ragngand Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 Hej! Jag är nyfiken att höra vilka åsikter som finns om tärningstorn, är det en självklarhet eller bara för idioter? När man slår väldigt bra (eller dåligt) på CG refit, eller då man upprepar samma tärningsslag flera gånger önskar man att man hade typ ett tärningstorn som kunde ge ett bättre randomiserat resultat. Vad är fördelarna/nackdelarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 Till att börja med vill jag säga att det är glas eller tärningstorn som gäller. Att kasta tärningarna på bordet (och i synnerhet en och en) är förkastligt! Risken att välta stacks, att tärningar hamnar på golvet, eller snett o sv är alldeles för stor. Själv använder jag glas (ett sånt där litet för doftljus, eller IKEAs värmeljusglas), men tycker nog att tärningstorn är charmigare. Framförallt låter det mindre, och båda spelarna har så att säga samma förutsättningar. Ett litet smidigt glas är dock mer transportabelt. Men som sagt, tärningstorn rules! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Svärd Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 Hur nördigt ett tärningstorn än kan vara så är jag en tärningstornssucker. Känslan är suverän. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragngand Posted March 29, 2006 Author Report Share Posted March 29, 2006 Hur nördigt ett tärningstorn än kan vara så är jag en tärningstornssucker. Känslan är suverän. Hej Martin! Menar du att det är nördigt, utöver den allmänna nördigheten som följer med att flytta runt på färgglada lappar? Då jag inte har skådat ett sådant mirakel i verkligheten, så undrar jag på vilket sätt känslan är suverän? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ON TOP ASL Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 Jag är nyfiken att höra vilka åsikter som finns om tärningstorn, är det en självklarhet eller bara för idioter?Självklart är det bara för idioter! Tärningar bör kastas en och en, t.o.m i VASL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 Det är ju inte mer nördigt med tärningstorn än vad det är med typ Raaco-lådor! Fråga vilken tärning som helst - Dom VILL bli kastade i tärningstorn. Det ser ju man ju liksom på både formen och antal prickar! Det är 21 prickar på en tärning, och det "råkar" vara 12 bokstäver i ordet tärningstorn. 12 baklänges blir 21 och tvärtom. Dom är helt enkelt gjorda för varann! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragngand Posted March 29, 2006 Author Report Share Posted March 29, 2006 Fråga vilken tärning som helst - Dom VILL bli kastade i tärningstorn. Det ser ju man ju liksom på både formen och antal prickar! Det är 21 prickar på en tärning, och det "råkar" vara 12 bokstäver i ordet tärningstorn. 12 baklänges blir 21 och tvärtom. Dom är helt enkelt gjorda för varann! Du verkar ha funnit sanningen! Min följdfråga blir varför inte Trojangames kränger tärningstorn? Vart finner man bäst ett lämpligt, finns det olika märken, storlekar etc. Är alla klädda med filt så att det inte skramlar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ON TOP ASL Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 Det är ju inte mer nördigt med tärningstorn än vad det är med typ Raaco-lådor!Precis, lägg till de spelare som också klipper sina counters och har regelboken i plastmappar, så har du en rejäl dos muppar som spelar ASL ! Apropå tärningstorn så tror jag de flesta bygger sina själv, det är säkert roligast också!Kom igen nu ragngand, skippa tärningstornet och spela lite VASL istället, behövs ju inget torn och inte finns det tärningar som skvätter över hela spelplanen heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragngand Posted March 29, 2006 Author Report Share Posted March 29, 2006 Kom igen nu ragngand, skippa tärningstornet och spela lite VASL istället, behövs ju inget torn och inte finns det tärningar som skvätter över hela spelplanen heller. Hej Ola! Nä, jag tror att jag håller mig på min kant. Jag skrev ett långt härligt svar på ditt tidigare svar till mig angående VASL, men det blev någon time-out när jag skulle posta, så allt försvann. Kontentan var att jag sällan sitter en timme åt gången vid datorn, däremot använder jag den ofta. Jag väljer hellre ett ftf spel om jag har en kväll tillgänglig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ON TOP ASL Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 Jag väljer hellre ett ftf spel om jag har en kväll tillgänglig.Jag med, inget slår ftf! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragngand Posted March 29, 2006 Author Report Share Posted March 29, 2006 Jag med, inget slår ftf! Och därmed tillbaka till behovet (?) av tärningstorn, bygger folk sina torn själva? Av vadå, mjölkkartonger? Eller finns det folk som är händiga på riktigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 Jag med, inget slår ftf! Det är bra att ni håller er till tråden tycker jag - "Fräcka Tärningstorn Forever" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ON TOP ASL Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 OK för att hålla oss på topic.http://www.gravediggergames.com/dt.shtml Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doomfarer Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 Här är en länk till, har försökt maila dem men inte fått svar. http://www.dicetower.20m.