Jump to content

Så, vilka scenarios har du spelat nyligen?


ON TOP ASL

Recommended Posts

Hej.

Tänkte lägga upp denna tråden för att öka aktiviteten på forumet lite.

 

Kanske är den vanliga AAR lite för betungande och pretentiös, denna fungerar i alla fall bra på det amerikanska forumet och kanske även här?

Skriv lite kortfattat om det senaste scenariot du spelat och lite rekommendationer...

Link to comment
Share on other sites

AP31 First Cristot

Ola Nygårds (German) Defeat VS Conny Gesar (British) Victory

 

Vi spelade detta lilla scenario från Normandie-packen. Lagom start scenario med bocage regler och en kul SSR som gör att britten måste välja att antingen flytta trupper eller AFV's per turn.

Jag satte upp som försvarare så kom vi raskt igång, lite för raskt. Jag var lite slarvig och kollade inte riktigt de brittska AFV's set-up. Det är egentligen bara en sak man behöver kolla, var Firefly står!

Nåväl, detta ignorerade jag med lätthet och körde in mina 2 pantrar på hex 55B2 och 55C3 med utomordentlig LOS till en concealed Firefly i Hex 55K6! Gulp. Snabbt 2 st wreck av tyskarnas stolthet och scenariot borde ju vara förlorat.

Men jag hängde i och det vart en spännande spelning som mot slutet såg ut att gå mot tysk seger, så omgrupperade jag och släppte lite för lättvindigt en flank och Connys Brittiska tupper rann igenom för en enkel seger.

Synd, vi hade haft en rolig sista turn om inte detta skett, känner mig bestulen på avgörandet (sånt händer ibland i ASL).

Nåväl, det kunde lika gärna gått samma resultat i alla fall så så.

 

Kul, enkelt litet scenario med Bocage, skall man spela med Bocage regler skall man göra det på Board 55 helt klart.

Scenario Rekommenderas.

Link to comment
Share on other sites

SP65 Ayo Gurkhali!

Ola Nygårds (Gurkha) Victory vs Conny Gesar (Japanese) Defeat

 

PTO :o:o

Conny köper så mycket saker (allt ASL som kommer ut för tiden!) att det blev dags att spela sakerna också.

PTO modul är inköpt och jag blev övertalad. Vi tog ett litet scenario med mkt lite PTO terräng. LFT's

nya guide för djungel fungerade utmärkt. Största skillnaden i terräng var "Light Jungle" i övrigt småsaker.

Board 44 med mycket oanvända overlay Hi7 (Journal 2)

 

Conny hade satt upp lite defensivt och jag hade 1-2 turns med mycket movement. Tror att utgången definierades

redan här, mina styrkor fick ta sig relativt oattackerade ända till hexes N7, O8, Q8 typ. På min högra flank

användes bara 2 squads plus ledare vilka parkerade i Q2, Q3 för att lägga fire på Trench i hex O3.

 

I detta scenario stackade jag en 9-2, 3*458 och 3*LMG (huga :blink: - kom ihåg artikel don't stack)

Dessutom hade ledare HERO status vilket kunde(skulle?) medfört hög deployment och assault på bred front med

firegroup -1 modifier från Hero. Men NIX, här var det bära eller brista!

 

Och det gick ju bra, Connys 9-0 SMC (Commissar status) i M6 gick berserk och tog naturligtvis med sig en 447 mot

mina trupper som drog sig tillbaka och lämnade bara min kill-stack i LOS! :D:D

FP 36-3 i adjacent hex N7 borgade för en hög KIA och därefter var resten av scenariot en ren upprensningsmanöver.

 

10% av japanerna får alltid sätta upp HIP. Conny satt upp 2 st HS långt bak hexhes H5/I6 (som jag lite turligt hittade med killstack) då jag beströk lite HIP-terrain på måfå. Dessa trupper hade bättre använts som sista turns sneak-enheter för att ta sig upp på berget.

 

Ett bra "kom-i-gång-PTO-scenario" med Japaner på defensiv (inte många Banzai) och i stort ETA terräng.

Rekommenderas.

Link to comment
Share on other sites

När jag spelade detta i köpenhamn för många år sen, så började det med att MTR-skott nummer 2 drar fram hapanska sniper som dödar min hjältemodiga 9-2. Det blev tuffare då.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

ASL SCENARIO VotG21 Defending the Voentorg

Martin Svärd(German) Victory vs Erik Leander (Russian) Defeat

 

Efter att ha bläddrat igenom Journal 8 ett otal gånger måste jag säga att det scenariomässigt ser ut att vara ett mycket bra nummer. Det Erik och jag spelade först blev VotG21, det kanske mest udda av de 16 scenariona som ingick i tidningen. Scenariot är bara tre turns långt, men i tre delar. Som mest alltså 9 Turns långt. Efter varje del blir det en paus i striderna, nästan som efter en kampanjdag i Red Barricades. Brutna trupper kommer på fötter, man kan sätta upp vid fronten osv. Scenariot utspelar sig på en bit av Valor of the Guards kartan runt 9 januari torget.

 

Vi lottade och jag blev tysk och bestämde mig för att försöka ta mig fram långt på min högra kant. De fyra StuG IIIB som jag hade ställde jag långt bak. En inom 6 rutor från ryssarnas tre! ATR rifle. Det speciella med de ryska ATR i detta scenario är att om man lyckas immobilisera en vagn så är det 67% att den blir STUN och alltså åker hem. Anfallet gick bra. Naturligtvis lyckades en rysk ATR skytt slå 1,1 och få en av vagnarna att åka hem. Tyska eldkastarsquaden svarade omedelbart med att slå 1,1 och KIA bort en squad. Detta bidrog till ett genombrott redan under den första delen av scenariot. När andra delen började stod min 8-3-8 med eldkastare Adjacent till VC huset. Efter andra akten hade tyskarna huset helt under kontroll. Erik fick tre giftiga snipers under scenariot två ettor och en tvåa. Med dessa dödade han två ledare och skadade min 9-2 ledare. Sammantaget hade dock inte Erik mer tur än mig.

 

Positivt om scenariot:

- Kul med annorlunda scenarioidé som faktiskt fungerade riktigt bra.

- Fyra StuG IIIB (med kort 75mm pipa utan MGs) alltid kul.

- Hårda strider i Stalingrad är liksom alltid kul.

 

Negativt om scenariot:

- Det blev på tok för statiskt för Ryssen. Skulka fram och tillbaka i stenhus och rubble. Inget manöverutrymme.

