Jump to content

Slutet på streams


Martin Svärd

Recommended Posts

Hej!

 

Tack alla och framförallt Andreas för en supertrevlig helg i Borås! Kanonkul

 

En fråga som jag och Erik funderade över under vår bilresa hem. Är slutet på en ström är ingen "ström" utan bara en open ground ruta? Det låter jättekonstigt.

 

/Martin

 

Håller med...

Jag la upp frågan på gamesquad.

Än så länge ett svar ifrån Vinnie som tyckte att det var glasklart att det var en open ground ruta.

Har inte träffat på någon som spelat det så....

 

/M

Link to comment
Share on other sites

Håller med...

Jag la upp frågan på gamesquad.

Än så länge ett svar ifrån Vinnie som tyckte att det var glasklart att det var en open ground ruta.

Har inte träffat på någon som spelat det så....

 

/M

 

Jag svarade också på gamesquad. Kolla bräde 22. Där finns en endstream hex i K1 och en bro över strömmen i K2. Känns knepigt om K1 var en open ground hex. Varför då anstränga sig och bygga en bro över strömmen 40 meter bort?

Link to comment
Share on other sites

"20.1 A stream is a gully containing a small rivulet. A hex such as 13P4 containing a thin meandering blue line enclosed in a layered white, brown, and dark green background which extends through two hexsides of the hex is a stream hex."

 

Påståendet styrks av 19.1 Gullies.

"...Unlike a stream (even if dry), the gully symbol need only appear in a hex for it to be considered a gully hex."

 

Man ska alltså inte bry sig om var centerdot:en sitter eller hur fet symbolen är. Korsar den inte två hexsides är det ingen Stream.

 

Har heller aldrig spelat på detta vis.

Edited by Olsson
Link to comment
Share on other sites

Aha, coolt!

 

Men vad är en torr Stream om inte en Gully??? :blink:

 

Streamen växer när den torkar ut :)

 

Här kommer regeln

B20.1 A stream is a gully containing a small rivulet. A hex such as 13P4 containing a thin meandering blue line enclosed in a layered white, brown, and dark green background which extends through two hexsides of the hex is a stream hex. 13G4 and I6 are not stream hexes because the stream symbol crosses only one hexside therein. Non-stream remnants such as those in 22J0 and X10 do not block or impede Bypass movement of the J0-K1 hexside.

 

Här kommer gullyregeln också - hålltillgodo.

B19.1 Gullies are relatively narrow slits carved into the earth by once powerful streams. A hex such as 12CC6 containing a thin, meandering black line enclosed in a light brown background which, in turn, is enclosed in a dark green background is a gully. Unlike a stream (even if dry), the gully symbol need only appear in a hex for it to be considered a gully hex. A gully hex is treated as a gully regardless of the other terrain in the hex, although units in a gully bridge hex (20T8 or dH1) are assumed to be on the bridge and not IN the gully unless they are beneath a bridge counter (which must be placed in the hex to denote such status.

 

Så här kan man f-n inte spela det.

 

//M

Edited by Bergwall
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är helt okej, bortsett från just termen "dry stream",

 

Eftersom änden på Streamen nu inte var en stream, borde den ju heller inte kunna bli en gully.

 

Justerar du texten i regeln blir det lite tydligare;

Unlike a dry stream, the gully symbol need only appear in a hex for it to be considered a gully hex.

Link to comment
Share on other sites

Men ännu har ingen visat att sluthexen i en stream inte är open ground. Här behövs alltså antingen en ny ruling, eller makeover på en massa scenarion.

 

Detta har t ex signifikans i Bottcher's Corner som är med i Köpenhamn. Amerikanska förstärkningar kan ta sig fram längs kanten mycket snabbare än jag trodde.

Link to comment
Share on other sites

Men ännu har ingen visat att sluthexen i en stream inte är open ground. Här behövs alltså antingen en ny ruling, eller makeover på en massa scenarion.

 

Detta har t ex signifikans i Bottcher's Corner som är med i Köpenhamn. Amerikanska förstärkningar kan ta sig fram längs kanten mycket snabbare än jag trodde.

 

Melvins förslag på GS att spela det som en Pond är det bästa jag hört hittils (och väldigt likt hur jag själv har spelat det och sett det spelas för scenarior där inte stream är frozen).

Link to comment
Share on other sites

Melvins förslag på GS att spela det som en Pond är det bästa jag hört hittils (och väldigt likt hur jag själv har spelat det och sett det spelas för scenarior där inte stream är frozen).

Om mittpunkten är i den blå delen är hexe enligt B21.1 ett Water Obstacle:

"...Any non-stream hex whose center dot is emplaced in a blue background is a Water Obstacle hex..."

 

Personligen kommer jag att fortsätta spela dessa end-hexes som Stream hexes.

Link to comment
Share on other sites

Om mittpunkten är i den blå delen är hexe enligt B21.1 ett Water Obstacle:

"...Any non-stream hex whose center dot is emplaced in a blue background is a Water Obstacle hex..."

 

Personligen kommer jag att fortsätta spela dessa end-hexes som Stream hexes.

 

Jag med. Om någon säger emot, kan jag kompromissa till att det är en Pond.

Link to comment
Share on other sites

Om mittpunkten är i den blå delen är hexe enligt B21.1 ett Water Obstacle:

"...Any non-stream hex whose center dot is emplaced in a blue background is a Water Obstacle hex..."

 

Personligen kommer jag att fortsätta spela dessa end-hexes som Stream hexes.

 

Funderade på dettta alternativ.

Kan man då ta Crest status åt dom 5 hex-sides där streamen inte går ur hexen?

Link to comment
Share on other sites

Funderade på dettta alternativ.

Kan man då ta Crest status åt dom 5 hex-sides där streamen inte går ur hexen?

Om man spelar som att dom är Streams, så kan jag inte se varför man inte skulle kunna göra det.

 

Spelar man att dom är Water Obstacles så kan man över huvudtaget inte gå in i hexes, om jag minns reglerna fö WO korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Om man spelar som att dom är Streams, så kan jag inte se varför man inte skulle kunna göra det.

 

Spelar man att dom är Water Obstacles så kan man över huvudtaget inte gå in i hexes, om jag minns reglerna fö WO korrekt.

 

Rätt - det är nog bättre att spela dom som stream hexes. Annars blir det lite väl öppet när det är is.

 

/M

Link to comment
Share on other sites

Rätt - det är nog bättre att spela dom som stream hexes. Annars blir det lite väl öppet när det är is.

 

/M

 

Är inte ponds på level -1? undantaget om det är flooded streams? i så fall är det ingte så stor skillnad. Men jag håller med, det är klart att de är och ska spela som stream hexes.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...