Jump to content


Photo

Thrown DC from higher elevation


  • Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 TSUN

TSUN

    8-1

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 191 posts
  • Location:Göteborg

Posted 02 November 2004 - 12:44 PM

Hej!
Här är två (i mina ögon) snarlika frågor angående "Thrown DC from higher elevation", men med olika svar:

A23.6 If a DC is thrown from the second level of a non-Interior Building hex to the ground level of the hex and it fails to rubble the lower level, will it have any effect on units of either side on the first level of the building hex or in a RB-Cellar Location of the hex?
A. First level: yes; Cellar: no. (The Cellar is a different Location from that of the DC)

A23.6 If Thrown from an upper-building/cliff Location into the ground level of the same or an adjacent hex, are all Locations (if any) at first level of the target hex (and/or throwing unit's hex) attacked? Does this mean a separate DR should be made against even empty affected building Locations to check for possible flame/rubble creation? May a DC be so Thrown into an empty ground level Location solely to attack units in first level Locations of that hex?
A. If Thrown from level two to ground level, no level one Location is attacked; if Thrown from level one, the Thrower's Location and all unarmored units therein are attacked.

Kan någon förklara skillnaden?

/Thomas

#2 pmanlig

pmanlig

    9-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 752 posts
  • Location:Gävle

Posted 02 November 2004 - 01:10 PM

Att döma av svaret på den första frågan så rör det sig om ett missförstånd. "First level" betyder olika saker beroende på om du är i USA eller Europa; det kan vara antingen bottenvåningen eller 1:a våningen. Den som svarar på frågan ser det som "bottenvåningen" (därav referensen till att källare inte är samma Location medans "first level" är det).

I ASL heter det naturligtvis "ground level" och "first level", så svaret är inte korrekt ASLiska.

#3 DreadTom

DreadTom

    8-1

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 227 posts

Posted 02 November 2004 - 02:24 PM

Om vi antar att fråga ett hela tiden syftar på groud level när det står "will it have any effect on units of either side on the first level", blir ju svaret korrekt, väl?

Svaret på fråga två däremot är ju i princip errata... EXC i slutet av A23.6 är annars ganska klart, tycker jag.

#4 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,596 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 02 November 2004 - 02:32 PM

Om vi antar att fråga ett hela tiden syftar på groud level när det står "will it have any effect on units of either side on the first level", blir ju svaret korrekt, väl?

Svaret på fråga två däremot är ju i princip errata... EXC i slutet av A23.6 är annars ganska klart, tycker jag.

Jag ser inte att svaret på fråga två skulle vara errata (eller så fattar jag varken frågan eller svaret).

Om man kastar en DC från Level 2 ner till Ground Level i samma hus så blir det endast en attack mot Ground Level.

Står man dock på Level 1 i samma situation så attackerar DC både Ground Level och Level 1 (som i detta fallet är kastarens Location).

Det sista gäller väl även om man kastar DCn in i ett annat hus bredvid, men i detta fallet sker det ingen attack mot Level 1 i det huset.

#5 pmanlig

pmanlig

    9-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 752 posts
  • Location:Gävle

Posted 02 November 2004 - 03:04 PM

Om vi antar att fråga ett hela tiden syftar på groud level när det står "will it have any effect on units of either side on the first level", blir ju svaret korrekt, väl?

Nja, den som ställde frågan har (helt riktigt) gjort skillnad på "ground level" och "first level". Svaret blir däremot inte rätt även om man byter ut "first level" mot "ground level" eftersom man då inte svarar på frågan! :)

Svaret på fråga två däremot är ju i princip errata... EXC i slutet av A23.6 är annars ganska klart, tycker jag.

Jag tycker också att det är klart, men jag ser inte hur svaret på fråga två motsäger regeln? Om man kastar från level 1 (first level) så är man inte två levels ovanför målet, vilket gör att EXC inte gäller och man kan bli drabbad av attacken.