- Att hugga mot ett enda stenhus är inte sådär jättekul.

 

Vi enades om att ge betyget 6 till scenariot.

Link to comment
Share on other sites

ASL SCENARIO J114 The Marketplace at Wormhoudt

Martin Svärd(German) Defeat vs Olle Gustafsson (British) Victory

 

Bra scenario. Efter en blåsig inledning tillintetgjordes samtliga fyra tyska pansarvagnar innan någon brittisk vagn hade slagits ut. Någon skrev tidigare att man inte ska stacka och springa. Själv sprang min 10-2 med två ss squads bärande HMG och MMG rakt in i ett 4-3 skott, som resulterade i 2KIA. Jag har spelat knappt 1000 scenarion och under det här kändes det som jag hade mycket kvar att lära mig. Olle spelade som vanligt mycket bra och vann en stabil seger.

 

Vi gav båda betyget 7 till scenariot. Jag skulle nog gett 8 om det inte vore för de bökiga VC reglerna. Dessa tvingar spelarna att hålla reda på hur mycket CVP (inklusive fångar) bägge sidorna tagit och samtidigt räkna hur många Locations man kontrollerar.

Link to comment
Share on other sites

ASL SCENARIO J120 Ishun Tank Traps

Martin Svärd(German) Defeat vs Erik Leander (Russian) Victory

 

Scenariona blir bättre och bättre i Journal 8. I går kväll spelade Erik och jag Ola Nygårds Ishun Tank Traps. Det ryska infanteriet anföll rakt på medan pansarvagnarna åkte mot kullen på den högra ryska flanken. Där parkerade dom för en stor del av spelet. Min Gun som var placerad längst bak på kullen öppnade efter någon runda eld mot pansarvagnarna, men lyckades bara slå ut en vagn, som hade sidan mot den. Därefter bröt Crewn på ett 2+2 skott. De ryska vagnarna nöjde sig med att vara på kullarna under spelet och bara en föll i en fälla.

 

Jag tycker scenariot var svårspelat för tysken. Dels för att terrängen inte tillåter att man faller tillbaka och dels för att en ryss som spelar konservativt med pansaret ganska lätt håller sig borta från fällorna. Enda nackdelen med scenariot var väl att det i min smak var för många ryska ledare.

 

Betyg från Erik och mig. 7,5

 

Bra designat Ola.

Link to comment
Share on other sites

Tycker fru och barn det också....? ;)

 

Mina barn tycker det är helt att lägga sig klockan 19.30. Varken jag eller min fru tycker att vi ska umgås alla kvällar i veckan.

 

Låt oss inte starta en hetronormativ debatt igen. Vi vet hur det gick sist för ett antal år sedan. Gläds istället för att det spelas!

Link to comment
Share on other sites

Ja, så här i efterhand skulle jag nog vilja boosta Tysken lite.

Kommer inte ihåg hur spelning gick när jag och Klas spelade, men tidigare ansåg jag att det var jämnt. Men tysken är lite tunn.

(min spelide var förut att lägga Tank-Traps så att de blev en tunnel in mot en plats på kartan och där gardera/ställa upp AT-Gun, men jag vet inte hur ni spelat?)

Link to comment
Share on other sites

Ja, så här i efterhand skulle jag nog vilja boosta Tysken lite.

Kommer inte ihåg hur spelning gick när jag och Klas spelade, men tidigare ansåg jag att det var jämnt. Men tysken är lite tunn.

(min spelide var förut att lägga Tank-Traps så att de blev en tunnel in mot en plats på kartan och där gardera/ställa upp AT-Gun, men jag vet inte hur ni spelat?)

 

Jag ställde upp i princip alla tyskar på kullen längst fram på bräde 18. Tank-traps fanns som en linje framför kullen. Det fanns bara två hål om man inte ville åka igenom skogsrutor. (vilket egentligen är det självklara sättet att åka på om man är ryss).

 

Två tanks fastnade i tank-traps. Resten kom igenom. Två tanks sköts ut på level 1 kullarna. Därefter höll sig de tre resterande pansarvagnarna borta från AT-gunnen.

 

Som tysk kan man knappast stanna kvar på den första kullen. Man möte 10 stycken 4-5-8or och en 9-2 god damit! Och om man är för svag har ryssen alla möjligheter att göra en Human Wave mot tyskarna.

 

Om man kan nå en level 1 kulle med 5 eller mer tanks, är det bara att braka upp på den och duellera med AT-gunnen. När den är borta kommer ryssen dominera resten av spelet.

Link to comment
Share on other sites

FrF 44, Anhalt Pandemonium

RU attacker: Anders Ago Olsson'

GE defender: Matts "Fk Ståhl" Dagerhäll

German victory 26-18 vp

 

Anders Ago Olsson och undertecknad körde igenom det här trivsamma scenariot under eftermiddagen i dag. Anders koncentrerade sitt anfall till det västra brädet för att ta sig upp mot hexrow R i skydd av skogen. Ett par ståndaktiga 658:or fick emellertid anfallet att köra fast innan det nätt och jämnt hunnit börja, varför det fanns gott om tid för det tyska försvaret att omgruppera och täcka upp i god ordning.

En tysk T34:a i bypass byttes mot en casualty reduced 658, som vågade sig på ett skott inifrån det bypassade huset i ren desperation. I övrigt var allt pansar oskadat. De tunga ryska vagnarna gick runt försvaret längs kanalen, men hann inte utgöra något egentligt hot mot bakre delen av det tyska försvaret. Stug:arna fick ett smått oväntat användningsområde genom att låsa ryska bärsärkar ute på gatorna med gott resultat.

 

Vi enades om att det känns som en lång och tung promenad för ryssen att ta sig till målområdet med fler vp än vad tysken har på hela spelplanen. Från hexrow CC till hexrow R på 5 movementfaser genom stadsmiljö försvarad av hårdhudade SS-trupper - det ger i runda slängar 2,5 hexes framåt per turn.

 

Finns det fler erfarenheter från samma scenario? Vad säger Hr designern Svärd själv?

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

FrF 44, Anhalt Pandemonium

RU attacker: Anders Ago Olsson'

GE defender: Matts "Fk Ståhl" Dagerhäll

German victory 26-18 vp

 

Anders Ago Olsson och undertecknad körde igenom det här trivsamma scenariot under eftermiddagen i dag. Anders koncentrerade sitt anfall till det västra brädet för att ta sig upp mot hexrow R i skydd av skogen. Ett par ståndaktiga 658:or fick emellertid anfallet att köra fast innan det nätt och jämnt hunnit börja, varför det fanns gott om tid för det tyska försvaret att omgruppera och täcka upp i god ordning.

