Maglica Posted January 20, 2005 Report Share Posted January 20, 2005 I helgen organiserade jag en liten "kick off" inför årets alla ASL-aktiviteter.Följande personer deltog förutom undertecknad (RM): - Bernt Ribom (BR)- Janusz Maxe (JM)- Klas Malmström (KM)- Lars Thuring (LT)- Mattias Bergwall (MB)- Michael Hastrup-Leth (MH)- Mikael Rosenqvist (MR)- Nils-Gunnar Nilsson (NN)- Thomas Sundell (TS) Totalt spelade vi 17 scenarios, se resultat nedan. Fet stil indikerar segrare, avsaknad av segrare indikerar att scenariot ej spelades klart. A115 Blockbuster (RM-MR)9 To the Square (RM-MB)TEF1-3 Panzers in the Park (MB-RM)SP113 The Tigers Wrecked 'em (MH-LT)SP95 Burn Gurkha Burn (MH-LT)J84 Makin Taken (NN-LT)SP114 Seizing Gyalamajor (MH-KM)SP120 Hettlekut to the Rescue (KM-MB)TTTF10 Rear Guard (KM-MR)StB1 Honey Trap (KM-MR)J1 Urban Guerillas (BR-TS)BtB5 Martinville Ridge (JM-MR)KH2 The Tank has to Go (NN-JM)SP116 Loonies and Leicesters (MH-RM)J63 Silesian Interlude (BR-MR)SP118 Seizing the Sittang Bridge (LT-KM)StB4 Looking for Trouble (KM-RM) En relativt god blandning av scenarios alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maglica Posted January 20, 2005 Author Report Share Posted January 20, 2005 Mattias mot Klas i "SP120 Hettlekut to the Rescue" där Klas till slut drog det längsta strået. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maglica Posted January 20, 2005 Author Report Share Posted January 20, 2005 Nils-Gunnar förbereder sin setup av "KH2 The Tank has to Go". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maglica Posted January 20, 2005 Author Report Share Posted January 20, 2005 Denna setup imponerar uppenbarligen inte på Nils-Gunnars motståndare Janusz. Icke desto mindre får Janusz bekänna sig slagen innan kvällen är över. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maglica Posted January 20, 2005 Author Report Share Posted January 20, 2005 En bekymrad Mikael gör sin tyska setup i "TTTF10 Rear Guard" från "Tigers to the Front". Den bekymrade minen skulle visa sig vara berättigad när Klas ryska gardestrupper stormade in på kartan. Inte lätt att vara tysk i Ryssland 1944. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maglica Posted January 20, 2005 Author Report Share Posted January 20, 2005 Lars gör sin setup i "SP113 The Tigers Wrecked 'em". I detta scenario har den tyske spelaren 11 st Tigrar. Den brittiska sidan (spelad av Lars) har nästan lika många Shermans, vara 4 st är av typen FireFly. Man kan bli "wrecked" för mindre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maglica Posted January 20, 2005 Author Report Share Posted January 20, 2005 En välplacerad brittisk PV-pjäs (57L) lyckades skapa stor oreda på den tyska sidan, men fick betala ett högt pris för detta. Något som den brittiske befälhavaren var beredd att betala utan att darra på överläppen (stiff upper lipp). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maglica Posted January 20, 2005 Author Report Share Posted January 20, 2005 Icke desto mindre lyckades den tysk befälhavaren (Michael) att vinna till slut, även om han fått sig en "bloody noose". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maglica Posted January 20, 2005 Author Report Share Posted January 20, 2005 Mattias myser när han som tysk försvarare i "9 To the Square" ser min ryska setup. Denna min skulle efter ett par timmar bytas ut till något helt annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maglica Posted January 20, 2005 Author Report Share Posted January 20, 2005 Efter 4 turns; ett antal timmar; ett antal goda tärningsslag från min sida (nybörjare memorera - bra taktik!), många katastrofalt dåliga tärningsslag från Mattias sida (nybörjare memorera - dålig taktik!) kastar Mattias in handuken. Han tar därefter sina fyra tärningar, lånar en hammare och går ut till baksidan för att där avrätta dessa förrädare. En av dessa, en seg rackare, går inte att slå sönder, utan den bränns sönder meddelst en gasbrännare från Clas Ohlsson (vem sa att ASL inte är en materialsport?). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maglica Posted January 20, 2005 Author Report Share Posted January 20, 2005 Nästa morgon hittades resterna av den brända tärningen... Fotnot: Skrämde av denna händelse uppförde sig de tärningar som Mattias lånat av mig (han hade ju haft sönder alla sina) förträffligt bra i nästa scenario och han vann dämed en övertygande seger, medelst denna brillianta taktik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maglica Posted January 20, 2005 Author Report Share Posted January 20, 2005 En glad Thomas mot Bernt i "J1 Urban Guerillas", ett scenario som detyvärr inte hann spela färdigt, men där Bernt hade ett kraftigt övertag i slutet (i alla fall enligt honom själv ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maglica Posted January 20, 2005 Author Report Share Posted January 20, 2005 Klas mot Lars "jag är inte alls galen" i "SP118 Seizing the Sittang Bridge". