Jerry Posted April 10, 2004 Report Posted April 10, 2004 Ja då skall vi se, om jag ser exempelvis en övervåning i ett hus eller en skogs hex, men jag ser inte någon enhet, alltså; rutan är helt tom men jag kan se en location eller en del av terrängen i hexen. Kan jag skjuta med en mortar in dit ?Man kan ju skjuta på tomma rutor. Om man kan skjuta på en tom hex, kan jag då också skjuta in i en hex där det finns fiender, men jag bara ser övervåningen eller en del av en skog ?
Commissar Piotr Posted April 10, 2004 Report Posted April 10, 2004 Hej Du kan skjuta på en tom Location även om det finns enheter i rutan som du inte kan se (ha LOS till). Du kan inte skjuta på en ruta där du bara ser trädtopparna så att säga eftersom all eld måste avges mot en Location.Detta enligt en Perry Sez som jag fick efter att jag och Waloonga hade en diskussion om detta.
DreadTom Posted April 15, 2004 Report Posted April 15, 2004 Glöm inte att använda Area Fire eller Case K om man skjuter men inte "ser" (av någon anledning) sin fiende.
Jerry Posted February 27, 2018 Author Report Posted February 27, 2018 Nu var vi där igen..... jag ligger på ett tak i RB. o ser således en annan takhex ..... nu ligger det inga fiender PÅ denna takhex MEN det ligger fiender på markplanet som jag inte ser.....KAN JAG SKJUTA TILL DENNA TOMMA TAKHEX O DRABBA ENHETERNA PÅ MARKPLANET ? Mycket gnabb just nu .... jag behöver eldunderstöd från forumet
CTABKA Posted February 27, 2018 Report Posted February 27, 2018 Svar nej. Om det funnits enhet på taket som man skjuter Indirect fire på då kan man påverka dem man inte ser under målet, finns ett undantag och det skulle vara om en tysk 150mm kanon skjuter på en enhet på taket och rubblar takhexen då rubblas hex Location direkt under på fabriksgolvet och möjligen även alla Locations under i en non-factory building. Ta fram reglerna, det blir liksom mer kul att gnabbas då
Jerry Posted February 27, 2018 Author Report Posted February 27, 2018 Ack ja.... tack för snabbt svar vi var kvar allihop
Jerry Posted February 27, 2018 Author Report Posted February 27, 2018 Så till detta med regler..... ja vi har 4 regelböcker men det hjälper föga när det inte kan enas om vad som gäller..... det är ju detta med att skjuta på tomma rutor ....det är ju tillåtet.... det är ju även så att en HIP enhet kan drabbas om den är i samma HEX men i annan LOCATION om du träffar en multilevelbuilding om du träffar den non hidden unit som är svårast att träffa eller ???Det är svårt att förstå att man då inte kan skjuta på en tom hex o hoppas att granaterna slår ner o skadar något som kan finnas på markplan Mem det kan väl naturligtvis vara speltekniskt att man inte SKALL kunna veta att det sitter någon o häckar på golvet i den där fabrikshexen Så man kan alltså INTE skjuta på ett tomt tak där det finns gubbs på markplan ?Men man kan ju skjuta på tomma rutor 😩😳😝🤨🤯
carlsson Posted February 28, 2018 Report Posted February 28, 2018 Det är superlurigt det där. Många regler som hänvisas kors och tvärs, och mitt tips är ta fram alla regler som har med saken att göra, och lägga upp dem på bordet, och sedan anteckna. En stor fet mindmap helt enkelt! Då blir man förhoppningsvis lite klokare. Vidare har vi diskuterat detta ganska mycket på forumet, söker efter "Area" så får du ett gäng trådar att läsa igenom! Så man kan alltså INTE skjuta på ett tomt tak där det finns gubbs på markplan ?Men man kan ju skjuta på tomma rutor Du kan skjuta på sådana rutor, men du kan inte påverka enheter utanför LOS (förutom med Smoke eller Rubble som tidigare nämnts då). (Och anledningen är självklart spelteknisk – Spelarna ser ju betydligt mer än vad soldaterna på kartan gör.)
Jerry Posted February 28, 2018 Author Report Posted February 28, 2018 Jo.... jag märkte att det fanns trådar ..... la nog en timme till att läsa på trådarna , men kunde tusan inte hitta detta som du nu skriver.Tack , det känns rimligt att inte kunna påverka på det viset. Men ändå ...... om det nu skulle finas en HIP enhet på ett tomt tak då kan man ju träffa den, men med 2 sämre i träffchans..... eller ??man får nog ge fan i att spela andra spel emellanåt , o dedikera sin fritid åt ett enda spel ser det ut som. Kul är det i alla fall. 1
carlsson Posted February 28, 2018 Report Posted February 28, 2018 Men ändå ...... om det nu skulle finas en HIP enhet på ett tomt tak då kan man ju träffa den, men med 2 sämre i träffchans..... eller ?? Korrekt. +2 på To Hit för Concealed / HIP Unit (Case K). man får nog ge fan i att spela andra spel emellanåt , o dedikera sin fritid åt ett enda spel ser det ut som. Typ så.
Jerry Posted February 28, 2018 Author Report Posted February 28, 2018 Men.... om du skjuter mot en tom hex i ett multilevel-hus där du inte ser en fiende som låt säga står på bottenvåningen...Står det inte i reglerna att du träffar endast OCCUPIED locatons i så fall blir det auto-fräff på enheter man inte kan se ?????? Eller är det endast vid CRITICAL HIT som det endast kan drabba occpied locations ?? men den blir likväl knasig i detta fallet . ????