En tysk T34:a i bypass byttes mot en casualty reduced 658, som vågade sig på ett skott inifrån det bypassade huset i ren desperation. I övrigt var allt pansar oskadat. De tunga ryska vagnarna gick runt försvaret längs kanalen, men hann inte utgöra något egentligt hot mot bakre delen av det tyska försvaret. Stug:arna fick ett smått oväntat användningsområde genom att låsa ryska bärsärkar ute på gatorna med gott resultat.

 

Vi enades om att det känns som en lång och tung promenad för ryssen att ta sig till målområdet med fler vp än vad tysken har på hela spelplanen. Från hexrow CC till hexrow R på 5 movementfaser genom stadsmiljö försvarad av hårdhudade SS-trupper - det ger i runda slängar 2,5 hexes framåt per turn.

 

Finns det fler erfarenheter från samma scenario? Vad säger Hr designern Svärd själv?

 

Matts

Martin tyckte att scenariot var klart med en 4-4-7 squad mindre (dvs. fem st 4-4-7 inte sex st som det är nu).

speltestade det solo en sista gång strax innan Linköpings-turneringen, och la till en Rysk 4-4-7 till efter solo-spelningen.

 

speltestade scenariot 11 gånger och har efter det släppts spelat det 4 gånger till, anser att det är ganska balanserat, men kanske du har rätt att det fortfarande gynnar tysken en aning (enligt ROAR är det lite Pro-ryskt), vi kan återkomma till ämnet efter Stockholmsturneringen (det brukar säga mer än ROAR).

 

Har nu spelat 59 scenarior i år, varav 7 st Red Barricades CGIII (tar en dag att spela) och 8 solo-spelningar av

nästkommande Stavka Archives en med Pavlov´s Dogs :), de andra 44 scenariorna har mestadels varit inför Köpenhamn och Stockholm.

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

FrF 44, Anhalt Pandemonium

RU attacker: Anders Ago Olsson'

GE defender: Matts "Fk Ståhl" Dagerhäll

German victory 26-18 vp

 

Anders Ago Olsson och undertecknad körde igenom det här trivsamma scenariot under eftermiddagen i dag. Anders koncentrerade sitt anfall till det västra brädet för att ta sig upp mot hexrow R i skydd av skogen. Ett par ståndaktiga 658:or fick emellertid anfallet att köra fast innan det nätt och jämnt hunnit börja, varför det fanns gott om tid för det tyska försvaret att omgruppera och täcka upp i god ordning.

En tysk T34:a i bypass byttes mot en casualty reduced 658, som vågade sig på ett skott inifrån det bypassade huset i ren desperation. I övrigt var allt pansar oskadat. De tunga ryska vagnarna gick runt försvaret längs kanalen, men hann inte utgöra något egentligt hot mot bakre delen av det tyska försvaret. Stug:arna fick ett smått oväntat användningsområde genom att låsa ryska bärsärkar ute på gatorna med gott resultat.

 

Vi enades om att det känns som en lång och tung promenad för ryssen att ta sig till målområdet med fler vp än vad tysken har på hela spelplanen. Från hexrow CC till hexrow R på 5 movementfaser genom stadsmiljö försvarad av hårdhudade SS-trupper - det ger i runda slängar 2,5 hexes framåt per turn.

 

Finns det fler erfarenheter från samma scenario? Vad säger Hr designern Svärd själv?

 

Matts

 

Kul att ni spelade scenaiot! :) Jag tog mig friheten att registrera det på ROAR.

 

Jag tror att det är balanserat som det är, men svårspelat som ryss. För att den ryska attacken ska lyckas måste man dundra på utav bara h-vete. In med pansarvagnarna i de tyska rutorna och sen storma med en Human Wave. Själv gjorde jag två human waves på raken mot Michel Boniovani på Friendly Fire, jag tror Melvin gjorde tre Human Waves på raken mot en annan spelare.

 

Om man inte är beredd att offra de ryska pansarvagnarna för att breda väg för de ryska infanteristerna och om man inte hanterar Human Wave på rätt sätt tror jag det är obalanserat till tyskens fördel.

Link to comment
Share on other sites

Ikväll ska jag och Erik spela J125 Alles ist Verloren (Everything is lost)

 

Scenariot ser kanonkul ut och har hittills fått mest spelningar på ROAR sammanlagt. :)

 

Innan vi spelar scenariot vore det guld om du Ola kunde svara på några funderingar jag har kring scenariot.

1. Ledare. Ryssen har Fyra ledare på 14,33 squads (omräknat). Det är ungefär 1 ledare per 3,5 ryss. Varför?

Om du istället skulle ha två ledare. Skulle du kunna stryka SSRen om att Human Wave is NA. Som ryss vill man antagligen aldrig offra en ledare till det. En annan effekt av att ha fyra ledare är att två av dom kommer ha eldkastare och störta fram med.

2. Finns det någon tanke med att det finns fyra ryska crews men bara tre guns i scenariot?

3. Tysken har 5 ledare på 11.5 tyska squads (omräknat ungefär). Det är i runda slängar en ledare på två squads. Finns någon tanke bakom det här?

Link to comment
Share on other sites

Tack för registreringen av FrF44!<BR>Ja, jag grunnade på det där i går kväll efter jobbet. Det är ju trots allt en relativt "bred" frontlinje för tysken att försvara, inte minst pga all rök och annat skrot i vägen som hindrar effektiv eldgivning. Genom att låsa vissa nyckelpositioner med hjälp av vagnarna och koncentrera anfallet borde man som ryss kunna slinka igenom på ena flanken. Human Wave ökar ju dessutom rörligheten. Som tysk är det nog väsentligt att försöka försvara på djupet. Ett väldigt trevligt scenario för övrigt, det tyckte både Ago och jag. Mycket action på få rundor och direkt in i hetluften. Matts

Edited by Fk Ståhl
Link to comment
Share on other sites

Mina barn tycker det är helt att lägga sig klockan 19.30. Varken jag eller min fru tycker att vi ska umgås alla kvällar i veckan.

 

Låt oss inte starta en hetronormativ debatt igen. Vi vet hur det gick sist för ett antal år sedan. Gläds istället för att det spelas!

 

Det var absolut inte avsikten - är bara avundsjuk ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ikväll ska jag och Erik spela J125 Alles ist Verloren (Everything is lost)

 

Scenariot ser kanonkul ut och har hittills fått mest spelningar på ROAR sammanlagt.

