Jump to content

dubbla PF mot tank


Janusz
 Share

Recommended Posts

Min dolda squad står och väntar på att en fiendetank ska säga "start 1" så han kan skjuta.

När läget väl kommer missar tönten sin första PF, den flyger förbi målet. Men eftersom det är en fullsquad kan den ju skjuta igen, till priset av sin inherent firepower.

Min fråga är om den kan skjuta igen på samma 1 MP-kostnad, dvs. kan han skjuta två gånger om fienden bara betalar 1 MP.

A8.14 skriver att en enhet bara får skjuta en gång per MP. Finns det något undantag från detta senare i reglerna?

För annars borde detta också gälla tanks, som då måste välja mellan kulsprutor och kanon om en fiendetank med t.ex. riders snabbt kör förbi i LOS.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Spontant skulle jag säga att det är OK att skjuta båda inom samma MP, man kan ju skjuta 2 MG:s utan konstigheter. Och andra sidan avvaktar du trots allt resultatet av det 1:a skottet innan du skjuter det andra. Egentligen skulle man väl direkt deklarera att man skjuter båda samtidigt, och slå för båda oavsett resultat av skott 1. Och därmed ev. bränna en PF till ingen nytta. Men en sådan regel finns ju inte.

Vad gäller kulsprutor och kanon på en tank anser jag det vara just "different attackers" enl. A 8.14.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Och här är det rätta svaret:

> Can a German squad attempt to fire two PF when an enemy unit expends only one

> MP/MF? Is the same answer true for firing two MGs as To Kill attempt vs a vehecle?

> A tank firing MGs and gun?

 

 

Yes to all.

 

 

 

....Perry

 

MMP

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Korrekt svar enligt vilken regel?

 

 

Skulle tro C13.31:

Provided a squad has not yet fired its inherent FP, it can attempt to fire a second PF in the same phase even if its first attempt did not yield a shot, but that would constitute use of two SW and cause the squad to lose its inherent FP for that phase (A7.351).

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro C13.31:

Provided a squad has not yet fired its inherent FP, it can attempt to fire a second PF in the same phase even if its first attempt did not yield a shot, but that would constitute use of two SW and cause the squad to lose its inherent FP for that phase (A7.351).

 

Detta refererar bara till samma fas, inte samma MP. Svaret skall alltså finnas på annat håll.

Link to comment
Share on other sites

Jag hittar inte just nu, men:

Var framgår det att en Squad får skjuta två st Bazooka samtidigt? Eller att en AFV med både MA och SA får skjuta mot samma mål i samma poäng?

 

Hittar vi det är vi nog i hamn! :)

I A8.14 står det så här:

"A unit that survives a Defensive First Fire attack with no effect can be fired on again in that same Location during its MPh before expending additional MF/MP, but only by different attackers or if it expended at least two MF/MP in that Location (see 9.2)."

 

Vad ASLRB definierar som en "attacker" i detta sammanhang är inte klart, men enligt den Perry Sez som finns ovan så är varje vapen att anses som en attacker

för detta ändamål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...