Jump to content

FT vs enemy/friendly


DreadTom

Recommended Posts

Under spel av ToT 45 Dogs of War i Växjö hände följande som vi inte kunde reda ut under natten eller nu på morgonen:

 

Min FT-halftrack (SPW 251/16) skjuter eldkastaren point blank på en fiende-MMC i skog. Denna fiende är låst av en annan stopped halftrack i bypass i rutan. Jag tror att enbart fienden påverkas, men min motståndare tror (hör och häpna! :rolleyes: ) att även min halftrack ska påverkas.

Link to comment
Share on other sites

Fråga: Om en HT är Stopped så är den väl i Melee, till dess att den startar?

 

...

Nej den i sig själv är inte i Melee, men den måste vara Stopped för att hålla fiendens infanteri i Melee.

 

A11.7:

"Even though a vehicle cannot be held in Melee, a non-Abandoned, "unbroken" (12.1) vehicle holds all Known enemy Infantry occupying the same Location after a CCPh in Melee as long as it remains in the Location (unless in-Motion/Non-Stopped)."

 

A11.7:

"11.7 VEHICLE WITHDRAWAL FROM CC: A vehicle is never held in Melee...."

Edited by The Emperor's Finest
Link to comment
Share on other sites

Nej den i sig själv är inte i Melee, men den måste vara non-Stopped för att hålla fiendens infanteri i Melee.

 

Då har du läst ditt regelcitat fel, eller bara råkat skriva bakfram. Non-stopped betyder att den inte har stannat, Stopped. Ett fordon som är stopped håller fientligt infanteri i melee, medan ett i motion inte gör det.

 

Observera dock att man inte är i melee förrän efter en CPh. Så om en halftrack kör fram och fryser fienden, kan nästa lungt köra fram, brassa på med sina vapen (som eldkastare) som bounding fire eller i AFPh utan att träffa sin egen HT. Detsamma gäller en berserker som sprungit in i fiendelocation.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Nej den i sig själv är inte i Melee, men den måste vara non-Stopped för att hålla fiendens infanteri i Melee.

 

Då har du läst ditt regelcitat fel, eller bara råkat skriva bakfram. Non-stopped betyder att den inte har stannat, Stopped. Ett fordon som är stopped håller fientligt infanteri i melee, medan ett i motion inte gör det.

 

Råkade nog skriva bak-och-fram.

 

Observera dock att man inte är i melee förrän efter en CPh. Så om en halftrack kör fram och fryser fienden, kan nästa lungt köra fram, brassa på med sina vapen (som eldkastare) som bounding fire eller i AFPh utan att träffa sin egen HT. Detsamma gäller en berserker som sprungit in i fiendelocation.

Janusz

 

Vad jag kan se i reglerna så är ett fordon aldrig hållt i Melee och kan sålunda inte påverkas av "vänlig" eld in i dess Hex/Location.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag kan se i reglerna så är ett fordon aldrig hållt i Melee och kan sålunda inte påverkas av "vänlig" eld in i dess Hex/Location.

 

Nä, det är sant.

Egentligen hatar jag VBM-sleaze. Någon so känner för ett flamewar?

 

"Jag tycker det är helt orealistiskt att infanteri blir så låst av fientliga stridsfordon, oberoende av enhetens moral, om fordonet rör sig eller vad det är för typ. Alla som använder VBM-sleaze är dumma i huvudet, och borde spela något annat spel i stället."

 

;)

Borde funka

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Eftersom jag är dum i huvudet så undrar jag vilket spel jag borde spela istället ?

 

Eftersom VBM Freeze är till för att användas (varför är det annars med i reglerna) så använder jag det om det tycks lämpligt, det är ju trots allt inte ofarligt. Om inte motståndaren spelar klantigt förstås, vilket jag oftast gör när jag är på "receiving end" av nämnda taktik.

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Eftersom jag är dum i huvudet så undrar jag vilket spel jag borde spela istället ?

 

Eftersom VBM Freeze är till för att användas (varför är det annars med i reglerna) så använder jag det om det tycks lämpligt, det är ju trots allt inte ofarligt. Om inte motståndaren spelar klantigt förstås, vilket jag oftast gör när jag är på "receiving end" av nämnda taktik.

 

Jag tror att effekten av reglerna/TPBF restriktionerna tillåter/möjligör VBM-Freeze, men jag har lite svårt att tro att dom designades med VBM-Freeze i åtanke.

 

Jag tror att VBM-freeze är mer en effekt av hur reglerna är skrivna, än att det var så att det skulle vara möjligt som reglerna skrevs som dom gjorde.

 

Dock, så har jag inget problem med att VBM-Freeze är tillåtet/möjligt, och som Peter säger, det är inte ofarligt, och vet man om att motståndare kan göra det får man planera därefter.

 

CVP cap i Victory Conditions kan vara ett bra sätt att få en anfallare att tänka två gånger innan han kör in sina fordon i VBM, speciellet Open Topped sårbara halvbandvagnar.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag är dum i huvudet
så spelar jag ASL, tänk vad pengar jag hade fått om jag spleade Golf istället. :o

 

VBM freeze!. Tycker egentligen inte att regeln är så dum, det klart att soldater blev en del pressade av närgående tanks, berömt är ju uttrycket TankFright.

Detta fenomen fungerar väl skapligt med VBM-reglerna?

 

Tänker också på Upham, soldier-freeze på film.

Borde funka

Jepp

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att effekten av reglerna/TPBF restriktionerna tillåter/möjligör VBM-Freeze, men jag har lite svårt att tro att dom designades med VBM-Freeze i åtanke.

Tja, jag vet inte det. Jag har inte v1-reglerna i närheten, men jag har för mig att även de reglerna nämnde fordon i A7.212, vilket skulle betyda att de var medvetna om att fordon skulle ge den här effekten. Å andra sidan så gör meningen om att man skall kunna skjuta TPBF att man undrar lite grann... Jag tycker att det är bisarrt att:

 

1. Man får TPBF mot ett fordon i bypass när man står på level 2 - men inte mot infanteri!

 

2. Ett fordon som är CE i bypass hindrar att man skjuter ut, även om man själv står på level 2.

 

3. Om man är i en Location med en fientlig bärsärk och en stridsvagn som är BU så får man inte skjuta på vagnen!

 

4. Fordon hindrar eld, även om de är stunned/shocked/inte kan skjuta (BU + OT).

 

Om alla de här effekterna är avsiktliga eller ej vet jag inte, men jag tycker att ett par av dem borde förenklas (t.ex. att TPBF borde gälla mot alla enheter i bypass i samma ruta, eller mot inga) för att det skall bli mer konsekvent.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...