 

Innan vi spelar scenariot vore det guld om du Ola kunde svara på några funderingar jag har kring scenariot.

1. Ledare. Ryssen har Fyra ledare på 14,33 squads (omräknat). Det är ungefär 1 ledare per 3,5 ryss. Varför?

Om du istället skulle ha två ledare. Skulle du kunna stryka SSRen om att Human Wave is NA. Som ryss vill man antagligen aldrig offra en ledare till det. En annan effekt av att ha fyra ledare är att två av dom kommer ha eldkastare och störta fram med.

2. Finns det någon tanke med att det finns fyra ryska crews men bara tre guns i scenariot?

3. Tysken har 5 ledare på 11.5 tyska squads (omräknat ungefär). Det är i runda slängar en ledare på två squads. Finns någon tanke bakom det här?

 

Uggghhhh :ph34r: SVÄRD ska spela detta också! (jag som redan ligger sömlös pga J120) :D

 

1. Ledare. Ryssen har Fyra ledare på 14,33 squads (omräknat). Det är ungefär 1 ledare per 3,5 ryss. Varför?

-Ingen speciell anledning förutom att Ryssen hade i slutet av kriget en mycket mer 'sammansatt' styrka - no more.

Skulle du kunna stryka SSRen om att Human Wave is NA.

- HW, kändes lite prehistoriskt med tanke på att det var sista dagen/dagarna i kriget. Dessutom var jag rädd att scenariot hela tiden skulle bli en sista turn massiv HW attack (med SSR SMOKE).

2. Finns det någon tanke med att det finns fyra ryska crews men bara tre guns i scenariot?

- Inte mer än att History beskrivs med lite special FT grupper, så tänkte att det kunde bli en DC trupp!? Eller, en reserv crew ifall tysken gör en lyckad sewer movement mot ryssen!?

3. Tysken har 5 ledare på 11.5 tyska squads (omräknat ungefär). Det är i runda slängar en ledare på två squads. Finns någon tanke bakom det här?

- Nja, nu var det länge sedan jag både designade scenariot och spelade med Sewer's, är det inte nåt med att måste ha ledare i sewer!?

 

Jag och regler :huh::D:lol:

I övrigt ville jag försöka återspegla en strikt/perfekt/ordnad attackerare (som soviet var mot slutet av kriget) mot en lösryckt hopskrapad tysk spillra av Wehrmacht. Antal ledare kom av att jag ville ha en blandning av massa olika enheter i OB...

 

:rolleyes: Som du ser är det inte så mycket tanke bakom mina design's. ;)

Och som sagt, jag har aldrig spelat det själv. :blink:

I övrigt verkar scenariot en del populärt om man läser lite kommentarer på nätet.

 

OBS: Själv tror jag det är lite Pro-ryskt, hoppas Martin överger de blå denna gång! (så det inte blir totalt psykbryt)

Ha en kul spelning.

 

(OCH, så ville jag ha ett scenario med en styrka som hade "high-tec" /long range vapen mot en tuff styrka som vill gå i närkamp fortast möjligt).

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

ASL SCENARIO J125 Everything is Lost

Martin Svärd(Russian) Defeat vs Erik Leander (German) Victory

 

De ryska styrkorna intog snabbt och smärtfritt husen intill Regeringsbyggnaden. Därefter tog det tvärstopp. En AA gun dödade snabbt en ISU vagn, en PSK tog den andra. OBA röken hamnade helt fel och det var ett omöjligt gatlopp för de ryska trupperna. De tyska sewertrupperna norr om vägen gick direkt till kansliet, de övriga föll offer för en eldkastare.

 

Positiva saker om scenariot:

- Orchard = Shellholes.

- Sewer killar bakom fienden.

 

Negativa saker:

- För många ledare.

- En extra crew för ryssen blir värdefull mot slutet att man inte använder den till någonting.

- Statiskt försvar lönar sig.

- Tråkig anfallsvägar som lätt fastnar i kartkanten.

 

Vi förstod tanken med scenariot, och den var hur cool som helst. Men det blir inte så när man spelar scenariot. Tyvärr. Personligen gillar jag dina scenarion skarpt Ola, men inte ens du kan göra ett bra scenario utan att speltesta det innan.

 

Betyg: Martin 4, Erik 3.

 

På onsdag ska vi spela ett scenario där man kan gömma pansarvagnar i höstackar... :)

Link to comment
Share on other sites

Vi förstod tanken med scenariot, och den var hur cool som helst. Men det blir inte så när man spelar scenariot. Tyvärr. Personligen gillar jag dina scenarion skarpt Ola, men inte ens du kan göra ett bra scenario utan att speltesta det innan.

Jag måste bara återigen markera att scenariot är väl speltestat (bara inte av mig).

Och det är väl kanske en anledning till att jag inte spelat det!? Personligen gillar jag bättre AFV-battles på öppna ytor, men det var en bra story och var hamnar man på MMP Boards om inte Board-45 för en riktig Berlin-karta. Hursomhelst finns det RedB fans som gärna spelar stadsmiljöer och Sewers, det är ju till synes jämt så länge på ROAR och lagt till turneringar framöver.

Men blev lite förvånad när Chas Argent (från MMP) röstade J125 J8 scenarios -most likely to succeed?

 

På onsdag ska vi spela ett scenario där man kan gömma pansarvagnar i höstackar...
'

Att ni törs :ph34r:

Seriöst, nu börjar ni närma er! :) Jag har designat ca 20 scenarios och detta anser jag vara mitt bästa. Blir heligt besviken om ni inte gillar det. När jag har spelat det har det varit enheter över hela kartan med tricky LOS och kul AFV-dueller med olika typer vagnar som alla har sina för-nackdelar. Speltestat av JR Tracy och Steven Pleva med mycket goda omdömen, bara en sån sak!

Dessutom innehåller VC -split conditions- detta är alltid bra, inspirationen till denna VC kom efter jag spelat "fields of black gold".

 

Av de tre scenarios jag har i J8, gillar jag J120 pga pre-game setup traps schack-spelet, Haystacks J119 pga av att det helt enkelt är bra och J125 för en cool Order Of Battle.

 

Lycka till på onsdag.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste bara återigen markera att scenariot är väl speltestat (bara inte av mig).

