Jump to content

Friendly Fire 2009


Mattias Rönnblom

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Tack.

 

Följande fel har vi hittat tills dags dato:

 

FrF37: Add a 2-2-8 crew to the Japanese Turn 1 reinforcements.

FrF37: The 70* INF guns sets up in hex 37C6 (not C5).

FrF39: German onboard force set up ">= 4 hexes from all Hill hexes".

FrF40: VC: Normal VP (EVP/CVP) do not count.

FrF40: VC: Russian only need to score 11 VP.

FrF41: IS-122 should be ISU-122.

FrF41: In the VC, ">= 4" should be "<= 4".

 

Med på listan är bara större fel som påverkar spelet.

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag skickade just ut följande till de som anmält sig.

 

Here's an updated version of the scenario bundle for Friendly Fire

2009.

 

<URL>

 

Besides more recent changes, these scenarios also include the updates

I've informed you about in my last e-mail. Wunderwagen and Crossing

Swords at Kyaukse includes fairly substantial changes, for improved

balance. There are many other (more minor) changes as well.

 

Please don't spread these PDFs to non-participants.

 

In an effort to address the problem of too few ASL kits being

available at the tournament, I've decided to introduce a

differentiated admission cost. Non-Swedes and those who bring an ASL

kit complete enough to play all tournament scenarios will pay the

usual 100 SEK. Swedes that do not pay 200 SEK.

 

After realizing Sporck's Eleven was going to take much more time that

I had allocated to it, we decided to move this scenario to the first

Saturday round. Its place in the first round will be filled by the

Friendly Fire 2003 classic - FrF4 Barbarossa D-day. This scenario too

is include in the attached ZIP file. (It is marked "draft", but is in

fact the FrF Pack 1 version and won't be changed.)

 

We're working on the ABS balances, and they will be released within a

day or two.

 

You'll find more information about the tournament here:

http://www.friendlyfire.se/2009/game/show/1

 

Please let me know if you have any questions, and very welcome to

Friendly Fire 2009!

 

Best regards,

Mattias

Link to comment
Share on other sites

Tack Mattias, övriga arrangörer och deltagare.

 

Grattis till Martin som vann turneringen.

 

Vi ses nästkommande turneringar Arnhem, Köpenhamn och Stockholm.

 

Nästa års turnering SAT 2010 inträffar 14-16 Maj (krisi Himmelsfärds helgen),

då kommer temat vara tio scenarior som täcker Öst fronten (har börjat se över vilka

scenarior som ska vara med - förslag mottages gärna oavsett balansproblem):

Ryssar mot Tyskar, Finländare och Svenskar.

 

Melvin

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Tack Robert och Melvin, men framför allt stort tack till Mattias för det logistiskt överlägset bästa Friendly Fire konventet hittills!

 

För er som är lika stora statisitknördar som jag är kan det var kul att veta hur det gick i de olika scenariona.

 

Trots att man speltestat hur mycket som helst och andra gjort det också, så kan man aldrig vara säker.

 

Scenarionamn (med risk för felstavningar):

Skiing in Laponia: 1 spelning, R1 - G0

Newborn Partisans: 11 spelningar, P6 - G5

Barbarossa D-Day: 4 spelningar, R1 - G3 (vilket ger en totalsumma på R14-G15 på ROAR)

Crossing Swords at Kayutse: 8 spelningar, J4 - B4

Wonderwagen: 4 spelningar, R3-G1

No Country for Old men: 3 spelningar, A2-G1

Romania Mare: 8 spelningar, Rum2-R6

Kiss of Fury: 3 spelningar, R1-G2

Spork´s eleven: 2 spelningar, G1-R1

Forest Devils: 10 spelningar, B5 - G5

Anhalt Pandemonium: 7 spelningar, R4 - G3

 

Enda scenariot som sticker ut är Romania Mare med 2-6. Jag har en magkänsla att det är tufft att spela Rumän, hoppas jag har fel.

