas detta!

Link to comment
Share on other sites

Själv spelade jag ungefär 50 scenarion efter att själv läst in reglerna innan jag träffade någon som hade lärt sig ASL på annat håll. Den gången, Göteborg 1997, lärde jag mig enormt mycket.

 

Hursomhelst...

 

Tobias, och alla andra som är tveksamma, väljer naturligtvis helt själva om de vill ställa upp på turneringen eller inte.

 

Friendly Fire är som det låter en turnering där nivån syftar till att vara så "friendly" som det bara går. Av de 16 som hittills är anmälda känner jag ungefär 13 stycken. Samtliga av dessa är riktigt trevliga och av den typen som skulle tycka det vore kul att spela mot en ny spelare, oavsett om personen är nybörjare eller inte.

 

Veteraner, nybörjare, whatever... Ni som kommer till Linköping är varmt och hjärtligt välkomna. :D

Link to comment
Share on other sites

En sak till... Om vi blir ojämnt antal i turneringen så skulle det uppskattas att Tobias eller någon annan som väljer annat konfliktspel i stället för ASL att vara med i en turneringsomgång. Det blir så himla trist för samtliga i turneringen om man börjar köra med Walk Over och andra trista sportbegrepp.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag nu vet hur arrangören för turneringen tänker blev jag allt lite sugen på att vara med och spela ändå... jag kan ju helt enkelt vara lite standby, behövs det ytterligare en spelare för att få ett bättre antal så kan jag ju ställa upp.

Link to comment
Share on other sites

Hej Martin,

... och ni andra.

 

Jag är anmäld, men som jag sagt kan jag inte vara med båda dagarna. Min förhoppning är att komma på lördagen och spela två omgångar.

För att slippa lämna WO eller på annat sätt krångla till det, skulle någon annan kunna ta min plats på söndagen och helt enkelt fortsätta där jag slutade.

Resultat och poäng och placering och liknande är helt ovidkommande för min del. Jag kommer för att ha roligt.

(Så därför vore det snällt om arrangörerna bad Klas M att inte bränna upp alla mina stridsvagnar den här gången ... :D )

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle också vilja passa på att tacka för en mycket trevlig helg!

 

En del saker gjorde helgen extra speciell:

För det första så fördubblades antalet deltagare på ASL turneringen från 6 spelare till ungefär 12. För det andra var det många nybörjare som var med. Och för det tredje var det under hela helgen en trevlig och avslappnad tillställning där ha kul, hela tiden var viktigare än själva tävlandet.

 

Tack allihop ni som kom! :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...