Och det är väl kanske en anledning till att jag inte spelat det!? Personligen gillar jag bättre AFV-battles på öppna ytor, men det var en bra story och var hamnar man på MMP Boards om inte Board-45 för en riktig Berlin-karta. Hursomhelst finns det RedB fans som gärna spelar stadsmiljöer och Sewers, det är ju till synes jämt så länge på ROAR och lagt till turneringar framöver.

Men blev lite förvånad när Chas Argent (från MMP) röstade J125 J8 scenarios -most likely to succeed?

 

Det är en bra story, inget snack om det.

 

Balansmässigt har vi inga kommentarer på heller. Men ett scenario behöver inte vara kul att spela bara för att det är balanserat?

 

Jag håller också med om att bräde 45 är en bra Berlin karta, men det blir ett board edge creep och det tycker inte jag är speciellt kul. Om du spelat det hade du kanske tyckt att man kunnat undvika det genom att lägga till ett annat stadsbrädskarta vid sidan om det nuvarande.

 

Eldkastarna är coola, men knappast användbara eftersom det bästa tysken kan göra är att fortast möjligt dra sig tillbaka till huvudbyggnaden. Har man fått eldkastarna dit är det nog kört för tysken eftersom 9 VP inte är speciellt mycket.

 

Vad ska jag säga? Scenariot skulle kunna vara hur coolt som helst om inte det vore för en massa småsaker. Exempel?! Om det står i en SSR att man högst får sätta upp 3 squads i VC byggnaden borde man dra öronen åt sig. Det är klart bäst att ställa upp allt där som tysk. Jag och Erik satt och räknade hur man kunde ta sig tillbaka med bägge sewergrupperna under jorden till huvudbyggnaden. Om jag designat scenariot skulle jag nog lagt till några sewer locations så att även ryssen har en bättre möjlighet att ta sig till huvudbyggnaden längs sewers.

 

Vad som är mer kännetecknande för scenariot är rök! Om ryssarna sköter sin rök rätt kan dom storma byggnaden, om de inte har rök är dom chanslösa. Det är inte den känslan man får när man läser den historiska texterna med direktskjutande kanoner.

 

Scenariot känns helt enkelt inte riktigt klart.

 

Nu kanske det låter som om vi tyckte att scenariot var en katastrof. Långt ifrån, bara inte så kul. Återigen min högst personliga åsikt.

Link to comment
Share on other sites

Att ni törs :ph34r:

Seriöst, nu börjar ni närma er! :) Jag har designat ca 20 scenarios och detta anser jag vara mitt bästa. Blir heligt besviken om ni inte gillar det. När jag har spelat det har det varit enheter över hela kartan med tricky LOS och kul AFV-dueller med olika typer vagnar som alla har sina för-nackdelar. Speltestat av JR Tracy och Steven Pleva med mycket goda omdömen, bara en sån sak!

Dessutom innehåller VC -split conditions- detta är alltid bra, inspirationen till denna VC kom efter jag spelat "fields of black gold".

 

Av de tre scenarios jag har i J8, gillar jag J120 pga pre-game setup traps schack-spelet, Haystacks J119 pga av att det helt enkelt är bra och J125 för en cool Order Of Battle.

 

Lycka till på onsdag.

 

Klart vi törs! Ishun tank traps tyckte vi båda väldigt mycket om. Vi gav ju för tusan 7,5 i betyg till scenariot!!!

Vi ser fram emot det helt klart.

Link to comment
Share on other sites

ASL SCENARIO J119 Sovkhoz Haystacks

Martin Svärd(German) Victory vs Erik Leander (Russian) Lost

 

Tysken lastade så många trupper som riders som det bara gick och gick in på bräde 4. Två rundor senare anföll tyskarna byn från bräde 4. Två KV-85 vagnar bet sig fast väl. De ryska förstärkningarna mötte på ett tveksamt sätt de tyska förstärkningstigrarna, som kunde vända upp mot byn och hjälpa till de två sista rundorna. När pansarslaget var över, var striden avgjord.

 

Betyg: Martin 7,5, Erik 7,5. (OBS, betygen är som ROAR, dvs 1-9)

 

Många positiva saker kan sägas om scenariot. Ännu ett utmärkt scenario levererat från Siljan. Bra Ola!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

J120 Ishun Tank Traps

Ola Nygårds (German) Victory VS Conny Gesar (Russian) Defeat

 

2 st tanks gick åt till TANK TRAPS, 2 st Tanks gick åt till AT-GUN, 2 st Tanks gick åt till Mortar. Och så var det en sista SU-152 som vände och vred med både +3 och +4 skott och fällde allt i sin väg!

Mycket spännande scenario som fick en nästan osannolik avslutning.

setup

MMG's 18I8,N6 och AT-Gun 18E8, enheter/Dummies på 18C3,F3,P2 (bra reverse backslope PF/AT-platser)

Tank trap Hexes var satt till hexes 43R1,S1 och 18I1,L1,E4,C5 (lite ovanlig placering - men lyckat). Conny körde genom skog och trail-break hexes 43AA1 och 43U1.

 

 

Mina MMG's gjorde inte mycket i scenariot men mortar var mer aktiv, entrench i 18F3 lyckades och i övrigt var jag restriktiv med prep och skulkade så mkt som möjligt.

En KV-85 åkte upp på level 1 i hex 18C2 och blev immob av mtr skott, med bail out av crew. Jag funderade länge på om jag skulle hoppa in med HS från hex 18C3 och ta över en rysk stridsvagn,

men denna fick strax nyare uppgifter. Rysk 9-2 ledare breakade tidigt i scenariot och var ute av spel under lång tid.

 

Conny lyckades köra en SU-152 i hexes 18D1,D2,D3,D4 och STOPP. :ph34r: Aaarghhh, 1 hex ifrån/adjacent till 4 st TANK TRAP Hexes. Grrrr :angry:

Därefter börjar det osannolika, AFV överlever massa ROF från mortar i 18F3 (bland annat en crit), jag flyttar ned AT-Gun (manhandling) till 18F7, Rysk AFV snor runt hela maskinen (+4 -2 steg) och

skjuter KIA, min HS närmar sig från 18C3, breakar och routar till 18A4.

Näst sista turn, jag Assault-Movar HS (self-rallad) från 18A4 till 18B3 annan enhet blir sprängd av SU-152.

 

Då tänker jag att nu eller aldrig, springer CX med MMC (droppar MMG) från overwatch positionen 18I8 och springer in i skogen 18D5 adjacent till sista kvarvarande mobila tanken.

(Om inte jag släppt MMG hade det blivit spännande slutstrid för att ta den sista byggnade för ryssen)

2 st PF försök, varav det sista blev en dr=6. Nej -PIN, nu får jag inte gå in i close-combat. skit.

