Jump to content

mera frågor


Jerry

Recommended Posts

Eldkastare kan väl skjuta mot samma mål som exempelvis squaden som håller i den sköt emot tidigare ?

(det är alltså tillåtet att skjuta från samma hex mot sammam mål i detta fallet ?)

 

Jag för ROF på min LMG , när jag ROF:AR kan jag väl lägga till en annan enhet till elden från LMG:n ?

 

Kan man nyttja "factory entrance - open ground" om man glider in i fabriken via en bypass ?

Link to comment
Share on other sites

Jag för ROF på min LMG , när jag ROF:AR kan jag väl lägga till en annan enhet till elden från LMG:n ?

Inte på samma "MF-expenditure"

 

T.ex. om en enhet spenderar 2 MF för att gå in i woods och du skjuter med LMG på första MF och får ROF. Då kan du inte skjuta LMG+inherent på den andra MF:en.

Link to comment
Share on other sites

En sak till ponera att jag brassar på med mitt SW men inte squaden som håller SW:et , kan jag återkomma i ett senare skede o skjuta med denne squad ?

Funderar alltså på, om man måste skjuta "färdigt" med truppen o SW:et innan man skjuter med en annan squad.

Link to comment
Share on other sites

Ja, så länge enheter från samma Location inte skjuter i olika omgångar mot samma mål.

 

A7.55 MANDATORY FG: If Good Order units/weapons in the same Location are going to fire at the same target (i.e., at both the same Location and the same unit and the same “simultaneous” MF/MP expenditure) during the same phase they must form a FG; they may not attack separately except with ordnance/FT/DC or the subsequent shots of multiple ROF weapons.

Link to comment
Share on other sites

Hur tusan var det nu igen... Carlsson kanske ? det där med att träffa ett mål man inte kunde se - specifikt en enhet i en bottenvåning där man endast ser övervåningen- hur eller om man kan träffa denna ?

Men rök kunde man väl lägga hur som haver ?

Eller blir det +2 eftersom det inte finns känd fiende i hexen ? wacko.png

Link to comment
Share on other sites

Hej Jerry

 

Orkar inte kolla regelboken men jag sticker ut hakan och säger hur jag skulle spela det.

 

HE lvl 2 building där man bara ser 2nd lvl och det står en enhet på 1st eller ground level.

Vad gäller HE tror jag att du bara kan få effekt på enheten du inte ser om du rubblar huset.

 

Om det däremot står en enhet på 2nd (in LOS) och en på 1st (no LOS) och du skjuter AREA och träffar enheten på 2nd lvl tror jag att du får effekt på den på 1st level men är inte säker.....

 

Vad gäller rök så skulle jag spela det såhär:

lvl 2 building där man bara ser 2nd lvl och det står en enhet på 1st eller ground level som är concealad => +2 på TO HIT

lvl 2 building där man bara ser 2nd lvl och det står en enhet på 1st eller ground level inte är concealad => omodifierad TO HIT

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...