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Svärd Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 Och därmed tillbaka till behovet (?) av tärningstorn, bygger folk sina torn själva? Av vadå, mjölkkartonger? Eller finns det folk som är händiga på riktigt? Jag har byggt mina själv efter en prototyp som Olle Gustavsson gjort. Materialet är av plywood, eftersom materialet inte kröker sig. Insidan har jag sedan klätt med Svinmocka, vilket är den tunnaste vanliga mockan (samma struktur som grön spelfilt, fast med egenskapen att den är betydligt mer slitstark och luddfri). Färgen är av märket humbrol och nyansen är tidig tysk pansarvagnsgrå och sen pansarvagnsgrå (gulaktig). Menar du att det är nördigt, utöver den allmänna nördigheten som följer med att flytta runt på färgglada lappar? Nej, inte utöver den allmänna ASL nördigheten. Tvärtom rekommenderar jag tärningstorn starkt. Det tar knappt någon plats på bordet. Tärningarna riskerar inte att studsa ut över spelplanen som när man slår dom direkt på bordet. Ingen kan klaga på att man myglar när man slår (som när man försiktigt slår en tärning i taget ) Nackdelar är att den tar plats när man reser. Den låter och ibland så stannar en av tärningarna lutande mot en sarg. Här är en bild på mig och på tärningstornet som jag köpte av Olle för länge sen (som ser ut som det jag har nu i princip). http://www.friendlyfire.se/gallery/2004/IMG_2700.JPG.aphoto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ON TOP ASL Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 Här huggs det hej vilt! Men som inbiten modellbyggare måste jag ju hålla med om att Martins torn är supersnyggt, sen att han ändå slår som en kratta är ju en annan sak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scipio Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 Att kasta tärningarna på bordet (och i synnerhet en och en) är förkastligt!Trodde att reglerna förbjöd detta? Måste väl ha någt tillhygge och kasta i ivarjefall? Och om inte annat så förbjuder väl god ASL-etikett det om inte annat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Andersson Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 Kanske en ny affärside för Trojan...att ta upp en preorder på tärningstorn av typ Martins modell, kanske med loggan ASL Sweden, låta ett snickeri legotillverka och sedan leverera till beställarna ??? MVH Göran A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Svärd Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 Håller med om att det är en bra affärsidé, men jag måste poängtera att det är Olles modell. Det är han som ska ha all kred. Jag har bara kopierat hans design. Jag kanske slår som en kratta. Men det ser snyggt ut när jag slår i alla fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larth Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 Jag kanske slår som en kratta. Men det ser snyggt ut när jag slår i alla fall Vilket talar för att vi sammlar till en specialmodel till Ola. Som vara släpper ut tärningarna när det det ligger 2 st därinne! Har även sett tärningstorn av lego. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ON TOP ASL Posted March 30, 2006 Report Share Posted March 30, 2006 Kan man inte ha 2 Torn då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Svärd Posted March 30, 2006 Report Share Posted March 30, 2006 Man kan bygga ett specialtorn, med två separata kanaler och sarger. Då kan man slå en tärning i taget utan att riskera att den sista tärningen knuffar den först slagna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ON TOP ASL Posted March 30, 2006 Report Share Posted March 30, 2006 Man kan bygga ett specialtorn, med två separata kanaler och sarger. Då kan man slå en tärning i taget utan att riskera att den sista tärningen knuffar den först slagna. Nån som undrar varför vi behöver 3 mån att slutföra ett "Live-VASL" parti i turneringen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brain Posted March 30, 2006 Report Share Posted March 30, 2006 Min följdfråga blir varför inte Trojangames kränger tärningstorn? Vart finner man bäst ett lämpligt, finns det olika märken, storlekar etc. Är alla klädda med filt så att det inte skramlar? Finns väl inte så mycket tillverkare som bygger torn i större mängder. Har i två års tid planerat att prata med min kollega som har slöjden att han sågar upp några torn till som jag gör i ordning till försäljning men det har inte blivit av... Skall se ifall jag får upp en bild på mitt lilla mini-torn inom kort. Har även en hel del ideer om tärningstornsvarianter både gällande utsmyckning och stil. annars kan man ju kolla på www.dicetower.com också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragngand Posted March 30, 2006 Author Report Share Posted March 30, 2006 OK för att hålla oss på topic.http://www.gravediggergames.com/dt.shtmlJag har kikat lite på dessa och de ser välbyggda ut, de var också snabba och professionella när jag kontaktade dom. Min fråga är om någon äger/har sett deras tärningstorn, är det bra? Brain's senaste inlägg med tärningstorn där sidorna på underdelen är i plexiglass verkar också smart... