Jump to content

Laminering av kartor


Maglica

Recommended Posts

Hej,

efter att ha sett Tyskens hypra laminering av HASL-kartor, lämnade även jag in min OVHS och ABtF karta för laminering. Resultatet blev mycket snyggt och jag tror att dom kommer att hålla längre nu. Desvärre var priset ganska häftigt hos Arkitektkopia, 155 kr + moms per karta. Finns det någon som har erfarenhet av laminering, vad man skall undvika och var man kan få ett bra pris?

Link to comment
Share on other sites

Jag laminerade samtliga mina HASL-kartor för några år sen. Det gick på 3000,-.

 

Jag körde blank, lite kraftigare plast på baksidan, och matt plast på framsidan. Jag är hypernöjd!

 

Innan dess köpte jag bred kartplast som jag laminerade min RB-karta med, men det blev inte alls lika bra. Köpte ny karta och laminerade "på riktigt"... :)

 

Det kostar att ligga på topp, helt enkelt! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte köpa en lamineringsmaskin för 300 kr och laminera själv?

 

Min svåger köpte nyligen en sån maskin för att laminera lite foto och sånt men borde väl funka för kartor också? Går upp till A4 storlek.

 

Om inte annan kan man kanske laminera de nya ASL kartorna (starterkit varianten).

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte köpa en lamineringsmaskin för 300 kr och laminera själv?

 

Min svåger köpte nyligen en sån maskin för att laminera lite foto och sånt men borde väl funka för kartor också? Går upp till A4 storlek.

 

Om inte annan kan man kanske laminera de nya ASL kartorna (starterkit varianten).

 

Njae. HASL-kartorna går inte att laminera själv. Det är A1-storlek på dem så det blir tufft med en A4-laminator.

 

Själv har jag en A3 laminator, men det är tyvärr för kort för att få in kartorna. Jag håller dock på att leta reda på längre laminat, men tror inte det går att hitta. Alternativet som kvarstår är att skära kartorna i två. Det finns andra fördelar med det, förutom att de nu blir lamineringsbara. De blir också enklare att frakta!

 

Tror dock jag personligen kommer fortsätta köra med "riktiga" bräden. Dvs, köpa de tunna kartorna och limma på dem på gamla, oanvända bräden, för att sedan kartplasta dem med hypermatt kartplast!

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag köpte en Clas Ohlsson-laminator för 400-500 spänn för en tid sedan. Den tar A4.

Funkar bra, men det gäller att verkligen låta maskinen bli ordentligt varm mellan varven. Ett A4 blir lätt "buckligt" och kräver en andra körning färdiglaminerat.

Mindre overlays etc blir kanonbra.

Jag har inte vågat mig på småkartor än, typ HoB:s Firefight.

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en Clas Ohlsson-laminator för 400-500 spänn för en tid sedan. Den tar A4.

Funkar bra, men det gäller att verkligen låta maskinen bli ordentligt varm mellan varven. Ett A4 blir lätt "buckligt" och kräver en andra körning färdiglaminerat.

 

Japp, ska man ha kvalité kostar det, och det märks tydligt skillnad på billiga och dyra laminatorer.

 

En helt ovetenskaplig åsikt är att runt 800,- så börjar man komma in på de mer professionella maskinerna.

Link to comment
Share on other sites

Om man funderar på att köpa laminator vill jag varmt rekommendera märket "Ibico". Har en sådan här på jobbet som funkar hur bra som helst. Ligger på strax över 1000 kronor för en A3-modell.

Link to comment
Share on other sites

Om man funderar på att köpa laminator vill jag varmt rekommendera märket "Ibico". Har en sådan här på jobbet som funkar hur bra som helst.

Kan bara hålla med att Ibico gör bra laminatorer. Har dem oxå på jobbet. Är man för många på den pallar den inte med bara (eller oxå tål inte Ibico skolor).

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Vet att det är en gammal tråd...

 

För många många år sen, träffade jag på ett härligt gäng från Lund / Malmö som spelade ASL..

Där en av killarna hade laminerat sina HASL kartor, fick då namnet på firman som gjorde detta i Lund.

Fast nu kommer jag inte ihåg det.. :-(

 

Har för mig att det var en kille som studerade i Sverige, men kom från Tyskland.

Är detta samma " Tysken " ????

 

Iallfall var hans laminerade HASL kartor grymma, och jag tänkte nu själv laminera.

 

Så någon som kan komma med bra förslag...

 

/Patrik

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...