Klas Malmström Posted February 28, 2018 Report Posted February 28, 2018 För att träffa enheter på en våning av hus som inte är i LOS, så måste man använda en MTR och träffa en icke-HIP enhet i hexen som är i LOS (den icke-HIP enheten som är svårast att träffa). C3.33:"...All (including friendly) non-Aerial units in the target hex can be hit (even by WP), except for those immune as per 3.4 [EXC: a mortar also hits all target-hex units that are out of its firer’s (Spotter’s, if one is being used; 9.3) LOS if that shot hit the non-hidden enemy target that currently was the hardest for it to hit (i.e., that received the highest net TH DRM for that shot)]...." C3.4:"A hit obtained on any TH Table affects only the target hex and, depending on the Target-Type/applicable-DRM, not necessarily all the occupants of that hex. Not all enemy (and Melee) potential targets in a hex/Location are always hit/affected, because some of them might be immune due to qualifying for TH/Effects DRM not applicable to others, being out of the firer’s LOS,..." Normalt sett så är enheter utom LOS immuna per C3.4 - i C3.33 finns det dock ett undantag för MTR - blå text ovan. Vad gäller CH som träffar > 1 Location, så är det Random Selection mellan dom som avgör vilken som drabbas av CH träffen - C3.74.
Jerry Posted March 1, 2018 Author Report Posted March 1, 2018 Ok tack.Då är det alltså omöjligt att få effekt på dessa ,OUT OF LOS-ENHETER (utom då möjligen att rubbla eller ???)Men vad gäller CH, är det verkligen inte en OCCUPIED location som träffas.....???
Klas Malmström Posted March 1, 2018 Report Posted March 1, 2018 Men vad gäller CH, är det verkligen inte en OCCUPIED location som träffas.....???Jo, en tom Location är inte med i Random Selection om vilken som träffas av CH.
Jerry Posted March 1, 2018 Author Report Posted March 1, 2018 aaahhh så då KAN MAN lobba mot tom ruta med enhet som man INTE ser o hoppas på en CH ???+Om jag fattat rätt vilket jag nog inte helt säkert har gjort
Jerry Posted March 1, 2018 Author Report Posted March 1, 2018 ..... nu blev det en fråga till.... hoppas det inte rör till det ...... om det finns en gömd enhet o en synlig enhet o det dundrar in en CH tas även den dolda enheten med i vilken location som drabbas .... eller måste den ha träffats av GRK-granaten ?Men i fall av OBA critical hit ,tas den gömda enheten då med i beräkningen eller icke ?? Jisses vad det finns mycket att fundera över.....
Klas Malmström Posted March 1, 2018 Report Posted March 1, 2018 aaahhh så då KAN MAN lobba mot tom ruta med enhet som man INTE ser o hoppas på en CH ???+Om jag fattat rätt vilket jag nog inte helt säkert har gjort Nej. Ser du inte enheten så kan du inte träffa den - med det undantag för MTR beskrivet ovan.
Klas Malmström Posted March 1, 2018 Report Posted March 1, 2018 ..... nu blev det en fråga till.... hoppas det inte rör till det ...... om det finns en gömd enhet o en synlig enhet o det dundrar in en CH tas även den dolda enheten med i vilken location som drabbas .... eller måste den ha träffats av GRK-granaten ?Men i fall av OBA critical hit ,tas den gömda enheten då med i beräkningen eller icke ?? Jisses vad det finns mycket att fundera över.....Se C3.74."If using the Area Target Type or OBA, and more than one occupied Location is hit, use Random Selection to determine the occupied Location in which the CH occurs."
CTABKA Posted March 1, 2018 Report Posted March 1, 2018 Vill klarifiera att när det står "use Random Selection to determine the occupied Location..." så bör det erratas upp (om MMP orkar) och istället stå "randomly determine the occupied Location..." Dvs man kan aldrig få "ties" som man annars alltid kan få när der står: use Random Selection. 1
Jerry Posted March 3, 2018 Author Report Posted March 3, 2018 Hej igen.... MEN OBA kan väl drabba enheter utanför LOS ??????????????Annars vet jag inte.............. Så då kan man ju i alla fall jaga enheter utanför LOS o eftersom den inte är synlig slipper man även sitt andra drag ur korthögen eftersom den inte finns ?????
B-E Karlsson Posted March 3, 2018 Report Posted March 3, 2018 Hej igen.... MEN OBA kan väl drabba enheter utanför LOS ??????????????Annars vet jag inte.............. Så då kan man ju i alla fall jaga enheter utanför LOS o eftersom den inte är synlig slipper man även sitt andra drag ur korthögen eftersom den inte finns ????? Jag är ganska säker på att OBA påverkar enheter utanför LOS. om enheterna är unknown måste man väl dra ett extra chit? För att motverka den överblick man har som spelare vilket enheterna på brädet inte har. 1
Klas Malmström Posted March 3, 2018 Report Posted March 3, 2018 Jag är ganska säker på att OBA påverkar enheter utanför LOS. om enheterna är unknown måste man väl dra ett extra chit? För att motverka den överblick man har som spelare vilket enheterna på brädet inte har.OBA (FFE) bryr sig inte om LOS, och ja, ibland krävs en extra chit draw. 1
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now