DreadTom Posted June 16, 2004 Report Share Posted June 16, 2004 Under spel av ToT 45 Dogs of War i Växjö hände följande som vi inte kunde reda ut under natten eller nu på morgonen: Min FT-halftrack (SPW 251/16) skjuter eldkastaren point blank på en fiende-MMC i skog. Denna fiende är låst av en annan stopped halftrack i bypass i rutan. Jag tror att enbart fienden påverkas, men min motståndare tror (hör och häpna! ) att även min halftrack ska påverkas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmanlig Posted June 16, 2004 Report Share Posted June 16, 2004 Fiender + enheter i meelee påverkas. Eftersom din halftrack inte kan vara låst i meelee så påverkas den inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted June 17, 2004 Report Share Posted June 17, 2004 Fråga: Om en HT är Stopped så är den väl i Melee, till dess att den startar? ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted June 17, 2004 Report Share Posted June 17, 2004 (edited) Fråga: Om en HT är Stopped så är den väl i Melee, till dess att den startar? ...Nej den i sig själv är inte i Melee, men den måste vara Stopped för att hålla fiendens infanteri i Melee. A11.7:"Even though a vehicle cannot be held in Melee, a non-Abandoned, "unbroken" (12.1) vehicle holds all Known enemy Infantry occupying the same Location after a CCPh in Melee as long as it remains in the Location (unless in-Motion/Non-Stopped)." A11.7:"11.7 VEHICLE WITHDRAWAL FROM CC: A vehicle is never held in Melee...." Edited June 17, 2004 by The Emperor's Finest Link to comment Share on other sites More sharing options...
ON TOP ASL Posted June 17, 2004 Report Share Posted June 17, 2004 A11.7:Är reglerna verkligen så här detaljerade alltså, kanske lönar sig att läsa lite i sommar då Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz Posted June 17, 2004 Report Share Posted June 17, 2004 Nej den i sig själv är inte i Melee, men den måste vara non-Stopped för att hålla fiendens infanteri i Melee. Då har du läst ditt regelcitat fel, eller bara råkat skriva bakfram. Non-stopped betyder att den inte har stannat, Stopped. Ett fordon som är stopped håller fientligt infanteri i melee, medan ett i motion inte gör det. Observera dock att man inte är i melee förrän efter en CPh. Så om en halftrack kör fram och fryser fienden, kan nästa lungt köra fram, brassa på med sina vapen (som eldkastare) som bounding fire eller i AFPh utan att träffa sin egen HT. Detsamma gäller en berserker som sprungit in i fiendelocation. Janusz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted June 17, 2004 Report Share Posted June 17, 2004 Nej den i sig själv är inte i Melee, men den måste vara non-Stopped för att hålla fiendens infanteri i Melee. Då har du läst ditt regelcitat fel, eller bara råkat skriva bakfram. Non-stopped betyder att den inte har stannat, Stopped. Ett fordon som är stopped håller fientligt infanteri i melee, medan ett i motion inte gör det. Råkade nog skriva bak-och-fram. Observera dock att man inte är i melee förrän efter en CPh. Så om en halftrack kör fram och fryser fienden, kan nästa lungt köra fram, brassa på med sina vapen (som eldkastare) som bounding fire eller i AFPh utan att träffa sin egen HT. Detsamma gäller en berserker som sprungit in i fiendelocation.Janusz Vad jag kan se i reglerna så är ett fordon aldrig hållt i Melee och kan sålunda inte påverkas av "vänlig" eld in i dess Hex/Location. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz Posted June 17, 2004 Report Share Posted June 17, 2004 Vad jag kan se i reglerna så är ett fordon aldrig hållt i Melee och kan sålunda inte påverkas av "vänlig" eld in i dess Hex/Location. Nä, det är sant. Egentligen hatar jag VBM-sleaze. Någon so känner för ett flamewar? "Jag tycker det är helt orealistiskt att infanteri blir så låst av fientliga stridsfordon, oberoende av enhetens moral, om fordonet rör sig eller vad det är för typ. Alla som använder VBM-sleaze är dumma i huvudet, och borde spela något annat spel i stället." Borde funkaJanusz Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmanlig Posted June 17, 2004 Report Share Posted June 17, 2004 Nä, det är sant. Egentligen hatar jag VBM-sleaze. Någon so känner för ett flamewar? Nej, inte om man måste försvara "freeze-sleaze"! