Jump to content

Photo

Red Factories updates

evolution from Red Barricades

• Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 CTABKA

CTABKA

9-1

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,214 posts

Posted 26 March 2019 - 07:01 PM

Startar här en tråd om vad som uppdaterats med Red Factories, både kartmässigt och i synnerhet regelmässigt. MMP borde släppa en artikel om förändringarna i nästa Journal, eller på nätet.

Här kan du se skillnaden på de 7st overlays som gör Red Barricades kartan mer historisk korrekt, alla förändringar sker enbart längs Volga-sektorn mellan Chemist Shop och Apoteket. Varför det inte var en integrerad del av kartan, har MMP ingen bra förklaring på, man får väl trots det vara lite glad att overlaysen inkluderades, det kallas trots allt en historisk modul.

Attached Thumbnails

• 20190326_172459.jpg
  • 20190326_172435.jpg

Edited by CTABKA, 26 March 2019 - 08:36 PM.

#2 carlsson

carlsson

Hero!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,226 posts

Posted 26 March 2019 - 09:06 PM

Att det bara är overlays beror väl på den vanliga rädslan att "balansen inte blir som när det provspelades"... Klart de skulle gjort kartan mer historiskt korrekt, anser jag!

Här är en video-recension iallafall: https://boardgamegee...-historical-mod

#3 Olsson

Olsson

9-1

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 498 posts
  • Interests:ASL, SL sedan 1981.
    Medlem i SMB (www.smb.nu)

Posted 02 April 2019 - 01:16 PM

Ja, de skulle ha gjort tvärt om.

Bra att de finns ändå. Blev ju lite brydd då jag såg dokumentären om Commissars house (annan tråd), där Apoteket finns med som en intakt byggnad och är en del i planen för erövrandet av Commissars house.

På orginalkartan visas det ju som helt i Rubble. 

Image4.jpg

#4 CTABKA

CTABKA

9-1

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,214 posts

Posted 06 April 2019 - 10:06 PM

Några viktiga Regeländringar som införts:

- Hand-To-Hand CC, nu kan även Defender deklarera det förutsatt att Attacker är Ambushed etc. (Samma regel som i Hatten).

- Rubble är nu även en Rout destination samt -1 DRM på Rally, DM+4 kan därmemot behållas om man vill.

- FOG kan aldrig mer inträffa, bra ändring, kommer fortfarande ihåg ett gäng började spela CG III och när det blev FOG andra dagen i kampanjen, rådde jag dem att spela med Mist istället, de kom nog aldrig överens om FOG skulle tas bort, kampanjen försvann i dimman biggrin.png

Edited by CTABKA, 07 April 2019 - 09:23 AM.

#5 Jerry

Jerry

10-2

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,113 posts

Posted 07 April 2019 - 07:59 PM

Jepp noterade den med rubble... det känns bra

#6 CTABKA

CTABKA

9-1

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,214 posts

Posted 08 April 2019 - 04:23 PM

Här kan man se två nya södra RB halvkartor lagda jämte varandra, uppdatering mot den gamla RB kartan är att nu skrevs det ut en massa namn på fabriker etc i vit text som är störande, dessutom kvarstod problemet med att Interior Walls var en aning otydliga, men det har jag förståelse för.

För att förbättra kartan har jag använt mig av en snickarpenna (blyerts) "svärtat" ner den vita texten samt fyllt i artwork på Interior Walls med mera svart - permanent tuschpenna - för att de ska framträda tydligare.

Att man lagt till en vit text på drygt 20 RB hus och även på 17 RB gutted overlays var en dålig uppdatering.

Attached Thumbnails

• 20190408_170303.jpg

Edited by CTABKA, 08 April 2019 - 04:27 PM.

#7 carlsson

carlsson

Hero!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,226 posts

Posted 08 April 2019 - 06:41 PM

Att man har namngett husen tycker jag är bra, det ger en bra känsla. Däremot håller jag med om att det blev lite plottrigt, de hade inte behövt göra texten så stor t ex.

#8 Klas Malmström

Klas Malmström

Hero!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,537 posts

Posted 08 April 2019 - 09:51 PM

...de hade inte behövt göra texten så stor t ex.

Kibler kanske tänkte på ålders-profilen av genomsnitts-kunden... biggrin.png

#9 CTABKA

CTABKA

9-1

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,214 posts

Posted 13 May 2019 - 06:32 PM

Förvånad att MMP lade till meningen som Leaflet House Rules nu eliminerar,
min enda förklaring är att de har gjort ett tankefel, lätt hänt när de som bestämmer över hur reglerna ska uppdateras inte har en tanke på att spela med regeln.

