Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjenare.

Finns det någon möjlighet att ta sig över ett AT-Dike med ett fordon? Reglerna säger att  An A-T Ditch is treated the same as a trench except that no vehicle may enter an unbridged A-T Ditch and Infantry must pay two MF plus COT to enter/exit the counter of an A-T Trench." Jag förstår att de inte bara kan köra över men med benämningen "unbridged" så kanske det går att bygga något för att ta sig över. Jag vet att i alla fall britterna hade en broläggare under kriget. Jag hittar inget i reglerna om hur man skulle gå tillväga för att brygga ett AT-Dike.

Posted

Jag har personligen använt den en gång under hela min ASL-karriär. Det är ju sällan den används under "action" om man säger så, men den är ju fräck!

Ser ut så här iallafall:

hqdefault.jpg.5c3ce116d56931435e79e8518954bef2.jpg

23c8c6f3ab29d8bc648eaba585f8706e.jpg.732279e072085f40f1cf7c201fa85384.jpg

  • Thumbs up 1
Posted
On 4/4/2021 at 11:38 PM, B-E Karlsson said:

Tjenare.

Finns det någon möjlighet att ta sig över ett AT-Dike med ett fordon? Reglerna säger att  An A-T Ditch is treated the same as a trench except that no vehicle may enter an unbridged A-T Ditch and Infantry must pay two MF plus COT to enter/exit the counter of an A-T Trench." Jag förstår att de inte bara kan köra över men med benämningen "unbridged" så kanske det går att bygga något för att ta sig över. Jag vet att i alla fall britterna hade en broläggare under kriget. Jag hittar inget i reglerna om hur man skulle gå tillväga för att brygga ett AT-Dike.

Kolla reglerna (vehicle notes) för dom brittiska broläggarna i "for king and country"

Tror det står där ......

Om du har den eller "west of alamein"

  • Thumbs up 1
Posted
2 hours ago, Jerry said:

Kolla reglerna (vehicle notes) för dom brittiska broläggarna i "for king and country"

Tror det står där ......

Om du har den eller "west of alamein"

Tackar. Ja jag har läst den men undrade egentligen om det finns något annat sätt att fylla igen de förbannade dikena. Mina vagnar måste fram!

Posted (edited)

Säker på det?

B2.1 ...."Shellholes can

be created to a maximum of one per hex during play by placing a

shellhole counter in Open Ground, orchard, brush, or grainfield

immediately after any Original KIA result during a PFPh/DFPh

resolution of a Concentrated HE FFE (or aerial bomb/rocket) attack

of ≥150mm."....

 

OCH AT ditches behandlas som trenches enligt 

B27.56 ANTI-TANK (A-T) DITCH: A SSR may specify placement of

trench counters as an A-T Ditch or obstacle in order to simulate extensive

anti-armor defenses. An A-T Ditch is treated the same as a trench except that

no vehicle may enter an unbridged A-T Ditch and Infantry must pay two MF

plus COT to enter/exit the counter of an A-T Trench.

 

 

---> FIxa dit ett bombflygplan eller tungt artilleri så kan du lösa situationen.. (Men antagligen har jag missat ngn obskyr regelreferens som säger ngt annat)

 

Edited by Fiedler
  • Thumbs up 2
  • Dice 1
Posted
14 hours ago, Fiedler said:

Säker på det?

B2.1 ...."Shellholes can

be created to a maximum of one per hex during play by placing a

shellhole counter in Open Ground, orchard, brush, or grainfield

immediately after any Original KIA result during a PFPh/DFPh

resolution of a Concentrated HE FFE (or aerial bomb/rocket) attack

of ≥150mm."....

 

OCH AT ditches behandlas som trenches enligt 

B27.56 ANTI-TANK (A-T) DITCH: A SSR may specify placement of

trench counters as an A-T Ditch or obstacle in order to simulate extensive

anti-armor defenses. An A-T Ditch is treated the same as a trench except that

no vehicle may enter an unbridged A-T Ditch and Infantry must pay two MF

plus COT to enter/exit the counter of an A-T Trench.

 

 

---> FIxa dit ett bombflygplan eller tungt artilleri så kan du lösa situationen.. (Men antagligen har jag missat ngn obskyr regelreferens som säger ngt annat)

 

Jag har ju STUKAS med 200mm bomber men de om jag fattar rätt kan inte ha hexar utan enheter som mål. Om min motståndare rör sig ner i en då jäklar kommer jag försöka bomba bort både honom och de förbannade dikena. :)

Tack för referenserna. Det var ju något som jag helt missat.

Posted
53 minutes ago, B-E Karlsson said:

Jag har ju STUKAS med 200mm bomber men de om jag fattar rätt kan inte ha hexar utan enheter som mål. 

Men det kan man nog, frågan är om du får +2 för ev HIP eller inte....? Där är jag osäker. Personer som @Klas Malmström vet garanterat detta. :D

Posted

Så är det:

7.25 AERIAL LOS: Given its ability to fly anywhere over the mapboard, an aircraft counter is theoretically able to see any non-hidden unit that is not completely surrounded by LOS obstacles at least one level higher than its own Location. 

  • Thumbs up 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...