Jump to content

B-E Karlsson

Members
  • Posts

    408
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    19

Everything posted by B-E Karlsson

  1. Hittade det själv. AREA FIRE: The FP of an attacking unit is halved if the target is concealed or for any application of the Area Fire penalty [EXC: MOL; ordnance; C.4], and is halved again for each additional applicable use
  2. Hejsan Fråga om man skjuter ett snapshot mot en enhet som använder Dash. Halveras FP två gånger? Jag tror inte det. Båda reglerna menar att den som skjuter använder sig av Area fire men inget om att dubblera halveringen. Tack på förhand.
  3. B-E Karlsson

    MOL

    Bättre än min. Låter rimligt.
  4. B-E Karlsson

    MOL

    Tror att det enda SW som inte behöver ingå i en FG är ordnance/FT/DC or the subsequent shots of multiple ROF weapons. Molotovs är om jag fattar rätt ett SW. A MOL is not represented by a counter, but is considered an inherent SW. men alla SW får väll göra en attack när den har möjlighet? Jag antar att alla får chansen bara det görs på samma MP/MF. Men jag är absolut inte säker.
  5. Jag tror efter att ha pluggat lite att de behåller sin HIP. C If it engages in any other action [EXC: using a radio/field phone; Spotting; taking a PAATC (and Leader DRM applied to such a PAATC) not caused by a vehicle entering its Location; SW/Gun repair attempts, dropping SW; taking a Set DC NTC].
  6. Jag ser att man inte tappar concelment men jag är osäker på HIP och om man förlorar den. Kanske finns undantag som jag missar.
  7. Tjena. Jag har en AT- Kanon HIP:ad och i SSR så fick jag slå för om de var fungerande vid scenariots start. Nu är det min första runda och jag vill laga min gömda kanon. Tappar jag HIP om jag försöker lagar den i LOS till en fiende? Tackar. B-E
  8. Om det är på vår kanten kan jag säkert komma. Jag bor i Karlstad.
  9. Hoppas kunna komma men det är osäkert med plugg schemat. Vet först om några veckor. Om det är ett ojämnt antal deltagare kanske det mest ställer till problem för dig Andreas och de andra arrangörerna?
  10. Tjenare. När jag läser trailbreak reglerna så säger de att endast "Fully tracked vehicles" kan köra igenom en woods hex. Gäller detta även trailbreaks genom ett minfält? Känns som trailbreak reglerna är skrivna för skogsterräng. I reglerna för minor nämns det att "Units may enter a minefield hex via a TB at twice their normal MF/MP cost" och i Perry Zes verkar det enligt mig som om att en lastbil kan köra genom ett minfält på en trailbreak. Så frågan är alltså kan lastbil eller en half-track köra genom en trailbreak i en hex som innehåller trailbreak genom ett minfält?
  11. Tjena. Några frågor om trenches dummies, reaction fire och liknande. Båda frågorna gäller dolda enheter i en trench som också har +2 rök i sig. Jag har en dummy stack i en trench och min motståndare kör in i den. 1: Försvinner dumbommarna? Jag vill säga nej då concelment loss reglerna bara nämner "an enemy Infantry/Cavalry unit attempts to enter its Location (see 12.15) during the MPh/RtPh." Är det så att jag kan rulla ett NMC för dem så att de stannar kvar dolda på brädet? Samma situation fast i hexen bredvid där jag har en riktig enhet med en ATR. Om jag väljer att skjuta min ATR och sedan reaction fire vad gäller egentligen? 2: Om jag skjuter ett ATR vilken AF har då vagnen? 3: Det blir +2 moving på CCV:en men får jag några minus DRM:s för att jag är i en trench? Tackar på förhand.
  12. Tack Klas då hade jag för engångs skull faktiskt läst reglerna rätt.
  13. Extra fråga. Kan ryssen fast han inte ser SR converta den till FFE? Min motståndare säger ja då C1.334 och C1.335 säger att han kan strunta i all rök. Har han rätt?
  14. Hejsan pojkar. Jag har en fråga om OBA och Blast height. Ser ryssen (N5) med sin telefon Spotting rounden i D5? Det är tre hexar rök och ett blazing wreck mellan dom? Som jag läser det har röken level 2 för att det är mild breeze och att Blast heighten på SR:en också är level 2. Tack på förhand.
  15. Tjena en fråga till som jag inte löser. I bland bara rör jag till allt. Jag har lyckats röka in ett gäng ryssar i en varböld som nu är mer eller mindre blind. Jag har skjutit rök och undrar nu hur länge ligger röken kvar efter att mitt OBA är klart? FFE:C är alltså på brädet och jag är osäker om jag ska fortsätta röeken eller försöka flytta den. Tackar. B-E
  16. Jag har ju STUKAS med 200mm bomber men de om jag fattar rätt kan inte ha hexar utan enheter som mål. Om min motståndare rör sig ner i en då jäklar kommer jag försöka bomba bort både honom och de förbannade dikena. Tack för referenserna. Det var ju något som jag helt missat.
  17. Tackar. Ja jag har läst den men undrade egentligen om det finns något annat sätt att fylla igen de förbannade dikena. Mina vagnar måste fram!
  18. Tjenare. Finns det någon möjlighet att ta sig över ett AT-Dike med ett fordon? Reglerna säger att An A-T Ditch is treated the same as a trench except that no vehicle may enter an unbridged A-T Ditch and Infantry must pay two MF plus COT to enter/exit the counter of an A-T Trench." Jag förstår att de inte bara kan köra över men med benämningen "unbridged" så kanske det går att bygga något för att ta sig över. Jag vet att i alla fall britterna hade en broläggare under kriget. Jag hittar inget i reglerna om hur man skulle gå tillväga för att brygga ett AT-Dike.
  19. Ahh. Då förstår jag varför jag blev så förvirrad. I min "ska vi kalla det inte sanktionerade e-regelbok från nätet" står det lilla H (Köper MMP:s e-regelbok så fort den kommer ut). Tusen tack. Min spelkompis har alltid sagt att det kostar 5MP så vi har kört med det så inga scenarion har blivit förstörda av den förvirringen.
  20. Tjena en superenkel fråga för er veteraner. Vad kostar det för en fully-tracked AFV att gå upp en level (openground). Blir lite galen av att läsa reglerna just nu. Jag säger att kostnaden blir 1 (openground) dubblad till 2 för att man går uphill. DOT: Dependent on Other Terrain in hex. = 1 MP openground h = MF cost of each full level higher elevation entered is doubled. Alltså dubblad tX2 Så 1x2 = 2. Kruxet är att i en YT video visar dom kosstanden som 5. Vad har jag missat? Tack på förhand
×
×
  • Create New...