17. STUKA-GESCHWADER: German Air Support RG (S1), when
available is always in the form of three Stuka M42 with bombs (i.e., no
E7.21 dr is made). Reserve unit(s) must remain Cloaked even when a
STUKA is within one hex, in rule O11.6194b, in line 8, delete (or enemy
Air Support [SSR 9] is within one hex).

se följande exempel: Om en Stuka anfaller den ryska KV pansarvagnen väcker den 9 squads, i teorin kan en Stuka attack väcka över 40 ryska squads som ligger som reserver, hur tänkte MMP där?, finns även en tråd på Gamesquad i ämnet för ca 5 år sedan och där framgår det att "ground units" väcker reserver, Stuka units är knappast "ground units".

Attached Thumbnails

• 20190507_192656.jpg

Edited by CTABKA, 13 May 2019 - 06:35 PM.

#10 Klas Malmström

Klas Malmström

Hero!

• Admin
  • 2,537 posts

Posted 13 May 2019 - 06:58 PM

Förvånad att MMP lade till meningen som Leaflet House Rules nu eliminerar,
min enda förklaring är att de har gjort ett tankefel, lätt hänt när de som bestämmer över hur reglerna ska uppdateras inte har en tanke på att spela med regeln.

Inget tankefel - det är endast en inkludering av en gammal officiell Q&A:

O11.6194b Does a Stuka cause activation of a reserve group by being within 3 hexes of it? Are Stukas free to attack Reserve Units?
A. No, it must be within 1 hex (E.5). Yes. [J1]

Tror dom flesta HASL regler med Air Support har den regeln. Sedan kan man givetvis tycka vad man vill om den. biggrin.png

#11 CTABKA

CTABKA

9-1

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,214 posts

Posted 13 May 2019 - 07:11 PM

Q&A svaret är ett tanke fel, om du läser orginal regeln - oberörd i nästan 20 år(som uppdaterades efter 10 år), framgår det med all tydlighet att där åsyftas - ground units, och inget annat, alla jag visat regeln håller med att den är tydlig (varför annars lägga till en ny mening?).

Tycker inte du att det är tydligt med vad ground units är ?

Edited by CTABKA, 14 May 2019 - 06:08 AM.

#12 Klas Malmström

Klas Malmström

Hero!

• Admin
  • 2,537 posts

Posted 13 May 2019 - 07:19 PM

Q&A svaret är ett tanke fel,...

Det kan mycket väl var så - men icke desto mindre så finns den nu i alla HASL regler med Air Support vad jag vet.

Q&A är från ASL Journal 1 - 1999 - då fanns väl inte ens Game Squad? Finns det någon mer Q&A?

Kanske tyckte dom som skrev Q&A på den tiden (1999) att reglen var felaktig?, vem vet? - oavsett så kan man ju enkelt ignorera Q&A/den uppdaterade regeln - som ni gör i LHR.

#13 CTABKA

CTABKA

9-1

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,214 posts

Posted 13 May 2019 - 07:45 PM

Det kan mycket väl var så - men icke desto mindre så finns den nu i alla HASL regler med Air Support vad jag vet.

Q&A är från ASL Journal 1 - 1999 - då fanns väl inte ens Game Squad? Finns det någon mer Q&A?

Kanske tyckte dom som skrev Q&A på den tiden (1999) att reglen var felaktig?, vem vet? - oavsett så kan man ju enkelt ignorera Q&A/den uppdaterade regeln - som ni gör i LHR.

Låt oss bara klargöra att det vi diskuterar är en Q&A, ej regel eller errata, så varför ens föra fram en felaktig Q&A som sedan implementeras som en errata 20 år senare.

Vi vet nog båda två att hade någon annan svarat på denna Q&A så hade alla andra svarat följande: No (only ground units can activate reserves).

#14 CTABKA

CTABKA

9-1

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,214 posts

Posted 13 May 2019 - 08:34 PM

Här är tråden
http://www.gamesquad...-in-cgs.110753/

A Summary of this subject:

Designers of new CGs seems to base their rules upon the obsolete 1st edition Red Barricades rules, silly old activate-reserve-rule will place and move a FighterBomber/DiveBomber through 5 hexes that will cover a total of 19 hexes and any enemy reserves in those 19 hexes will be released.

We played/ or did not play, with that old rule in the early beginning but stopped with it rather early on in mid-game, when discovering the silly effects or perhaps we never played with it since we thought activation of reserves could not be made by planes "flying over".

It is considered Gamey, especially when an mistaken attack is made since the opponent will choose which attack-of-approach-in-five-hexes the stupid plane will fly over.

If a designer think that this gamey aspect is great fun, good and all power to his gaming sessions (excellent play). Thankfully the rule in Red Barricades improved on this aspect and banned it while other new CG keept that old rule that was in error from the very start.

Edited by CTABKA, 13 May 2019 - 08:37 PM.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users