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maglica Posted January 20, 2005 Author Report Share Posted January 20, 2005 Bernt mot Mikael i "J63 Silesian Interlude". Även detta ett scenario som inte spelades klart pga tidsbrist. Hmmm... dålig planering Bernt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted January 20, 2005 Report Share Posted January 20, 2005 Sugen man blir, hade varit kul att vara med! Själv micrade jag ett par tärningar en gång. Dem har uppfört sig bra sen dess...! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted January 21, 2005 Report Share Posted January 21, 2005 Jag skall försöka hinna med att lägga upp dom bilder jag tog på min websida i helgen. Om det är någon annan som är intresserad av att <ahem> "motivera" sina tärningar så finns det rörliga bilder att tillgå av händelserna på Roberts baksida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tinmon Posted January 21, 2005 Report Share Posted January 21, 2005 Robert,Du var inte ens liiite tveksam till att låna ut tärningarna till välkänd (eller i alla fall bevisligen väldokumenterad) tärningsslaktare? Inspirerande presentation i övrigt - säger som Andreas att det hade varit kul att vara med. Nåja, jag hämtade ut mina reaprylar från MMP igår så jag har väl en del ASL-höjdpunkter att se fram emot ändå... - Håkan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ON TOP ASL Posted January 21, 2005 Report Share Posted January 21, 2005 Såg trevligt och avslappnat ut. Speciellt kul att se att Bernt Ribom, still going strong. Saknar at få stryk av honom i GBG-turneringen, det blev liksom en vana på nåt sätt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TSUN Posted January 21, 2005 Report Share Posted January 21, 2005 Ja, Bernt är min gamle nemesis också.Jag körde helt fast mot honom i "Urban guerillas". Jag har alltid varit en feg anfallare som förlorat på tid, så nu när jag hade 8-moral trupper så tänkte jag att jag måste skynda på lite. Spred ut anfallet dock lite för mycket som vanligt och kom inte igenom någonstans. Jag skickade infanteri mot infanteri samt AFV mot AFV vilket kanske inte var så lyckat i ett stadsscenario. Det hade kanske varit bättre att skydda AFV:na tills förstärkningarna kom. Tyvärr fick vi avbryta efter halva scenariot, men det såg mycket tufft ut för ryssarna. Minnesanteckning till mig själv:1. Ryssarna har också Vehicle Smoke Grenades; prova att använd dem någon gång.2. Prova mopping-up mot troliga dummystackar så förstör de inte routing senare. /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Rönnblom Posted January 21, 2005 Report Share Posted January 21, 2005 2. Prova mopping-up mot troliga dummystackar så förstör de inte routing senare.Dummystackar påverkar inte routing. Men du kanske menade att de "troliga dummystackarna" visade sig innehålla riktiga enheter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maglica Posted January 21, 2005 Author Report Share Posted January 21, 2005 Jag måste rekommendera "SP116 Loonies and Leicesters". Precis som man förväntar sig av Schwerpunkt så är detta ett litet trevligt scenario med en speciell udd. Udden i detta fall utgörs av förrymda mentalpatienter (i form av unarmed HS) som springer omkring på kartan och utgör hindrance samt ger motståndaren VP om man råkar utsätta dom för skada. Helkul! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted January 23, 2005 Report Share Posted January 23, 2005 Bilderna som jag tog finns nu att beskåda på min hemsida www.klasm.com. Direktlänk ASL Kick Off 2005 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest larth2 Posted January 23, 2005 Report Share Posted January 23, 2005 J84 Makin Taken (NN-LT)Coolt scenario med skojig setup - terrängtyp specad i SSR'n.SP120 Hettlekut to the Rescue (KM-MB)Ska det inte vara "Kettlehut"? Bästa fotografiska documentationen från helgen fattas ... (klas?) ;-)Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted January 23, 2005 Report Share Posted January 23, 2005 Bästa fotografiska documentationen från helgen fattas ... (klas?) ;-)LarsTänker du på dom rörliga bilderna ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest larth2 Posted January 23, 2005 Report Share Posted January 23, 2005 Bästa fotografiska documentationen från helgen fattas ... (klas?) ;-)LarsTänker du på dom rörliga bilderna ?Japp. Men du måste kanske fråga om lov först. Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maglica Posted January 23, 2005 Author Report Share Posted January 23, 2005 Ska det inte vara "Kettlehut"? Jo, det ska det ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tobias Posted February 1, 2005 Report Share Posted February 1, 2005 En 40K-spelare på YLVA blev så förbannad att han svalde en av sina tärningar under pågående match på SydCon 12. Motståndaren skall ha blivit något skrämd av detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted July 16 Report Share Posted July 16 Här var vi inte så gamla Kul att trådar som denna finns! ❤️ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts