Jump to content

Bära bruten ledare


Janusz
 Share

Recommended Posts

Hittar inget som förhindrar det, eller Q&A om det. Men jag anser att om det skulle varit förbjudet skulle det ha varit inskrivet där, eftersom denna regel är ett specialfall och det skulle vara vansinne att behöva söka på andra ställen hur det funkar med brutna ledare. Hoppsan, där kom jag visst med ett 'reality-argument'... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

A wounded man who is not portaging a SW may be carried by any Good Order MMC at a cost of five PP. A wounded leader's two MF bonus for accompaniment throughout the MPh still applies.

 

Notera att ledaren inte själv spenderar några MF i det här fallet - han fungerar som vilket vapen som helst.

 

Det jag tänker på är naturligtvis argumentet på listan om att ledaren inte kan röra sig eftersom en bruten enhet inte kan flytta i MPh. Det känns ganska irrelevant eftersom ledaren inte flyttar sig själv, precis som det är irrelevant hur många MF ett SW har eftersom de inte heller flyttar sig själva... Jämför med situationen att en bruten enhet befinner sig i ett fordon - någon som vill argumentera att fordonet inte får flytta sig bara för att passagerarna inte får? <_<

 

Om man envisas med att ledaren inte får flytta eftersom han är bruten så får man också acceptera att det aldrig är meningsfullt att bära en ledare. Ledaren skulle ju fortfarande behöva spendera MF för att röra sig, och även om han blir buren skulle han ju inte kunna röra sig mer än 3 MF, och det kan han lika gärna göra på egna ben!

 

Alltså: ledaren spenderar inga MF när han blir buren, så det spelar ingen roll att han är bruten och inte själv får förflytta sig.

 

Det som är riktigt roligt är när man kollar A4.12:

 

Any Good Order MMC which begins and ends the MPh/APh stacked with a leader of the same nationality in the same Location, at the same level (2.8), and with the same wire/entrenchment/panji/paddy status is eligible for a two MF bonus during that MPh/APh, provided it moves with that leader in a combined stack and does not expend any of its MF to mount, ride, or dismount any form of conveyance.

 

(pust, lååång mening...)

 

Notera att ledaren i det här fallet inte ens behöver vara Good Order! :D

 

Det tycks alltså som om det vore helt OK att bära en ledare som är bruten, och dessutom kan han t.o.m. ge extra MF! Jag har sökt i reglerna, men det verkar inte finnas några andra paragrafer som är relevanta.

 

Janusz, hoppas att du tycker det här är mer meningsfullt än att munhuggas med Bruce den allsmäktige? :P

Link to comment
Share on other sites

Tittade på ASL-listan och såg denna "intressanta" diskussion...

 

Visst, man får bära en bruten ledare som är sårad, på samma sätt som skyline LOS (möjligheten att se genom tak på 1,5 och 2,5 nivås byggnader eftersom 0,5 Obstacles inte räknas när man kollar LOS mellan olika nivåer) gäller.... MEN.... skulle nån verkligen spela på det sättet...? Och om man möter en motståndare som hävdar detta, hur roligt är det att spela mot denna person?

 

 

Vore skönt om brister som dessa och ett fåtal andra kunde åtgärdas...

 

:ph34r::lol::blink:

Link to comment
Share on other sites

Vad händer om squaden som bär ledaren bryter och rout:ar ?

 

Dom kan ju inta ta med sig saker som kostar mer än 3PP när dom

rout:ar så då måste dom ju "släppa ner" ledaren.

 

Måste han då ta en DTTG (Dropped To The Ground) morale check ? :D:D

 

Är det i en Crag kan det göra riktigt ont. :D

Link to comment
Share on other sites

Realism...

 

Ja, visst kan man hänga upp sig på att vissa saker i ASL inte är "realistiska". Men vad som är "realistiskt" är högst subjektivt. Vilken regel som än tycks orealistisk så kan du hitta en eller fler spelare som tycker att den är realistisk. Dessutom så berör det här inte bara ett fåtal regler, utan om man börjar peta i allt som någon tycker är orealistiskt så tar det aldrig slut...

 

Ta det här fallet som exempel: jag tycker inte att det är konstigt att man kan bära en ledare som är bruten! Vad spelar det för roll om han ligger och skriker på båren eller inte? Det är faktiskt ganska svårt att tänka sig att han ligger helt lugnt på båren om han inte är medvetslös! Om han är hysterisk så blir han fastspänd eller får morfin, punkt slut! Eller?

 

Personligen tycker jag att det är ganska dumt att hävda att något är "orealistiskt" av det här skälet. Det löser inget, utan leder bara till låsta positioner eftersom vissa tycker att det inte spelar någon roll, andra gör det till en ren trosfråga. Om man argumenterar att det på något sätt kan missbrukas och gör spelet obalanserat, eller att det gör spelet tråkigare genom att inte ge spelaren alternativ så är det lättare att vara lite mer objektiv. Att diskutera "realism" är som att diskutera vilken färg som är snyggast...

 

Man ska också komma ihåg att vissa mycket populära trix i ASL är "orealistiska" regler som egentligen inte alls var tänkta att fungera så från början eller som många tycker är "orealistiska". Ta t.ex. att granatkastare kan lägga rök och få ROF, "bypass sleaze", etc.

Edited by pmanlig
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...