Jump to content

Vad är det för pansarvagn?


Martin Svärd

Recommended Posts

Nej, det är det som är problemet. Min historiska undran är vilka typer av tyska pansarvagnar som var täten i den Italienska 8de arméns flykt december 1942. Än så länge har en veteran sagt att han såg gamla franska vagnar och vid ett tillfälle att han såg en panter eller en pzIV. Pantrar fanns väl inte vid den här tiden, så osäkerheten är stor om vad han sett.

Link to comment
Share on other sites

Det är definitivt en StuG III, men bilden hör nog inte hemma i vintern 42.

Tror inte att de extra sidoskydden fanns på plats då, tror att dessa kom

på plats 43 för att förlänga livslängden på vagnstypen.

Den bilden jag la in har inget med Martins bild att göra än att jag vill lägga in en jämförande bild tagen från samma vinkel som orginalet på en Stug.

 

Det är riktigt att schurizen-plåtarna inte monterades på Stugar förrän först sommaren 43.

Link to comment
Share on other sites

Vart förvirrande för mig i alla fall innan du skrev att det var en annan bild!

Prövade att förstora Martins bild, men då såg man ingenting (pixlar stora som schack-rutor).

 

Nog är det en Stug, jämförelsen med Scipios bild är bra. Nytt scenario Martin?

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

Vart för mig i alla fall innan du skrev att det var en annan bild!

Prövade att förstora Martins bild, men då såg man ingenting (pixlar stora som schack-rutor).

Ah, du trodde det var samma bild...jo dom har vissa likheter, men som Maglica nämde så kan man bland annat se att orginalet inte har schuritzen. :-)

Link to comment
Share on other sites

Nytt scenario Martin?

 

Japp. Jag kan inte hålla mig. Jag bara måste göra ett scenario mellan Italienare och Ryssar på östfronten. :) Jag har hittat information bl a i "from Don to Dnepr" av David M. Glantz. Den Italienska armén retirerar för fullt, men stoppas av en rysk gardes infanteri division. Italienska svartskjortor anfaller gång på gång med understöd av tyskt pansar i sptesen för att bryta inringningen.

 

Så, nu undrar jag naturligtvis, vilken panzar det var?

 

Jag har hört: Franska gamla vagnar, Panzer IV, och nu då eventuellt någon Stug. Allt tillhör den 298 tyska infanteri divisionen. Vad kan det vara? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Prövade att förstora Martins bild, men då såg man ingenting (pixlar stora som schack-rutor).

 

Det var så jag gjorde och jag tyckte mig kunna ana att konturerna i alla fall

liknade en StuG.

 

Sedan blev jag säker när jag såg att det var ett litet mål med AF = 8 i fronten

och 3 på sidan. :D

Link to comment
Share on other sites

Vill passa på att Hjulklappsrekomendera den i mitt tycke bästa boken på området för tyskt pansar:

Encyclopedia Of German Tanks Of World War Two: The Complete Illustrated Dictionary of German Battle Tanks,Armoured Cars, Self-Propelled Guns and Semi-Track

 

 

Lite stor kanske för att få in i julsockan men ändå...

Innehåller i stort sett allt som är värt att veta om tyskt pansar, pansarbilar osv. under andra världskriget inklusive skillnaderna mellan de hundratals varianterna av dessa.

Plus data och specar på utländska fordon i tysk tjänst (franska, ryska m.m.).

Link to comment
Share on other sites

Tack för julklappstips, min fru uppskattar säkerligen att söka efter denna i köpcentrat! :lol:

 

Ofta när jag designar scenarios önskar jag en annan typ av bok, en som beskriver OOB för olika enheter under olika tidpunkter.

Ex, vilken typ (och hur många) Tiger's hade Pz505 i April -44?

 

Det vore en bra bok (för de som är alldeles för intresserade, som oss "ASL-typer").

Link to comment
Share on other sites

Ofta när jag designar scenarios önskar jag en annan typ av bok, en som beskriver OOB för olika enheter under olika tidpunkter.

Ex, vilken typ (och hur många) Tiger's hade Pz505 i April -44?

 

Det vore en bra bok (för de som är alldeles för intresserade, som oss "ASL-typer").

Ja det finns ju en del "Order of Battle" böcker på ämnet som innehåller sådan information.

 

Annars så kan man leta upp den förbandshistorik som finns utgivet om just det förbandet som du letar informationen om och börja där.

När det gäller sådan information så kan Feldgrau vara mycket informativt, i varjefall när det gäller dom Tyska förbanden.

Edited by Scipio
Link to comment
Share on other sites

Jo det kan stämma Stug III med lång kanon (75mm L/43 och L/48) kom under 42.

Reglerna säger 6/42 för StuG III G. Kan heller inte komma på vad det annars skulle kunna vara som liknar en StuG? Italienska vagnar som liknar StuG:ar byggdes inte förrän senare, och det finns vad jag vet inga erövrade vagnar med den profilen. Det är heller ingen Marder, de är högre och ser annorlunda ut.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog mycket mer troligt att det är en Ausf F eller F/8 än en Ausf G på Martins bild. StuG IIIF är för övrigt en av de få 'vanliga' tyska stridsfordonen som inte finns med i ASL. Visst, den var rätt lik en Ausf G, men borde ha haft 6 istället för 8 i hull AF.

 

Den tyska 298:e Infanteridivisionen hade inga StuG:ar (inte enligt officiell TO&E i alla fall). Jag tror det är mer troligt att det var en oberoende stormkanonbataljon eller möjligen band-PV-bataljon som var underställd 298:e, och det är dess StuG vi ser.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog mycket mer troligt att det är en Ausf F eller F/8 än en Ausf G på Martins bild.

Det är sannolikt en F eller F/8. Dels så verkar det inte finnas en toppbrunn vilken borde ha synts på den andra bilden som Martin hittade och jag tycker mig också se konturerna av en takventil på vänstersidan vilket endast F modellen hade.

Edited by Scipio
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...