Jump to content

ASL Scandinavian Open


Maglica

Recommended Posts

The seventh ASL Scandinavian Open will be held the last weekend of February, from Friday the 27th 13.00 to Sunday the 29th 15.00. The tournament site is the Danish National arms museum in central Copenhagen

 

 

 

The format will be the well known Swiss style tournament, with 5 or 6 rounds dependant on the number of participating players. Each round there will be 3 scenarios to choose from. The scenario selection is almost done and will be made public before 1st of December .. this year

 

:-)

 

 

 

We are working on an ASL event for up to 6-8 players. Details will follow shortly.

 

 

 

The last 5 years we have had between 40 and 45 players, mostly from northern Europe ( Scandinavia, England, France, Germany.. ) but with a handful of long distance travellers every year ( USA, Portugal,Spain...)

 

 

 

So if you want a weekend full of intense, fun, challenging ASL in an international atmosphere - Copenhagen is the place to be the last weekend of February - every year !

 

 

 

If you want more information, visit our website at www.strategispil.dk/ASO Or contact me .

 

 

 

Regards

 

 

 

Michael Hastrup-Leth

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som om det blir en svensk delegation till Köpenhamn i vanlig ordning.

Jag, Klas Malmström, Andreas Hinz, Stefan Zetterholm och ett antal icke

namngivna spelare från Linköping kommer att åka. Några andra som

avser att åka?

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Men, för att ge ett seriöst inlägg i tråden; Är det verkligen någon som hinner att spela scenariona innan den aktuella turneringen?

 

Personligen brukar jag inte spela scenariona innan turneringar eftersom jag

hellre spelar nya scenarion än samma flera gånger.

 

Men jag är ganska säker på att det förekommer att personer spelar

igenom de olika scenariona innan turneringarna.

 

Vad gäller årets scenarion i SO så tycker jag att det är väldans många

3:e-parts scenarion. Flera "officiella" hade jag föredragit.

 

Sen är jag lite skeptisk till dom med variabel OB i en turnering.

Link to comment
Share on other sites

Precis som Klas undviker jag att spela samma scenario två gånger. Detta eftersom det finns så många scenarion och att man vill spela så många som möjligt samtidigt som det inte blir så mycket spelat varja år (ca 20/år).

 

Icke desto mindre brukar våra danska vänner vara bra på att välja scenarion till sin turnering. (Även jag reflekterade dock över andelen icke-AH/MMP scenarios).

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag har börjat kika igenom högen med scenarion för att kunna plocka bort de som är väl maffiga för mig. TPP eller ej, flera verkar rätt roliga. Speciellt de från Melee Pack faller mig på läppen, även om de nu innehåller variabla OB:n.

 

Jag kikade lite på Celles Melee också. Det var någon form av debatt om det scenariot på mailinglistan, men jag såg inte så noga om vad det handlade.

Däremot upptäckte jag något jag undrar över: tysken måste välja entryhex innan setup:en är gjord. En av de tänkbara entryhexen kan amerikanen nå med en stridsvagn på första player turnen.

Vad skulle hända om tyskens entryhex är blockerad när det är dags för entry? Kan man öppna eld mot enheter i entryhexen när man står i en tänkt adjacent hex utanför spelplanen?

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Även jag kommer att åka ned till Köpenhamn iår. För er som aldrig varit där tidigare rekommenderas det starkt. Aldrig hade jag sett så många ASLare samlade förrut på ett och samma ställe. :D

 

Jag tycker det både är kul att spela ett nytt "fräscht" scenario och ett scenario som jag spelat förut. Alldeles för ofta, speciellt när man inte spelat så många scenarion men även fortfarande, händer det att jag eller min motståndare inte "fattar vinken" med scenariot och att det avslutas runda 1 eller 2, ofta med kommentaren "Aha... så här skulle man gjort..."

 

De scenarion som är roligast (generellt) är de scenarion som inte slutar förrän sista rundan i sista close combat fasen - strid på kniven.

 

Den här tråden satte fart med att Piotr frågade om någon hade några tips om något scenario. Jag har sett scenariona och funderade på att spela Fan E 26: Precious Minutes. Japaner vs. Filipiner. Är det någon som har spelat scenariot? Är det bra? Balanserat? En AAR skulle sitta hur fint som helst!

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oj, här var det mycket tankar och åsikter!

 

Från Norge kommer vi 6st (första ASO-turneringen för mig).

 

Vi bör ju faktiskt kunna coacha varandra lite.

Förra året så spelades det väldigt mycket av scenariolistan i Oslo innan turneringen, det verkade lyckat.

Ex. så spelades samma scenario samtidigt av flera spelare med diskussion

efteråt - som en liten happening, kul!

 

Celles Melee också. Det var någon form av debatt om det scenariot på mailinglistan

Det är felaktig Start/Set-Up i scenario, German side skall inte starta scenariot.

 

välja entryhex innan setup:en är gjord

När jag spelade detta med Olav bestämde vi att German måste "secret definera" var trupper kommer in - innan Amercian moves, men efter initial American set-up, men vet inte om detta är en riktig tolkning - lite fuzzy?

 

inte "fattar vinken" med scenariot och att det avslutas runda 1 eller 2, ofta med kommentaren "Aha... så här skulle man gjort..."

Detta tror jag också har med hastighet på spelet att göra, till Celles Melee bestämde jag och Olav att pröva spela lite fortare (eftersom det är tidsbegränsning på ASO, vilket jag inte gillar :-(

 

Detta resulterade i 2 snabba spelningar med övertygande vinst till American (trots att scenariot på ROAR är balancerat till German favör) + att båda spelningarna var färdiga efter 2 resp 3 turns!

