Jump to content

Snake eyes i CC


Magnusnod
 Share

Recommended Posts

Ok, ytterliggare en fråga från en novis här. Jag attackerade med en tysk 467a + 9-2a i CC och slår en dubbeletta. Blir det leader creation trots att 9-2an hjälpte 467an med attacken? Vi blev osäkra när vi lästa reglerna men tyckte det låt orimligt och hoppade därför leader creation helt och hållet för den attacken.

Link to comment
Share on other sites

Ok, ytterliggare en fråga från en novis här. Jag attackerade med en tysk 467a + 9-2a i CC och slår en dubbeletta. Blir det leader creation trots att 9-2an hjälpte 467an med attacken? Vi blev osäkra när vi lästa reglerna men tyckte det låt orimligt och hoppade därför leader creation helt och hållet för den attacken.

Det finns nog olika uppfattningar i den frågan om jag minns korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Direkt en MMC är med och slåss borde Leader Creation gälla, om du frågar mig.

"18.12 CCPh: Anytime a MMC attacking in CC rolls an Original 2 DR..."

A18.12 CCPh: Anytime a MMC attacking in CC rolls an Original 2 DR, the player makes an immediate dr on the Leader Creation Table. If this results in the creation of a leader, that leader must add his leadership to the Original 2 CC DR that created him (even if the modifier is a +1), and possibly changing its odds due to his one Inherent FP.

Eftersom regel:

A18.12 allows the creation of leader when a MMC rolls an Original 2 CC DR, don´t think that a MMC attacking with a SMC can create a leader in this manner – play by what the rules specifically allow in this rule.

Notera även:

A11.5 ...No more than two units may combine into a single CC attack vs a vehicle and one of the units in a combined stack must be a SMC...

Liknade Regel:

D10.42 PUSHING: ” tillåter att ett Wreck knuffas ”bort/åt sidan” ej att burning Wreck kan knuffas bort. Flera jänkare hävdade när vi diskuterade denna regel att termen ”wreck” gäller även ”a burning wreck” förstår ej hur de kan dra den slutsatsen, såsom regel är skriven.

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Som Klas sa: "Det finns nog olika uppfattningar i den frågan om jag minns korrekt." biggrin.png

Om det var skrivit med följande blåa tillägg skulle det vara tillåtet, men som det står skrivit är det ej möjligt, speciellt med introduktionen av hur reglerna skall/bör tolkas av D. Greenwood.

A18.12 CCPh: Anytime a MMC (even together with a SMC(s), although not vs a vehicle) attacking in CC rolls an Original 2 DR, the player makes an immediate dr on the Leader Creation Table. If this results in the creation of a leader, that leader must add his leadership to the Original 2 CC DR that created him (even if the modifier is a +1), and possibly changing its odds due to his one Inherent FP.

Låt oss avsluta tråden i korpens tecken smile.png

 

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag förstår vad du menar, men håller inte med om tolkningen. happy.png

 

Om din tolkning gäller borde det stå:
A18.12 CCPh: Anytime a MMC (EXC: If stacked together with a SMC) attacking in CC...

 

Det ÄR en MMC som är med i CC, eller hur? MMC:n kan vara tillsammans med en ledare, vara en Rider, eller bära på ett SW - men han är fortfarande en MMC.

 

Nån som orkar Perry Sez:a sig?

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår vad du menar, men håller inte med om tolkningen. happy.png

 

Om din tolkning gäller borde det stå:

A18.12 CCPh: Anytime a MMC (EXC: If stacked together with a SMC) attacking in CC...

 

Det ÄR en MMC som är med i CC, eller hur? MMC:n kan vara tillsammans med en ledare, vara en Rider, eller bära på ett SW - men han är fortfarande en MMC.

 

Nån som orkar Perry Sez:a sig?

Denna frågan är redan inskickad till MMP, då den dök upp på GameSquad för ett tag sedan.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...