Jump to content

När försvinner Encirclement?


carlsson

Recommended Posts

När försvinner Encirclement?

 

Om jag förstått det rätt så måste platsen vara helt tom från enheter, varvid Encirclement försvinner direkt.

Stämmer detta även om friendly enheter (dvs enheter som orsakade encirclementen) går in i platsen?

 

Jag tror att reglerna ändrades i v.2 så att friendly (non-Melee) enheter inte

blir encircled av eld från den egna sidan.

 

Så om du skjuter så att en fiende enhet blir encircled och sedan avancerar in

med en egen enhet, så blir inte den egna enheten encircled, så länge inte en Melee uppstår.

Link to comment
Share on other sites

Men det stämmer alltså att en Location som har blivit Encirclad fortsätter vara det om alla fiender på planen dör och det har gått hundra rundor, så länge det finns kvar enheter i platsen?

Jepp, inget står om omgång/runda när det gäller avlägsnande av encirclement.

Link to comment
Share on other sites

Men det stämmer alltså att en Location som har blivit Encirclad fortsätter vara det om alla fiender på planen dör och det har gått hundra rundor, så länge det finns kvar enheter i platsen?

Nej det stämmer inte (tror jag).

 

A7.7:

"Regardless of the Encircler's subsequent actions, the Encircled counter remains on the Location to affect all enemy/Melee Infantry units, and Vulnerable PRC of an Immobile vehicle, in that Location until they all leave the Location (even if they all leave it only momentarily), become berserk/heroic, are eliminated, or are captured."

 

När alla som påverkas av Encircled counter lämnar Location, eller blir berserk, etc. så tar man bort den.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är klart.

 

Men rent teoretiskt så kan Encirclad Squad A stå i ett hus, Squad B kommer in, blir encirclad, Squad A går därifrån, och platsen är fortfarande Encirclad (Squad B är ju en "infantry unit").

 

Vad jag vill ha sagt är att det känns konstigt att platsen är encriclad så länge. Men i krig o kärlek....

Link to comment
Share on other sites

Encirclement försvinner mellan CG-scenarion, men det är jättedödligt att vara omringad i slutet på ett scenario. I "Clearing the Breskin Pocket" kan man vara omringad i 51 turns!

 

Men om killarna kommer dit, de kompisar som redan är där säger:

- Ner med huv'et grabbar, vi blir beskjutna från alla håll! så blir de skraja. Sen ålar sig de andra iväg, men ingen kommer och berättar att fienden är slagen coh har flytt. Så där ligger de och trycker. Vågar inte smyga iväg och kolla om fienden är kvar (därför att spelaren är för dum). Krig, det är farliga grejer det.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur tidigare regelskrivare resonerade, men jag brukar i alla fall räkna med att spelaren hela tiden försöker spela så bra som möjligt. Visst är det teoretiskt möjligt att vara omringad väldigt länge, men i praktiken så är spelaren (som vill bli av med brickan) med i bilden också. Därför räknar jag med att inringningen försvinner så fort det är praktiskt möjligt för spelaren att utföra den rit som behövs. Alltså: så länge trupperna har tillräckligt mycket tryck på sig kommer de att vara inringade. När trycket släpper så försvinner inringningen.

 

Vad som är "tillräckligt mycket tryck" beror på situationen och hur bra spelarna är. Vilket känns helt rätt.

Link to comment
Share on other sites

Synd bara att det ändrade hex till location. Nu är det nästan meningslöst att anstränga sig för att omringa en fiende i en location med trappa. Det är bara att avancera upp eller ner. Tidigare var man tvungen att lämna hex, och om man inte ville ut i OG så innebar det oftast CX, som i sig stannar en runda. Därmed var encirclement klar bättre förr.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Synd bara att det ändrade hex till location. Nu är det nästan meningslöst att anstränga sig för att omringa en fiende i en location med trappa. Det är bara att avancera upp eller ner. Tidigare var man tvungen att lämna hex, och om man inte ville ut i OG så innebar det oftast CX, som i sig stannar en runda. Därmed var encirclement klar bättre förr.

Janusz

 

Fast å andra sidan kunde man bli Encircled av sin egen eld förr - så allt var inte bättre förr. :D

Link to comment
Share on other sites

Fast å andra sidan kunde man bli Encircled av sin egen eld förr - så allt var inte bättre förr.

Nej allt var inte bättre förr. :D Men egentligen var det väl riktigt i detta exemplet! Om en enhet blev beskjuten från flera håll, spelar det ju inte någon roll vem kulorna kommer ifrån? En amerikansk eller tysk kula gör ju lika ont, och borde leda till att trupperna "hukar" sig :o

 

Well, kanske lite för mycket realism för ASL i detta exempel. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hur kan man bli beskjuten avsida egna om det inte gäller melee? I melee blir man fortfarande encircled med de nya reglerna.

 

Dock kunde det vara riktigt klurigt att hålla koll på om de omringade enheterna hade lämnat hex eller inte. Man fick liksom följa dem runt i huset. Om man hade flera encircled locations is samma hus eller hex blev det riktigt rörigt.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Hur kan man bli beskjuten avsida egna om det inte gäller melee? I melee blir man fortfarande encircled med de nya reglerna.

 

Dock kunde det vara riktigt klurigt att hålla koll på om de omringade enheterna hade lämnat hex eller inte. Man fick liksom följa dem runt i huset. Om man hade flera encircled locations is samma hus eller hex blev det riktigt rörigt.

 

Janusz

Om jag minns korrekt så enligt dom gammla reglerna så fungerade sisåhär:

 

Fiende Enhet A blir beskjuten och Encircled.

Good Guy Enhet B flyttar upp till bredvid encircled enhet A och avancerar

sedan i Advance Phase in för lite CC. Enhet B blir då dirket också encircled.

 

Enhet B dödar enhet A i Close Combat, men är fortfarnade encircled.

 

Gamla A7.7:

"Should other units (including those friendly to the Encircler) enter an Encirclement Location they are immediately Encircled."

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...