 

Sista ryska turn, connys enheter breakar min fullsquad adjacent till stridsvagn. Kvar är min HS i 18C4 (och 4 rutor tank-traps). Efter lite dividerande där vi tror att cirklad B innebär malf på 10 på

SU-152 hoppas jag att Conny ska ta risken och starta vagn och köra in i tank-trap hexes (han har bara rutan som han kom genom -D3- helt öppen). Så upptäcker vi att det bara blir malf på DR=12.

Det är bättre chanser än att jag skall få en dr=1 på PF-försök, så Conny skjuter.

 

DR=12 Malf på sista vagnen :o HAHA..... (only in ASL)

Jag missar mitt PF-försök och Conny lyckas inte reparera i efterföljande Rally.

 

 

Så, summasuramum (enkel) seger till Tysken. ;)

Jag håller med Martin, tysken är lite tunn i detta scenario. 1 st German MMC+PSK eller 2 mindre MMC till ryssen hade varit ok (även om jag nu vann detta scenario).

 

Kul och mycket spännande spelning.

Link to comment
Share on other sites

Igår kom Sean Morris på besök från Jönköping. Han skulle hämta sin mamma på Landvetter (från USA), men hade tagit fel på dag. Istället för att åka tillbaka till Vaggeryd sov han över hos oss, och vi passade på att spela ett scenario! :)

Det fick bli T3 Ranger Stronghold, ett gammalt hederligt turneringsscenario som visade sig vara en hund (67-103 American-German på ROAR).

Jag var tysk och gav honom balansen (tysk 9-1 istället för 9-2).

 

Amerikanen försvarar en del av bräde 2, båda sidor sätter upp på plan med möjlighet att starta väldigt nära. Tysken har två PzIV:or till sin hjälp, medan amerikanens enda antitank-medel består av fyra stycken bazookas. Dessa Bazookas fick bli mitt förstahandsmål. Sean, som inte har spelat på länge, och heller inte speciellt mycket, gjorde ett klassiskt misstag; Försvarande enheter utan chans att retirera i skydd. Två squads (av fem) var därför borta innan runda ett var slut. Två rundor senare, efter massiv amöbarörelse som stängde in amerikanen på kullen, var det i praktiken över.

 

Ett roligt, enkelt och trevligt scenario väl värt att spela. Jag rekommenderar dock följande balans; Ersätt tyskens 9-2 med en 9-1 samt ge amerikanen en extra Squad. Det borde göra det lite mer jämnt.

Vi ska spela samma scenario nästa gång vi ses, fast vi byter sidor. Förhoppningsvis kan jag visa hur man försvarar då....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

J120 Ishun Tank Traps

Ola Nygårds (German) Defeat VS Conny Gesar (Russian) Victory

 

Det blev revansch till Conny i vår nästa spelning av samma scenario, jag hade lite ideér på annan set-up efter vår första spelning. Jag satte upp långt långt bak för att försöka 'dryga' ut en vinst till German genom att planera för en ren infanteri-strid om de sista husen. För att åstadkomma detta tänkte jag göra min egen lilla 'Siegfrid'-linje.

 

Tank-Trap-Hexes i 18F5,G6,H6,J6,L5 och M4 i kombination med en tänkt "kindle" i Hex 18C6 skulle göra en (heltäckande) ogenomtränglig mur på 12 hexes. :rolleyes:

 

Jag missade naturligtvis kindle - direkt.

 

Så till spelningen, jag hade satt upp mina styrkor långt bak, med enbart 5 st dummies (up front). Conny var relativt moderat med sina tanks, men kom i alla fall långt på Turn 1. Turn 2 stötte Conny på problem, inte så mycket av mitt set-up utan av eget problem med att skaffa en "plan" på ur han skulle fortskrida, och det blev kanske lite omständigt. Det blev sedemera lite duellerande på Level-1 berg när Tanks hade kommit upp. Min mortar gjorde inget, men AT-Gun tog ut 2 st SU-152'or och en salva LMG såg till att en SU-76 blev stun (efter ngt mer skjutande blev denna så småningom Recall).

 

Conny körde fram en KV-85 till 18J2, adjacent till mina trupper (för att dra rök) - bra taktik, för efter PF skott så knallade MR 9-2 + 3 st MMC in i skydd av rök och sedan naturligtvis rätt in i VC-building.

 

En (turlig?) 2+1 och 2+2 salva mot min tyska GUN-crew samt 467+MMG (i samma hex) breakade hela högen - aaarghhh, inte bra.

Jag drog mig tillbaka från kullarna och försökte hålla stånd mot en avancerande ryss. En KV-85 körde genom båda Tank-Traps i Hexes G6/H6 utan problem, men blev toastad av PF i hex 18H8 (adjacent till VC-building). Vid det här laget hade Conny stormat fram till båda husen och till slut tordes jag inte skjuta mer, för att en egen break på FPF skulle ge honom husen oförsvarat.

 

Förut tyckte jag oftast att andra spelning av scenarios var bättre (rent speltekniskt) eftersom när man var ovan med ASL så blev det många gånger lite fel i förståelsen av hur scenarios (skall) spelas! Men denna gång var vår första spelning roligare.

Men det är klart, att det är svårt att toppa, när Conny säger "12 slår man aldrig" och därefter rullar dubbel-sex i avgörande skede av spelning. :D

 

Rysk vinst. (nästa spelning blir ett för sthlm turnerningen)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

H Escape from Velikiye Luki

Ago(German) Victory VS Olsson(Russian)Defeat

 

För att fylla en ca 28-årig lucka i konceptet "spela modul-scenarion i kronologisk ordning", spelade vi igår Escape from Velikiye Luki. Varför vi hade hoppat över just detta scenario kanske berodde på besvärliga natt regler (en spalt i Squadleader RB :o ). Nu är det hursomhelst gjort, och det var väl ingen höjdare.

 

Scenariot tog så lång tid som det tar för en 10-2:a med tillhörande stack av 3 x 467 att gå tvärs över tre boards (VC=exit 8VP). I den mån ryssen fick fram några Starshells, lyckades jag mest belysa mig själv.

Någon enstaka rysk enhet fick Freedom of Move (på andra flanken), i övrigt stod alla där de stod vid setupen. Inklusive den bäste ledaren med tre squads, som enligt taktik-tips ifrån OTA "Who Rules the night" skulle hållas i reserv. Men till vad nytta när fienden aldrig blir Known. Andra taktiker efterlyses när det gäller att hindra exit VC i nattscenarion, min funkade inte. Att som anfallare göra så lite som möjligt var klart vinnande.

