Jump to content


Photo

Interdiction


  • Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 Morgan

Morgan

    8-1

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 121 posts

Posted 12 June 2009 - 07:10 PM

Läget är följande

Ryssarna har genomfört en HW och båda sidor har good order MMCs i samma location, men tyskarna har också en broken unit i denna location, när den brytna tyska enheten routar så hamnar den i open ground. Måste den tyska enheten ta en interdiction NMC trots att den ryska enheten är i samma location som en fientlig enhet? (Det är bara denna ryska enhet som kan orsaka en interdiction NMC)

Väl i Melee så kan den ju inte det men enheterna befinner sig inte i Melee ännu.

A7.212 säjer att man inte kan attackera utanför sin egen location om det finns en fientlig enhet i samma location, men en interdiction är väl inte en attack i vanlig mening eller?

Misstänker att den ryska enheten tvingar fram interdiction men vill gärna få det bekräftat.

Morgan

#2 Janusz

Janusz

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,430 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Mig når du på 0708-890953

Posted 12 June 2009 - 07:28 PM

Jag tror en enhet med CC på sig inte kan göra något alls utom att slåss i kommande Close combat.

Janusz

#3 Morgan

Morgan

    8-1

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 121 posts

Posted 13 June 2009 - 11:54 AM

OK, men regel A10.532 Interdictor

"One in Melee can not interdict an enemy unit"

Men i detta fall är inte trupperna i Melee endast under en CC-bricka. CC nämns inte i A10.532.

Men OK jag kan köpa det A7.212 antyder ju detta, men det borde ha nämnts oxå i A10.532

Morgan

#4 CTABKA

CTABKA

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,236 posts
  • Gender:Male
  • Location:Södertörn

Posted 13 June 2009 - 01:09 PM

Hej Morgan,

Den regel som verkligen förhindrar Ryssen från Interdiction är

A10.53 INTERDICTION: A routing unit which enters an Open ground hex
without Low Crawl, in both the LOS and Normal Range of an unbroken enemy
unit caple of fire on it in that hex with at least one FP without any form of LOS
Hindrance .... etc see also A!0.531 & A10.532

Eftersom man inte får skjuta under Rout Phase så är det underförstått att detta
är en hypotetisk attack, det skulle självklart vara bättre om det hade stått
any hypotetisk Fire Phase för nu skulle man kunna hävda att en squad inte
får skjuta i Rout Phase. men ingen spelar så utan tolkningen som folk spelar med
är att det är en hypotetisk Fire Attack (any).

För att komplicera din situation så föreställ dig att det är en Rysk squad i samma
Location som en bruten tysk squad och en tysk 8-0 ledare som endast får Rout ut i
Open Ground, om No Quarter inte är i effekt så skulle den första tyska enheten kunna
Rout away (A7.212 Target Selection Limits:), medans den andra du vill routa med skulle
istället ge sig (Surrender) om
No Quarter hade varit i effekt så hade den andra tyska enheten tagit Interdiction NMC.

Edited by CTABKA, 13 June 2009 - 01:12 PM.


#5 Mattias Rönnblom

Mattias Rönnblom

    9-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 910 posts

Posted 13 June 2009 - 04:29 PM

En enhet måste kunna skjuta på hexen den "interdictar", och den kan den inte om den har en fiende i sin hex.

#6 Morgan

Morgan

    8-1

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 121 posts

Posted 13 June 2009 - 05:43 PM

Grabbar

Tack för hjälpen, då spelade vi rätt fast jag fick "second thoughts"

Morgan

#7 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,117 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 19 May 2019 - 05:41 PM

bara en liten konstig tanke som flög förbi o som jag fångade .... :)

 

10.531..... (open ground)   For purposes of of rout determination ,........ an open ground hex is any hex in witch any interdictor could apply..... -1

 

Detta "any"..... är det "any" enhet som finns i spel eller är det "any" hypotetisk enhet som skulle kunna vara i spel ???

 

Eller är jag dum i huvudet på riktigt som inte fattar ??



#8 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,233 posts
  • Gender:Male

Posted 19 May 2019 - 07:07 PM

Jag förstår inte frågan?

Det är en hex som är i spel. Vad skulle det annars vara? :D

#9 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,117 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 19 May 2019 - 07:54 PM

ok .... så här då...

Jag menar :

För att det skall kallas "open ground" så får ju ingen interdictor kunna inflika -1  

Jag hoppas dom menar en verklig enhet som finns på kartan.

Alltså inte en hypotetisk enhet som alltså skulle kunna befinna sig varsomhelst på kartan

 

 

Detta förfarande ovan med open ground vid rout är väl giltigt för alla situationer där man förklarar vad en open ground hex är ?

 

Blev lite komplikationer när vi skulle flytta runt lite enheter häromkvällen om vad en open ground hex är.

o då dök ju detta kapitel upp....



#10 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,543 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 20 May 2019 - 07:08 AM

Klart att det är en riktigt enhet som finns på kartan - annars skulle ju Interdiction i princip alltid gälla så fort man var tvungen att rout:a genom en Open Ground hex.

 

Dessutom är det inte "interdictor" som gäller längre - A10.531 har errata:

 

"For purposes of rout determination, Dash, concealment gain/loss, and Interdiction, an Open Ground hex is any hex in which the particular enemy unit(s) could apply,.."



#11 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,117 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 20 May 2019 - 11:54 AM

Där satt den .... ett underbart förtydligande Tack.

Var står den erratan ?



#12 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,543 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 20 May 2019 - 04:41 PM

Där satt den .... ett underbart förtydligande Tack.

Var står den erratan ?

ASL Journal 11.



#13 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,117 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 20 May 2019 - 08:20 PM

Aj...... har inte 10 o 11....
Nåväl ,tack.
Precis en sån Errata jag ville se ”enemy unit” kunde inte sagt det bättre själv




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users