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brain Posted March 30, 2006 Report Share Posted March 30, 2006 Brain's senaste inlägg med tärningstorn där sidorna på underdelen är i plexiglass verkar också smart... Angående www.dicetower.com kan man ju bara beklaga att de tagit bort sin ritning från hemsidan... Skall lite tror jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragngand Posted March 31, 2006 Author Report Share Posted March 31, 2006 Med en dåres envishet frågar jag igen: Finns det någon som äger/har sett Gravediggers tärningstorn, är det bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Svärd Posted March 31, 2006 Report Share Posted March 31, 2006 Tyvärr har jag inte sett gravediggers torn. Ni som tänker bygga tärningstorn. Gör en enkel testprototyp med hårdpapp och tejp och testa om tornets mått fungerar. Höftar man till måtten är risken överhängande att tärningarna hoppar ut. Spelfilt gör tärningarna aningen långsammare, trä gör tärningarna snabbare. Ni känner väl till den här dice-towerssidan förresten? http://www.desperationmorale.com/museum/aslmuseum-dice.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goose Posted March 31, 2006 Report Share Posted March 31, 2006 Själv befattar jag mig med tärningar så sällan som möjligt. Jag är nämligen extremt oturförföljd. Vi använder alltid ASLAP med en liten laptop när vi spelar. Datorn är opartisk!!! Plus att ljudeffekterna faktiskt bidrar lite till känslan, hur löjliga de än är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tobias Posted March 31, 2006 Report Share Posted March 31, 2006 Själv fick jag mitt tärningstorn i present av flickvännen, som hade tillgång till en slöjdsal i ett projekt hon var med i. Det är kärlek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted March 31, 2006 Report Share Posted March 31, 2006 Har precis mailat med Gravediggers och de är mycket intresserade av att ha en återförsäljare i Sverige! Trojan Games kommer ta in ett parti, men jag är inte hundra på fraktkostnad och sånt än, därför kan jag inte ge något pris i dagsläget. Jag siktar dock på att landa på 390,-. Verkar det intressant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragngand Posted March 31, 2006 Author Report Share Posted March 31, 2006 (edited) Har precis mailat med Gravediggers och de är mycket intresserade av att ha en återförsäljare i Sverige! Trojan Games kommer ta in ett parti, men jag är inte hundra på fraktkostnad och sånt än, därför kan jag inte ge något pris i dagsläget. Jag siktar dock på att landa på 390,-. Verkar det intressant? Jupp! För mig är priset rimligt, jag köper gärna ett (oak). Priset är ungefär som diektköp, men frakten lär vara billigare från Borås än från USA! Edited March 31, 2006 by ragngand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brain Posted April 3, 2006 Report Share Posted April 3, 2006 Här är lite bilder på min prototyp till tärningstorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scipio Posted April 3, 2006 Report Share Posted April 3, 2006 Om det är precisionstärningar som ligger där så ser ju storleken ut å vara rätt lagom.Antar att du planerar att filta underlaget i "trayen" ocskså? Vad tänkte du ha för motiv när du målar den. En IFTn-tabell på varje sida? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brain Posted April 3, 2006 Report Share Posted April 3, 2006 (edited) Om det är precisionstärningar som ligger där så ser ju storleken ut å vara rätt lagom.Antar att du planerar att filta underlaget i "trayen" ocskså? Vad tänkte du ha för motiv när du målar den. En IFTn-tabell på varje sida? Självklart är det precisionstärningar.Skall nog inte göra iordning det tornet mer. Har just förberett för en uppsågning av 2-3 nya. Grundtanken är ett ryss-influerat då det är mycket RB just nu... Skall även ha en trälåda istället för plastlådan. Skall lägga in läder/konstläder som ljuddämpare Håller på och skriver en byggbeskrivning för tornet. Lite info så länge: Tornets måttH: 14 cmB: 7 cmD: 7 cm Lådan (stympad Raaco låda)H: 2,5 cmB: 7,5 cmD: 21,5 cm Detta leder till att det den ihopfälld blir väldigt liten och lätt-transporterad. Edited April 3, 2006 by Brain Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Svärd Posted April 4, 2006 Report Share Posted April 4, 2006 Hur stympade du Raacolådan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brain Posted April 4, 2006 Report Share Posted April 4, 2006 Hur stympade du Raacolådan? Det en hög RAACO insert (A7-2) från Claes Ohlsson som jag helt sonika kapade höjden på med mattkniv så den skulle