 

Minnesvärd händelse: 10-2 stealthy superstacken lyckades förstås med bedriften att Straya, men gjorde det åt "rätt" håll. Snubblade på en rysk squad som ambushades ut i CC.

 

http://www.aslscenarioarchive.com/scenario.php?id=56515

 

När vi ändå var inlästa på natt drog vi igång J30 Nocturnal Attrition. Också natt men ändå väldigt annorlunda med ca 20 Sq på en halv board. Får se hur det går.

Link to comment
Share on other sites

Ola, vart tog de två "Pavel Rak's crossing" och "Duel of long barrels vägen"?

Pavel Rak var ku därför att de ryska tanksen inte kunde komma nära och gröta till det som man är så van vid, utan fick stödja så gott de kunde på avstånd.

Duel hade det där som skapade din första framgång, "Kempf". Extremt liten OB, men kraftfull. Kort scenario men man startar nästan på varandra och det tar inte en turn att komma i position. Askul at HTen kändes så viktig, och dess duell med en MG och en ATR trots att det finns pantrar och SU-100 på plan.

Jag vill se dem balanserade och i tryck!

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Hej Janusz!

Pavel Rak's Crossing är färdig speltestad av MMP men kom inte med i tryck till J8.

Duel Of Long Barrels (och de andra micro-senarios) fick jag lov att skicka till MMP på nytt, då Chas Argent inte kunde finna några

exemplar i MMP's ägo.

Jag vill se dem balanserade och i tryck!
Ja, det vore i sannerligen trevligt, med tanke på mina andra dog's från kenneln. ;)
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

ASL54 Bridge to nowhere

 

Spelade detta scenario mot Anders Ivarsson under helgens ASL-dag.

 

I korthet: Några loja ryssar håller en bro när nästan två italienska kompanier (15 squads) har för avsikt att ta bron. I närheten finns ett kompani ryssar förskansade i en by, och dom får även förstärkning av en T-40. Ryssarna i byn och T-40:n kan inte röra sig förrän runda två (det är väl ungefär då dom förstår vad som håller på att hända).

 

Jag är ryss och försvarar således bron. Italienarn (hädan efter It) anfaller hårt men sansat mitt brohuvud och efter att både min Mortar och MMG malfar, samtidigt som försvaret bryter, är det bara för It att springa över.

Väl där möter dom ryssarna som kommit från byn, och även en T-40 som helt otaktiskt ställer sig mitt i soppan av anfallande It.

 

Om fallet av bron berodde på dåligt materiel och infanteri, så berodde resten på dåligt spel. Jag mötte upp It på tok för koncentrerat, dessutom såg jag inte den listiga genomlöparen som It gjorde mitt bland mina linjer (något att göra åt det gick inte heller med en range på 2). En mer konservativ placering av T-40:n hade också räddat den undan en säker ATR-död.

 

Ett mycket intressant och roligt scenario, som dessutom hade kunnat bli rysk seger om jag hade engagerat mig mer i att förstå scenariot, och vad som skulle hända. När man inser att det bara finns en väg för italienarn (dom har förvisso också tillgång till en pluton som kan vada sig över floden) är det betydligt lättare att sätta upp sitt försvar. Utan denna tanke så blir det dock pannkaka av allt och Ivar vann stort och helt rätt!

 

Rekommenderas! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

AP61 Desobry Defiant

Ago (German) Defeat VS Olsson (American) Victory

 

Ville spela ett scenario med den nya karttypen. De flesta scenariona i AP6 är rätt mastiga, men valet föll tillslut på AP61. Amerikaner i närheten av Bastogne försvarar sig mot tyskar som skall förbi byn, och samtidigt eliminera dess försvarare.

Ett scenario med mycket pansar och en del specialregler som Mud och Daisychains. Tysken fick problem redan Turn 2, då två av tre Panthers försattes ur stridbart skick. En via en lömsk HIP, en via daisychain. Tre tyska halftrucks blev hemsända via Sniper på ena flanken och på den andra plockade M4A3:n ut PzIV:or. Tyskarna bröt tillslut in i byn och hade nog kunnat rensa den, men hade då inte haft tid eller VP:s över till sin exit. Scenariot slutade Turn 5 av 7.

Se bild för ytterligare info.

 

 

AP61

Edited by Olsson
Link to comment
Share on other sites

AP60 "Nishne, Nyet!"

 

På ASL-dagen i lördags fick jag möjlighet att spela ett scenario från AP#6. Motståndare blev Andreas Larsson och vi mer eller mindre slumpade fram scenariot AP60 "Nishne, Nyet!".

 

Scenariot är ganska stort och långt, men om vi hade spelat snabbare hade det garanterat gått att lösa på 6-8 h. Nu tog det 11 timmar, och vi slutade i runda 4 av 7... :ph34r:

 

Den nya karttypen ger verkligen en extra dimension, en av tre bräden var ny. Även om den kartan inte är den centrala i scenariot så friskar den upp och det känns annorlunda och fräscht!

 

Ryssen försvarar ett område runt en viktig järnväg i Ryssland februari 1943. Järnvägen går genom hela spelområdet och omges av fabriker (level 3-brickor på bilden) och övrig terräng. Från öst kommer tysken runda 1 (uppåt på bilden), och från norr runda 2. Vinstvillkoren gör att man måste sprida ut sin styrka över alla kartor.

 

Enligt ROAR ligger scenariot 11-10 till ryssens fördel. Något som förvånar mig, då man verkligen är i en svår situation som ryss. Tysken har inte mindre än 6 Tigrar och 6 Pz IIIH (3 av varje i varje grupp). Som ryss finns det inte mycket man kan göra mot dessa, även om man har Projektor-Molotovs, och 57LL-kanoner. Spelar tysken rätt med sitt infanteri, torde inte många vagnar hinna stryka med innan ryssens förluster blir för stora.

 

Nåväl, vi hann inte spela klart och det är uppenbart att det blir knivigt för tysken eftersom han har tre vinstvillkor att ta in om man spelar alla rundor (ett vinstvillkor runda 5, två villkor runda 6 (7?) eller alla tre om man spelar till slut). Men med 6 Tigrar, allt därtill, och en spelare som vet hur man sköter ett samordnat anfall, inbillar jag mig att det är en ganska lätt match för tysken. Andreas har ännu mycket kvar att lära, så han såg inte lägena han hade kunnat utnyttja med sin feta styrka.