Link to comment
Share on other sites

Speltestat hur mycket som helst och lägger till den sista - därmed den viktigaste balansen för scenariot

och med vetskap att det kan bli fel med så många variabler i systemet så synas alltid Scenariobalnsen noga.

 

Skiing in Laponia [1] R1 - F0: Balanserat, annars ska scenario balansen för ngn sida fixa det.

 

Newborn Partisans [11] P6 - R5: Balanserat, annars ska scenario balansen för ngn sida fixa det.

 

Barbarossa D-Day [4] R1 - G3 (vilket ger en totalsumma på R14-G15 på ROAR: Första scenariot som speltestades

för FrF (5-6 år sedan)- Balanserat, annars ska scenario balansen för ngn sida fixa det.

 

Crossing Swords at Kyaukse [8]J4 - B4: Balanserat, annars ska scenario balansen för ngn sida fixa det.

Tack till bröderna från Frankrike som varnade oss för balans problem med scenariot som slutade med att 5 spelningar till

(förutom de 9 spelningar som hade gjorts tidigare) Exit VPs - scenarior tycks alltid vara något svårare att speltesta - det

gäller speciellt för scenariot 1A Blazing Borders där det krävdes ett dussin spelningar innan det blev bra.

Spelade det med Patrik de sista två ggn - 5 tim. därefter blev det lyckat tack vare honom och lilla jag :rolleyes:

 

Wunderwagen [4]R3-G1: Balanserat, annars ska scenario balansen för ngn sida fixa det. Tyckte efter vad man kunde se att placeringen för de tyska befästningarna (Wire & A-T Dich) kunde vara bättre.

 

No Country for Old men [3]A2-G1: Tror att man minst bör ge Jänkaren balansen (dvs. 2x 8-1 armor leaders), har inte varit speltestare för scenariot utan bara kommenterat scenariot efter en spelning - då ökade de 5 til 6 hill hexes i VCs, etc.

 

Romania Mare [8]Rom2-Russ6: Balanserat, annars ska scenario balansen för ngn sida fixa det. har själv en känsla att flertalet (om inte alla) inte hade 5 Rumänska Assault Fire squads (5-3-7) som Riders och åkte fram och lastade av dem hyfsat långt fram. Det var iallafall hur jag brukade spela och sex squads, 3 ledare (+ alla SWs) äntrar till fots, de kallas inte "Rapid Armor Detachment" på skoj :D , tror att scenariot är balanserat annars marginellt pro-rumänskt det får tiden utvisa.

 

Kiss of Fury [3]R1-G2: Balanserat, annars ska scenario balansen för ngn sida fixa det. Min seger som tysk avgjordes mer pga

av tärningarna dessutom var hans setup och försvarsplan ngt klen men det hade inte hjälpt om den hade varit bättre med tanke på tärningarna.

 

Spork´s eleven [2] G1-R1: Har inte varit speltestare för scenariot utan bara kommenterat scenariot efter en spelning - då ökade de 11 til 12 VPs i VCs, etc. tror att scenariot kan vara balanserat fråga en vecka innan Arnhem (det ska vara med) då bör jag ha en klar uppfattning om scenariot.

 

Forest Devils [10] B5 - G5: Balanserat, annars ska scenario balansen för ngn sida fixa det.

 

Anhalt Pandemonium [7] R4 - G3: Balanserat, annars ska scenario balansen för ngn sida fixa det. Scenariot ska nog vara

med i SAT nästa år om inget annat dyker upp.

Link to comment
Share on other sites

Tack till alla som kom, och jag hoppas ni hade kul. Jag tyckte själv att detta Friendly Fire var vårt bästa hittills. Vi löste det tidsproblem vi har lidit av tidigare genom att börja lite tidigare på fredagen, ha något (men inte mycket) kortare scenarion och att följa upp spelningar som gick långsamt.

 

Här är resultatlistan:

http://www.friendlyfire.se/aslresults/#Friendly Fire 2009

 

Grattis till Martin, Melvin och Eric.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...