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commissar Piotr Posted June 17, 2004 Report Share Posted June 17, 2004 Hej Grabbar Eftersom jag är dum i huvudet så undrar jag vilket spel jag borde spela istället ? Eftersom VBM Freeze är till för att användas (varför är det annars med i reglerna) så använder jag det om det tycks lämpligt, det är ju trots allt inte ofarligt. Om inte motståndaren spelar klantigt förstås, vilket jag oftast gör när jag är på "receiving end" av nämnda taktik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted June 17, 2004 Report Share Posted June 17, 2004 Hej Grabbar Eftersom jag är dum i huvudet så undrar jag vilket spel jag borde spela istället ? Eftersom VBM Freeze är till för att användas (varför är det annars med i reglerna) så använder jag det om det tycks lämpligt, det är ju trots allt inte ofarligt. Om inte motståndaren spelar klantigt förstås, vilket jag oftast gör när jag är på "receiving end" av nämnda taktik. Jag tror att effekten av reglerna/TPBF restriktionerna tillåter/möjligör VBM-Freeze, men jag har lite svårt att tro att dom designades med VBM-Freeze i åtanke. Jag tror att VBM-freeze är mer en effekt av hur reglerna är skrivna, än att det var så att det skulle vara möjligt som reglerna skrevs som dom gjorde. Dock, så har jag inget problem med att VBM-Freeze är tillåtet/möjligt, och som Peter säger, det är inte ofarligt, och vet man om att motståndare kan göra det får man planera därefter. CVP cap i Victory Conditions kan vara ett bra sätt att få en anfallare att tänka två gånger innan han kör in sina fordon i VBM, speciellet Open Topped sårbara halvbandvagnar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ON TOP ASL Posted June 17, 2004 Report Share Posted June 17, 2004 Eftersom jag är dum i huvudet så spelar jag ASL, tänk vad pengar jag hade fått om jag spleade Golf istället. VBM freeze!. Tycker egentligen inte att regeln är så dum, det klart att soldater blev en del pressade av närgående tanks, berömt är ju uttrycket TankFright. Detta fenomen fungerar väl skapligt med VBM-reglerna? Tänker också på Upham, soldier-freeze på film.Borde funkaJepp Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmanlig Posted June 17, 2004 Report Share Posted June 17, 2004 Jag tror att effekten av reglerna/TPBF restriktionerna tillåter/möjligör VBM-Freeze, men jag har lite svårt att tro att dom designades med VBM-Freeze i åtanke. Tja, jag vet inte det. Jag har inte v1-reglerna i närheten, men jag har för mig att även de reglerna nämnde fordon i A7.212, vilket skulle betyda att de var medvetna om att fordon skulle ge den här effekten. Å andra sidan så gör meningen om att man skall kunna skjuta TPBF att man undrar lite grann... Jag tycker att det är bisarrt att: 1. Man får TPBF mot ett fordon i bypass när man står på level 2 - men inte mot infanteri! 2. Ett fordon som är CE i bypass hindrar att man skjuter ut, även om man själv står på level 2. 3. Om man är i en Location med en fientlig bärsärk och en stridsvagn som är BU så får man inte skjuta på vagnen! 4. Fordon hindrar eld, även om de är stunned/shocked/inte kan skjuta (BU + OT). Om alla de här effekterna är avsiktliga eller ej vet jag inte, men jag tycker att ett par av dem borde förenklas (t.ex. att TPBF borde gälla mot alla enheter i bypass i samma ruta, eller mot inga) för att det skall bli mer konsekvent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now