Klas Malmström Posted March 26, 2014 Report Share Posted March 26, 2014 6.4 bla bla bla..........that are both directly behind that obstacle and also equal to the full level heigth equivalent (i.e ignoring any half level) of that obstacle are considered blind hexes to the firer. Är inte detta samma som att lägga till extra blinda hex efter en byggnad ?Nej, det i A6.4 beskriver hur man beräknar dom "icke-extra" Blind Hexarna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerry Posted March 27, 2014 Author Report Share Posted March 27, 2014 Söte tid....????Har jag verkligen drömt detta , står det verkligen inget om att det genererar en extra för varje full level hindret har någonstans ?? Någon?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted March 27, 2014 Report Share Posted March 27, 2014 Söte tid....????Har jag verkligen drömt detta , står det verkligen inget om att det genererar en extra för varje full level hindret har någonstans ?? Någon??Det står i A6.4 att ett Level 2 hus genererar normalt 2 Blind hexes. Det är inte bra skrivet dock. Frasen "also equal to the full level height equivalent" är den (tror jag) som försöker säga att antalet Blind hexes bakom ett hinder är lika med "the full level height equivalent" av hindret, d.v.s., två stycken bakom ett Level 2 hinder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerry Posted March 27, 2014 Author Report Share Posted March 27, 2014 Och då måste dessa extra blinda hexes läggas till Carlssons tabell misstänker jag ?Men då det gäller ett level 1 hinder antar jag att hans tabell är korrekt , jag gillar att få det så enkelt o praktiskt som i hans tabell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerry Posted April 7, 2015 Author Report Share Posted April 7, 2015 (edited) mera kluriga LOS-frågor Låt säga du står i RB O10 och skall beskjuta ett mål i Q11 Det finns en liten bortsprängd del i P10 om tråden går i denna bortspränga del , räknas elden då som om den lämnar byggnaden ? ser man varandra överhuvudtaget i så fall ??Om LOS från O10 Till Q11 som går igenom P10 lämnar byggnaden med minsta millimeter i vinkeln strax snett vänster under P:et i P10 gäller samma sak ?? Edited April 7, 2015 by Jerry Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted April 7, 2015 Report Share Posted April 7, 2015 LOS är blockerad. "23.741 LOS/TEM: A Factory hex does not block LOS between units in the same building, provided that LOS is traced entirely within the building depiction." ...vilket ju får en att fundera på enheter som skjuter på varandra mellan P10 och Q11... Är det +3 TEM där eller +1? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerry Posted April 7, 2015 Author Report Share Posted April 7, 2015 mmm just det , o kan dom över huvud beskjuta varandra ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted April 7, 2015 Report Share Posted April 7, 2015 mmm just det , o kan dom över huvud beskjuta varandra ??? Det kan dom, jämför med två hus som står bredvid varandra. Det finns fortfarande LOS mellan hexagonerna, annars krävs en Interior Wall eller Rowhouse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tysken Posted April 7, 2015 Report Share Posted April 7, 2015 LOS är blockerad. "23.741 LOS/TEM: A Factory hex does not block LOS between units in the same building, provided that LOS is traced entirely within the building depiction." ...vilket ju får en att fundera på enheter som skjuter på varandra mellan P10 och Q11... Är det +3 TEM där eller +1?Så som jag ser det så kan man skjuta från P10 mot O10 eller Q11 - dock med TEM+3. Att skjuta från O10 mot Q11 är inte möjligt, för i P10 så lämna LOS building. Intressant LOS. //Tysken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerry Posted April 8, 2015 Author Report Share Posted April 8, 2015 Håller med dig, det måste vara förbjudet att skjuta mellan O10 Q11 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mydaum Posted April 8, 2015 Report Share Posted April 8, 2015 Jag tycker LOS är ganska svårt men jag hittade en player aid som jag tycker hjälper jättemycket. Den kan hittas här http://home.comcast.net/%7Etomrepetti/misc/LOSaidv4.PDF Eftersom det verkar finns olika sätt att tolka reglerna så kör jag på ekvationen som finns i pdf:en. Den stämmer även in på exemplet Perry gav. Link to comment Share on other sites More sharing options...
