Jump to content

Berserk charging into melee.


Fredrik Thylin

Recommended Posts

On 4/14/2023 at 8:34 PM, Klas Malmström said:

Nej, berserk:en är in "locked in Melee" så fort den springer in....

Jag ställde samma fråga till CTABKA och fick samma svar. Gott så. Och då borde jag inte ifrågasätta.

Men jag är nyfiken och vill lära mig att förstå reglerna så bra som möjligt. Och dessutom ibland gör sånt jag inte borde. Så jag undrar vilka regler som leder till detta. Jag har letat men inte hittat något klart och tydligt. Jag tycker A11:15 och A15.432 inte är så tydliga på denna punkt.

Jag har också letat i forum och hittade då denna tråd i GameSquad  från 2017.
http://www.gamesquad.com/forums/index.php?threads/berserk-units-and-exisiting-melees.129794/
Där skriver Klas bl.a.  "As others have already written they are not in Melee"

Jag letade också i ASL_QA_Total.pdf och GS Perry Sez.pdf från Klas hemsida, som det hänvisades till i den tråden, och hittade denna.

A11.15 If a unit enters/advances into a location that contains a Melee counter, is that unit considered part of that Melee immediately upon entry or after the CCPh?

  1. After the CCPh.

Jag tycker det verkar motsägelsefullt. Är det någon ändring som är gjord sedan dess? Eller är det jag som missar något?

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Klas Malmström said:

Man "sugs in" i Melee i slutet av Close Combat fasen....finns några undantag, t.ex. en Infantry OVR som misslyckas.

Ok. Men i så fall får väl Berserken skjuta halved TPBF på AFPh då den ännu inte är i Melee? 
Och i så fall drabbas då alla som sedan tidigare redan är i Melee? Både friendly och Enemy units? 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M Söderberg said:

Ok. Men i så fall får väl Berserken skjuta halved TPBF på AFPh då den ännu inte är i Melee? 
Och i så fall drabbas då alla som sedan tidigare redan är i Melee? Både friendly och Enemy units? 

Ja, Berserken kan skjuta i AFPh. Ja, alla enemy och friendly-som-är-i-Melee är mål för sådan eldgivning....

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M Söderberg said:

Ok. Men i så fall får väl Berserken skjuta halved TPBF på AFPh då den ännu inte är i Melee? 
Och i så fall drabbas då alla som sedan tidigare redan är i Melee? Både friendly och Enemy units? 

Tror inte det stämmer, de som springer in i Melee är locked in Melee.

A11.7... vehicle holds all Known enemy Infantry occupying the same Location after a CCPh in Melee as long as it remains in the Location.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag menar alltså ifall AFVn är i melee med något annat, och en berserk joggar in i hexen.

Men jag antar att det är som att den kommer in i vilken melee som helst. Och jag anser inte att, om den kan använda TBF, det kan klassas som att ingenting händer.

Och ifall den inte kan skjuta, varför?

Edited by Erik
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...