#6 DreadTom

DreadTom

    8-1

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 227 posts

Posted 02 November 2004 - 04:19 PM

Man kanske kan säga att fråga ett är FUBAR:ed... :)

Errata och errata, jag tänkte att fråga två inte behövt ställas om sista EXC i A23.6 sagt typ: "If a DC is Thrown from an elevation two or more levels higher than the target, only the target level is affected by the DC unless it rubbles the lower level".

#7 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,596 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 02 November 2004 - 05:01 PM

Man kanske kan säga att fråga ett är FUBAR:ed... :)

Errata och errata, jag tänkte att fråga två inte behövt ställas om sista EXC i A23.6 sagt typ: "If a DC is Thrown from an elevation two or more levels higher than the target, only the target level is affected by the DC unless it rubbles the lower level".

Kan hålla med att EXC delen som säger:
"the Throwing level" kanske skulle ha sagt "the Throwers Location" istället.

Men från resten av regeltexten tycker jag att det är klart att det är endast den Location som kastaren är i som också attackeras, inte någon annan Location som råkar vara på samma nivå som kastaren.

#8 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 28 May 2020 - 05:30 PM

en liten uppföljningsfråga.....

Jo det står ju att en DC kan placeas ADJACENT 

Då kan man alltså inte place en DC mot källaren i ett hus om man står utanför huset

 

(ADJACENT : en location, som du kan advance in till,....... i adv phase , vilket du ju inte kan, utifrån huset o ner i källaren.)



#9 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,378 posts
  • Gender:Male

Posted 28 May 2020 - 09:00 PM

Korrekt, det går inte.



#10 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 29 May 2020 - 08:37 AM

nä.... jag var 99.99% säker men det verkar lite udda borde ju gå att kasta mot källarfönster typ :) 



#11 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,378 posts
  • Gender:Male

Posted 29 May 2020 - 09:11 AM

Kan hålla med, men det är väl en spelteknisk lösning för att göra källarna än mer attraktiva som en ”holdout”.

 

Just när det gäller DC har jag en riktig pet pevee; Du kan stå i ett minfält, och lägga DC i hexen bredvid. Även om bägge hexarna innehåller minor så drabbas du inte. Det är jäkligt störigt. 



#12 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 29 May 2020 - 10:41 AM

Åhåååå..... skumt ja .... du måste ju spendera movement points för att placa.........



#13 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,596 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 29 May 2020 - 02:54 PM

Movement factors - med dom spenderas i den Location man befinner sig i. Därav ingen attack från minorna, enligt hur reglerna är skrivna. Man får väl anta att den gubben som för uppdraget att krypa fram med laddningen är den jäkel till att undvika minor. biggrin.png



#14 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,378 posts
  • Gender:Male

Posted 29 May 2020 - 03:00 PM

...eller han inte använder MF, utan HF (Hovering Factors). tongue.png



#15 Peyre

Peyre

    8-1

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 248 posts

Posted 29 May 2020 - 04:16 PM

Då kan man såklart inte kasta en DC ut från en källare heller med samma logik?


Edited by Peyre, 29 May 2020 - 04:16 PM.


#16 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 29 May 2020 - 04:40 PM

Nope...... (inte enligt min tolkning)



#17 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 29 May 2020 - 04:40 PM

Men molotovs ?



#18 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,596 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 29 May 2020 - 06:32 PM

Då kan man såklart inte kasta en DC ut från en källare heller med samma logik?

Till och från en trench (i RB) kanske?



#19 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,378 posts
  • Gender:Male

Posted 29 May 2020 - 07:03 PM

NRBH, men jag tror att det enligt Cellar-reglerna i RB inte går att kasta ut MOL genom fönstrena. Så det stämmer i så fall. 



#20 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 30 May 2020 - 10:22 AM

Till och från en trench (i RB) kanske?

 

Ja från o till en trench torde vara lagligt






1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users