B-E Karlsson Posted April 8, 2015 Report Share Posted April 8, 2015 Jag ska erkänna att LOS är skitsvårt för mig med. Bra PDF. Tackar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted April 9, 2015 Report Share Posted April 9, 2015 Här kommer en liten luring till! +1 eller +3 TEM mellan T21 och U22? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mydaum Posted April 9, 2015 Report Share Posted April 9, 2015 Jag gissar på +3 eftersom LOS inte går genom byggnaden hela vägen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerry Posted April 9, 2015 Author Report Share Posted April 9, 2015 +1, det är adjacent hexes Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted April 9, 2015 Report Share Posted April 9, 2015 Tomas har rätt.+3 eftersom LOS:en lämnar fabriken i T21. "...the LOS is not traced entirely through the Factory depiction..." Jag har garanterat spelat fel på detta. Det är lätt att blanda ihop det med Movement, där det är hexsidan som avgör vad det kostar. Finns det fabrik på hexsidan, så kostar det bara fabrik att gå över den aktuella hexsidan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerry Posted April 10, 2015 Author Report Share Posted April 10, 2015 Ja det har jag också garanterat spelat fel på.Är dina påståenden verkligen korrekta ?Jag trodde absolut att om hexarna satt ihop så spelade det ingen roll om snöret lämnade fabriken ,finns det inget om något i stil med "....common hexside.." ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted April 10, 2015 Report Share Posted April 10, 2015 Ja det har jag också garanterat spelat fel på.Är dina påståenden verkligen korrekta ?Jag trodde absolut att om hexarna satt ihop så spelade det ingen roll om snöret lämnade fabriken ,finns det inget om något i stil med "....common hexside.." ?? Som alltid när det gäller ASL så kan man ju ha fel... Jag hade också för mig att det var nåt med "Common Hexside", men kan inte hitta något vad gäller LOS och TEM i fabrik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerry Posted April 10, 2015 Author Report Share Posted April 10, 2015 Men i exemplet med O10 till Q11, går det verkligen att skjuta, eftersom den lämnar fabrikshexen o så att säga går ihenom en hex till innan den träffar Q11Kan ju jämställas med att kjuta in i en hus-hex igenom en annan hus-hex ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted April 10, 2015 Report Share Posted April 10, 2015 Men i exemplet med O10 till Q11, går det verkligen att skjuta, eftersom den lämnar fabrikshexen o så att säga går ihenom en hex till innan den träffar Q11O10 till Q11 är blockerat - det skrev Carlsson i post #56 ovan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerry Posted April 10, 2015 Author Report Share Posted April 10, 2015 Ja du söte vad blind man blir, han skrev ju det i inledningen o sen blandade jag ihop det.........Ursäkta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerry Posted June 6, 2022 Author Report Share Posted June 6, 2022 (edited) 6.4 BLIND HEXES: Assuming an otherwise clear LOS, even if a firing (or target) unit is at an elevation > the height equivalent of any intervening full level obstacle, a number of potential target hexes that are both directly behind that obstacle and also equal to the full level height equivalent (i.e., ignoring any half-level) of that obstacle are considered Blind Hexes to the firer. innebär inte detta, att en ”2 level obstacle building” kastar en ”grundskugga” på 2 hex ….?? dvs alltid 2 skugghex PLUS avståndet ..? känns på det viset ….. (blir visserligen ganska långa skuggor på kort avstånd men tycker mig se att reglerna säger så) ”and also equal to the full level height equivalent (i.e., ignoring any half-level) of that obstacle ” Edited June 6, 2022 by Jerry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerry Posted July 20, 2022 Author Report Share Posted July 20, 2022 Envisas med att inte fatta detta ännu men visst är det väl så att ett level 2 obstacle kastar en skugga på 2 hex UTÖVER skuggorna för distansen till obstaclet…..???? Exempel …………. ett level 2 obstacle står 3 hex från en observerande enhet………. då vill jag att det blir 3 blinda hex bakom detta obstacle (en blind för distans, + två blinda för höjden på hindret = 3 blinda hexes) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maglica Posted July 21, 2022 Report Share Posted July 21, 2022 Extra blinda hexar skapas på den 5:e hexen, 3 hexar räcker alltså inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted July 21, 2022 Report Share Posted July 21, 2022 A6.41 For every multiple of five hexes (FRD) to a full level obstacle, increase by one the number of Blind Hexes created by that obstacle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerry Posted July 21, 2022 Author Report Share Posted July 21, 2022 Jepp jo det är uppfattat skrev lite krystat ….🤪 men kärnproblemet är kastar en level 2 byggnad 2 skuggor i ”grunden” En level 3 byggnad 3 skuggor i ” grunden” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerry Posted July 21, 2022 Author Report Share Posted July 21, 2022 6.4 BLIND HEXES: Assuming an otherwise clear LOS, even if a firing (or target) unit is at an elevation > the height equivalent of any intervening full level obstacle, a number of potential target hexes that are both directly behind that obstacle and also equal to the full level height equivalent (i.e., ignoring any half-level) of that obstacle are considered Blind Hexes to the firer. kan detta mena det som jag undrar ovan ….?? att ett level 2-hus bildar 2 blinda hex …?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted July 22, 2022 Report Share Posted July 22, 2022 Ja, exakt. 👍 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now