Jump to content

los


Jerry
 Share

Recommended Posts

6.4 bla bla bla..........that are both directly behind that obstacle and also equal to the full level heigth equivalent (i.e ignoring any half level) of that obstacle are considered blind hexes to the firer.

 

Är inte detta samma som att lägga till extra blinda hex efter en byggnad ?

Nej, det i A6.4 beskriver hur man beräknar dom "icke-extra" Blind Hexarna.

Link to comment
Share on other sites

Söte tid....????

Har jag verkligen drömt detta , står det verkligen inget om att det genererar en extra för varje full level hindret har någonstans ?? Någon??

Det står i A6.4 att ett Level 2 hus genererar normalt 2 Blind hexes. Det är inte bra skrivet dock. Frasen "also equal to the full level height equivalent" är den (tror jag) som försöker säga att antalet Blind hexes bakom ett hinder är lika med "the full level height equivalent" av hindret, d.v.s., två stycken bakom ett Level 2 hinder.

Link to comment
Share on other sites

Och då måste dessa extra blinda hexes läggas till Carlssons tabell misstänker jag ?

Men då det gäller ett level 1 hinder antar jag att hans tabell är korrekt , jag gillar att få det så enkelt o praktiskt som i hans tabell.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

mera kluriga LOS-frågor

 

Låt säga du står i RB O10 och skall beskjuta ett mål i Q11

 

Det finns en liten bortsprängd del i P10 om tråden går i denna bortspränga del , räknas elden då som om den lämnar byggnaden ? ser man varandra överhuvudtaget i så fall ??

Om LOS från O10 Till Q11 som går igenom P10 lämnar byggnaden med minsta millimeter i vinkeln strax snett vänster under P:et i P10 gäller samma sak ??

Edited by Jerry
Link to comment
Share on other sites

LOS är blockerad.

 

"23.741 LOS/TEM: A Factory hex does not block LOS between units in the same building, provided that LOS is traced entirely within the building depiction."

 

...vilket ju får en att fundera på enheter som skjuter på varandra mellan P10 och Q11... Är det +3 TEM där eller +1?

post-1-0-71516200-1428407939.png

Link to comment
Share on other sites

LOS är blockerad.

 

"23.741 LOS/TEM: A Factory hex does not block LOS between units in the same building, provided that LOS is traced entirely within the building depiction."

 

...vilket ju får en att fundera på enheter som skjuter på varandra mellan P10 och Q11... Är det +3 TEM där eller +1?

Så som jag ser det så kan man skjuta från P10 mot O10 eller Q11 - dock med TEM+3. Att skjuta från O10 mot Q11 är inte möjligt, för i P10 så lämna LOS building.

 

Intressant LOS.

 

//Tysken

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker LOS är ganska svårt men jag hittade en player aid som jag tycker hjälper jättemycket. Den kan hittas här http://home.comcast.net/%7Etomrepetti/misc/LOSaidv4.PDF

 

Eftersom det verkar finns olika sätt att tolka reglerna så kör jag på ekvationen som finns i pdf:en. Den stämmer även in på exemplet Perry gav.

Link to comment
Share on other sites

Tomas har rätt.

+3 eftersom LOS:en lämnar fabriken i T21. "...the LOS is not traced entirely through the Factory depiction..."

 

 

Jag har garanterat spelat fel på detta. Det är lätt att blanda ihop det med Movement, där det är hexsidan som avgör vad det kostar. Finns det fabrik på hexsidan, så kostar det bara fabrik att gå över den aktuella hexsidan.

Link to comment
Share on other sites

Ja det har jag också garanterat spelat fel på.

Är dina påståenden verkligen korrekta ?

Jag trodde absolut att om hexarna satt ihop så spelade det ingen roll om snöret lämnade fabriken ,finns det inget om något i stil med "....common hexside.." ??

Link to comment
Share on other sites

Ja det har jag också garanterat spelat fel på.

Är dina påståenden verkligen korrekta ?

Jag trodde absolut att om hexarna satt ihop så spelade det ingen roll om snöret lämnade fabriken ,finns det inget om något i stil med "....common hexside.." ??

 

Som alltid när det gäller ASL så kan man ju ha fel... tongue.png

 

Jag hade också för mig att det var nåt med "Common Hexside", men kan inte hitta något vad gäller LOS och TEM i fabrik...

Link to comment
Share on other sites

Men i exemplet med O10 till Q11, går det verkligen att skjuta, eftersom den lämnar fabrikshexen o så att säga går ihenom en hex till innan den träffar Q11

Kan ju jämställas med att kjuta in i en hus-hex igenom en annan hus-hex ???

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
Posted (edited)

6.4 BLIND HEXES: Assuming an otherwise clear LOS, even if a firing (or target) unit is at an elevation > the height equivalent of any intervening full level obstacle, a number of potential target hexes that are both directly behind that obstacle and also equal to the full level height equivalent (i.e., ignoring any half-level) of that obstacle are considered Blind Hexes to the firer. 
 

innebär inte detta, att en ”2 level obstacle building” kastar en ”grundskugga” på 2 hex ….?? 


dvs alltid 2 skugghex PLUS avståndet ..?

 

känns på det viset …..

(blir visserligen ganska långa skuggor på kort avstånd men tycker mig se att reglerna säger så)

 

”and also equal to the full level height equivalent (i.e., ignoring any half-level) of that obstacle ”

Edited by Jerry
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Envisas med att inte fatta detta ännu 

men visst är det väl så att ett level 2 obstacle kastar en skugga på 2 hex UTÖVER skuggorna för distansen till obstaclet…..????

 

Exempel ………….

ett level 2 obstacle står 3 hex från en observerande enhet……….

då vill jag att det blir 3 blinda hex bakom detta obstacle 

(en blind för distans, + två blinda för höjden på hindret = 3 blinda hexes)

Link to comment
Share on other sites

Jepp jo det är uppfattat skrev lite krystat ….🤪

men kärnproblemet är 

kastar en level 2 byggnad 2 skuggor

i ”grunden” 

En level 3 byggnad 3 skuggor

i ” grunden”

Link to comment
Share on other sites

6.4 BLIND HEXES: Assuming an otherwise clear LOS, even if a firing (or target) unit is at an elevation > the height equivalent of any intervening full level obstacle, a number of potential target hexes that are both directly behind that obstacle and also equal to the full level height equivalent (i.e., ignoring any half-level) of that obstacle are considered Blind Hexes to the firer. 
 

kan detta mena det som jag undrar ovan ….??

att ett level 2-hus bildar 2 blinda hex …??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...