 

Det var i vilket fall ett mycket roligt scenario, som dock kräver sin tid och insats! :)

post-1-13020811520249_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

På andra sidan bordet satt jag och Stefan och spelade AP57 "Kleckerweise". Det blir inget långt AAR, för det finns inget att lära sig utav vår match.

Utom en sak, då:

Läs VCs noga. Väldigt noga. Om de verkar otroligt svåra, läs dem igen.

 

Annars riskerar man att spela ett helt annat scenario än det som Fortenberry designade och MMP speltestat. Observera, till exempel, att and/or betyder att ett av kraven räcker att uppfylla, och inte bägge. Intressant va? KAN ändra lite grann på hur man spelar ett scenario. Faktiskt.

 

På andra sidan bordet satt jag och Stefan och spelade något som nästan, men inte riktigt, är helt och hållet olikt AP57 "Kleckerweise".

 

Men jag fick ändå nöjet att döda kanonservicen på en PaK 37L, besätta och vända upp den för att så slå ut en PzIII:a.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Annars riskerar man att spela ett helt annat scenario än det som Fortenberry designade och MMP speltestat. Observera, till exempel, att and/or betyder att ett av kraven räcker att uppfylla, och inte bägge. Intressant va? KAN ändra lite grann på hur man spelar ett scenario. Faktiskt.

 

Jag trodde att ni spelade det korrekt, eller har det visat sig vara något lurigt nu i efterhand?

Link to comment
Share on other sites

1: Fransmannen var tvungen att hålla 2 kullhexes runda fem, inte 1. Vi läste 1, och jag uppfyllde detta. Jag minnns inte om jag kunnat ta 2.

2: Om Fransmannen klarar det så räcker det att fransmannen, dvs. jag, ANTINGEN har 1 hex på kullen ELLER 1 hex i staden. Stefan höll hela kullen, men var inte ens i närheten av att bryta in i staden.

 

Så mitt gnäll om obalanserade VCs var felaktigt.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

ASL 93 Tavronitis Bridge

Ola Nygårds (British) Victory VS Conny Gesar (German) Defeat

 

Vi slängde fram en klassiker, gliders och Annuals första scenario.

Lagom stort (för oss) för en kväll och kul med lite flygplan.

 

Conny tog in sina plan väldigt moderat och behövde bara slå en Landing DR. Mitt SSR AA assets gjorde ingenting.

Efter landning blev det emellertid tufft för Conny att ta sig fram, mycket öppen yta. Men 10 squads säkert

landade, började snart ta ut sin rätt. Jag hade satt upp enheter på båda sidor om den uttorkade floden, mest vikitgt

var 8-1, 4-5-8 och LMG på LVL2 HEX O2. Från denna utkikspunkt sköt jag ett förödande skott DR 1(-1) till Hex V9

open ground och breakade en tysk SMC+468+LMG.

Därefter ahde jag bryderier för att plocka denna i Failure to rout, via en CX 8-0 ledare, lyckades jag komma till

hex W10 och sedan följa upp med en squad till hex U9. Tysken rensade hela östra sidan på 1 turn, men efter detta

var det downhill för Conny.

 

Kul scenario som verkligen rekommenderas. Som vanligt slog jag alldeles för lågt jämfört med Conny, DR 3,4,5 jämfört med

DR's på 8,9,10 gör skillnad. Verkligen dags att göra färdigt det där tärningstornet innan min enda FTF slutar med ASL. :o

 

Så, då har jag ett scenario i bagaget sedan SAT, känns bra inför Stavka turneringen! Det ska bli kul... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

OA25 Side by Side Olsson vs Ago

 

Efter sommaruppehåll upptogs ett avbrutet OA25 på nytt.

En brokig skara fransmän, Britter och amerikaner försvarar en bro mot ett kompani anfallande tyska fallskärmsjägare (som är i nordafrika för lite R&R efter Kreta). Med riktigt fina enheter samt sex Stukas! tyckte jag som tysk att tiden var det största bekymret. Valde därför att gå raka spåret rätt genom byn, dock med en liten flankstyrka på högern för lite ev. Ford:ande över floden.

En lyckosam Turn 3(av 7) bröt franska nyckelpositioner och jag kunde strömma fram mot bron. Fortsatt allierat missflyt (dåliga moralslag) knäckte brovaktarna och bron var i tyska händer.

Stukas var klart överskattat av mig i scenariot, fick bara en bombträff. I bebyggt område kanske det hade varit bättre att satsa på Area bombning istället (halv FP men lättare att träffa).

 

http://www.aslscenarioarchive.com/scenario.php?id=60925

Link to comment
Share on other sites

Stukas var klart överskattat av mig i scenariot, fick bara en bombträff. I bebyggt område kanske det hade varit bättre att satsa på Area bombning istället (halv FP men lättare att träffa).

 

Stukans största uppgift enligt mig är att Point-attacka och på så sätt pinna samt strippa Concealment på fienden!

 

Bomben är en bonus. (Som jag alltid kör Direct Fire på, ingen mening med halvmesyrer ;))

Link to comment
Share on other sites

Nu kan man ju förvisso argumentera om PTC är samma sak som Pin, men i samma stycke står också:

 

Jag säger inte att det är korrekt, men det känns väldigt Common Sense. Eller?

Jag skulle nog inte spela att Pin = PTC = ?-loss.

 

Ta till exempel en Concealed squad som är bredvid en fiende AFV. Den ämnar att försöka avancera in på AFVn.

 

Den missar sin PAATC och blir Pinned. Att ta en PAATC är inte en ?-loss aktivitet (är explicit undantaget i A12.141)

och jag tror inte att "bli pinned av att missat en PAATC" heller räcker för att tappa "?".

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog inte spela att Pin = PTC = ?-loss.

 

Ta till exempel en Concealed squad som är bredvid en fiende AFV. Den ämnar att försöka avancera in på AFVn.

 

Den missar sin PAATC och blir Pinned. Att ta en PAATC är inte en ?-loss aktivitet (är explicit undantaget i A12.141)

och jag tror inte att "bli pinned av att missat en PAATC" heller räcker för att tappa "?".

 

Låter iofs sunt. Du har väl som vanligt rätt. :P

 

Men så har du också en D7000 medan jag blott har en D90.... *avundsjuk* ;)

Link to comment
Share on other sites

Intressant diskussion som dock inte kom upp under scenariots gång. Kanske beroende på att jag missade samtliga SIGHTING TC:s mot just conceal:at infanteri i stenhus.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...