bli lika hög som de inserts Trojan säljer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Svärd Posted April 4, 2006 Report Share Posted April 4, 2006 Okej, jag har funderat på att kapa små insatslådor för att få plats med tre på höjden. En mattkniv påter inte så exakt? Eller har jag fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commissar Piotr Posted April 4, 2006 Report Share Posted April 4, 2006 Hej Grabbar Voire intressant med ett Gravediggerstorn om man kan få insidan av tornet ljuddämpat med något material, antingen filt men då gärna med ett mjukt material under, typ läder.Går det att ordna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brain Posted April 4, 2006 Report Share Posted April 4, 2006 Okej, jag har funderat på att kapa små insatslådor för att få plats med tre på höjden. En mattkniv påter inte så exakt? Eller har jag fel? Inte 100% exakt men nära nog. La inledande snittet med stöd av stållinjal så...Dock slinter man ju ibland... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerry Posted April 5, 2006 Report Share Posted April 5, 2006 Har precis mailat med Gravediggers och de är mycket intresserade av att ha en återförsäljare i Sverige! Trojan Games kommer ta in ett parti, men jag är inte hundra på fraktkostnad och sånt än, därför kan jag inte ge något pris i dagsläget. Jag siktar dock på att landa på 390,-. Verkar det intressant? Ja det gör det jerry Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brain Posted April 13, 2006 Report Share Posted April 13, 2006 Då har man slöjdat lite. Mitt första riktiga torn är på väg: Här är det ursprungliga blocket, dock sågat. Släng bort de markerade bitarna Sidoväggar och kulbana, allt som behövs för själva tornet Och här har vi två bilder på hur banan ser ut innuti tornet. Tornet lutar lite just nu då sidorna är lite högre än själva tornet. Orsaken till detta är att uppsamlingslådan skall ha en flik som läggs in under själva tornet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz Posted April 13, 2006 Report Share Posted April 13, 2006 Fungerar en så flat sistayta? Det känns som många tärningslag kommer stanna i tornet, eller möjligen smyga ut endast en centimeter.Janusz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brain Posted April 14, 2006 Report Share Posted April 14, 2006 Fungerar en så flat sistayta? Det känns som många tärningslag kommer stanna i tornet, eller möjligen smyga ut endast en centimeter.Janusz Har fungerat utmärkt i prototypen. Har haft mindre än 10 slag som stannat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scipio Posted April 16, 2006 Report Share Posted April 16, 2006 Har fungerat utmärkt i prototypen. Har haft mindre än 10 slag som stannatAv sammanlagt 10 slag slagna då...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ago Posted April 19, 2006 Report Share Posted April 19, 2006 Lite larvigt är det nog med torn, en bra filtklädd låda vid sidan av spelplanen fungerar utmärkt ( Tärningar som hoppar ur lådan slås om). Tärningar har inget minne så sättet att slå dom på är irrelevant så länge allt går just till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maglica Posted April 19, 2006 Report Share Posted April 19, 2006 Lite larvigt är det nog med torn, en bra filtklädd låda vid sidan av spelplanen fungerar utmärkt ( Tärningar som hoppar ur lådan slås om). Tärningar har inget minne så sättet att slå dom på är irrelevant så länge allt går just till. Lite larvigt kan väl tyckas, men det är nog passande till personer som kan tänkas hålla sig innne en hel helg och flytta små numrerade kartongbitar på en bit färgglad papp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted April 19, 2006 Report Share Posted April 19, 2006 Lite larvigt är det nog med torn, en bra filtklädd låda vid sidan av spelplanen fungerar utmärkt ( Tärningar som hoppar ur lådan slås om). Tärningar har inget minne så sättet att slå dom på är irrelevant så länge allt går just till. Håller inte med; Vitsen med tärningstorn eller att slå i glas är bl a att vinna plats. Har man en box vid sidan om så tar den upp plats, vilket är dumt. Tärningar i box tenderar också att hamna så att motståndaren inte ser tärningarna. ASL är en effektivitetshöjande sport! Dessutom är ju tornen snygga.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brain Posted April 20, 2006 Report Share Posted April 20, 2006 Lite larvigt är det nog med torn, en bra filtklädd låda vid sidan av spelplanen fungerar utmärkt ( Tärningar som hoppar ur lådan slås om). Självklart! Allt är ju bara en fråga om tycke och smak och som Carlsson säger, plats. Själv finner jag även nöjet i att konstruera tornet också. Det är roligt att designa ett torn och sedan bygga det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted April 20, 2006 Report Share Posted April 20, 2006 Själv finner jag även nöjet i att konstruera tornet också. Det är roligt att designa ett torn och sedan bygga det. Precis som dom gamla romarna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts