Jump to content

12-Point Facing System


Olsson

Recommended Posts

Fick beställning ifrån MMP igår (9 veckors leveranstid med surface mail). Den innehöll förutom OVHS, magasinet "Out of the Attic".

Där fanns artikel från fd. FFE om 12-Point Facing System. Dvs. förslag till regeländring där alla fordon och kanoner även får möjligheten att riktas rakt mot hex-sidan, varvid de får en CA i likhet med den som Caves får.

Hade personligen aldrig hört talas om detta förut. Tanken är ju god, man har ju ofta förbannat sig för att inte kunna täcka in den terräng man helst vill.

Frågan är hur vanligt det är att detta supplement praktiseras. Många verkar ju använda IIFT och detta känns ju som något åt det hållet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig sett detta användas, och jag tvivlar på att det gör spelet roligare. I samma klass som att "varför går det inta bypassa vetefält", eller "det borde finnas tyska 848:or också".

Vissa regler verkar bra på pappret men gör bara spelet krångligare.

 

Men det är ju vad jag tycker...

Link to comment
Share on other sites

Jag läste artikeln och tyckte att egentligen var det OK, men det för ju in mer komplexitet så jag har aldrig spelat med det.

Ole har en egen variant när det gäller Sniper Direction, 3DR's för att "täcka" de ytor som annars inte nås av sniper placement, den hamnar i samma kategori anser jag.

Jag brukar bryskt avvisa Ole med, Äääh slå nu bara när han försöker förklara varför det borde vara si och så! :D

Link to comment
Share on other sites

Jag läste artikeln och tyckte att egentligen var det OK, men det för ju in mer komplexitet så jag har aldrig spelat med det.

Ole har en egen variant när det gäller Sniper Direction, 3DR's för att "täcka" de ytor som annars inte nås av sniper placement, den hamnar i samma kategori anser jag.

Jag brukar bryskt avvisa Ole med, Äääh slå nu bara när han försöker förklara varför det borde vara si och så!  :D

Jag vill minnas att jag använde denna House Rule som supplement till den OBA-flowchart som jag och Robert tog fram för många år sedan.

 

Så att SR/FFE kan hamna i annars onårbara ytor.

 

För sniper spelar det nog mindre roll eftersom den ändå flyttas till närmaste mål.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig sett detta användas, och jag tvivlar på att det gör spelet roligare. I samma klass som att "varför går det inta bypassa vetefält", eller "det borde finnas tyska 848:or också".

Vissa regler verkar bra på pappret men gör bara spelet krångligare.

Ja just det!

Precis som Incramental IFTn, eller hur? :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig sett detta användas, och jag tvivlar på att det gör spelet roligare. I samma klass som att "varför går det inta bypassa vetefält", eller "det borde finnas tyska 848:or också".

Vissa regler verkar bra på pappret men gör bara spelet krångligare.

Ja just det!

Precis som Incramental IFTn, eller hur? :D

jaja....

:blink:B):rolleyes::ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Jag vill minnas att jag använde denna House Rule som supplement till den OBA-flowchart som jag och Robert tog fram för många år sedan.

 

Så att SR/FFE kan hamna i annars onårbara ytor.

Vi brukar köra med en annan variant: slå tre tärningar för vart OBA hamnar. Riktning, avstånd och rotation. T.ex. 3,5,4 = riktning 3, 5 steg bort, och flytta sedan SR/FFE eller vad det nu är 4 rutor medurs (sett från mål-/originalrutan).

 

I vissa fall får man slå om, men det är ett rätt så enkelt system som jag tycker fungerar bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill minnas att jag använde denna House Rule som supplement till den OBA-flowchart som jag och Robert tog fram för många år sedan.

 

Så att SR/FFE kan hamna i annars onårbara ytor.

Vi brukar köra med en annan variant: slå tre tärningar för vart OBA hamnar. Riktning, avstånd och rotation. T.ex. 3,5,4 = riktning 3, 5 steg bort, och flytta sedan SR/FFE eller vad det nu är 4 rutor medurs (sett från mål-/originalrutan).

 

I vissa fall får man slå om, men det är ett rätt så enkelt system som jag tycker fungerar bra.

Låter som den jag använde. Eller något liknande i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Alla husregler är bra om de ökar trivsel och förnöjelse för de inblandade spelarna.

Janusz

Problemet, som jag ser det, med husregler är att när man ska spela mot nån annan så kan det bli väldigt konstigt om man är van vid vissa regler. Själv undviker jag husregler i största möjliga mån.

 

En sak jag kommer på on-the-fly är följande för kampanjer:

Om man har HIP:ade enheter kvar efter kampanjscenariots slut, så behöver man inte avslöja dem (som är bruklig enligt reglerna).

Orsak: Man kan ha hittat ett supernajs ambushställe och vill inte avslöja sig bara för att scenariot tar slut.

 

Ja, det är nog den enda...

 

 

Men jag håller ändå med Janusz: Så länge alla inblandade tycker det är bra så varför inte!? :)

Link to comment
Share on other sites

Så att SR/FFE kan hamna i annars onårbara ytor.

Vi brukar köra med en annan variant: slå tre tärningar för vart OBA hamnar. Riktning, avstånd och rotation. T.ex. 3,5,4 = riktning 3, 5 steg bort, och flytta sedan SR/FFE eller vad det nu är 4 rutor medurs (sett från mål-/originalrutan).

 

I vissa fall får man slå om, men det är ett rätt så enkelt system som jag tycker fungerar bra.

Det er akkurat det systemet jeg pleide å bruke tidligere også for OBA, men jeg har aldri brukt eller foreslått noe lignende for Sniper, så Ola fantaserer her :P

Link to comment
Share on other sites

Låter väl ungefär som jag trodde. Det är nog farligt att lägga sig till med alltför många "house rules". Speciellt om man tänker sig spela mot många antal motståndare.

Istället för att "realism" alltid skall gå ut på att kunna utnyttja varje läge till ett maximum. Kanske man skall tänka att den istället orsakar begränsningar.

Dvs. jag skulle vilja ställa min kanon så att den täcker in två tänkbara anfallsrikningar, men skogen jag står är för tät och tillåter bara att jag täcker den ena, tex.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...