Så totalt spelades 5 turns (2ggr) av ett scenario med (8 turns?). Tror detta berodde på slarvigt spel och att detta gynnade försvararen som inte behöver "utföra något".

Inte bra alls, tror att designer tänkt att alla Turn's+Boards skulle utnyttjas.

 

Dessutom så var vi båda efter spelningen med 2 amerikanska vinster övertygade om att scenariot var obalancerat till German favör ??????? Otroligt komiskt!

 

slutar förrän sista rundan i sista close combat fasen - strid på kniven

Enig, då spelar det egentligen ingen roll vem som vinner!

 

Det skrivs en del AAR's på mail-listan i Oslo, en del skriver också lite scenario-tips set-up, balancering etc..!

Link to comment
Share on other sites

Spelade Celles Melee igår kväll. Mycket bra scenario, och jag förstår dig Ola att du tyckte det var pro-tyskt. Hursomhelst blev det även i vårat parti en amerikansk seger. Trodde att Celles Melee var ett lätt scenario när jag först tittade på det, men förstod ganska snabbt att det nog är det svåraste av de scenarion den rundan (turneringsrundan i Scandinavian Open).

 

Tysken måste vara rädd om sina halvbandvagnar, lagom offensiva med sina pantrar och använda rök på ett finurligt sätt. Amerikanen måste med sitt infanteri sätta stopp för tyskens infanteri och samtidigt skydda flanerna på de amerikanska pansarvagnarna.

 

Mycket klurigt, men samtidigt ett mycket bra scenario. Rekommenderas! B)

Link to comment
Share on other sites

Vi spelade Final Embrace *3 igår!

d.v.s vi var 6 st spelare som spelade 3 scenarios samtidigt på ett stort bord.

 

Kul spelning där man kunde följa alla 3 anfallen samtidigt. Relativt jämt så scenariot verkar bra balancerat.

Kul också med ett Crit Hit scenario som fungerar.

 

MEN, scenariot är ju alltför stort för ASO!?

Link to comment
Share on other sites

Vi spelade Final Embrace *3 igår!

d.v.s vi var 6 st spelare som spelade 3 scenarios samtidigt på ett stort bord.

 

Kul spelning där man kunde följa alla 3 anfallen samtidigt. Relativt jämt så scenariot verkar bra balancerat.

Kul också med ett Crit Hit scenario som fungerar.

 

MEN, scenariot är ju alltför stort för ASO!?

 

Det är i alla fall i omgång 5, så det är ingen omgång efter den samma dag.

Däremot kan ju nattsömnen bli lidande (fast man är ju inte i Köpenhamn för

att sova).

Link to comment
Share on other sites

Hej

Första inlägget efter ASO, som förresten var supert :D

Jag har redan listat mina spelningar från ASO på ROAR, se nedan.

 

Goch Ya HS22 Liewendahl, Christopher

Celles Melee OA7 Svard, Martin

Kicked Autz HP12 Nielsen, Carl

Twilight of the Reich SP97 Zetterholm, Stefan

Bleeding the First MP 4 Hindsberger, Magnus

Steamrollers PBP26 Manlig, Patrik

 

2 st spelare var inte registrerade sedan förut, men nu är det fixat (om ni läser detta forum så är era passord för ROAR listade efter namnet).

Christopher Liewendahl - ASO2004

Stefan Zetterholm - ASO2005

 

Riktigt kul turnering, tackar motståndare för bra spelningar "5 st", och en kul lektion på slutet (Manlig) :rolleyes: .

Link to comment
Share on other sites

Vill också tacka alla för ett riktig lyckad ASL helg i Köpenhamn.

 

Trots min förkylning hade jag riktigt, riktigt kul! :D

 

Ett extra plus var naturligtvis att få möta både Robert och Ola som jag inte spelat med sen 1997, och snacka med Janusz, Andreas, Klas och alla andra som är med på listan och man fick se "live" nere i Köpenhamn.

Link to comment
Share on other sites

Det är i alla fall i omgång 5, så det är ingen omgång efter den samma dag. Däremot kan ju nattsömnen bli lidande

 

Precis, ni spelade väl till 03:30 ;)

Ja någonstans där omkring blev det och sedan upp igen vid 07.30.

Men omkring klockan 02.00 gick man över från att vara trött

till koma :wacko::wacko: läge.

Ungefär som på pubarna på Chalmers-tiden. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för en väldigt trevlig helg i Köpenhamn!

Kul att se er allihopa, bekanta ansikten som obekanta. Vi ses förhoppningsvis igen i Stockholm i maj.

 

Jag tog några bilder från spellokalen, tyvärr inte alltför många. "Koma-läget" räckte som mest till att vandra fram och tillbaka mellan spelbordet och kaffebryggaren. Några av er finns nog med på något hörn. Kan man skicka bilderna som bifogade filer till forumet?

 

/Matts

Link to comment
Share on other sites

Kan man skicka bilderna som bifogade filer till forumet?

 

Man kan skicka med EN bild genom att bifoga en fil. Annars får du göra så att du lägger upp bilderna på en lämplig webplats och länkar in dem här med "IMG"-knappen. Har du ingen plats att lägga bilderna på kan ASL Sweden upplåta plats för gäster som alla kan använda. Sen kan man FTP:a upp bilder dit.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...