Jump to content

AFV marked with First fire during the defensive fire phase


Fredrik Thylin

Recommended Posts

En afv har skjutit first fire med MA under movement phase ROF är slut. 

Kan den skjuta IF i defensive fire phase?

I så fall är det bara same hex and adjacent?

Jag hade en diskusion med min motspelare, där vi kom fram till att om man väntar till defensive fire phase och får slut på ROF, så kan man inte skjuta IF.

Stämmer det?

Edited by Fredrik Thylin
Link to comment
Share on other sites

En Gun (inkl. MA) som är markerad med "First Fire" när DFPh börjar kan skjuta Intensive Fire mot ett mål i samman/brevid hex.

A8.41:
"Any weapon marked with a First Fire counter and capable of Intensive Fire (C5.6) or Sustained Fire (9.3) may use such for one additional attack during Final Fire only vs adjacent or same-hex targets."

 

Börjar Gun/MA DFPh omarkerad - kan den inte skjuta Intensive Fire efter att ha förlorat ROF (efter erratan i ASL Journal 7).

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Klas Malmström said:

En Gun (inkl. MA) som är markerad med "First Fire" när DFPh börjar kan skjuta Intensive Fire mot ett mål i samman/brevid hex.

A8.41:
"Any weapon marked with a First Fire counter and capable of Intensive Fire (C5.6) or Sustained Fire (9.3) may use such for one additional attack during Final Fire only vs adjacent or same-hex targets."

 

Börjar Gun/MA DFPh omarkerad - kan den inte skjuta Intensive Fire efter att ha förlorat ROF (efter erratan i ASL Journal 7).

Intressant. Det innebär om håller inne elden tills defensive fire phase, så får man färre skjut tillfällen.  En märklig effekt tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Det är extra konstigt eftersom om fiende tanken skjuter prep, så blir det ingen first fire för en försvarande tank.

Den kan bara skjut på defensive fire phase, men kan inte skjuta IF.

Jag spelar BOF 16 saluting a general, vi har en sådan situation just nu. 

Ganska mycket pansar i det scenariot, så vi har extra mycket regel kontroller.

Edited by Fredrik Thylin
  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carlsson said:

Det är en märklig effekt, och vida omdiskuterad på GameSquad. 

Men ska du spela enligt reglerna så är det som Klas skriver.
(sen kan man fråga sig om det var menat så från början)

Enlig min mening/åsikt så var det menat att IF i DFPh när man startade omärkt var möjligt. Jag anser att det var en ändring i ASL Journal 7. Jag spelade alltid så innan och jag kan inte minnas att jag någonsin spelade mot någon som spelade annorlunda....men "that ship has sailed" sedan länge......

  • Thumbs up 2
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Fredrik Thylin said:

Intressant. Det innebär om håller inne elden tills defensive fire phase, så får man färre skjut tillfällen.  En märklig effekt tycker jag.

En ändring av regeln, som nu är likvärdigt med att skjuta Machineguns/ATR/IFE

Dvs, innebär om en MG/ATR/IFE håller inne elden tills defensive fire phase, så får man färre skjut tillfällen. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, CTABKA said:

En ändring av regeln, som nu är likvärdigt med att skjuta Machineguns/ATR/IFE

Dvs, innebär om en MG/ATR/IFE håller inne elden tills defensive fire phase, så får man färre skjut tillfällen. 

Ja jag förstår likheten med infantry Sw, men när det gäller AFV är det annorlunda. Om fiende tanken skjuter prep, så blir det aldrig någon

first fire. D.v.s. man "håller inte in " elden. Man måste helt enkelt skjuta på defensive fire phase. Med infantry så blir det inte så dramatiskt, om dom står stilla så är det två grupper som skjuter på varandra. Infanteriet som skjuter prep,får inte heller några extra skott (bortsett från ROF, som båda har möjlighet till).

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Fredrik Thylin said:

Ja jag förstår likheten med infantry Sw, men när det gäller AFV är det annorlunda. Om fiende tanken skjuter prep, så blir det aldrig någon

first fire. D.v.s. man "håller inte in " elden. Man måste helt enkelt skjuta på defensive fire phase. Med infantry så blir det inte så dramatiskt, om dom står stilla så är det två grupper som skjuter på varandra. Infanteriet som skjuter prep,får inte heller några extra skott (bortsett från ROF, som båda har möjlighet till).

AFV kan skjuta extra intensiv skott i Prep, Movement phase och i Defensive Fire phase om fi står adjacent.

Infantry squad(+SW) kan skjuta extra skott during Movement Phase flertal mer gånger än en AFV (FF/SFF/FPF) om tillfälle ges, Infantry kan skjuta extra skott om fi står adjacent.

Ändringen av regeln tillkom för 20 år sedan, nackdelen med ändringen var att det var inte så folk spelade. Dessutom var det lättare att förklara hur regeln fungerade.

Fördelen med regeln är att den blir mer linjär med hur det fungerar för Infanteri och att Movement Phase blir en aning mer dynamisk dvs det är då de flesta besluten måste fattas.

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har uppfattat det så att om en AFV skjuter i defensive fire phase och får slut på ROF, så blir den markerad med Final fire och då kan den inte skjuta IF, överhuvudtaget.

Sista meningen på A8.41 "any unit marked with a first fire counter and capable of Intensive fire or sustained may use such for one additional attack during final fire only vs adjacent or same-hex targets".

Har jag tolkat det fel?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...