Jump to content

TCA/VCA förändring


Martin Svärd

Recommended Posts

Jag tar upp en diskussion som startade på konvux i Linköping.

 

När kan ett fordon vrida sin VCA gratis (utan att behöva skjuta för att vrida sig)?

 

 

Är det såhär?

"vi diskuterade TCA/VCA-förändring på KonVux, och kom fram till att en

AFV bara fick en "gratis" vridning (utan att skjuta) om han hade en

kanon som kunde skjuta i slutet på en fire-fas.

 

Det stämmer inte. Nu hittade jag vart jag läst regeln om att det

räckte med ett "turrent/bow mounted weapon". Det är D3.12. Det räcker

alltså med att BMG eller CMG kan skjuta för att man ska få vrida

turn/vagn, om jag tolkar regeln rätt."

Link to comment
Share on other sites

Vad jag tycker är konstigt är att man får ändra VCA när man skjuter med ett turret-mounted vapen, även om man inte har några bow-mounted vapen (kvar att skjuta med)...!?

 

Från D3.12:

However, whenever a vehicle fires a turret-mounted weapon outside its VCA (To Hit Case A), The VCA is not changed (unless the vehicle uses the NT DRM application of Case A). Instead, a turret counter is placed so that the fired-on target lies within the TCA (see 3.51). The TCA may change as a result of firing a turret-mounted weapon outside its current TCA and the VCA may change for firing a turret/bow-mounted weapon outside its current VCA (Case A)...

 

Man får alltså ändra sina CA precis hur man vill bara man skjuter vapen, är det vad ni försöker att säga?

Link to comment
Share on other sites

Man får alltså ändra sina CA precis hur man vill bara man skjuter vapen, är det vad ni försöker att säga?

Nej, det vi diskuterat är den "gratisvridning" man får göra utan att skjuta. Man behöver alltså bara ha *möjligheten* att skjuta MA/CMG/BMG (utan att använda Intensive Fire) för att få ändra VCA/TCA i slutet på en vänligt sinnad eldfas. Åstminstonde är det min tolkning av reglerna.

Link to comment
Share on other sites

Nej, det vi diskuterat är den "gratisvridning" man får göra utan att skjuta. Man behöver alltså bara ha *möjligheten* att skjuta MA/CMG/BMG (utan att använda Intensive Fire) för att få ändra VCA/TCA i slutet på en vänligt sinnad eldfas. Åstminstonde är det min tolkning av reglerna.

Kan du ge en referens till vart du nu har hittat denna formulering?

Link to comment
Share on other sites

Om vi bortser från gratisvridningar då? Får man vända CA hur man vill när man skjuter?

 

Om du menar om man får vända VCA även om man skjuter ett TCA vapen så får man det.

 

The TCA may change as a result of firing a turret-mounted weapon outside its current TCA and the VCA may change for firing a turret/bow-mounted weapon outside its current VCA (Case A),

 

Frågan är om man även får vrida på VCA om man skjuter ett vapen som inte kräver TCA. Typ AAMG?

Link to comment
Share on other sites

Kan du ge en referens till vart du nu har hittat denna formulering?

 

C3.22:

"3.22 CHANGING CA WITHOUT FIRE: A Gun may change its CA without firing only at the end of a friendly fire phase (not MPh), and only if at that time its crew is still able to fire it without using Intensive/Sustained Fire [EXC: (un)limbering (10.22), Pushing (10.3), and turreted guns with other turreted armament (D3.51)]. Such a change in the PFPh cancels any movement possibilities for that Gun (even a vehicular Gun) and its crew for the rest of that Player Turn, but does not prevent that Gun from attacking in the AFPh - presumably now without any Case A DRM."

 

och del av D3.12:

"The TCA may change as a result of firing a turret-mounted weapon outside its current TCA and the VCA may change for firing a turret/bow-mounted weapon outside its current VCA (Case A), or at the end of any friendly fire phase in which the AFV is eligible to fire (a turret-mounted weapon for TCA or turret/bow-mounted weapon for VCA) without using Intensive Fire (as per C3.22)."

Link to comment
Share on other sites

Bortsett från Common sense, är det verkligen ett krav?

 

Japp:

 

C3.21: "A Gun can fire only at a target within its CA. To fire at a target outside its CA, the unit must first change its CA to bring the target within that new CA. ..."

 

Följdfråga: Gäller dessa regler även om man är i Motion (är man Non-Stopped måste man ju betala MP för att vrida)?

 

Du måste fortfarande ha målet inom CA för att kunna skjuta, men reglerna för att ändra CA när du skjuter gäller inte utan du måste ändra CA genom att förflytta dig.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...